Gå til innhold

Farlige slosskjemper


Mons

Anbefalte innlegg

Jeg har sett både pit bull og amstaff gjøre stor skade, men har også sett vanlige hunder oppføre seg like ille. Altså gå inn for å drepe motstanderen. Det jeg har vært vitne til som er spesielt ille:

Dachs (jaktlinjer) som skadet stygt en angripende Schäfer

Riesenschnauzer som drepte en kjempestor boxer (ble avlivet av skadene)

Trekkhunder, blanding malamute/grønland tror jeg som sloss i flokken

Har du hatt slike stygge opplevelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har møtt mange "vanlige" raser som har vært aggressive og gjort stor skade, alt fra chihuahua til amstaff .. Er ikke rasen som er farlig, atferden er bare et resultat av oppdragelsen den har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for pitbull og amstaff er jo så uvanlige hunder :ler:

Skal du samle sammen alle hendelsene så tror jeg nok det skjer vel så ofte om ikke oftere blant disse "vanlige brukshundene" du snakker om.

Dessuten, det er dyr. Selvfølgelig skjer sånt, er det så oppsiktsvekkende mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rasen som er farlig, atferden er bare et resultat av oppdragelsen den har fått.

Dette må da sies å være en sannhet med modifikasjoner. Adferden er da ikke bare et resultat av oppdragelsen!? Greit nok at mye kan styres, men i en gitt situasjon hvor det ikke gripes inn i rett tidspunkt, kan det faktisk bikke over for en god del hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må da sies å være en sannhet med modifikasjoner. Adferden er da ikke bare et resultat av oppdragelsen!? Greit nok at mye kan styres, men i en gitt situasjon hvor det ikke gripes inn i rett tidspunkt, kan det faktisk bikke over for en god del hunder.

Selvfølgelig, men med et godt grunnlag kan mye av dette unngås ;) Men "ingen regel uten unntak"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for pitbull og amstaff er jo så uvanlige hunder :ler:

Skal du samle sammen alle hendelsene så tror jeg nok det skjer vel så ofte om ikke oftere blant disse "vanlige brukshundene" du snakker om.

Dessuten, det er dyr. Selvfølgelig skjer sånt, er det så oppsiktsvekkende mener du?

Jeg har ikke kalt disse kamphundrasene for uvanlige. Jeg brukte uttrykket "vanlige brukshunder" for å markere hva jeg tenkte på i denne tråden.

Jeg bestrider ikke, og har heller ikke sagt, at hyppigheten av slossing er større blant visse raser.

Jeg kom bare med mine observasjoner og lurte på om andre hadde noen tilsvarende - implisitt om man kan se noen rasetypiske (gener) trekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Bonzo_*

Ikita Inu - river stygt, stayer

Doberman - Biter masse og kjapt, holder skjelden

Henholdsvis to og fire observasjoner. Selvfølgelig har genene også innvirkning på kampadferd. Noe annet er ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt angrepet av en golden en gang. Jeg gjorde ingenting, den bare kom mot meg og begynte og bite. Heldigvis i skoa så jeg merket jo ingenting, bare slengte bikkja i bakken og holdt den fast til eier kom.

Har også opplevd flere som har blitt angrepet av slike familie hunder, men grunnen til at man omtrent aldri hører om det er fordi det vil ikke være en like stor sak som hvis en dobberman angriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt angrepet av en golden en gang. Jeg gjorde ingenting, den bare kom mot meg og begynte og bite. Heldigvis i skoa så jeg merket jo ingenting, bare slengte bikkja i bakken og holdt den fast til eier kom.

Har også opplevd flere som har blitt angrepet av slike familie hunder, men grunnen til at man omtrent aldri hører om det er fordi det vil ikke være en like stor sak som hvis en dobberman angriper.

Ikke sant! Veldig irriterende at man aldri hører om Hvermansen sin golden som skambiter et barn, men når dober'en gjør det så må det på forsida til VG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikita Inu - river stygt, stayer

Doberman - Biter masse og kjapt, holder skjelden

Henholdsvis to og fire observasjoner. Selvfølgelig har genene også innvirkning på kampadferd. Noe annet er ulogisk.

Hvor har du dette fra?

Dobermann er jo ingen kamphund og derfor ingen kampadferd. Det er en vokterhund som skal "virke" skremmende.

