Gå til innhold

Orker ikke rydde/vaske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant en gammel tråd, hvor jeg kjente meg igjen i problemstillingen. Men tråden lå under hus/hage, hvor den kanskje ikke passet helt, så derfor oppretter jeg bare en ny tråd i samlivsforumet, og refererer til hovedinnlegget fra den gangen:

Hei, jeg er jente på 27 år som har store problemer med å holde det rent og ryddig i leiligheten. Det har jeg alltid hatt problemer med.. Jeg tenker alltid "ok, nå skal jeg skjerpe meg" men jeg klarer aldri gjennomføre det..
Det kan gå måneder mellom hver gang jeg støvsuger eller vasker eller rydder. Og i dene tida er jeg alltid livredd for at det skal banke på døra eller ringe på og at noen skal komme inn i leil. og se hvordan jeg egentlig bor og har det.

Oppvask som står med gamle matrester, kan stå i ukesvis. Jeg bare gjør mitt beste for å overse det, og når jeg først skal ta tak i det så er det rimelig ekle tilstander og det har hendt at jeg bare kaster selve kjelen elelr tallerken/bestikk fordi jeg ikke orker vaske det pga. hvor råttent det har blitt.

Hybelkainer, søl på gulv, flekker, støv skitt og smuss kan ligge i måneder uten at jeg tar tak i det. Det blir så mye rot (klær, papirer, søppel, aviser, ting) som ligger strødd rundt over hele leil. til slutt at jeg må finne en sti mellom det for å ikke tråkke på det.
Blomstene mine dør fordi jeg ikke vanner dem..

Frykten for at huseier eller venner skal stikke innom for å besøke meg uanmeldt er ikke behagelig å tenke på.

Jeg har så lyst til å ta tak i det, og jeg trives ikke i dette rotet og skittet. Men jeg får bare ikek meg selv til å gjøre det, selvom det er så deilig å ha ren leil. Men noe i meg stopper meg.
Hva er galt med meg? Noen som kjenner seg igjen? Noen som har tips til hvordan å forandre meg?

Selv har jeg også vanskelig for å få ryddet og vasket, selv om det ikke er like ekstremt som for henne i innlegget over. Men jeg er så lei av meg selv, uten at jeg gidder å gjøre noe (akkurat nå) for å forbedre meg. Jeg bare orker ikke. Noen som kjenner seg igjen?

Hvis jeg skal tenke på årsaker til denne ryddevegringen, så kan det kanskje være at jeg har vært misfornøyd med livet mitt i mange år, at jeg ikke klarer å gjøre forandringer i livet mitt. Jeg føler meg stuck, men at det bare er min egen feil. Jeg er mislykket.

Skulle gjerne likt å skaffe meg en kjæreste. Men så håpløs som jeg er, så kan jeg ikke det. Ikke en gang et ønske om kjæreste kan få meg til å forbedre meg.



Anonymous poster hash: 82547...e6a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til tross for at jeg ikke bruker så mye tid på å holde orden hjemme, så får jeg ikke gjort stort av andre ting heller, etter jobb, for jeg trenger å koble av litt. Jeg skjønner ikke hvordan folk fikser hverdagpliktene så lett, meg jobb og husarbeid, trening og sosialt liv; hvor de får orket og energien fra.



Anonymous poster hash: 82547...e6a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprimert? Jeg var sånn når jeg hadde pågående depresjon, nå når den er borte er det ikke sånn problem å få motivert seg til rydding og rengjøring.

