Gå til innhold

Mannen er sannsynligvis allergisk - jeg er så fortvilet!


Gjest Hundeeier

Anbefalte innlegg

Gjest Hundeeier

For et halvt år siden fikk vi et firbent familiemedlem.

Han er en fantastisk liten og kotbent fyr. En langhåret standard Dachs som har fått sin plass i hjemmet og i hjertene våre.

Både jeg og mannen har hatt hund i mange år tidligere. Ingen av oss har noensinne hatt problemer med allergi for noe som helst.

Men nå tror vi mannen har utviklet pelsdyrallergi.

Ikke så lenge etter at hunden kom i hus startet han med nysing og så ble han tett i nesen. Han fikk mange nysekuler hver eneste dag.

Den siste uken har hunden begynt å røyte veldig, og i natt begynte mannen å føle at det var tungt å puste, og det sved i øynene.

Jeg er så utrolig fortvilet. Det er jo han også. Vi er så glad i den lille tassen vår!

Jeg orker ikke å måtte gi han fra meg.. Han skulle jo være hos oss hele livet!

Mannen har fått time hos lege i slutten av måneden. Jeg håper så inderlig at det viser seg å være en helt annen allergi. Husstøv f.eks. Hvilket vi har hatt og har mye av iom at vi har holdt på med oppussing i ett år og enda ikke er halvveis.

Men selv om jeg håper så tror jeg ikke at det er støvet. Jeg er overbevist om at det er hunden vår.

Er det noe håp for at vi kan beholde ham selv om det skulle vise seg at mannen er allergisk? Funker kortison? Hva med sprøyter?

Hilsen en veldig fortvilet matmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaske hunden ofte kan hjelpe. Jeg er allergisk mot katt, men har hatt katt i 10 år nå. Jeg vasker han ofte, men uten såpe. Det hjelper for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En allergitest kan ikke fortelle deg om det dreier seg om allergi mot hunden, bare gi en pekepinn. Hvis mannen din for eksempel nyser og blir rød på øynene umiddelbart etter nærkontakt med hunden, og i tillegg får utslag på prikktest, er det sannsynlig at han reagerer på hunden.

Men det er en liten hund, og jeg hadde ikke fortvilt om det viser seg å være allergi. Jeg har hund og hundeallergi selv, og katt selv om jeg er temmelig allergisk mot katter. Går kjempebra det.

Kjekt å ha allergitabletter i hus - aerius er effektive. Fjern tepper og støvsug hovedoppholdsrommet hver dag. Ikke gi hunden adgang til soverommet deres. Petal cleanse er veldig lett og effektiv å bruke på små hunder. Fås i dyrebutikk og på nett.

Men fremfor alt; ikke stress med dette! Er det allergi så er ikke det verdens undergang. Man utvikler en toleranse overfor egne dyr, og dyrehårsallergi er noe som helst bedrer seg med årene heller enn det motsatte. Ikke minst er allergisymptomer noe som henger nært sammen med helse og psyke ellers. Er man forkjøla vil allergien gjerne blusse opp, det samme gjelder stress. Går man dag ut og dag inn og analyserere symptomer føler man seg garantert 100% dårligere. Hvis man derimot ikke tenker på allergiproblematikk bevisst opplever man seg nærmest som kurert.

Da jeg testet meg for allergi på sykehus for noen år siden hadde jeg kraftig utslag på hund og katt, men lever med hund og katt uten større problemer. Det er det mange allergikere som gjør.

Merk at en lege mest sannsynlig vil anbefale dere å kvitte dere med hunden.

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Jeg har hørt at det finnes en slags behandling som gjør at man blir kvitt allergi. Det var min svenske kollega som sa at det hvertfall var mulig i Sverige så kanskje det er det i Norge også? Men den er visst ganske langvarig, man må jevnlig ta sprøyter tror jeg, kan f eks ikke dra på lange utenlandsopphold under behandligen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det finnes en slags behandling som gjør at man blir kvitt allergi. Det var min svenske kollega som sa at det hvertfall var mulig i Sverige så kanskje det er det i Norge også? Men den er visst ganske langvarig, man må jevnlig ta sprøyter tror jeg, kan f eks ikke dra på lange utenlandsopphold under behandligen....

Det er allergi"vaksinasjon" du tenker på. Sprøyter med små mengder allergener over 3 - 5 år. Hensikten er å tilvende kroppen allergenene over tid. Men den slags behandling er ikke anbefalt dersom man har dyr i huset allerede (som allerede fremkaller symptomer). Dessuten har jeg ikke hørt om noen i Norge som utfører det ifht. hundeallergi. Kun katt, insektallergi og pollenallergi. Det er heller ikke dokumentert noen god effekt av behandlingen. Spør du meg så tror jeg det er mer hensiktsmessig å leve sammen med dyret over tid samtidig som man tar hensyn for å redusere allergener. Det er viktig å gi kroppen tid og mulighet til å helbrede seg selv, det har ihvertfall jeg opplevd.

Homeopati derimot tror jeg kan ha noe for seg. Ikke minst for å bedre immunforsvaret. Et godt immunforsvar = høyere terskel før man opplever symptomer på allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...