Gå til innhold

antibiotika drypp i øyet til pus.. Finnes det alternativ antibiotika?


Gjest Gjest_Ak_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ak_*

Heisann:)

Lillepus må ha antibiotika drypp i øynene etter en slosskamp.

Det er utrolig vanskelig å dryppe øynene hans. (Med fucithalmic)

Går det å få den i sprøyteform? Eller må antibiotikaen rett i øyet?

Stakkars lille pus:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke man har lov til å sette sprøyte selv.

Men sett deg på gulvet med pusekatten mellom beina. Med rumpa inn mot deg og hold godt rundt han.

Evt kan du gjør den vanskelige måten og surre han inn i et håndkle, da er han ganske hjelpesløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_AK_*
Tror ikke man har lov til å sette sprøyte selv.

Men sett deg på gulvet med pusekatten mellom beina. Med rumpa inn mot deg og hold godt rundt han.

Evt kan du gjør den vanskelige måten og surre han inn i et håndkle, da er han ganske hjelpesløs.

Tenkte i såfall på at dyrlegen skulle gjort det gitt:) Sette sprøyte på pus hadde jeg aldri i livet klart:)

Vet han fikk 14 dagers antibiotika sprøyte en gang for et sår. Tenkte kanskje slik antibiotika virka for øye også.

Skal prøve å surre han inn i håndkle og holde han litt fast. Får gi han litt godbit etterp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er noe spesielt stoff for øyet også. Gamlekatte min hadde ødelagt øyet og da fikk han både antibiotika og en salve for øyet. Så da ble det dobbelt opp, både antibiotika inn i munnen og salve på øyet. Han hatet meg i flere uker etterpå ettersom mamma ikke turte å gi han det.

Hvis han er rolig så bare legg et håndkle over ryggen hans også passer du på å pakke bakbeina godt inn og forbeina også. De sparker helst sykt med bakbeina og får de forbeina løs så er det bare å gi opp og starte på nytt som oftest hehe..

Man utvikler en teknikk etterhvert, mine har begynt å gi opp :fnise:

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

Lillepus må ha antibiotika drypp i øynene etter en slosskamp.

Det er utrolig vanskelig å dryppe øynene hans. (Med fucithalmic)

Går det å få den i sprøyteform? Eller må antibiotikaen rett i øyet?

Stakkars lille pus:(

Ja, øyet må lokalbehandles. Og fucithalmic er det mest bredspektra medikamentet som brukes. Men jeg er enig i at det er vanskelig å bruke for det er viskøse dråper det er snakk om (som tynn vaselin) og ikke flytende dråper. Noe skikkelig herk mao.

Man kan også be om kloramfenikol, men det er et middel som ikke dekker like mange typer infeksjoner. I tillegg er det litt irritabelt for øyet som fort føles tørt og sårt. Så det beste er å prøve å gjennomføre med fucithalmic. Du har ingen til å hjelpe deg da? Rekner med det er morgen og kveld du skal bruke dråpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veterinær
Ja, øyet må lokalbehandles. Og fucithalmic er det mest bredspektra medikamentet som brukes. Men jeg er enig i at det er vanskelig å bruke for det er viskøse dråper det er snakk om (som tynn vaselin) og ikke flytende dråper. Noe skikkelig herk mao.

Man kan også be om kloramfenikol, men det er et middel som ikke dekker like mange typer infeksjoner. I tillegg er det litt irritabelt for øyet som fort føles tørt og sårt. Så det beste er å prøve å gjennomføre med fucithalmic. Du har ingen til å hjelpe deg da? Rekner med det er morgen og kveld du skal bruke dråpene.

Man kan ikke bare gå til dyrlegen å be om det ene og det andre. Dessuten tar du fullstendig feil, kloramfenikol er mye mer bredspektret enn fucithalmic. Man skal derfor forbeholde bruken av kloramfenikol til infeksjoner som ikke lar seg behandle med fucithalmic.

Den 14 dagers antibiotikasprøyten burde ingen veterinærer bruke, den kan forårsake alvorlig multiresitente bakterier. Eller min mening burde det ikke være lov å bruke slik preparater til dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke bare gå til dyrlegen å be om det ene og det andre. Dessuten tar du fullstendig feil, kloramfenikol er mye mer bredspektret enn fucithalmic. Man skal derfor forbeholde bruken av kloramfenikol til infeksjoner som ikke lar seg behandle med fucithalmic.

Den 14 dagers antibiotikasprøyten burde ingen veterinærer bruke, den kan forårsake alvorlig multiresitente bakterier. Eller min mening burde det ikke være lov å bruke slik preparater til dyr.

