Gå til innhold

Mindre i barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min eks og far til barnet skal bli pappa igjen til våren. Fikk vite av ei venninne av meg at jeg mest sannsynlig kommer til å få mindre i bidrag av far, nå som han får flere barn. Sjekket bidragskalkulatoren og det stemmer, men er det sant at jeg får så mye som over 1000,- mindre pr mnd??? I følge kalkulatoren skal far betale ca. 2200,- når nye barnet kommer. Er virkelig mitt barn mindre verdt når han får flere?? Kjenner jeg blir sint! Så urettferdig. Dette er penger jeg trenger



Anonymous poster hash: 35a8f...32d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet bli rikke mindre verdt, nå må du gi deg.



Anonymous poster hash: ed2f6...bcc
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har flere å forsørge, hvor bidraget eventuelt kan synke fordi han har samme lønn, men flere barn.

Skjønner godt at dette kan være kjipt for deg om du trenger bidrag for barnet ditt. Og nei, ditt barn er ikke mindre verdt eller at det plutselig ikke har behov for like mye, men systemet er bygd på foreldres økonomi ut fra antall barn å forsørge. Slik er det bare....

Anonymous poster hash: 3c30c...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har god kommunikasjon med eksen, kunne dere satt opp privat avtale der dere går gjennom felles barns utgifter? Jeg kjenner ikke til din situasjon, men om dette er penger du trenger for barnet, kan det være eksen ønsker at særkullsbarnet ikke skal "lide" økonomisk sett?

Anonymous poster hash: 3c30c...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rett og rimelig at han skal betale mindre nå som han blir tobarnsfar. Betyr ikke at barnet du har med han er mindre verdt, men rett og slett at han får forsørgeransvar for to barn kontra ett. Og når inntekten hans er den samme så sier det seg selv at bidraget han betaler for den ungen han har med deg blir mindre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks og far til barnet skal bli pappa igjen til våren. Fikk vite av ei venninne av meg at jeg mest sannsynlig kommer til å få mindre i bidrag av far, nå som han får flere barn. Sjekket bidragskalkulatoren og det stemmer, men er det sant at jeg får så mye som over 1000,- mindre pr mnd??? I følge kalkulatoren skal far betale ca. 2200,- når nye barnet kommer. Er virkelig mitt barn mindre verdt når han får flere?? Kjenner jeg blir sint! Så urettferdig. Dette er penger jeg trenger

Anonymous poster hash: 35a8f...32d

Nå må du tenke TS. Mindre verdt? Måler du barnets verdi kroner?

Tenk videre, hva er grunnlaget for det bidrag far betaler i dag? Det er regelverket som er grunnlaget. Det er fremdeles det samme regelverket som far betaler etter når han får flere barn. Enten du liker dette eller ikke må du bare forholde deg til det om fat ikke vil betale mer.

Har dere egen privat avtale eller fastsatt av NAV..... Jeg tipper siden du skriver som du gjør er det NAV som har regnet ut beløpet. Jeg vil tro far tenker følge det nye beløpet da han ikke har særlig høy inntekt. Dette påggrunnlag av at han kommer under grensen for høyeste beløp bidrag opp mot inntekt. Vil tro at da er 1000 kr.mnd like mye for han dom for deg.

For å si det brutalt må du få barn med menn som har høy inntekt om du er interessert i barnebidrag. Dette er det også damer som spektakulerer i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg er helt utrolig kjipt hvis regelen er slik!

Hvorfor det? Far får flere barn å forsørge uten at det skjer noe med lønna hans. Da blir det naturlig litt mindre på to barn enn på ett.

Anonymous poster hash: d2e4a...cf5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nye barnet til far mindre verdt ettersom far får dårligere råd?

Bidrag skal bidra til utgifter i forbindelse med barnet, ikke til mors økonomi for øvrig.

Hvis smertegrensen ligger på 1000 kroner så må du jobbe med dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre verdt? Så det du ser i barnet er summen av penger du får inn hver måned?

Anonymous poster hash: 703ae...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. Sier vel seg selv at far skal forsørge alle barna sine, og han får ikke høyere lønn selv om han får flere barn!!!

