Gå til innhold

Mindre i barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere trenger ikke bli frekke. Det føles urettferdig for at de er to til å forsørge det nye barnet. De er to til alle andre utgifter. Jeg er alene med mine utgifter.

Jeg får 3500 i bidrag, men nå kommer han til å følge nav sin utregning. Altså 2200 etter barnet kommer.

Anonymous poster hash: 35a8f...32d

Fars nye dame genererer jo høyere bidrag til deg allerede. Hadde han vært singel så hadde du fått mindre enn du får nå. Men siden han deler hus&heim sammen med noen så øker bidraget. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har med bidragsevne å gjøre. 
Når det har vært en husholdning med 2 innteker så har han hatt mulighet til å bidra mer. 
Nå når han får forsørgeransvar for ett barn til, reduseres bidragsevnen pga dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt... Jeg er gift med en som har barn fra før og studerer. Når jeg da får full jobb, øker da bidraget fra far fordi min inntekt også medregnes? (Vi er gift). Kan mor kreve/søKe om dette? Hun er for øvrig samboer og begge er i full jobb. Ingen har andre barn.

Anonymous poster hash: 3c30c...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt... Jeg er gift med en som har barn fra før og studerer. Når jeg da får full jobb, øker da bidraget fra far fordi min inntekt også medregnes? (Vi er gift). Kan mor kreve/søKe om dette? Hun er for øvrig samboer og begge er i full jobb. Ingen har andre barn.

Anonymous poster hash: 3c30c...4f1

Ja.

Anonymous poster hash: 5c193...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Anonymous poster hash: 5c193...e02

Om mor velger å søke om dette, må jeg virkelig le... smålig og egoistisk. Hun har IKKE behov for det, og barnet koster ikke mer selv om jeg er her. Bidrar faktisk på lik linje som far med alt av utgifter når barnet er het. De som skrev den loven kan ta seg ei bolle!

Anonymous poster hash: 3c30c...4f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange lignende situasjoner i dette landet, men nesten så jeg tror du TS er eksen til min mann. Og vet du, det er ikke synd på deg for at du får en tusenlapp mindre i måneden. Har du glemt at du krevde mer i bidrag med en gang eksen din ble sammen med meg? Jeg hadde så vidt rukket å flytte inn før du slengte i bordet at du kom til å søke om mer bidrag. Det er heller ikke vår skyld at du jobber 60%, du sier du vil ha 100% stilling, men det har fortsatt ikke skjedd noe etter 4 år.

Anonymous poster hash: d2033...a06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert mange lignende situasjoner i dette landet, men nesten så jeg tror du TS er eksen til min mann. Og vet du, det er ikke synd på deg for at du får en tusenlapp mindre i måneden. Har du glemt at du krevde mer i bidrag med en gang eksen din ble sammen med meg? Jeg hadde så vidt rukket å flytte inn før du slengte i bordet at du kom til å søke om mer bidrag. Det er heller ikke vår skyld at du jobber 60%, du sier du vil ha 100% stilling, men det har fortsatt ikke skjedd noe etter 4 år.

Anonymous poster hash: d2033...a06

Bidraget kan skjønnsberegnes, som f.eks i dette tilfellet der mor burde jobbet mer. Be om at Nav skjønnsberegner bidraget så blir det nok justert. 

Anonymous poster hash: ab433...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange lignende situasjoner i dette landet, men nesten så jeg tror du TS er eksen til min mann. Og vet du, det er ikke synd på deg for at du får en tusenlapp mindre i måneden. Har du glemt at du krevde mer i bidrag med en gang eksen din ble sammen med meg? Jeg hadde så vidt rukket å flytte inn før du slengte i bordet at du kom til å søke om mer bidrag. Det er heller ikke vår skyld at du jobber 60%, du sier du vil ha 100% stilling, men det har fortsatt ikke skjedd noe etter 4 år.

Anonymous poster hash: d2033...a06

Men det ble fysisk søkt om? Det går ikke automatisk fordi ny kvinne i fars liv gir større innskudd?

