Gå til innhold

Gravstein


Saraby

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå endelig få en gravstein til graven til pappa. Lurte derfor på om det er noen med erfaring fra gravstein-norge.no? Med tanke på fornøyd/misfornøyd. Vil jo ha det best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venninna mi og jeg,dro ned i fjæra og fant den perfekte steinen,til hennes fars grav . Han var en friluftsmann,så den passet virkelig godt til han.

Eneste kostnaden da,ble graveringa på steinen :)



Anonymous poster hash: 30ddd...bd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men jeg har allerede funnet en utrolig vakker sten jeg vil bruke fra gravstein-norge, jeg vil bare vite erfaringer om noen har brult de tidligere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Venninna mi og jeg,dro ned i fjæra og fant den perfekte steinen,til hennes fars grav . Han var en friluftsmann,så den passet virkelig godt til han.

Eneste kostnaden da,ble graveringa på steinen :)

Anonymous poster hash: 30ddd...bd5

Det er det ikke alle steder en får lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg vurderer også å benytte meg av gravstein-Norge. Vi skal ha begravelse i en annen del av landet enn der vi bor, og det høres jo svært behagelig ut å bestille en sten over interveven som på magisk vis dukker opp på rett plass. Det høres bare litt for godt ut til å være sant..?

Noen andre anbefalinger om hvor man kan bestille sten? Forsøkte å Google for å finne lokal leverandør og ringte kirkekontoret, men har foreløpig ikke funnet noe =/ Fant via Google også en leverandør fra Estland, vet ikke hvor trygt det er..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begravelsesbyråene har brosjyrer. Har ikke bare hørt positivt om å bestille på nett. Går du via be.byrå så får du alt rett iallefall



Anonymous poster hash: fc476...ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er også mulig å bruke en resirkulert gravstein. Gamle gravsteiner har ofte høy kvalitet.

Vi syntes det var vanskelig å finne en gravstein til graven til faren min. Vi hadde sett på steiner hos mange begravelsesbyråer, sett i brosjyrer og på nettet. Det var mange fine steiner, men ingen som passet perfekt til faren min. Jeg googlet gravsteiner på nettet, og både moren min og jeg likte best de som var enkle og gamle. Moren min foreslo derfor å oppsøke en steinhugger som slipte gamle gravsteiner. Utenfor bua hans sto en gammel gravstein som var helt perfekt. Den var ikke så stor, ganske enkel i svart granitt, med sider og bakside som var hugget på den gamle måten, kun forsiden var polert. Den var enkel, men utrolig vakker. Stenhuggeren hjalp oss å finne en sokkel som også var gammel og uslipt, og som passet veldig bra til gravsteinen.

Vi er veldig fornøyde, og vi er glad for at vi brukte litt tid på å finne den rette steinen. Det er også lett å finne planter som passer inntil. Nå er det masse småblomstrede stemorsblomster som blomstrer der. Det er så vakkert, og det er godt å besøke graven.

Mitt råd er å bruke litt tid på å finne en gravstein som dere liker. Husk at den skal stå der i mange år. Noen gravsteiner selges flere steder, sjekk om en lokal forhandler har samme steinen, det er nok en fordel å dra for å se på den. Man kan få et annet inntrykk hvis man ser den i virkeligheten enn hvis man kun ser den i en brosjyre.



Anonymous poster hash: e448f...dd3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg designet gravsteinen til pappa selv, alt fra materiale til form og fasong. likte ingen i brosjyrene å ble kjempe fornøyd når steinen ble ferdig. :)
Billig ble det også, i forhold til de vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg designet gravsteinen til pappa selv, alt fra materiale til form og fasong. likte ingen i brosjyrene å ble kjempe fornøyd når steinen ble ferdig. :)

Billig ble det også, i forhold til de vanlige.

Hvor gjorde du dette ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mindre steder er det kanskje en eller to gravferdsbyråer som tilbyr steiner. Da er det lite konkurranse og dyre priser. Jeg bestilte til en slektning i Norges nest største by selv om det er langt å frakte den, fordi jeg da fikk den så mye billigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Om du bor på vestlandet, kan du ta deg en titt i Bergens tidene. Der er annonser på flere byråer som leverer gravstein ;) Om du bor et annet sted kan du jo se litt i den lokale avisen, står sikkert noe der, oftest er det i nærheten av bursdager og babybilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med å bestille på nett er at du skal ha folk til å sette denned, du skal frkte steinen, og blir steinen skjev og må rettes opp, så får du problemer med å få noen tilå ta seg av dette.

Bestiller du hos en lokal leverandør får du et sted å henvende deg og får ordnet alt på et sted.

Vil du bestille på nett, må du og være forberedt på at du kan få masse ekstra arbeid og frustrasjon.Traff noen på graven som fortalte de hadde bestilt der i fra so du nevner navn på, og de var veldig lei av trøbbel.

Anonymous poster hash: f9636...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor på vestlandet, kan du ta deg en titt i Bergens tidene. Der er annonser på flere byråer som leverer gravstein ;) Om du bor et annet sted kan du jo se litt i den lokale avisen, står sikkert noe der, oftest er det i nærheten av bursdager og babybilder ;)

Ja for vestlandet er Bergen det. Litt langt for meg å skulle bestille fra Bergen når jeg bor i Stavanger - som surprise, surprise, også er på vestlandet :fnise:

Nei, jeg er ikke ts

Anonymous poster hash: 2d5c6...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for vestlandet er Bergen det. Litt langt for meg å skulle bestille fra Bergen når jeg bor i Stavanger - som surprise, surprise, også er på vestlandet :fnise:

Nei, jeg er ikke ts

Anonymous poster hash: 2d5c6...344

Kjenner flere som har bestilt fra "andre siden av landet", så fra Bergen til Stavanger tror jeg ikke hadde vært noe problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...