Anonymous poster hash: 7864a...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er rydding og ha orden et must for å ha det bra. Elsker nesten å rydde/sortere. Så dessverre ingen gode råd, men du liker vel å ha det ryddig og rent? Det er en veldig god følelse etterpå også da :)



Anonymous poster hash: ba577...496
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner meg veldig igjen i den følelsen av at jeg ser alt rotet, og så orker jeg ikke ta tak i det.. Kan det være at du lider av en depresjon? Jeg har diagnosen "dystymi", som er en vedvarende depressjon, pluss at jeg har bulimi. Dessuten lider jeg av søvnvansker og periodemessig latskap, eller slitenhet - som forøvrig ikke er en diagnose. Kanskje du har noe "lettere" sykdomsbilde, eller kanskje du ikke har pratet med noen som kan gi deg noen diagnose. Det er heller ikke sikkert at det vil hjelpe deg å få en diagnose.. På meg ville de stappe i meg all slags medisiner, som bare gjorde meg sløv, og medførte at jeg orket ingenting. En periode ville jeg heller dø, fremfor å støvduge teppet!

Men jeg har også perioder der jeg er ekstremt pertentlig ned til den minste vindusflekk. Jeg har noen psykiske problemer, og svitsjer mellom bulimi og alkohol kombinert med snus for å holde meg "normal". Det typiske mønsteret mitt, er at jeg blir ekstremt flink til rydding og vasking når jeg drikker alkohol og bruker snus. Da får jeg en vanvittig energi, og går til verks med begge hender og hele sjelen.

Får kastet ting og vasker klær og ting som jeg pakker og leverer til fretex. Tepperepper, støvsuger og vasker. Alle overflater får en omgang med vaskekluten, til og med vegger og tak. Snus kombinert med alkohol gir meg skikkelig ryddekick!

Men når jeg spiser og spyr, så flyter alt.. Da føler jeg meg skikkelig nedfor, og orker ikke å ta telefonen engang. Sitter passivt og stapper i meg mat, mens jeg ser rotet hope seg opp!!

Det er vanskelig balansegang når man har full jobb med stort ansvar. Jeg må altid avbryte alkoholperioden ca 1 døgn før vakt. De på jobben merker ikke at det er rot hjemme hos meg, men de ville nok merke det dersom jeg kom alkoholpåvirket på jobb.., og da hadde det vært "goodbye!". Jeg trener 3-4 ganger i uken, noe som hjelper meg til å moderere alkoholinntaket.. Og det hjelper på depresjonen.. Ikke misforstå: jeg anbefaler ingen å ty til rusmidler for å få ryddet og vasket huset. Dessuten tror jeg at det er litt uvanlig at folk som har drukket blir veldig giret på husarbeid..



Anonymous poster hash: e4f7e...646
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du eller går på skole?

Det kan jo være du har en psykisk lidelse, eller det at du rett og slett er lat/ har fått en uvane i å leve i skitt og rot.

Anonymous poster hash: af3f6...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste tips er å sette stoppeklokken på mobilen på 5-10 eller 15 minutter, velge deg ETT rom (etv. én spesifikk handlig - vindusvask, oppvask etc.) og se hvor mye du får gjort der på den lille tiden. Det virker veldig mye mer overkommelig om man fokuserer slik på et avgrenset område, og vet at man bare skal jobbe i så og så mange minutter.

Jeg var før ganske dårlig på rengjøring etc hjemme, da jeg bodde alene og jobbet mye - ville ikke være hjemme hos meg selv. Men etter jeg begynte å bruke denne metoden er det så utrolig mye deiligere å være hjemme og trives der!

Jeg tar 15 min hver dag, og har som fast rutine at når jeg går fra ett rom til et annet rydder jeg vekk én ting på veien.

Jeg har 170 m2, og en stor hund som drar inn mye støv og dritt - og med de daglige 15 minuttene ser det kjempefint ut her! Man føler seg så mye bedre med seg selv når man ikke har alt det rotet, sølet og den dårlige samvittigheten over det som tynger deg! Mange små bekker blir en stor å ;-) Lykke til!

Endret av niania
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Woo-Hoo!

Det er ikke sikkert at du har et psykisk problem. Kanskje du bare mangler struktur slik at du ikke får gjort noe ting? Etterhvert som du utsetter problemet så bare vokser det slik at det blir for stort å ta tak i, og dermed får du et rotehus uten like - og det plager deg selvfølgelig.