Anonymous poster hash: 0d0e8...0fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får du virkelig 3200 i barnebidrag, og att på til kommer utvidet barnetrygd på 2000 + 25.000 i skattelette.

Bruker du egentlig noe av dine egne jobbpenger på barnet. Ikke de du får fra staten eller far.

Ikke gjør deg til offeret. Er barnet ditt noe du tenkte å tjene penger på siden du mener verdien på barnet måles i penger?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at mor skaffer seg en bedre betalt jobb istedenfor å syte? Hun har jo faktisk valgt å bli mamma med den forsørgerbyrden det innebærer.

Anonymous poster hash: 631cf...ba1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere trenger ikke bli frekke. Det føles urettferdig for at de er to til å forsørge det nye barnet. De er to til alle andre utgifter. Jeg er alene med mine utgifter.

Jeg får 3500 i bidrag, men nå kommer han til å følge nav sin utregning. Altså 2200 etter barnet kommer.

Anonymous poster hash: 35a8f...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at mor skaffer seg en bedre betalt jobb istedenfor å syte? Hun har jo faktisk valgt å bli mamma med den forsørgerbyrden det innebærer.

Anonymous poster hash: 631cf...ba1

De har valgt å bli foreldre. Altså er de to som skal forsørge barnet. Men hvis far bor sammen med sitt andre barns mor, og denne er i jobb, bidrar hun til at han styrker sin bidragsevne. Men han må altså også bidra til sitt andre barns underhold, det er ikke riktig at det minste barnets mor alene skal gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke bli frekke. Det føles urettferdig for at de er to til å forsørge det nye barnet. De er to til alle andre utgifter. Jeg er alene med mine utgifter.

Jeg får 3500 i bidrag, men nå kommer han til å følge nav sin utregning. Altså 2200 etter barnet kommer.

Anonymous poster hash: 35a8f...32d

Så da mener du at han skal betale mer for ditt barn enn for det nye, hvordan er det rettferdig da? Du sier at det er urettferdig at de er to. Men du og han er også to om å førsørge deres felles barn, så det er ikke noe forskjell der. Om noe, så er det vel mer urettferdig ovenfor ham at du tjener mindre, slik at han må ta en større del av det økonomiske enn hva du gjør?

Anonymous poster hash: d2e4a...cf5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere trenger ikke bli frekke. Det føles urettferdig for at de er to til å forsørge det nye barnet. De er to til alle andre utgifter. Jeg er alene med mine utgifter.

Jeg får 3500 i bidrag, men nå kommer han til å følge nav sin utregning. Altså 2200 etter barnet kommer. Anonymous poster hash: 35a8f...32d

Om du og eksen deler på omsorgen for barnet så er det absolutt ingen grunn til å betale like mye.

Anonymous poster hash: 703ae...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet er bygget opp slik økonomien ville vært om dere fortsatt bodde sammen. Om du og han bodde sammen med ett barn, så fikk ett barn til, så ville det blitt mindre på eldste barnet fordi dere ville måtte spre de pengene dere nå engang har utover på barna. Dette videreføres for far som nå har to barn, selv om du fortsatt har ett. Altså hans penger skal nå forsørge 2 barn, ikke 1. Dine penger skal fortsatt forsørge 1 barn. At du bor alene og ikke har noen å dele øvrige husholdsutgifter med, er utenfor fars ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke bli frekke. Det føles urettferdig for at de er to til å forsørge det nye barnet. De er to til alle andre utgifter. Jeg er alene med mine utgifter.

Jeg får 3500 i bidrag, men nå kommer han til å følge nav sin utregning. Altså 2200 etter barnet kommer.

Anonymous poster hash: 35a8f...32d

Hvis økonomien er problematisk for deg så kan barnet bo hos far og du betale bidrag :)

Anonymous poster hash: 6756c...68c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det som om barnet brukes som inntektskilde.

Hvilke signaler gir det til samfunnet forøvrig?

Det er ikke rart enkelte gulper ut mye rart mot de som bor alene med barn (såkalte alenemødre).

Med slike utspill som her skjønner en godt dette.

Menn som opplever slike damer personlig får ikke akkurat noe mildere syn på slike damer.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...