Gå til innhold

papegøye-nebb


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

hei...

lurer på om noen kan hjelpe meg litt... har en papegøye som nå har fått ett sabla skarpt nebb.... vi klipper klør med jevne mellomrom, skal nebbet også klippes/pusses el?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så mye peiling på dette, men har hørt om at nebb også må klippes ja.. Er det ikke en ide å dra på en dyrebutikk eller se om du finner noe på internett (dyrenett.no?), evt. ringe en dyrlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel normalt at papegøyer sliper nebbet sitt selv på f.eks. leker og trestokker.. Hvis den ikke får gjort det, bør det vel slipes hos en vetrinær? Jeg TROR det vokser hele livet til fuglen. Du kan f.eks. ringe A1 i bærum og høre med dem. Dem er veldig hyggelige over tlf. og svarer alltid. www.a1dyrlegene.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dyrebutikken kan du få kjøpt en sånn "stein" som fuglen kan slipe nebbet sitt på. I tillegg til det, kjøper jeg grovkornet sand til å ha i bunnen av buret. Nymfeparakitten min elsker å tasse rundt i bunnen og plukke på denne sanden.

Funker ikke det, må nebbet klippes hos veterinær.

(Et godt tips kan være tropefugl-spesialist Espen Odberg. Han vet hva han driver med, men det koster selvsagt litt ekstra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har to grå jakoer, de pusser nebbene og sliper neglene sine på en pinne til å feste i buret. Den av av semment, med litt grovere sandkorn i. Alle dyreforetninger har disse, og de finnes i mange størrelser og varianter. De har fine friske og blank nebb.

Hilsen Miriam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei... vi har vært til dyrlegen, og klippet både klør og nebb!!! Takk for råd om "slipe-stein", har fått tak i en, + innredet burer med litt mere "stæsj" å leke med... (gikk litt amok på dyre-butikken...)Tror jeg skal få tak i større bur også, han trenger nok mere plass....er litt fersk som papegøye-eier, fikk ham som omplaseringsdyr, story of my life, klarer ikke å si nei... alle mine dyr har kommet fra andre som enten blir allergisk, ikke orker osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...