Gå til innhold

Barnebursdag- alle MÅ komme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det engang slik at hun har blitt mobbet for sin sjenanse så det er ikke snakk om noen diktering og at hun kun vil ha de kuleste, tvert i mot. Foreldrene til de barna som har mobbet mitt barn har jeg mine tanker om, men det får bli en annen tråd. TS

Anonymous poster hash: 46d42...8aa

Er litt annerledes når barnet ikke ville be noen som har mobbet en, enn å ikke ville be alle fordi at man bare ikke vil.

Lag en bursdag for datteren din, hvor hun får be de hun vil.

Å blir det noen sak av det, så får du fortelle det som det er.

At datteren din ikke ville feire bursdagen sin fordi at hun måtte be de som har mobbet henne. Å det fant du deg rett og slett ikke i.

Så får foreldrene til jentene som har mobbet, gå litt i seg selv.

Men du trenger jo ikke akkurat å sende med invitasjonene på skolen.

Ring foreldrene til de hun vil be, og forklar situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hvorfor nekter du henne en feiring da? Når du vet disse andre jentene har mobbet datteren din? Skal man prioritere fellesskapet i klassen til en hver pris, liksom?

Jeg skjønner hva du mener. Skolen har ryddet i mobbingen og vi har hatt møter med både foreldre og kommune. Den ene jenta ble flyttet over i en ny klasse og den daglige mobbingen er over, men sårene har ikke helt grodd og hun er en sjernert og stillferdig jente. At jeg " nekter" henne feiring er ikke helt riktig. Hun ønsker ikke ha stor bursdag, men det er bestemt at alle skal komme frem til de går ut av barneskolen. Som jeg skrev i HI så var det sterke reaksjoner da ei jente i klassen ikke ba alle, og en slik utskjelling det var på klassens fb side, ønsker vi ikke. TS

Anonymous poster hash: 46d42...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker min lillesøster skulle i et bursdagsselskap da hun var ca 8 år. Hun gråt og nektet, fordi hun ikke ville gå. Hun kom rett og slett ikke overens med hun som hadde bursdagsselskapet. Til tross for at min søster nektet, så tvang mamma henne til å dra til fordel for "fellesskapet i klassen". 

 

Jeg er helt enig med deg, det er en viss dynamikk som skal være tilstede i klassen, spesielt på barneskolen. Men jeg ser visse aspekter ved begge sider av argumentet. Jeg har ikke barn selv, så jeg skal ikke si at "sånn og sånn er det", og for all del kan det hende jeg forteller mine fremtidige barn nøyaktig det du påpeker (blant andre).

 

Jeg har vel aldri vært i den stillingen at min barneskole-klasse hadde det problemet at ingen ble bedt. Alle ble bedt fra 1. klasse og helt opp til 7., selv om mange av oss egentlig hadde hver våre "klikker".

 

Så ja, jeg ser selvfølgelig den. Jeg ser også at man ikke bør ekskludere noen, uansett hva, men jeg ser også barnet sin side. 

 

Det stiller seg litt annerledes når en ikke ønsker å gå i et selskap, enn når en ekskluderer enkelte i klassen sin fra sin egen feiring.

 

Det kan være mange grunner til at en ikke kan komme i en bursdag, men når en spesifikt velger ut noen, og velger vekk andre, kan det oppleves veldig personlig. I hvert fall dersom det er de samme som blir holdt utenfor gang på gang. 

Anonymous poster hash: 47f30...204

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle dere som mener man skal invitere alle, inviterer dere en haug med folk dere ikke ønsker i deres egne bursdager??

Anonymous poster hash: fb8b3...c8a

 

 

Dersom jeg skulle hatt en bursdagsfeiring med kollegaer, og jeg visste det ville bli en snakkis på jobb, så JA, da hadde jeg følt at jeg ville tilbudt de som det passet for å komme! 

 

Det blir såklart anderledes dersom det er snakk om 2 nære kolleager, og resten av vennegjengen utenom jobb. 

 

Det samme gjelder på barneskolen mener jeg, dersom en inviterer 2 bestevenninner sammen med ungene i gata stiller det seg anderledes enn om en inviterer 6 av 10 jenter i klassen.

Anonymous poster hash: 47f30...204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legitimt å invitere under halvparten om din datter ønsker dette.

Jeg og ei til i klassen var 2 av 10 jenter som ikke ble invitert. Husker hvor jævlig sårende det var, hvor moren til bursdagsbarnet mente at vi ikke passet inn og var ikke gode nok venner med henne... Meg og min venninne var helt normale og ikke annerledes enn andre, og lekte med bursdagsjenta på lik linje som 3 andre som BLE invitert. Hah, 15 år siden og blir like provosert :)

Vel, la foreldre skrike over det, lytt til ditt barns ønske.