Har jeg påstått at man går og ber om det ene eller det andre? :klø: Saken er vel heller at man ofte må samarbeide litt med fagfolk for å få et resultat. Har selv prøvd å behandle en ettåring med fucithalmic og han ble ikke bedre, fordi det var klin umulig å få klisset inn i øynene hans i tilstrekkelig grad. Det er faktisk en problematikk en lege må ta med i beregningen enten han vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veterinær
Har jeg påstått at man går og ber om det ene eller det andre? :klø: Saken er vel heller at man ofte må samarbeide litt med fagfolk for å få et resultat. Har selv prøvd å behandle en ettåring med fucithalmic og han ble ikke bedre, fordi det var klin umulig å få klisset inn i øynene hans i tilstrekkelig grad. Det er faktisk en problematikk en lege må ta med i beregningen enten han vil eller ikke.

'

Ja, det har du faktisk gjort, om du ikke ser det selv, så har jeg uthevet det i sitatet mitt over. Det er ikke opp til deg å vurdere hvilke slags antibiotika som skal brukes til å behandle verken ditt dyr eller ditt barn. Til opplysning så finnes det både fucithalmic øyesalve og øyedråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_AK_*
'

Ja, det har du faktisk gjort, om du ikke ser det selv, så har jeg uthevet det i sitatet mitt over. Det er ikke opp til deg å vurdere hvilke slags antibiotika som skal brukes til å behandle verken ditt dyr eller ditt barn. Til opplysning så finnes det både fucithalmic øyesalve og øyedråper.

Og øyedråpene gjør det samme som salven? Katta er ganske stor. Og han er en utrolig god jeger og slosskjempe. Selv om han alltid har vært snill mot meg da:) Saken er at jeg må dryppe han alene, har ingen som kan hjelpe. Og jeg prøvde alle mulige slags ting i går. Men katta blir redd bare han ser hendene mine nå:( Så man kan trygt si jeg er ganske så frustrert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du rett og slett jakte på han. Kast et teppe/stort håndkle over han og vikle han inn i det før han i heletatt skjønner hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_AK_*
Da må du rett og slett jakte på han. Kast et teppe/stort håndkle over han og vikle han inn i det før han i heletatt skjønner hva som skjer.

Snakka med dyrlegen, fantes ikke slik i dråper. Kun den krem saken.. Så nå har jeg kjøpt en xl tykk badekåpe. Så skal jeg surre han inn i den, og legge han som en liten innsurra larve i fanget og dryppe.. Verdt et forsøk:) BEdre med en sint katt enn en syk katt! SÅ jeg får bare tåle mjau og vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

Ja, det har du faktisk gjort, om du ikke ser det selv, så har jeg uthevet det i sitatet mitt over. Det er ikke opp til deg å vurdere hvilke slags antibiotika som skal brukes til å behandle verken ditt dyr eller ditt barn. Til opplysning så finnes det både fucithalmic øyesalve og øyedråper.

Og du som utgir deg for å være veterinær bør vite at fucithalmic øye"dråper" ikke er flytende! Hm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veterinær
Og du som utgir deg for å være veterinær bør vite at fucithalmic øye"dråper" ikke er flytende! Hm?

Jeg har brukt fucithalmic flytende øyedråper i flere år, så jeg VET at de er flytende..... veterinærpreparatet er øyeSALVE, og den er ikke flytende. Det finnes et humanpreparat som heter øyeDRÅPER, og det er meget flytende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakka med dyrlegen, fantes ikke slik i dråper. Kun den krem saken.. Så nå har jeg kjøpt en xl tykk badekåpe. Så skal jeg surre han inn i den, og legge han som en liten innsurra larve i fanget og dryppe.. Verdt et forsøk:) BEdre med en sint katt enn en syk katt! SÅ jeg får bare tåle mjau og vås.

Man har bare godt av litt kloring, jeg har faktisk arr på en skade som skjedde for to måneder siden, man løfter ikke katter som knurrer hihi :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veterinær
Snakka med dyrlegen, fantes ikke slik i dråper. Kun den krem saken.. Så nå har jeg kjøpt en xl tykk badekåpe. Så skal jeg surre han inn i den, og legge han som en liten innsurra larve i fanget og dryppe.. Verdt et forsøk:) BEdre med en sint katt enn en syk katt! SÅ jeg får bare tåle mjau og vås.

Da syns jeg du skal snakke med han igjen, fordi det finnes altså fucithalmic dråper, men det er et humanpreparat (altså det er laget for mennesker), men det er akkurat det samme i. Her er link til preparatomtale i Felleskatalogen: http://felleskatalogen.no/felleskatalogen/...6soek%3DS%25F8k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener også at vi fikk Fucithalmic DRÅPER da huskatten vår var under behandling av kraftig øyebetennelse for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...