Gå til innhold

13 åring som vil være mest hos far.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Far har samvær 50%, men samarbeider dårlig. Dette har vel den unge håpefulle notert seg, og vil oftere til far, og far sier ja til dette selvom det er min samværsuke. Gutten begrunner det med at jeg "maser". Dvs at jeg banker på rommet og prater med han i løpet av dagen, "krever" at han blir med på tur/er noe i aktivitet. Hos far får han styre det helt selv, og far stiller ingen krav.

Noen som har tips? Gutten er jo såpass stor at han har jo noe han skulle ha sagt. Jeg mener jo at det ikke er bra at far ikke stiller krav til noe som helst :(

Anonymous poster hash: 7e9af...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er tenåring. Alt han vil er å bli latt i fred, ikke ha folk som kommer på rommet hele tiden eller tvungne sosiale aktiviteter. Slik er det vel for alle.

 

Det viktigste er at du og far samarbeider på noen kritiske punkter, som at han ikke sklir ut på skolen, involverer seg med feil mennesker eller ikke overholder innetider.

Hvorvidt han er med på 'aktiviteter' hadde jeg ignorert. Det er veldig lite viktig i den store sammenhengen. 



Anonymous poster hash: f0a95...6bc
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

En far er en viktigere rollemodell for en gutt enn mor kan være. (Det samme vil det være for mor/jente).

 

Ta gutten din på alvor og la han være mer hos far, men det kan være sunt for forholdet mellom deg og sønnen din også. Men avtal også med sønnen at også dere to setter av noen helger til å gjøre kjekke ting sammen. 

 

Snakk også med far og diskuter om dere kan komme til en felles forståelse av hvordan barneoppdragelsen skal være, uten at du forventer at ting blir slik du nødvendigvis ønsker det. 

 

Det er en følsom alder å være 13. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det bra? At gutten skal sitte foran pc 50 timer i uka? Synes det er dårlig omsorg jeg, men....

Anonymous poster hash: 7e9af...905

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det omvendt. Det er hos far at gutten på 12 blir stilt krav til. Det er her han må rydde opp etter seg, hjelpe til, vaske seg etc. Hos moren får han lov til å sitte ved dataen døgnet rundt om han vil. Nå nekter han å komme tilbake til oss. Jeg vet ikke hva som skjer. Jeg mener det skal bli stilt krav til ungdommer, selv om de er ungdommer. Plutselig er de 17 og gjør akkurat hva de vil, da er det mange fortvilte foreldre rundt om som misset et sted. Problemet er jo at det er et dårlig forhold mellom mor og far...



Anonymous poster hash: 01d82...760
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er helt ok at mor stiler krav og sier han må være med på aktiviteter og så videre. Selvfølgelig skal han ha lit privat liv men jeg tviler på at TS banker på døra hans hele tiden. Er de mulig hå ha en samtale med far om dette og avtale at far prøver pushe gutten til å være like mye hos deg som hos han? Går det an å avtale med far at dere har litt like regler slik at det ikke blir så stor forskjell? At du firer til på kravene og at far krever lit mer? Ser du skriver at samarbeidet ikke er så veldig enkelt så det er kanskje ikke lett å få til

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt ok at mor stiler krav og sier han må være med på aktiviteter og så videre. Selvfølgelig skal han ha lit privat liv men jeg tviler på at TS banker på døra hans hele tiden. Er de mulig hå ha en samtale med far om dette og avtale at far prøver pushe gutten til å være like mye hos deg som hos han? Går det an å avtale med far at dere har litt like regler slik at det ikke blir så stor forskjell? At du firer til på kravene og at far krever lit mer? Ser du skriver at samarbeidet ikke er så veldig enkelt så det er kanskje ikke lett å få til

Nei, det er snakk om at jeg "forstyrrer" han et par ganger i løpet av dagen. Feks når jeg kommer fra jobb og en gang til før kvelden. Far sier bare "ja", men gjennomfører ikke :(

Anonymous poster hash: 7e9af...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far er en viktigere rollemodell for en gutt enn mor kan være. (Det samme vil det være for mor/jente).

Ta gutten din på alvor og la han være mer hos far, men det kan være sunt for forholdet mellom deg og sønnen din også. Men avtal også med sønnen at også dere to setter av noen helger til å gjøre kjekke ting sammen.

Snakk også med far og diskuter om dere kan komme til en felles forståelse av hvordan barneoppdragelsen skal være, uten at du forventer at ting blir slik du nødvendigvis ønsker det.

Det er en følsom alder å være 13.