Det enste du kanskje trenger er litt struktur og en god plan om å gjøre minst mulig hver dag, akkurat slik at det ikke hoper seg opp. Det er akkurat som trening - man ønsker å være mest mulig effektiv på kortest mulig tid. Det samme gjelder for kjedelig husarbeid. Lag en slik plan selv, hvor du gjør litt hver dag.

Skriv ned hvilke dag og tidspunkt du skal gjøre en oppgave. Gjør oppgavene så små som mulig. Vask feks en maskin med klær rett etter jobb onsdag og søndag. Ta oppvasken rett etter middag, hver dag, det tar omtrent 10 minutter så kan du slappe av med god samvittig het. Støvsug et sted om gangen - igjen bestem deg for hvilke dager dette skal gjøres og når.

Ikke ha for store mål - tenk i det små hele tiden - litt hver dag. Etterhvert vil du se at du får øvelse i å gjøre ting, det tar ikke lang tid, og du slipper å sitte med dårlig samvittighet - du vil slappe av mer.

"Senere" er rotets beste venn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Woo-Hoo!

Mitt beste tips er å sette stoppeklokken på mobilen på 5-10 eller 15 minutter, velge deg ETT rom (etv. én spesifikk handlig - vindusvask, oppvask etc.) og se hvor mye du får gjort der på den lille tiden. Det virker veldig mye mer overkommelig om man fokuserer slik på et avgrenset område, og vet at man bare skal jobbe i så og så mange minutter.

Jeg var før ganske dårlig på rengjøring etc hjemme, da jeg bodde alene og jobbet mye - ville ikke være hjemme hos meg selv. Men etter jeg begynte å bruke denne metoden er det så utrolig mye deiligere å være hjemme og trives der!

Jeg tar 15 min hver dag, og har som fast rutine at når jeg går fra ett rom til et annet rydder jeg vekk én ting på veien.

Jeg har 170 m2, og en stor hund som drar inn mye støv og dritt - og med de daglige 15 minuttene ser det kjempefint ut her! Mange små bekker blir en stor å ;-) Lykke til!

Eller dette. Velg denne metoden om den appelere til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste synes det er et ork og tiltak å rydde og vaske. Men så gir det en god følelse å ha det ryddig og rent rundt seg. Og for å oppnå den gode følelsen, må man altså ta det slitsomme å få det gjort.

Det er lett å utsette, men da blir tiltaket enda større, for det som skal vaskes og ryddes blir bare enda mer.

Det beste er altså å rydde opp og vaske opp etter seg med en gang, eller så snart som mulig. Prøv å gjør det til en vane at du ordner opp med en gang, at du tar oppvasken med en gang. Da kan du slappe av med god samvittighet etterpå. Det er verdt det.

Har du mye rot rundt deg som du ikke orker tanken på å skulle rydde og vaske alt med en gang, så ta i hvertfall litt. Hver dag tar du f.eks å rydder 5 ting. Ta med deg noe rot fra stuen, rett på noen puter, heng opp noen klær, rydd i et skap en dag. Gjør som en vane å rydde noen minutter ekstra hver dag hvis du har det veldig rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Et tips jeg har hvis du har det veldig rotete er å aldri gå fra et rom uten å ta med en ting til det rommet du skal i/et annet rom.

Et annet er fargene i stua di. Hvilke farger omgir deg du med? Ulike farger gir en ulik energi. Om du har et maleri (kan jo lage et selv om du vil tenke økonomisk) kan du ha et i fargene sterk rød, eller sterk orange. Det er farger som skal være med på å gi en energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler mye om vaner. Opparbeid deg en ny rutine om at du SKAL Gjøre noe, hver eneste dag. Det kan være ta ut av oppvasken eller noe annet lite. Går det for lang tid hoper det seg opp, og da blir terskelen for å begynne mye større. Det kan ta litt tid å innarbeide nye vaner og rutiner som blir en del av livet ditt, men det er såå verdt det når premien blir et ryddig og hyggelig hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...