"Holder skjeldent"? Har du sett en Dobermann trene IPO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt angrepet av en golden en gang. Jeg gjorde ingenting, den bare kom mot meg og begynte og bite. Heldigvis i skoa så jeg merket jo ingenting, bare slengte bikkja i bakken og holdt den fast til eier kom.

Har også opplevd flere som har blitt angrepet av slike familie hunder, men grunnen til at man omtrent aldri hører om det er fordi det vil ikke være en like stor sak som hvis en dobberman angriper.

Jeg kan også fortelle endel slike historier (og vise frem en rekke stygge arr) etter hundebitt. Dette temaet - altså hunder som angriper/biter mennesker får i så fall diskuteres i en egen tråd.

En hund som har en sterk kamplyst hund mot hund er etter mine erfaringer ikke generelt noe farligere for folk - kanskje tvert i mot. Eksempelvis er en godt oppdratt pitbull eller amstaff raser som jeg er trygge på. Jeg regner de heller ikke som spesielt aggressive mot andre hunder selv om alle vet at de har potensiale når det først smeller. Imidlertid utelukket jeg de i denne tråden da disse hundene har vært diskutert i det uendelige.

Så denne tråden gjelder andres observasjoner av rasetypiske trekk når det gjelder kampadferd - altså mot andre hunder - blant andre "vanlige brukshundraser". Har dessverre ikke noen bedre formuleringsevne selv om en annen her var sarkastisk til min beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke sett noen ordentlige slåsskamper, kun knuffing mellom forskjellige raser. "Verste" opplevelsen jeg har hatt var da en stor, voksen boxerhanne hoppet på min valp i en hilsesituasjon og beit henne i nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne tråden gjelder andres observasjoner av rasetypiske trekk når det gjelder kampadferd - altså mot andre hunder - blant andre "vanlige brukshundraser". Har dessverre ikke noen bedre formuleringsevne selv om en annen her var sarkastisk til min beskrivelse.

Molosserraser er jo kjent for å inneha kjønnsaggresjon, dvs være aggressive mot hunder av samme kjønn som dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Bonzo_*
Hvor har du dette fra?

Dobermann er jo ingen kamphund og derfor ingen kampadferd. Det er en vokterhund som skal "virke" skremmende.

"Holder skjeldent"? Har du sett en Dobermann trene IPO?

Kanskje jeg er på vikende grunn siden jeg ikke har hverken teoretiske kunnskaper eller tilhører noe organisert hundemiljø. Men var det ikke de rasene som ikke er kamphunder, men der leserne har sett hard kampadferd, jeg har svart på!

Ad Doberman og hvor jeg har det fra!. Det skrev jeg, altså fire observasjoner. Dette er da ikke en vitenskapelig spalte, men kun mine subjektive inntrykk.

Jeg kan dessverre ikke si ja til ditt siste spørsmål. Der i mot snakket jeg med en i hundepatruljen i Oslo som etter tester av Doberman til skarp tjenestehund kalte rasen for en "tekstilbiter". Så selv noen riesen under OL i 94 der en i hundepatruljen delvis bekreftet samme fenomen innen denne rasen. De var forøvrig meget stabile, men kostbare mht utdannelse (tid=penger) i forhold til Schäfer.

Det er jo f eks innlysende at en jakthund som Dachsen også kan ha en farlig kampadferd, som en erfaren jeger sa. Den er jo avlet for å gå inn i hulen til en grevling og om nødvendig sloss med den. Det hevdes at de bevisst kan gå inn for å punktere pulsårene i beina på større motstandere.

For meg er det innlysende at hovedformålet med en avl ikke utelukker andre egenskaper som kamplyst og bitt. I likhet med en rekke andre rasetypiske trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erfaren
Ja for pitbull og amstaff er jo så uvanlige hunder :ler:

Skal du samle sammen alle hendelsene så tror jeg nok det skjer vel så ofte om ikke oftere blant disse "vanlige brukshundene" du snakker om.

Dessuten, det er dyr. Selvfølgelig skjer sånt, er det så oppsiktsvekkende mener du?

Oppsiktsvekkende!!! Hvorfor angriper du trådstarter på denne måten? Er det noe mer skremmende en hundeeier kan oppleve enn å se hunder drepe hverandre? Mange raser har f eks angrepet barn, men bare noen få har utpreget seg ved å drepe de. Slår det deg ikke at dette har noe med måten å bite på å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...