Gå til innhold

Greit å låne bort andres klær i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det teoretisk er greit.. Men var en gang et barn som manglet lue og fikk låne en ekstra av mitt barn, endte opp med at mitt barn fikk lus... Viste seg at grunne til at barnet ikke hadde lue var pga lus og foreldrene hadde ikke behandlet barnet enda... Lus er ikke farlig, men det er jo litt ukoselig.



Anonymous poster hash: 25756...a2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er helt greit, om det skjer en gang i blant. F.eks. når et annet barn har våt dress eller sko, og det ikke fins lånetøy av den typen. Men det er klart, om jeg så at andre barn stadig hadde mitt barns klær på, ville jo ikke det vært greit. Det handler jo om slitasje, både for at klærne skal holde lenge for mitt eget barn og at klærne til mitt eldste barn skal arves videre til lillebroren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage så er det ikke snakk om at noen skal låne av noen andre. Har ikke barna nok skiftetly så ringer de foreldrene og forlanger at de kommer med klær, ingen vei utenom.

Dette vet jeg fordi en dag jeg skulle hente sønnen min så overhørte jeg at de pratet om at han ene i barnehagen ikke hadde flere klær og at de skulle ringe foreldrene å be de om å komme. Da tilbudte jeg de å låne klær av oss, sønnen min sin kasse var jo stappfull og det var virkelig ikke noe problem for meg. Men da sa de altså det at det var foreldrene til gutten sitt ansvar at han hadde nok klær. Men hyggelig at jeg tilbudte. Da synes jeg de var litt vanskelige, er da bedre han får låne, og at foreldrene kunne få gjøre seg ferdig på jobb, enn at de må kjøre fra jobb og hjem for å hente og så til barnehagen. Forstår hvordan barnehagen tenker, men synes de var litt vel vrange der da... Gutten gikk jo uten klær til foreldrene hans kom...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innenfor. Jeg går utifra at dette var en "krisesituasjon" og jeg ser ikke hvordan man kan nekte et barn rent tøy pga risiko for slitasje, rift eller til og med lus?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innenfor. Jeg går utifra at dette var en "krisesituasjon" og jeg ser ikke hvordan man kan nekte et barn rent tøy pga risiko for slitasje, rift eller til og med lus?

Jeg hadde selvsagt lånt bort, eller gitt bort lua til barnet selv om jeg viste den hadde lus, men jeg viste det jo ikke så min sønn tok på seg lua etterpå og fikk lus. Jeg kunne vasket eller kastet den lua og unngått at det sprer seg. Jeg synes man kan fortelle om slike ting!

Anonymous poster hash: 25756...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel egentlig ikke det er greit, men synes heller ikke det er ok at barn må være inne fordi de ikke har klær. Det er jo ikke barnets feil. Så hadde nok bare latt det gå. Klær kan vaskes og så klenge det ikke blir helt utslitt ser jeg ikke de altfor store problemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det gjør noe. Av og til er det noen barn som ikke har regntøy, og ikke alltid lånekort passer. Om vi har med ekstra skift, ser jeg ingen grunn til at andre barn ikke kan låne det. Tar det gjerne med selv og vasker det.

Eneste er sko. Barn går inn sko som vi voksne gjør. Tenker ikke på slitasje, men passformen i skoene. Det er ikke greit at blir lånt bort.

Generelt virker det til at flere foreldre ikke sjekker hva barnet har før de drar eller tenker på at det hadde vært greit å ta med regnbukser også, siden det er turdag. Om vi kan bidra til at barna får være med, da med å låne bort noe, så har jeg ingenting i mot det.

At det blir slitasje for en gang i blant mener jeg er et tullete argument.

Anonymous poster hash: 270ba...f11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke er OK. Jeg kjøper klær til mitt barn og de er til henne. Jeg har da ikke råd til å skulle la andre barn slite ut hennes tøy. 

 

Om et barn ikke har klærne som kreves får barnehagen ringe foreldrene, og de får finne en løsning på det. Jeg bruker tid på å planlegge, kjøpe inn og vaske slik at mitt barn til enhver tid har klær etter vær og at de er rene nok til at de ansatte ikke skal bli marinert i sand av å hjelpe med påkledningen. 

 

Hva om klærne blir ødelagte? Hvem skal da erstatte dette? 

 

EDIT: 

 

Jeg har selv jobbet i barnehage og på SFO/skole. Det er ofte gjengangere som mangler tøy. Ofte vet vi at barna har tøy, men at det av forskjellige grunner ikke blir med i bhg/SFO/skole. Det kan være at dersom vinterdressen blir tisset i på en mandag, så er ikke den tilbake før på torsdag. Da er det bedre å vaske den og spørre pent om man kan få låne tørkeskapet en times tid på morgenen ved levering, dersom man ikke har tørketrommel. 