Jeg og sønnen har forresten ikke et dårlig forhold. Krangler aldri, selvom han kan bli noe irritert på ting. Siden du skrev det du skrev ;)

Anonymous poster hash: 7e9af...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg og sønnen har forresten ikke et dårlig forhold. Krangler aldri, selvom han kan bli noe irritert på ting. Siden du skrev det du skrev ;)

Anonymous poster hash: 7e9af...905

Jeg skrev bare at det kan være sunt for forholdet. At noe bedres eller er sunt for en relasjon, betyr ikke at det var noe galt  eller dårlig i utgangspunktet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er normalt at tenåringer ønsker å endre litt på ordninger som har vært.

La han prøve dette ei stund, så ser dere. Som nevnt tidligere, så lenge han henger med på skolen og har det bra, så er det jo ikke et problem. Ungdom har faser der de vil være i fred, men det går over.

Anonymous poster hash: 27989...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde latt han flytte. Det kan jo hende han kommer krypende tilbake etter en stund og ikke trives hos faren likevel.



Anonymous poster hash: cbfd1...549
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som han føler at hans behov blir mer lyttet til hos faren. 



Anonymous poster hash: 843b0...ea5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han føler at hans behov blir mer lyttet til hos faren.

Anonymous poster hash: 843b0...ea5

Ja, men er det rett at en på 13 kan sitte foran skjermen inne på rommet hele tiden? Der får han lov til å innta alle måltider der inne også. Jeg synes det er sløvt. Det enkleste for meg også er jo å la han kjøre sitt eget løp, men jeg synes han er for ung til at man ikke skal bry seg noe med hva han gjør.

Anonymous poster hash: 7e9af...905

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han styre selv. Evt kan du slutte å mase sånn på han samt dra han med på ting han ikke ønsker. Han er en tenåring nå, og som tenåringer flest vil ha ikke tilbringe like mye tid med familie, men heller med venner eller alene. Jeg satt stort sett kun på rommet mitt når jeg var hjemme gjennom alle tenårene, og er utrolig takknemlig for at foreldrene mine ikke maset på meg, men lot meg styre mitt eget løp. 

Endret av urenluren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes en tenåring skal stilles visse krav til. Har selv en 14 åring, og maten må spises sammen med oss, i hvert fall middag. Og takk og pris er hun sosial, og er mye oppe med oss. Vi spiller og gjerne brettspill minst en gang i uken. Ser på film og koser oss. Hun hadde ikke fått forsvinne 100% på rommet sitt. Men har hun en dårlig dag, så lar jeg henne være i fred.



Anonymous poster hash: 3bd7f...28c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å være to foreldre som bor sammen å "styre" en tenåring i rett retning, eller når man er to foreldre i to hjem. Det kan fungere bra om foreldrene har relativt likt syn på oppdragelse og regler, men ille når det er to hjem med vidt forskjellig syn på diverse, og enda verre om det er dårlig samarbeid mellom foreldre. Barn av skilte foreldre har etter min erfaring lett for å være mest hos den foreldren som har slakke regler og hvor tenåringen får styre sitt eget løp. 

 

Jeg har vært i dine sko, og har ikke annet råd enn å forsøke å snakke med far, enten via FK eller på tomannshånd, og så la tenåringen styre litt hvor han vil bo. Vet at det ikke er lett å være mor som ønsker det beste for barnet, og det er naturlig at man ønsker både å styre litt nettbruk, søvnrytme og fysisk fostring, samt sunt kosthold. 

 

For min del flyktet min tenåring til faren et lite år, men er i dag mest hos meg. På sikt vil de skjønne at det å ha frie tøyler ikke er så bra.

 

Lykke til 



Anonymous poster hash: 8e363...db1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han styre selv. Evt kan du slutte å mase sånn på han samt dra han med på ting han ikke ønsker. Han er en tenåring nå, og som tenåringer flest vil ha ikke tilbringe like mye tid med familie, men heller med venner eller alene. Jeg satt stort sett kun på rommet mitt når jeg var hjemme gjennom alle tenårene, og er utrolig takknemlig for at foreldrene mine ikke maset på meg, men lot meg styre mitt eget løp.

...og stable du lege eller advokat?

Anonymous poster hash: ee992...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en tenåring skal stilles visse krav til. Har selv en 14 åring, og maten må spises sammen med oss, i hvert fall middag. Og takk og pris er hun sosial, og er mye oppe med oss. Vi spiller og gjerne brettspill minst en gang i uken. Ser på film og koser oss. Hun hadde ikke fått forsvinne 100% på rommet sitt. Men har hun en dårlig dag, så lar jeg henne være i fred.

Anonymous poster hash: 3bd7f...28c

Enig!

Anonymous poster hash: ee992...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...