Gå til innhold

FruLilla og Vesleprinsen


FruLilla

Anbefalte innlegg

Det er ikke gøy, nei... I går la jeg meg litt over åtte, og fikk sovet til halv ti, og fra kvart på to til halv fem. Ellers var jeg våken med snuppa, og i tillegg var Vesleprinsen våken minst ti ganger i natt. Og snuppa ville ikke sove mens storebror var i barnehagen, for TENK om mamma skulle få sovet litt?! Det hadde jo vært krise... ;)

I løpet av den siste uken har hun bare hatt to bæsjebleier, en bitteliten, og en greit stor. Og hun har virket plaget, har kavet og kavet for å prompr, og trykket og presset, uten å få ut annet enn luft. Så i kveld testet jeg ut et tips fra ei venninne, om å stikke en q-tips smurt inn med sinksalve opp i rompen hennes, og vri litt rundt. Fem minutter etter forsøket bæsjet hun massevis, og har vært ei ny jente etterpå! :) Ikke viste hun noen tegn til ubehag mens jeg rotet rundt med q-tipsen heller. Nå i kveld har hun vært så avslappet og fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag tidlig hadde selvfølgelig Vesleprinsen feber igjen, når mammaen hadde tenkt å sove, vaske klær og ordne med NAV... ;) Fikk ordna litt klesvask, og tatt noen telefoner. Heldigvis fikk jeg sove en del i natt (6 timer!!), så dagen i dag gikk greit, vi var stort sett i godt humør alle tre :)

På lørdag kveld passet ei venninne Veslefrøkna, så vi skulle få sove litt. Men Vesleprinsen nektet å sove, og roet seg ikke før litt over ett på natta!!! Det var helt ekstremt, med hyling i mage timer...! Fy, så slitsomt, for både han og oss. Han sov til kl ti på søndags morgen ;) og venninna mi satt hos oss frem til kl tre på natta. Snille, søte venninne!!

Desverre fikk vi en veldig trist nyhet natt til søndag. Svogeren til ei venninne av oss døde i en ulykke. Han hadde vært gift med søsteren hennes i seks mnd, og hun har nettopp funnet ut at hun er gravid. De er i starten av tjueårene! Det er så ufattelig trist, og jeg kjemper mot tårene hver gang jeg tenker på det! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har vært en ny, tilnærmet søvnløs natt. Vesleprinsen våknet mellom hvert 30-60 min, og Veslefrøkna sov ikke mellom halv ett og fem. Best for oss at hun, og dermed jeg, får sove på dagen i dag! Jeg er helt utkjørt... Mannen var hjemme i går og i natt, han var våken halvannen time sammen med meg i natt. Det var koselig, men jeg fikk ikke sove noe mer allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trist lesning, Fru Lilla :( Det er så forferdelig når slike ting skjer. Stor klem til dere :hjerte:

Håper du har fått sovet litt idag, da. Snakk om jojo-soving! Får håpe det stabiliserer seg snart :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Clafoutis

Oi huff, det høres tøft ut med så mange våkenetter og så lite søvn på deg :( Tenker litt på det om dagen jeg også, hvor frustrerende det må være når barna stadig vekker hverandre, og de voksne ender opp med å sove INGENTING... Får håpe det løser seg for dere snart, og det er jo enda godt at du har en snill mamma som kan avlaste litt :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi hatt fem gode netter med Veslefrøkna, der hun sover fra tolvish til niish, kun med to amminger i løpet av den tiden! Håper det fortsetter :) Men Vesleprinsen har våknet mellom fem og ti ganger om natten, men så langt i natt har han kun våknet én gang, og det var kl ni på kvelden :) To kvelder nå har jeg tatt på han sele og festet han til sengen for at han skulle roe seg på kvelden, og løsnet han i ett- tiden. I går kveld roet han seg fint uten selen og. Så det er kanskje håp?

I morgen kommer mamma og pappa hjem igjen! Og tirsdag er det planleggingsdag i bhg... Så da ser jeg an formen til mamma -om vi kan reise dit, eller om hun er for sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er fremdeles SOOOOLute!! :D Og jeg sitter inneog ser på :P Hehe...