 

Husker godt vi hadde ei jente i bhg som gikk i en slik regndress med tynt fleecefor. Det er helt greit det, det er praktisk med en slik dress. Men ikke når det er -10 ute. Vi maste og maste på foreldrene om ikke de kunne komme med en dress som var tykkere. Etter en måned eller to kom de med et hjemmestrikket ullsett. Problemet var at da var jo vinteren på hell og erstattet av vår. Og der holdt ikke argumentet med at det ikke var penger til tøy. Da en dress for det første kan kjøpes ganske rimelig og jenta ofte fikk nye klær av mor. Denne jenta hadde det ikke veldig gøy ute i barnehagen. Og vi var nøye med at hun ofte kledde på seg sist og gikk inn først slik at vi fikk begrenset turen ut for henne. 

Endret av Orchideae
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke likt om dette var vanlig, engangstilfelle får være greit. Er litt kjedelig om det blir noe styr med at klærne ikke blir levert tilbake, blir ødelagt i vask o.l. Mye bedre når barnehagen har et lite utvalg låneklær. Du kan jo spørre om de ikke har låneklær? Om de ikke har er det sikkert ikke vanskelig å få ordnet det for dem, sikkert mange foreldre som har noen barneklær som ikke blir brukt.

Som nevnt over her er det ofte de samme barna som mangler klær i barnehagen, foreldrene tar ikke med nytt skift og de har kanskje feil klær til været. "Slike" foreldre er det litt risikabelt for barnehagen å låne bort andre sine klær til.

Endret av Bringebær
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit i en krisesituasjon, men jeg forventer at barnehagen gir beskjed om hvilket tøy som er lånt bort, og at de vasker tøyet etterpå.

Jeg synes det teoretisk er greit.. Men var en gang et barn som manglet lue og fikk låne en ekstra av mitt barn, endte opp med at mitt barn fikk lus... Viste seg at grunne til at barnet ikke hadde lue var pga lus og foreldrene hadde ikke behandlet barnet enda... Lus er ikke farlig, men det er jo litt ukoselig. Anonymous poster hash: 25756...a2c

Nå er jo lus så smittsomt at han antagelig hadde fått lus uansett, siden det var ubehandlede barn med lus i gruppa.

Anonymous poster hash: e0e30...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i blant syns jeg det er helt greit, også om det skulle skje et uhell og ungen tisser på seg - sånt skjer, og det kunne like gjerne vært mitt barn som plutselig hadde brukt begge skift en dag og måtte låne. Jeg forventer nok at det kommer tilbake rent og tørt, det ville jeg gjort selv. Om det skulle gå i stykker er ingen krise, jeg som mamma har jo alltid en buffer for at slikt skjer med eget barn. Men hadde nok blitt veldig skuffet og kanskje blitt negativ til å låne bort flere ganger dersom det ikke var noe initiativ til å ønske å erstatte.



Anonymous poster hash: 36e74...54a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke så godt at mitt barns klær ble lånt bort, jeg. Plutselig kom vi i situasjoner der hun selv ikke hadde ekstra skift, for det var alt lånt bort. Og mye av det så jeg aldri igjen.

Men altså, hva skal man si? Et vått barn må få på tørre klær, det er jo ingen alternativer.



Anonymous poster hash: fb3bb...d0a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i barnehage i mange år, og aldri vært borti at noen i barnehagen har lånt bort andres klær.

 

De fleste barnehager har noen plagg til låneklær, men det er ikke noe ansvar barnehagen har. 

 

Foreldrene blir ringt opp og må komme med klær hvis det blir nødvendig, - det er også god opplæring for sløve foreldre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At noen fast/jevnlig låner klær av mitt barn er ikke greit. Men, om noen skulle være uheldig en dag å enten glemme noe eller at klærne som er tatt med er våte el så synes jeg at det er greit at våre klær unntaksvis blir lånt bort.

Je må si at jeg synes det er mye bedre enn eksemplene over her hvor man ringer foreldrene å krever at de der g da skal komme med plagget som mangler. Litt smidig må det da være mulig å være i unntakstilfeller. Selvsagt helst låneklær fra barnehagen, men ellers fra andre barn om nødvendig. Hvis et barn til stadighet mangler noe så får man vurdere noe annet, men i kriser så ordner man det enkelt og greit.

Er dere virkelig så redd for slitasje mtp på å låne bort en SJELDEN gang? Noe annet er der selvsagt hvis det er snakk om noe som skjer ofte

Anonymous poster hash: f86d7...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i barnehage i mange år, og aldri vært borti at noen i barnehagen har lånt bort andres klær.

 

De fleste barnehager har noen plagg til låneklær, men det er ikke noe ansvar barnehagen har. 

 

Foreldrene blir ringt opp og må komme med klær hvis det blir nødvendig, - det er også god opplæring for sløve foreldre.

 

Sånn gjør vi det også. Ringer/sender sms til foreldrene og ber dem komme med skift. Som du sier, det gir sløve foreldre en liten oppvekker. Hvis man hele tiden skal ha som hvilepute at barnehagen har reservetøy, så gir mange blaffen i å ha skift på plass. Vi har ikke noe stort lager med reservetøy, og det er heller ikke sånn at vi til en hver tid har noe som passer i størrelse.

