Gå til innhold

Flytte til utlandet med barn.


Gjest Gjest_Rea6813

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forsikring for helse er noe dere må ordne. Utvidet reiseforsikring er dyrt. Det blå helsetrygdekortet gir dårlig og noen steder ingen hjelp. Ellers kan man ikke beholde norske trygdeordninger dersom man flytter og melder flytting til utlandet i mer en 6 mnd. Da må man innom Norge noen timer før 6 mnd er gått. (Pensjonistene i Spania teller dager, og vet på den måten når tid de må en tur hjem til norge, for å fortsatt være medlem av norsk folketrygd.)

Bil og forsikring er og dyrt når bilen skal med til utlandet.

Ville forøvrig anbefalt dere å vurdere Gran Canaria. Der er Norsk skole, og barna får anledning til å lære både engelsk og spansk. Bolig finner dere enten før dere drar, eller reiser på charter og ordner bolig mens dere bor på hotel. Bruk megler, så blir dere ikke lurt.

Anonymous poster hash: 3b157...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For opphold mer enn tre måneder, må dere vel ha oppholdstillatelse.

Anonymous poster hash: 38d0a...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rea6813

Må mann ha oppholdstillatelse selv om vi har norske pass?? Har ikke vært i Grand k. Er d en engelsktalende land. Vil ungene få med seg engelsk på butikker uteområder osv. Men hva skjer om vi ikke melder flytting og bor der i 12mnd i strekk??er d ingen helsehjelp å få v sykdom pga d??hva m de som flytter med barn ett par år pga jobben??må de også ordne alt dette.?må jeg høre med Nav først om vi kan bo 6mnd i strekk utenlands.jeg er ikke i jobb. Så der er d ingen hindring på hvor jeg kan bo.tenker jeg?? Dette er visst mye prosedyre arbeid før man kan reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke melder flytting, og bor der 12 måneder i strekk mister dere helsetrygden og sosialstønad/arbeidspengene deres i Norge. 

 

Dere må arbeide dere opp retten til syketrygd og arbeidsledighetstrygd i England.

 

Er ikke bare å flytte og tro at norge vil gi dere penger til dere i utlandet, dere må bo flere dager i Norge enn i utlandet for å opprettholde trygden til mannen din.



Anonymous poster hash: 77b22...2da
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rea6813

Regler. Vi er norske og ønsker selvfølgelig å bo i Norge. Tanken var bare å berike språkkunnskapene dems mest mulig. Trenger faktisk mer hjelp jeg altså. Kan noen finne en løsning for oss. For dette blir mer og mer innvikla for mg. Noe mer konkret plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regler. Vi er norske og ønsker selvfølgelig å bo i Norge. Tanken var bare å berike språkkunnskapene dems mest mulig. Trenger faktisk mer hjelp jeg altså. Kan noen finne en løsning for oss. For dette blir mer og mer innvikla for mg. Noe mer konkret plan.

 

Dere kan jo kanskje begynne med det norske språket før dere kaster dere inn i engelsk?

Anonymous poster hash: ad562...3f4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil komme til å jobbe i feriene og spare litt på dn måten.er utdannet spl.tror ikke d er noe vits å opptjene sykepenger der???

 

Om du ikke opparbeider deg retten til sykepenger i England, så må du være klar til å kjøpe en utvidet reiseforsikring til alle i familien, som er ca 20 - 30 000 per pers itillegg til den månedlige betalingen. Kommer an på forsikringsselskapet deres. For man vet jo aldri hva som skjer, om ulykken er ute må ihvertfall barna være dekket.

 

 

Anonymous poster hash: 77b22...2da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler. Vi er norske og ønsker selvfølgelig å bo i Norge. Tanken var bare å berike språkkunnskapene dems mest mulig. Trenger faktisk mer hjelp jeg altså. Kan noen finne en løsning for oss. For dette blir mer og mer innvikla for mg. Noe mer konkret plan.

Å bo i utlandet uten å sette seg grundig inn i reglene og konsekvensene av å forlate Norge og å bo i et fremmed land, er galskap og å spille rusisk rullett med både barn og voksnes liv, helse og fremtid.

Du får sette deg inn i tingene hos dem som kan dette og de finner du neppe via et nettforum. Du virker ganske uopplyst og naiv, i utgangspunktet, om jeh skal være brutalt ærlig.

Anonymous poster hash: 3b157...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sikkert kontakte ambasaden for å få svar på en del av spørsmålene dine. Og ringe NAV for å høre om en del.

Men, barna skal gå på skole? Da må du vel melde de inn på engelsk skole på en eller annen måte, eller kjøpe privat skoleplass. Hvis dere ikke skal jobbe der borte bør du tenke på hvordan dere skal få et sosialt nettverk, er det aktiviteter dere kan delta på, frivillige organisasjoner på stedet osv.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rea6813

Dere kan jo kanskje begynne med det norske språket før dere kaster dere inn i engelsk?

Anonymous poster hash: ad562...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rea6813

Du mener d ja. Akkurat på d punktet så bør du ha litt empati og medmenneskelighet isteden for å ødlegge humøret t andre.barna mine har ingen problem med norskkunnskapene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Rea6813

du kan sikkert kontakte ambasaden for å få svar på en del av spørsmålene dine. Og ringe NAV for å høre om en del.

Men, barna skal gå på skole? Da må du vel melde de inn på engelsk skole på en eller annen måte, eller kjøpe privat skoleplass. Hvis dere ikke skal jobbe der borte bør du tenke på hvordan dere skal få et sosialt nettverk, er det aktiviteter dere kan delta på, frivillige organisasjoner på stedet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rea6813

Å bo i utlandet uten å sette seg grundig inn i reglene og konsekvensene av å forlate Norge og å bo i et fremmed land, er galskap og å spille rusisk rullett med både barn og voksnes liv, helse og fremtid.

Du får sette deg inn i tingene hos dem som kan dette og de finner du neppe via et nettforum. Du virker ganske uopplyst og naiv, i utgangspunktet, om jeh skal være brutalt ærlig.

Anonymous poster hash: 3b157...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Rea6813

D stemmer.jeg har ikke satt mg inn i d og heller ikke gjort noe grundig arbeid. Ville først høre andres meninger erfaringer. Kunne heller ikke undersøke dette på en lørdag og søndag. Takk for svarene så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rea6813

Om du ikke opparbeider deg retten til sykepenger i England, så må du være klar til å kjøpe en utvidet reiseforsikring til alle i familien, som er ca 20 - 30 000 per pers itillegg til den månedlige betalingen. Kommer an på forsikringsselskapet deres. For man vet jo aldri hva som skjer, om ulykken er ute må ihvertfall barna være dekket.

Anonymous poster hash: 77b22...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare og gale svar. Jeg foreslår at du begynner med å lese her:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/

Og at du videre følger oppfordringen på siden jeg linket til, med å kontakte NAV utland.

Jeg ville valgt Malta. Engelskspråklig EØS- land, og billigere og varmere enn Storbritannia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...