Anonymous poster hash: 3c30c...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og rimelig... Skal nye barnet lide for at pappa har flere barn? (om man snur dine ord)



Anonymous poster hash: 7f8dc...41e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks og far til barnet skal bli pappa igjen til våren. Fikk vite av ei venninne av meg at jeg mest sannsynlig kommer til å få mindre i bidrag av far, nå som han får flere barn. Sjekket bidragskalkulatoren og det stemmer, men er det sant at jeg får så mye som over 1000,- mindre pr mnd??? I følge kalkulatoren skal far betale ca. 2200,- når nye barnet kommer. Er virkelig mitt barn mindre verdt når han får flere?? Kjenner jeg blir sint! Så urettferdig. Dette er penger jeg trenger

Anonymous poster hash: 35a8f...32d

Hærregud, skjerp deg. Det er da bare naturlig at det blir mindre penger per barn når det blir flere barn. Om dette velter hele din (tydeligvis din, og ikke barnet sin..) økonomi, så får du gå i deg selv og finne andre løsninger for å gå i balanse hver måned. Barnets far har da for pokker lov å få flere barn! Kanskje de nye søsknene til og med blir en berikelse for deres felles barn?

Anonymous poster hash: e9b45...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo tidligere vært en lang tråd om dette her inne, men fra det "motsatte" perspektivet. Hvor en mann ble nødt til å betale mer i bidrag fordi eks-kona fikk et nytt barn med ny mann (og gikk ned i stilling hvis jeg ikke husker feil).

Personlig forstår jeg faktisk perspektivet til TS litt. La oss si at et barn koster 1000 kroner i måneden (tenkt eksempel), og faren gjennom bidrag bidrar med 400 kroner, og moren bidrar med 600 kroner. Så får faren et nytt barn med en ny kvinne, og det økte forsørgeransvaret gjør at han "kun" må betale 200 kroner, så betyr jo ikke det at utgiftene til barnet på mystisk vis faller til 800 kroner. Det er fortsatt månedlige utgifter på 1000 kroner, så nå må mor betale 800 kroner for å dekke fallet i bidrag.

Det prinsipielle spørsmålet blir jo da om eks-partneren og fellesbarnet skal måtte lide økonomisk for avgjørelser de ikke har noen påvirkningskraft overfor. Det kan argumenteres for at far (i dette tilfellet) bør disponere livet sitt på en slik måte at om han ikke har ressurser til å både forsørge sitt første barn og nye barn, uten at barn nummer 1 lider økonomisk, så burde han ikke få barn på nytt.

I praksis vil jo dette være en for stor inngripen i enkeltpersoners mulighet til å skape seg et nytt liv etter et brudd. Og det er jo derfor regelverket er slik det er. Man jeg kan fint se perspektivet til TS også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo tidligere vært en lang tråd om dette her inne, men fra det "motsatte" perspektivet. Hvor en mann ble nødt til å betale mer i bidrag fordi eks-kona fikk et nytt barn med ny mann (og gikk ned i stilling hvis jeg ikke husker feil).

Personlig forstår jeg faktisk perspektivet til TS litt. La oss si at et barn koster 1000 kroner i måneden (tenkt eksempel), og faren gjennom bidrag bidrar med 400 kroner, og moren bidrar med 600 kroner. Så får faren et nytt barn med en ny kvinne, og det økte forsørgeransvaret gjør at han "kun" må betale 200 kroner, så betyr jo ikke det at utgiftene til barnet på mystisk vis faller til 800 kroner. Det er fortsatt månedlige utgifter på 1000 kroner, så nå må mor betale 800 kroner for å dekke fallet i bidrag.

Det prinsipielle spørsmålet blir jo da om eks-partneren og fellesbarnet skal måtte lide økonomisk for avgjørelser de ikke har noen påvirkningskraft overfor. Det kan argumenteres for at far (i dette tilfellet) bør disponere livet sitt på en slik måte at om han ikke har ressurser til å både forsørge sitt første barn og nye barn, uten at barn nummer 1 lider økonomisk, så burde han ikke få barn på nytt.

