Gå til innhold

Greit å låne bort andres klær i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg hentet barnet mitt i barnehagen i går, hadde et annet barn fått låne mitt barns uteklær... Det andre barnet hadde i tillegg tisset på seg i de klærne.... Tenker dere at det er greit?

Anonymous poster hash: 8ce97...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg ikke brydd meg om og klærne blir sikkert tatt med hjem og vasket og levert tilbake rene og pene.

Neste gang er det kanskje ditt barn som må låne noe.

Anonymous poster hash: 34194...9ca

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke ideelt.

Kommenterte ikke noen av de ansatte hendelsen?

I utgangspunktet så skal man vel ikke låne, må ha vært en krise.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjelden gang innimellom er det greit, men jeg har sagt fra at i hovedsak er det ikke greit. Det ble veldig mye en stund. Mitt barn måtte gå i støvler og regntøy mens de andre barna fikk låne dress og goretex-sko.

Anonymous poster hash: 0f35a...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnehageansatt og jeg synes ikke det er greit. Dette er klær foreldre har betalt for og kjøpt for at barnet deres skal ha gode klær/ekstra klær i barnehagen. Det blir ekstra slitt, i tillegg til at det kanskje ikke er tørt til eieren selv trenger det.

Hos oss har vi et lite lager med låneklær.

Anonymous poster hash: 28c30...283

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg syns ikke det er greit med mindre det er en absolutt nødssituasjon. dette er klær som foreldrene har betalt for og som blir utsatt for ekstra slitasje om et annet barn skal bruke de.



Anonymous poster hash: 8b5ee...c81
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg reagert på. Dette er klær som er kjøpt for å brukes av mitt barn. Skotøy skal ikke brukes av andre f.eks og som flere nevner er det også slitasje. 

Hva om barnet trenger sine egne klær? Er det et annet barns klær som skal brukes da? Nei, dette er dårlig organisering og kommunikasjon av barnehagen. Jeg hadde tatt dette opp med barnehagen, helt klart.

 

Og det handler ikke om at jeg ikke unner et annet barn i å være varm, men dette tøyet er ment som en ekstra trygghet for mitt barn. Hvorfor er det ikke kultur for at alle barn har ekstra klær i barnehagen? 

 



Anonymous poster hash: d7dea...598
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Når jeg hentet barnet mitt i barnehagen i går, hadde et annet barn fått låne mitt barns uteklær... Det andre barnet hadde i tillegg tisset på seg i de klærne.... Tenker dere at det er greit?

Anonymous poster hash: 8ce97...787

Synes det må være greit, så lenge det ikke er normalen.

En annen gang kan det være ditt barn som trenger det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det må være greit, så lenge det ikke er normalen.

En annen gang kan det være ditt barn som trenger det. :)

Enig.

Litt raushet overfor hverandre i en slik nødsituasjon skaper bedre miljø og bedre holdninger hos de små.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke er greit, annet enn ved nødsfall. Selv pleier jeg å spørre om barnehagen har behov for å overta det som lånetøy når min sønn vokser ut av noe av yttertøyet. Oftest svarer de ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, antar de ikke gjør det med mindre det er er nødsfall (hvorfor skulle de ellers gjøre det?) Ungene kan jo ikke gå uten klær heller.

Anonymous poster hash: c8fa4...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er greit av og til, så lenge klær blir levert rene og tørre tilbake. Synd hvis barn må straffes for foreldres sløvhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enhver barnehage har vel et lite lager av låneklær og sko?

Anonymous poster hash: 68dce...d20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatt her igjen.

Det er veldig ofte de samme barna som mangler klær. Klærne blir ofte ikke levert rene og tørre tilbake. Da må isåfall barnehagen stå for den klesvasken.

I noen tilfeller lar vi bare barna beholde lånetøyet eller er behjelpelige med å finne andre løsninger om det er fordi de ikke har mulighet til å stille med klær.

Det å åpne for at det er Ok å låne klær av de andre barna blir en hvilepute for foreldre som ikke skaffer klær til sine egne barn. Hva om barnet som låner dressen til ditt barn hekter seg fast i en kvist og river hull i dressen? Hvem har da ansvaret?

Anonymous poster hash: 28c30...283

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatt her igjen.

Det er veldig ofte de samme barna som mangler klær. Klærne blir ofte ikke levert rene og tørre tilbake. Da må isåfall barnehagen stå for den klesvasken.

I noen tilfeller lar vi bare barna beholde lånetøyet eller er behjelpelige med å finne andre løsninger om det er fordi de ikke har mulighet til å stille med klær.

Det å åpne for at det er Ok å låne klær av de andre barna blir en hvilepute for foreldre som ikke skaffer klær til sine egne barn. Hva om barnet som låner dressen til ditt barn hekter seg fast i en kvist og river hull i dressen? Hvem har da ansvaret?

Anonymous poster hash: 28c30...283

Barnehagen har ansvaret, det er de som tar beslutningen om å låne ut klær. Hvis det skjer hele tiden med de samme foreldrene må man heller vurdere å ringe foreldrene og si at "nå må barnet ditt være inne for det har ikke nok skifteklær". Hvis det skjer ved et uhell en gang i blant blir det noe annet.

Anonymous poster hash: c8fa4...04e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt greit. Synd at klærne ble tisset i, men sånt skjer med barn. Ser ikke noe galt i det så lenge ditt eget barn hadde nok klær på seg selv. Man bør være raus på det området.

Selv om man legger igjen flere skift, kan uhell oppstå. Jeg vil heller låne bort klær framfor at et barn fryser, eller ikke får være med ut og leke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatt her igjen.

Det er veldig ofte de samme barna som mangler klær. Klærne blir ofte ikke levert rene og tørre tilbake. Da må isåfall barnehagen stå for den klesvasken.

I noen tilfeller lar vi bare barna beholde lånetøyet eller er behjelpelige med å finne andre løsninger om det er fordi de ikke har mulighet til å stille med klær.

Det å åpne for at det er Ok å låne klær av de andre barna blir en hvilepute for foreldre som ikke skaffer klær til sine egne barn. Hva om barnet som låner dressen til ditt barn hekter seg fast i en kvist og river hull i dressen? Hvem har da ansvaret?

Anonymous poster hash: 28c30...283

 

I sånne tilfeller, hvor ting åpenbart ikke er på stell i hjemmet, ville jeg hvertfall synes det var helt greit å låne bort klær en gang iblant. Skulle alltids klart å vaske det selv også, et plagg eller to utgjør ikke den store forskjellen i den totale mengden klesvask i løpet av en uke. Heller det enn at et annet barn skal måtte gå tynnkledt eller måtte være inne mens alle de andre er ute og leker mens mitt barn har rene og tørre ekstraklær hengende ubrukt.

 

Hvis de samme barna alltid mangler klær tyder det på at det er større problemer på hjemmebane, og da tar jeg for gitt at det er noe barnehagen tar tak i og melder fra videre om nødvendig.

Anonymous poster hash: 26e51...7e3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden. Mitt barn har lånt støvler og flisjakker , votter og luer. Og andre har lånt hennes. Særlig regnhatter, regnvotter og regnbukser. Men det er ikke ofte. Vi har alltid fått beskjed, når det går den ene eller andre veien. Som enkelthendelse, helt ok.



Anonymous poster hash: af36c...86f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Taystee

Det blir ikke ekstra mye slitasje på klærne pga 1 gangs lån.

Man bør forvente å få tilbake klærne tørre og rene, ut over det gjør det ingenting å måtte låne bort en og annen gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...