Velsefrøkna ligger i voggen sin og sover, igjen! Synes ikke hun har gjort noe annet enn å sove i dag :O Hun er en drøm av en baby! Sover nesten hele natten igjennom. de to siste nettene har jeg vekket henne i 4-4.30-tiden fordi jeg har hatt så melkespreng. Da har hun sovet fra ti-tiden på kvelden. Også våkner hun igjen litt over kl 7, ganske likt som Vesleprinsen. De to siste nettene har han heldigvis svovet mye bedre, han har våknet bare én gang per natt, så jeg føler jeg har fått et nytt liv ;)

Den siste uken har vært ganske grusom. Broren min har virkelig rotet det til for seg selv, men har ikke selvinnsikt til å skjønne at han har gjort noe galt... Han tror fremdeles at hvis han hadde klart å stikke av fra politiet, så hadde han ikke blitt tatt (Når politiet visste identiteten hans...!) Men forhåpentligvis gjør dette at han får den hjelpen han trenger, og som mamma har spurt etter siden barneskolen. Jeg synes veldig synd på mamma og pappa midt oppi alt dette. Men mamma blir jo heldigvis endelig trodd når hun spør etter hjelp, problemet nå er jo at broren min er over atten, så han må spørre etter hjelp selv for å få det, og han innser jo ikke at han er mentalt ustabil som fy, så han trenger jo ikke hjelp?!

Mannen er borte hele uken, dro tidlig på dagen i går, og kommer ikke tilbake før fredag. Det er lenge siden det har vært så ensomt når han dro :( Begynte nesten å gråte, og Vesleprinsen merket det. Søte gutten kom og gav meg kos og holdt rundt meg <3

Vi gikk tur i går kveld,for jeg måtte komme meg ut for ikke å bli helt deppa! Vesleprinsen fulgte etter en katt ganske lenge. Han er veldig søt!! Når vi hadde gått litt, var han fast bestemt på at vi skulle gå til "chacha", datra til det venneparet som nettopp har flyttet i nærheten av oss :) Så da var det bare å gå dit, og spørre om vi kunne komme inn en liten tur ;) Han blir jo så glad når han ser henne! Og mammaen hennes er veldig flink til å stikke innom meg. Hver gang Vesleprinsen ser henne, eller hvis han hører navnet til en av foreldrene, så spør han etter "Chacha" ;) Og flere ganger når vi har kommet hjem fra barnehagen, løper han nedover veien og roper navnet hennes! Kan nesten se ut som om han har fått sin første forelskelse allerede? ;)

Ah, jeg har fått kjøpt meg tastatur til ipaden nå. Så utrolig mye bedre å skrive med! Digg, rett og slett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslefrøkna virker som en herlig drøm, ja :) Trass og høye hyl kommer tidsnok vil jeg tro ;) Åh, jeg blir så babysjuk, as.. Babykos er den beste kosen :rodmer:

Hvordan er det å ha to små da? Går det greit? :)

Jeg har også en bror som har rota seg bort i mye. Sant som du sier vedrørende myndighetsalder. Det er så trist, for det er så lite man kan gjøre, bortsett fra å sende en bekymringsmelding. Det må virkelig gå dem ille før politi eller andre instanser griper inn. Det er vondt å se på. Klem til deg :hjerte:

Tassen din høres ut som en drøm han også :) Tenk, halvannet år allerede.. Gosh!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslefrøkna er virkelig en drøm av en baby, i hvertfall enn så lenge ;) Tassen er også veldig god, selv om han stadig pusher grenser og trasser. Så det er jo nye utfordringer med han ifht tidligere. Men store deler av tiden er han bare god :) I dag f.eks, når han så på barnetv og jeg kom ned med frøkna, så strakte han ut armene og ville holde henne :) Så satt han en stund med henne på fanget. Og han er stadig borte og koser, og tester grenser med hvor hardhendt han kan være... Hehe. I dag tidlig lå hun på leketeppet i stuen, og når han kom inn snudde hun hodet etter hvor han gikk, og smilte fra øre til øre. Det er så tydelig at de setter pris på hverandre allerede nå! :)

Det er periodevis krevende å være tobarnsmor, men stort sett går det veldig fint :) Kjenner jo at det ikke er alltid hendene strekker til, men det prøver jeg å akseptere at sånn ER det, og ikke få så dårlig samvittighet ;)