I praksis vil jo dette være en for stor inngripen i enkeltpersoners mulighet til å skape seg et nytt liv etter et brudd. Og det er jo derfor regelverket er slik det er. Man jeg kan fint se perspektivet til TS også.

Jeg ser poenget ditt veldig godt. Men ville det ikke vært mulig i ts sin situasjon å snakke med far om en privat avtale? Det første ts har gjort er å få panikk. Men når det roer seg, så kunne far betalt det samme om de snakket om det. Om pengene virkelig er nød for ts sin evne til å forsørge særkullsbarnet, så synes jeg at dette er noe hun bør ta opp med eksen.

Generelt synes jeg ikke bidrag burde gå verken opp eller ned, men at en far og en mor i nytt forhold bør tenke om de kan ha fler med tanke på hva de allerede betaler for første barnet.

Skjønner at det er regulert slik at begge kan få et nytt lov med ny kone eller mann, men likevel er der til syvende og sist barna det går utover.

Min mann kom med kommentaren at vi burde få minst to, med tanke på at mor til stebarnet mitt ikke skulle få den summen til klær, sko og sminke til seg selv... Vel, DET var et lite hakk i lakken på om jeg ønsker barn med en mann som tenker slik.

Anonymous poster hash: 3c30c...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke lett å avtale mer bidrag enn minstekrav for en mann når der er særkullsbarn fra tidligere forhold. En vil nå det en betaler i bidrag skal gå til sitt eget barn.

Ved flere kull barn blandes i praksis bidrag sammen. Når det yngste barnet er ens eget og ser det stort sett bruker arvede klær og annet. Ved slike tilfeller blir bidragsmoralen lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på denne utregningen til far, TS? 
 

Kan du evt si hvordan de 3500 han betalte til nå har blitt regnet ut/hva slags inntekt dere har og hvor mye samvær far har?  

Jeg la inn i bidragskalkulatoren nå (med fiktive tall), og kom frem til en sum på ca 3500 først, og hvis far da deler bolig med andre voksne og har ett barn, så endrer ikke det bidraget noe. Faktisk ikke før det blir flere enn tre barn som han bor sammen med.. Kan være jeg har gjort noe feil i bidragskalkulatoren, eller at det har med samvær/inntektsforskjell å gjøre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt veldig godt. Men ville det ikke vært mulig i ts sin situasjon å snakke med far om en privat avtale? Det første ts har gjort er å få panikk. Men når det roer seg, så kunne far betalt det samme om de snakket om det. Om pengene virkelig er nød for ts sin evne til å forsørge særkullsbarnet, så synes jeg at dette er noe hun bør ta opp med eksen.

Generelt synes jeg ikke bidrag burde gå verken opp eller ned, men at en far og en mor i nytt forhold bør tenke om de kan ha fler med tanke på hva de allerede betaler for første barnet.

Skjønner at det er regulert slik at begge kan få et nytt lov med ny kone eller mann, men likevel er der til syvende og sist barna det går utover.

Min mann kom med kommentaren at vi burde få minst to, med tanke på at mor til stebarnet mitt ikke skulle få den summen til klær, sko og sminke til seg selv... Vel, DET var et lite hakk i lakken på om jeg ønsker barn med en mann som tenker slik.

Anonymous poster hash: 3c30c...4f1

Slik systemet er i dag er det ikke alltid lagt opp til hva det faktisk koster å ha et barn. Da hadde ikke fedre med god økonomi måttet betale skyhøye bidrag. Så, så lenge systemet er lagt opp til fars bidrags evne og ikke faktiske kostnader vil det alltid være de som får for lite, og i andre enden de som får for mye. 

Anonymous poster hash: 85d62...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på denne utregningen til far, TS?

Kan du evt si hvordan de 3500 han betalte til nå har blitt regnet ut/hva slags inntekt dere har og hvor mye samvær far har?

