Gå til innhold

Koke kålrabi


Gjest olive

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest India Gyllenhaal

Det er helt umulig å gi deg noen nøyaktig tid for det kommer an på tykkelsen på skivene samt kvaliteten på grønnsaken. Alt fra 10-20 minutter er normalt, du må bare prøve deg frem og kjenne etter med en kakenål om den er myk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke den til kålrabistappe' date=' skjær den i terninger.....Da går det fort![/quote']

:enig: og du, har du ikke prøvd med sukker før, så anbefaler jeg det nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest India Gyllenhaal
Hvis du skal bruke den til kålrabistappe' date=' skjær den i terninger.....Da går det fort![/quote']

Denne metoden anbefaler jeg ikke fordi du tapper ut mye av kålrabiens smak og ikke minst farge. I så fall bør du dampkoke den, hvis ikke blir den blek, vassen og smakløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør den ikke.....hvis du koker den i lite vann! Dette har jeg gjort mange ganger, og kålrabistappen blir kjempegod....Helle av kokevannet, tilsett litt kokekraft fra pinnekjøttet, meierismør og/eller en fløteskvett, samt salt og pepper. Så er det bare å dytte stavmix'ern nedi kjelen, og stappen er klar. Tror det anbefales å skjære den i terninger før den kokes i de fleste oppskrifter på kålrabistappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest India Gyllenhaal
Tror det anbefales å skjære den i terninger før den kokes i de fleste oppskrifter på kålrabistappe.

Det tror jeg på, men dampkoking anbefales for å beholde mest mulig naturlig smak og farge. Fløte, smør og krydderier kan ikke erstatte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg på, men dampkoking anbefales for å beholde mest mulig naturlig smak og farge. Fløte, smør og krydderier kan ikke erstatte dette.

Men hvis de kokes i lite vann så blir de jo dampkokt (bortsett fra de bitene som ligger nederst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest India Gyllenhaal

Men hvis de kokes i lite vann så blir de jo dampkokt (bortsett fra de bitene som ligger nederst).

Teknisk sett ja, men det er jo en smal sak og legge en rist nedi kjelen og legge terninger av kålrabi på den med det kokende vannet under. Tingen med kålrabi er at den trekker til seg vann som en svamp, derfor anbefales dampkoking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror det er mest vanlig på østlandet å ha fløte/smør i kålrabistappen. Jeg er ikke vant til det og synes det blir meget mektig.

En skriver at "ha i kraft fra pinnekjøtt og smør eller fløte" Er det ikke nok fett fra kraften?

Med grovkvernet pepper blir det jo nydelig.

Her jeg bor bruker vi bare kraft.Tilsetter et par gulrøtter for farvens skyld.

En fra Østlandet jeg serverte slik synes det var bedre, syns det var godt og ikke så "kvalmende mett" Så han begynte å gjøre det slik også. Dessuten er han kokk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skriver at "ha i kraft fra pinnekjøtt og smør eller fløte" Er det ikke nok fett fra kraften?

Sikkert mer enn nok fett, men til fest én gang i året tellr vi ikke kalorier....Dessuten; smaken er som baken, den er delt! Det er jo bare å prøve seg frem og se hva man liker best! Verre er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjærer kålen i biter, koker den, heller ut vannet og har nytt kokende vann i. Dette fordi både jeg og flere er plaget med å få halsbrann når vi spiser kålrabistappe. Moser så kålrabien og har gjerne i ett par poteter som jeg og moser, for å få den litt tykkere. Har i litt smør, salt og masse pepper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Når jeg skal lage kålrabistappe til pinnekjøttet, lar jeg kålrabiskivene dampes på toppen av pinnekjøttet. Da blir den ikke vassen, og den tar opp i seg litt av smaken fra pinnekjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjærer tjukke skiver kålrabi, og dampkoker dem sammen med pinnekjøttet. Om det er pinnekjøtt jeg skal ha stappa til, vel å merke. Kålrabien beholder all den gode smaken, og får dessuten tilført smak fra kjøttet.

Kålrabien moses sammen med ei eller to kokte poteter slik at den skal henge bedre sammen. Så jevner jeg den med meljevning (bechamel light), og smaker til med kraft fra kjøttet.

Jeg gjør det akkurat likedan dersom jeg skal ha stappe til ertekål, men da koker jeg kålrabien i suppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i huset hånd-stappes julaftens-kålrabistappen (stavmikser forbudt!) for å unngå at den får helt sånn tynn puré-konsistens som babymat.

Kålrabistappe skal ha "struktur"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Revetispa:

Er ikke akkurat overrasket av at du vil ha det litt... røfft og grovt... :wink:

(Jadda... avsporing... vet det... men jeg *har* bidratt med noe nyttig i tråden også - så det såh! *lusker ut igjen*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...