Gå til innhold

Får ikke fri til å dra i begravelsen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange på ferie og alle de som ikke har ferie har full uke, alle som ikke har ferie har jobb den dagen jeg trenger fri, så går liksom ikke å bytte heller, så om jeg ikke jobber må en annen jobbe dobbelt. Det er et søskenbarn som er død, så jeg kan ikke kreve fri heller, men dette er et søskenbarn som jeg har hatt mye med å gjøre oppigjennom oppveksten og vi hadde god kontakt selv om vi de siste årene har bodd et stykke fra hverandre.

Jeg vurderer å bare dra i begravelsen uansett, kan de sparke meg av den grunn?

Jeg trenger å si farvel, jeg vil også gjerne treffe resten av slekten i begravelsen.., jeg kommer sikkert bare til å gråte om jeg må være på jobb.. :(

Anonymous poster hash: 4e20c...393

Kan du ikke høre om noen kan jobbe dobbelt? Om det går an?

Anonymous poster hash: 6fd49...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stikkordet her er: "kan".

Man kan gi, men plikter det ikke.

Anonymous poster hash: 3d127...ade

Njaei. "kan" betyr at man må søke om denne permisjonen og får det ikke automatisk. Har man ingen reisevei får man ikke permisjon til reise, og man må be om disse fridagene.

Anonymous poster hash: aac64...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal høre om noen er villige til å jobbe dobbelt for meg. Jeg jobber gjerne dobbelt alle andre dager bare jeg får dratt i denne begravelsen..., det er utrolig viktig for meg...



Anonymous poster hash: 4e20c...393
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan faktisk nekte. Har hørt om en som ikke fikk fri for sin egen fars begravelse.....



Anonymous poster hash: 379d8...117
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan faktisk nekte. Har hørt om en som ikke fikk fri for sin egen fars begravelse.....

Anonymous poster hash: 379d8...117

Da hadde ikke det vært en arbeidsgiver jeg hadde ønsket å jobbe for, så hadde dratt i begravelsen og takket for meg for å si det sånn.

Anonymous poster hash: cbde3...b0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde ikke det vært en arbeidsgiver jeg hadde ønsket å jobbe for, så hadde dratt i begravelsen og takket for meg for å si det sånn.

Anonymous poster hash: cbde3...b0d

Sikker på det?

I verste fall blir du holdt erstatningspliktig overfor arbeidsgiver, i tillegg til at du selvsagt verken får lønn i oppsigelsestiden eller dagpenger de første 8 månedene.

Anonymous poster hash: 8bced...d06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på det?

I verste fall blir du holdt erstatningspliktig overfor arbeidsgiver, i tillegg til at du selvsagt verken får lønn i oppsigelsestiden eller dagpenger de første 8 månedene.

Anonymous poster hash: 8bced...d06

Det er jeg 100% sikker på ja.

Men jeg vet også at jeg kan klare meg en stund uten jobb, og ikke er avhengig av inntekt fra dag 1.

Anonymous poster hash: cbde3...b0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan faktisk nekte. Har hørt om en som ikke fikk fri for sin egen fars begravelse.....

Anonymous poster hash: 379d8...117

Det er ikke farens begravelse. Da hadde TS hatt krav på fri. TS skriver jo at det er et søskenbarn.

Anonymous poster hash: f5659...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår meg ikke på arbeidsgivere som ikke lar folk dra i begravelser. Uansett hvor lite ansatte det er.

Det er ikke ulovlig å vise litt medmenneskelighet. Skal banne på at arbeidsgiver tar seg fri uten problemer hvis h*n selv skal i begravelse.

Anonymous poster hash: a48ea...968

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, så firkanta da!? Det er da ingen som har familie og venner som dør i hytt og pine? Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg sendt min ansatte i begravelse og stått i butikken selv. Makan.

Kommer gladelig og jobber skiftet ditt gratis om mulig, TS. Selvsagt skal du i begravelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg håper inderlig du har en snill kollega som kan ta skiftet ditt, eventuelt to som kan dele det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvis du tilbyr å jobbe dobbelt en annen dag for en kollega burde det jo gå greit å få fri til å gå i begravelse. Jeg gikk dobbel vakt en gang for at en kollega var gørrsliten og overabeidet og trengte det (sjefen gamblet med alt for få ansatte i en lang periode), og senere en gang gikk hun dobbel vakt så jeg fikk fri. Man hjelper da hverandre og spesielt i et tilfelle som ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Stikkordet her er: "kan".

Man kan gi, men plikter det ikke.

Anonymous poster hash: 3d127...ade

Jeg leser det på denne måten:

Paragraf 5-1 d):

d) Det kan gis permisjon i inntil 3 dager i forbindelse med dødsfall i nær familie/vennekrets.

Samboer og samboers familie likestilles i dette tilfelle med ektefelle og ektefelles familie. Det kan i tillegg gis permisjon med introduksjonsstønad på eventuelle nødvendige reisedager mellom tjenestested og det sted hvor begravelse/bisettelse/urnenedsettelse finner sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli sykemeldt. Gå til legen din og forklar greia, og jeg trur du ikke vil få noe problem med å få fri en dag.

Sjefen får stille opp og jobbe om han ikke klarer å skaffe noen andre. Det at du skal få gå til en begravelse er en menneskerett.

Det er det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Arbeidsgiver til TS bryter loven om velferdspermisjon (det er ulik praksis om arbeidsgivere gir velferdspermisjoner MED lønn eller uten lønn, så det er ikke sikkert TS har rett på lønn. Men har definitivt rett til fri). Ordlyden i lovverket begrenser faktisk ikke slektskapet, det er opptil den ansatte selv å bedømme hvor nær avdøde er...

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-07-18-973

Paragraf 5-1 d):

d) Det kan gis permisjon i inntil 3 dager i forbindelse med dødsfall i nær familie/vennekrets. Samboer og samboers familie likestilles i dette tilfelle med ektefelle og ektefelles familie. Det kan i tillegg gis permisjon med introduksjonsstønad på eventuelle nødvendige reisedager mellom tjenestested og det sted hvor begravelse/bisettelse/urnenedsettelse finner sted.

Anonymous poster hash: aac64...6d3

Du tuller nå? Har du i det hele tatt lest tittelen på forskriften du viser til? Du siterer fra "Forskrift om fravær og permisjon ved nyankomne innvandreres deltakelse i introduksjonsordning". Dette har ingenting med vanlige arbeidstakeres deltakelse i begravelser å gjøre. Sistnevnte finnes det ingen lovbestemmelser om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...