Jeg la inn i bidragskalkulatoren nå (med fiktive tall), og kom frem til en sum på ca 3500 først, og hvis far da deler bolig med andre voksne og har ett barn, så endrer ikke det bidraget noe. Faktisk ikke før det blir flere enn tre barn som han bor sammen med.. Kan være jeg har gjort noe feil i bidragskalkulatoren, eller at det har med samvær/inntektsforskjell å gjøre..

Hvilke verdier du legger inn har alt å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vent litt... Jeg er gift med en som har barn fra før og studerer. Når jeg da får full jobb, øker da bidraget fra far fordi min inntekt også medregnes? (Vi er gift). Kan mor kreve/søKe om dette? Hun er for øvrig samboer og begge er i full jobb. Ingen har andre barn.

Anonymous poster hash: 3c30c...4f1

Ikke helt riktig de svarene du har fått. Din økonomi spiller kun inn hvis far ikke har bidrags evne ( noe han kanskje ikke har siden han er student)  Fordi han da er i samboerskap eller er gift og deler på felles utgifter. Men hvis far er i full jobb og selv har økonomi til bidraget, spiller din inntekt ikke inn. 

Anonymous poster hash: 85d62...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik systemet er i dag er det ikke alltid lagt opp til hva det faktisk koster å ha et barn. Da hadde ikke fedre med god økonomi måttet betale skyhøye bidrag. Så, så lenge systemet er lagt opp til fars bidrags evne og ikke faktiske kostnader vil det alltid være de som får for lite, og i andre enden de som får for mye.

Anonymous poster hash: 85d62...dd0

Det er nå faktisk slik systemet er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå faktisk slik systemet er

Ja

Anonymous poster hash: 85d62...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo tidligere vært en lang tråd om dette her inne, men fra det "motsatte" perspektivet. Hvor en mann ble nødt til å betale mer i bidrag fordi eks-kona fikk et nytt barn med ny mann (og gikk ned i stilling hvis jeg ikke husker feil).

Personlig forstår jeg faktisk perspektivet til TS litt. La oss si at et barn koster 1000 kroner i måneden (tenkt eksempel), og faren gjennom bidrag bidrar med 400 kroner, og moren bidrar med 600 kroner. Så får faren et nytt barn med en ny kvinne, og det økte forsørgeransvaret gjør at han "kun" må betale 200 kroner, så betyr jo ikke det at utgiftene til barnet på mystisk vis faller til 800 kroner. Det er fortsatt månedlige utgifter på 1000 kroner, så nå må mor betale 800 kroner for å dekke fallet i bidrag.

Det prinsipielle spørsmålet blir jo da om eks-partneren og fellesbarnet skal måtte lide økonomisk for avgjørelser de ikke har noen påvirkningskraft overfor. Det kan argumenteres for at far (i dette tilfellet) bør disponere livet sitt på en slik måte at om han ikke har ressurser til å både forsørge sitt første barn og nye barn, uten at barn nummer 1 lider økonomisk, så burde han ikke få barn på nytt.

I praksis vil jo dette være en for stor inngripen i enkeltpersoners mulighet til å skape seg et nytt liv etter et brudd. Og det er jo derfor regelverket er slik det er. Man jeg kan fint se perspektivet til TS også.

I den tråden du viser til var det bred enighet om hvor utettferdig det var at far måtte betale mer i bidrag, når mors økonomi endret seg. Nå er det omvendt, men jammen er det ikke mor som skal tas da og!

Holdningen hos mange er visst at far stakkar, han må få slippe å forsørge sine barn, det er mors ansvar. hun må jo ta konsekvensen av sine valg.

Dagens bidragsregler et basert på en modell hvor det er beregnet hva barn koster og så deles dette mlm foreldrene basert på deres respektive inntekter. Stønader som ekstra barnetrygd etc legges til bidragsmottakers inntekt (og kommer dermed også bidragsyter til gode) og bidragsyter får fradrag for samvær.

Dette systemet betyr at dersom den enes inntekt endrer seg, så kan det føre til endringer i bidraget. Fordi liven altså mener st å forsørge sine barn økonomisk eg noe begge foreldrene er pliktige til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...