Anonymous poster hash: a9a86...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jenter og gutter som har bursdag (som de gleder seg til, teller ned dager, skriver ønskeliste) få dagen ødelagt fordi dagen skal brukes for å "redde andre"? Skal denne ene spesielle dagen brukes til dette? Liver handler mer enn bare skole. Så hva barn og foreldre velger å gjøre på sin fritid må de nesten få bestemme selv. Her er det snakk om å utelate halve klassen. Og om det er en som er utefor burde man se på dette resten av året, bli inkludert på skole, eller i regi av andre ting, enn en personlig bursdagsfeiring.

Anonymous poster hash: c1094...947

Åh! Den setningen likte jeg! Livet ER mer enn bare skole!! La barnet få invitere de hun vil. Å be av plikt eller 《I alle dine bursdager skal du lære om bla bla bla》, nei pokker heller! La barnet få lov til å feire sin bursdag slik hun vil. :)

Og BLI NÅ KVITT 《alle skal med》 holdningen. Jeg syntes ikke noe om å ha alle jentene i klassen i min bursdag, men måtte av plikt, hvor feiringene var kjipe, med tre klikker på hver sin side av stua... Ikke alle trives med alle og det synes jeg at er på tide å respektere! Bursdag skal være en gledens dag for barnet, ikke en pliktag hvor man er stuck med tryner man må tåle daglig.

Anonymous poster hash: a9a86...46b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker jeg var det ene barnet på skolen som aldri ble bedt i bursdagen. Fikk gjerne høre om festen dagen etter på skolen. Utrolig trist. Jeg ville sagt alle eller ingen!



Anonymous poster hash: 76570...db3
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle eller ingen. Som flere påpeker, - Noen vil alltid være ´den ene´ som aldri blir bedt. Det er ikke alle barn som har de 3-4 nære vennene..



Anonymous poster hash: b9d23...54a
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som påpekt hundre ganger før, så er det gjerne noen som faller utenfor hver gang, hvis alle får be hvem de vil. Jeg synes godt det kan være alle eller ingen på barneskolen.

Det går jo an å feire bursdag på andre måter også, da. Med unntak av første klasse, der alle eller nesten alle hadde klassubursdag, har det ikke vært vanlig at alle i klassen feirer bursdagen sin på den måten her vi bor, i alle fall. Noen velger familiebursdag eller bursdag med andre venner i stedet. Kanskje det kan være en idé for ts?

Anonymous poster hash: 75a89...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel på grunn av at de vil være sikre på at

1. Det kommer barn i bursdagen

2. Ingen blir utelatt fra invitasjonslista

Selvfølgelig ser vi som voksne 'ingen grunn' til å klage når halvparten ikke blir bedt, men hva om din datter sldri ble bedr? Hva om din datter ventet på barna som ikke kommer? Hvorfor må det media-sak med beskrivelse av slike triste situasjoner til eller personlig opplevelse med eget barn til før man skjønner at ting MÅ faktisk være annerledes som barn. Vi kan ikke tillegge voksenliv til barn.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle bør blir bedt. Barna kan like gjerne lære dette først som sist. Skal du ha fest hjemme en fredagskveld før by'n ber du vennene dine. Skal du ha firmafest ber du alle, både venner og fiender.

Anonymous poster hash: fc4df...7ff

Nå er der bursdagsfeiring og ikke klassefest og da.

Anonymous poster hash: e04cb...c25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn med autisme og han ville ikke be alle. Likevel endte vi med å be hele klassen og han sa at han håper bursdagen går fort og at vi måtte ha bursdagen så kort tid som mulig. Selvsagt hadde jeg litt vondt av ham. Men vet du, han var strålende fornøyd etterpå!

Jeg hadde sagt alle eller ingen. Om alle ber noen så er det selvsagt en eller noen som aldri blir bedt. Merkelig at såpass mange ikke forstår det..

Anonymous poster hash: 8ae7e...7d7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men skal jenter og gutter som har bursdag (som de gleder seg til, teller ned dager, skriver ønskeliste) få dagen ødelagt fordi dagen skal brukes for å "redde andre"? Skal denne ene spesielle dagen brukes til dette? Liver handler mer enn bare skole. Så hva barn og foreldre velger å gjøre på sin fritid må de nesten få bestemme selv. Her er det snakk om å utelate halve klassen. Og om det er en som er utefor burde man se på dette resten av året, bli inkludert på skole, eller i regi av andre ting, enn en personlig bursdagsfeiring.

Anonymous poster hash: c1094...947

Et veldig interessant svar. For HVEM er det som skal ta dette ansvaret resten av året? Svaret blir jo da: noen andre. Resultatet blir at ingen tar det. Fordi alle bare vil sørge for at sine egne barns behov er dekket så er det noen som blir stående utenfor. Og dette et som regel ganske usynlig for andre enn dem det gjelder. Skolen kan kun ta tak i situasjoner som oppstår i skoletiden, derfor er de sosiale samlingene, altså stort sett bursdager, så viktige!

Og igjen, å fremstille det som at noens bursdag blir "ødelagt" av å invitere flere enn nærmeste venner er i de aller fleste tilfeller å dra det altfor langt. Er det slik at bursdagsbarnet mobbes av de resterende i klassen? Ja da bør det settes i gang et større apparat i den klassen, uavhengig av bursdager....