Håper på litt mer søvn i natt enn forrige natt... Da bestemte begge to seg for å våkne minst fire ganger hver, og det var bare én gang som var tilnærmet likt. Og i tillegg brukte jeg så lang tid på å sovne etter hver oppvåkning :( Vesleprinsen har til nå våknet to ganger, så det ser dårlig ut for resten av natten... Tror heldigvis at frøkna kommer til å sove bra, for hun har vært en del våken i dag, i tillegg til at hun endelig fikk bæsjet i kveld, der var en uke siden forrige gang og hun har vært veldig plaget... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Påsken startet ekstremt dårlig! :( Startet med brev fra NAV som sa jeg har fått for mye sykepenger, og ikke for lite, som har vært det ALLE kundeveilederne og saksbehandlerne jeg har snakket med har sagt. Så i morgen har jeg fått møte med NAV for å klage, og snakke ut... Men det ble da VELDIG dårlig stemning i heimen de første fem dagene... Og noen søvnløse netter for min del. I tillegg hadde Vesleprinsen øyebetennelse og var veldig forkjølet når han kom hjem fra bhg fredagen, og smittet meg så jeg var syk fra søndag. I natt var min første hostefrie natt, men mannen ble syk med feber på tirsdag, og er "MYE" sykere enn meg ;) utrolig hvor hjelpeløse menn blir når de blir syke?! Når jeg var på mitt sykeste var mannen i drittdårlig humør og satt og furtet, og nektet å stå opp om morran. Så jeg hadde nattevåk pga NAV, sykt barn og var ganske dårlig selv, og fikk NULL respons fra mannen når jeg bad om hjelp. Til slutt flippa det for meg og så kjefta jeg masse på han, og sa han var sinnsykt egoistisk. Han kjefta tilbake, og stakkars Vesleprinsen var livredd... For ordens skyld kan jeg legge til at jeg hadde stått opp halv fem for å amme, og aldri fått lagt meg igjen etterpå... Forsøkte å vekke mannen fra halv ni, og klikket i halv elleve-tiden. Mannens unnskyldning noen dager senere? Han hadde ikke fått med seg at jeg var syk (ikke dagene etter at jeg klikka heller), og trodde jeg bare var sliten...! Som om jeg ikke trengte hjelp da og... :P var rimelig sint på han en stund da, ja!

Men i dag har han vært veldig flink. For to kvelder siden avtalte vi at han skulle stå opp i dag, fordi jeg trengte å sove. Og i dag trengte jeg ikke minne han på det engang! Minte han om det i går kveld, og da var han ikke helt happy, men protesterte ikke. Jeg prøvde så godt jeg kunne å ikke ha dårlig samvittighet i dag tidlig, for han hosta en del i natt. Men jeg var allikevel mer våken enn han, og har hatt all nattevåk med barna, i tillegg til nesten hver morgen. Han har stått opp først to morgener, inkl i dag ;) I dag tidlig gav han til og med Veslefrøkna flaske på egen insj i stedet for å vekke meg og spørre!! Så jeg sov til ni, og lå i senga til nærmere ti. Deilig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har jeg fått deg på mine innlegg igjen :)

Uff, så kjip start på påsken du fikk :( Bra at mannen skjerpet seg litt etter hvert så du fikk sovet ut litt, nattevåk og tidlige morgener føles jo nesten som verre enn døden når man er syk på toppen av det...

Håper du får en fin helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

  • 1 måned senere...

Åh, takk :) satt og skreiv i din dagbok nå ;) Det er lenge siden jeg har vært aktiv her inne nå, har skjedd litt for mye på hjemmefronten. Har vært alene hjemme med barna i nesten fire uker. Dvs har vært litt hos mamma og pappa, og et par turer innom svigermor for å hilse på Mannen. Det har vært litt tungt, spesielt siden Vesleprinsen først fikk omgangssyke og så vannkopper på rappen, og var hjemme fra bhg halvannen uke. Mannen har en veldig intens jobbeperiode nå, og var hjemme for første gang på over tre uker onsdag og torsdag. Og dro igjen og blir borte til mandag... Jeg liker ikke når han må jobbe helg! I hvertfall ikke mange helger etter hverandre! Så nå gleder jeg meg til ferie ;)

En god nyhet er i hvertfall at de tre siste gangene jeg har vært hos svigermor, har det vært hyggelig! Har knapt nok hørt én klage, og det har gått an å ha samtaler med henne!! Ikke dype samtaler, men vi har faktisk snakket sammen noen timer nå i løpet av de siste to månedene. Ikke verst etter fem år der jeg har følt at hun har sett på meg som en av sine verste fiender... ;)

Nå i dag sendte jeg Vesleprinsen til mamma og pappa, han rakk å være hjemme en halvtime etter barnehagen før mamma hentet han. Han var superklar for å dra, og gikk for å ta på seg sko og sa hadet flere ganger mens mamma og jeg snakket. Jeg er ganske sliten nå, og det skal bli godt å ha bare ett barn i helgen! Gleder meg litt til jeg kan låne bort prinsessa og ha aleinetid med Vesleprinsen :) Det trenger vi nok begge to...