Det må være helt krise før vi låner noe av andre barn, og da låner vi aldri vekk dyre ting som dresser, sko e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør vi det også. Ringer/sender sms til foreldrene og ber dem komme med skift. Som du sier, det gir sløve foreldre en liten oppvekker. Hvis man hele tiden skal ha som hvilepute at barnehagen har reservetøy, så gir mange blaffen i å ha skift på plass. Vi har ikke noe stort lager med reservetøy, og det er heller ikke sånn at vi til en hver tid har noe som passer i størrelse.

Det må være helt krise før vi låner noe av andre barn, og da låner vi aldri vekk dyre ting som dresser, sko e.l.

Vi bor i pendlerkommune, og 80% av foreldrene har minimum en times reisevei fra jobb til barnehagen og er i tillegg avhengige av offentlig kommunikasjon som ikke går mange ganger i timen. Lite poeng i å ringe til foreldrene da.

Anonymous poster hash: e0e30...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn gjør vi det også. Ringer/sender sms til foreldrene og ber dem komme med skift. Som du sier, det gir sløve foreldre en liten oppvekker. Hvis man hele tiden skal ha som hvilepute at barnehagen har reservetøy, så gir mange blaffen i å ha skift på plass. Vi har ikke noe stort lager med reservetøy, og det er heller ikke sånn at vi til en hver tid har noe som passer i størrelse.

Det må være helt krise før vi låner noe av andre barn, og da låner vi aldri vekk dyre ting som dresser, sko e.l.

Det er jo forskjell mellom sløve foreldre som alltid glemmer, og å glemme av en gang.

Etter å ha hatt barn i barnehagen ett år, har jeg alltid hatt med mer enn nok skift i barnehagen. Hun har alltid regntøy, tykttøy og lettere tøy slik hun skal være klar for å møte alle salgs vær. Hun har alltid minst 2-3 skift innetøy i tilfelle det blir vått.

MEN en gang glemte jeg sko, fordi jeg var ekstremt stresset en morgen. Skulle jeg da avbrutt den obligatoriske studiedagen for å ta buss en time tilbake, pga et par sko som barnehagen nektet å være litt fleksible med?

Nei, takke meg til en barnehage som prøver å gjøre det så enkelt som mulig for foreldrene, som ikke er ute etter å "straffe sløve foreldre". En barnehage som er fleksible og aksepterer at man kan ha en stresset morge .Da er det bedre å ta det opp gjentatte ganger med de aktuelle foreldrene på tomannshånd til det sitter, og ikke straffe resten av foreldrene som ellers har alt på stell.

Hilsen fremtidig pedleder

Anonymous poster hash: aebd8...b04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell mellom sløve foreldre som alltid glemmer, og å glemme av en gang.

Etter å ha hatt barn i barnehagen ett år, har jeg alltid hatt med mer enn nok skift i barnehagen. Hun har alltid regntøy, tykttøy og lettere tøy slik hun skal være klar for å møte alle salgs vær. Hun har alltid minst 2-3 skift innetøy i tilfelle det blir vått.

MEN en gang glemte jeg sko, fordi jeg var ekstremt stresset en morgen. Skulle jeg da avbrutt den obligatoriske studiedagen for å ta buss en time tilbake, pga et par sko som barnehagen nektet å være litt fleksible med?

Nei, takke meg til en barnehage som prøver å gjøre det så enkelt som mulig for foreldrene, som ikke er ute etter å "straffe sløve foreldre". En barnehage som er fleksible og aksepterer at man kan ha en stresset morge .Da er det bedre å ta det opp gjentatte ganger med de aktuelle foreldrene på tomannshånd til det sitter, og ikke straffe resten av foreldrene som ellers har alt på stell.

Hilsen fremtidig pedleder

Anonymous poster hash: aebd8...b04

 

 

Hvem tror du straffes når det ikke finnes sko, da? Foreldrene? Nei, du, det er barnet. Vi gjør ikke alt vi kan for å straffe foreldre, hvordan du fikk det ut av mitt innlegg, forstår jeg ikke. Du kommer nok selv til å oppleve frustrasjoner rundt dette når du begynner å jobbe som ped.leder. Hvis vi sender sms eller ringer, så forventer vi selvfølgelig ikke at folk skal komme langveis fra med utstyr, men de får en påminnelse om å følge litt bedre med på hva barnet trenger. En kan jo stille seg litt uforstående til at det mangler regntøy hos barn når det har regnet en uke, og det fortsatt regner. Vi har, som sagt, ikke ubegrenset med reservetøy, sko, støvler osv til utlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ok om barnehagen lånte bort våre uteklær, og at klærne blir tisset i demonstrerer bare en av grunnene til at det ikke er ok.

Barnehagen skal respektere brukernes private eiendom.

Barnehagen kan f.eks henge opp plakater om at de ønsker donasjoner av avlagte klær og sko til det bruket. Eller handle inn brukt tøy selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært helt komfortabelt med det, men hvis det var krise, så..

Anonymous poster hash: 6803b...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...