Anonymous poster hash: c580f...c80

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. Skolen har ryddet i mobbingen og vi har hatt møter med både foreldre og kommune. Den ene jenta ble flyttet over i en ny klasse og den daglige mobbingen er over, men sårene har ikke helt grodd og hun er en sjernert og stillferdig jente. At jeg " nekter" henne feiring er ikke helt riktig. Hun ønsker ikke ha stor bursdag, men det er bestemt at alle skal komme frem til de går ut av barneskolen. Som jeg skrev i HI så var det sterke reaksjoner da ei jente i klassen ikke ba alle, og en slik utskjelling det var på klassens fb side, ønsker vi ikke. TS

Anonymous poster hash: 46d42...8aa

I en slik situasjon har du en gyllen anledning til å sørge for at barnet ditt oppnår større mestring og trygghet, ved å forsikre henne om at det blir bra å ha alle der, og være tilstede hele tiden i selskapet og sørge for at det blir bra.

At situasjonen har vært vond for dere er der ingen tvil om, men ikke ta fra jenta troen på at det kan bli bedre fordi du er redd for mer motgang for henne...

Anonymous poster hash: c580f...c80

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Den setningen likte jeg! Livet ER mer enn bare skole!! La barnet få invitere de hun vil. Å be av plikt eller 《I alle dine bursdager skal du lære om bla bla bla》, nei pokker heller! La barnet få lov til å feire sin bursdag slik hun vil. :)

Og BLI NÅ KVITT 《alle skal med》 holdningen. Jeg syntes ikke noe om å ha alle jentene i klassen i min bursdag, men måtte av plikt, hvor feiringene var kjipe, med tre klikker på hver sin side av stua... Ikke alle trives med alle og det synes jeg at er på tide å respektere! Bursdag skal være en gledens dag for barnet, ikke en pliktag hvor man er stuck med tryner man må tåle daglig.

Anonymous poster hash: a9a86...46b

Og dagen etter HVER bursdag er en sorgens dag for den ene som heller ikke denne gangen ble invitert fordi han/hun ikke er fullverdig del av noen "klikk".

Ærlig talt hvor vanskelig er det å forstå?

Anonymous poster hash: c580f...c80

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og forresten, de tre siste svarene kom fra meg. Jeg er sosionom i en barneavdeling, og den som snakker med mange av disse "utenforbarna". De kommer til oss henvist fra fastlege, med vondt i magen, vondt i hodet, kvalme og andre kroppslige utslag uten at legene finner noen fysisk årsak. Og de er mange. Forteller om utenforskap, ikke egentlig mobbing, bare ikke tilhørighet.

Hva koster det oss foreldre og våre dyrebare små å inkludere andre enn nærmeste krets i feiring. Forsvinnende lite dersom vi voksne forklarer litt. Gi barna deres en sjanse til å utvikle omtanke og empati og tenke lenger enn egen nese.

Anonymous poster hash: c580f...c80

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på tenker jeg. En kompis av meg (i en paralellklasse) ble mobbet av klassekamerater på barneskolen. Han inviterte bare meg og mine søsken i bursdagene sine flere år på rad (vi ble venner i barnehagen, min bror gikk i klasse med han - eneste som faktisk beskyttet gutten i den klassen). Hadde vært helt på jordet om alle i klassen skulle bli invitert i selskap - han hadde neppe mye til overs for en del av de andre.

Mange slemme barn der ute...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp som utenfor og mobbeoffer. Jeg har opplevd å bli pliktbedt fordi alle skulle bes og jeg ble like mye mobbet under bursdagen som ellers. Jeg har opplevd å måtte pliktbe mine mobbere fordi alle skulle bes og de fikk bare mer å mobbe meg for. Jeg visste at jeg ikke var ønsket men pliktbedt, og det var en grusom kunnskap å ha som definitivt bidro til utenforskapen. Det hadde vært bedre å ikke bli bedt enn å ikke være ønsket.

 

Så lenge datteren til TS inviterer under halvparten av jentene, så er det en no-brainer.



Anonymous poster hash: 78733...34e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle dere som mener man skal invitere alle, inviterer dere en haug med folk dere ikke ønsker i deres egne bursdager??

Anonymous poster hash: fb8b3...c8a

 

Ja, det har jeg gjort, opptil flere ganger.

 

Jeg har bedt de 5-6 kollegaene jeg har god kontakt med og er venner med, og selvfølgelig også de to andre som satt i samme kontorlandskap og hørte festen bli snakket om.

 

Jeg har bedt venner som bodde i bofellesskap/kollektiv. Jeg ba alle fem, selv om fire var mine venner og hun femte egentlig aldri var særlig hyggelig.

 

Jeg har bedt kjærester til venner, selv om jeg ser at de er destruktive personer som ikke gjør noe godt for vennen min. Fordi i mine øyne er det sånt man gjør.

 

Og vet du hva? Det ble kjempebra fester alikevel. Jeg oppdaget at hun litt småsure kollegaen min absolutt ikke var småsur og kjip. Hun var visst bare sjenert og hadde følt seg utenfor. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...