Det er veldig koselig å se hvor omsorgsfull Vesleprinsen er! Når prinsessen gråter løper han bort for å trøste. Og han hermer etter alt jeg gjør ;) I dag klappet han henne på hodet og sa "så, så" før han gav henne en kos og løp videre. Like etterpå klynket hun igjen, og da løp han bort til henne og gjentok prosedyren ;) *smelt* Hehe, og etter barnehagen i dag koste han henne på kinnet og sa "heeeei søta!" Tror kanskje jeg kaller henne for søta innimellom? Har ikke tenkt over det, men siden han sier det gjør jeg nok det... Hihi! Og han viser og forklarer det meste til henne. Prøver å lære henne hva ting heter, det er så søtt!! Spesielt siden en del av det han bruker mest tid på å forklare er feil ;) Sånn som at en løvetyggeleke er "kjokodille", og en gul bamsefigur på en rangle er "gojilla, GOjillla. Se, gojilla!" :fnise:

Han er verdens beste gutt, selv om vi har våre fighter ;)

Og ellers har jeg funnet fram symaskinen igjen :) Har sydd to tskjorter den siste uken. Den første ble fullstendig katastrofe, og nr to ble så godt som perfekt ;) Den er jeg SUPERfornøyd med ;) Og det er sjeldent jeg blir så fornøyd med ting... Hehe. Så nå skal jeg se om jeg får ordnet litt opp i den første tskjorten... Hvis ikke blir den nok ikke brukt, og det er jo litt kjedelig det og, når jeg allerede har brukt så mye tid på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, jeg er utrolig imponert over at du har vært alene med barna i fire uker :sjokkert: Mannen min reiser også en del med jobben, men stort sett aldri mer enn 3-4 dager om gangen, og jeg synes det er lenge nok... Og at det er slitsomt nok med mange alenedager nå som vi bare har Plutt, foreløpig...!

Så koselig at Vesleprinsen er så snill og god med søsteren sin :hjerte: Jeg er så spent på hvordan det blir for Plutt å bli storebror også, han elsker jo katten vår, og er veldig omsorgsfull og kosete med den (selv om han innimellom også kan leke litt vel hardhendt med henne- sånn at han får seg en rapp på lanken av henne :ler: ), så jeg ser liksom for meg at han kommer til å stryke og kose på lillejenta også :rodmer: Har dere ikke opplevd noe sjalusi i det hele tatt, eller?

Og t-skjortene du lager, har du sydd dem til deg selv, eller til barna?? Jeg er altså ikke noe god på å sy, jeg kan sy enkle ting som gardiner, duker, putetrekk osv, men det stopper liksom der :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så vidt opplevd litt sjalusi, men det er stort sett når de er sjuke, at begge skal ha min fulle oppmerksomhet. Men ingen episoder der han er slem fordi han er sjalu. Han kan slå til ho fordi han vil teste ut hva som skjer tror jeg. Men jeg har ikke tolket det som sjalusi. Har hørt at barn under to år ikke blir sjalu når de får søsken ;) Det blir spennende å se hvordan Plutt reagerer, han blir sikkert omsorgsfull og god mot henne også :)

T-skjortene jeg syr er til Vesleprinsen. Og nå holder jeg på med en som skal være bursdagsgave, til en som fylte ett år for et par uker siden. Han og Vesleprinsen bruker omtrent samme størrelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også hørt at det som oftest blir mindre sjalusi når det er to år eller mindre mellom barna, enn hva det kan bli hvis det er 3-4 år mellom dem. Så jeg krysser fingrene for at det går fint her også :)

Hva er planene deres for sommerferien, da? Får du og mannen noe ferie sammen, eller blir det mye jobbing på han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...