Gå til innhold

Seprasjonsangst hos hund


Gjest Lill Heidi

Anbefalte innlegg

Gjest Lill Heidi

Hei, hunden vår på 1 1/2 år har hatt det litt trasig i begynelsen av livet. før hun var fylt 5 mnd hadde hun hatt 6 eiere, vi tok henne til oss og er kjempe snill og kosete hund.

med en gang vi går ut av huset begynner hund og bjeffe og stopper ikke før vi kommer hjem igjen. dette synes vi ikke er bra for hunden eller naboene rundt.

har prøvd mye jeg har sett på nettet om dette, men tenkte kanskje noen her vet noe jeg kan prøve.

blir veldig gla for svar, når dette blir vår siste sjanse. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, var ikke få eiere på kort tid :s Håper hunden får det stabilt hos dere ihvertfall ;)

Hva har dere gjort av hjemme-alene trening fra før av? Greit å vite før jeg kan gi videre tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Heidi
Oi, var ikke få eiere på kort tid :s Håper hunden får det stabilt hos dere ihvertfall ;)

Hva har dere gjort av hjemme-alene trening fra før av? Greit å vite før jeg kan gi videre tips :)

vi har gått ut, å ventet litt å prøvd å ta lengre å lengre tid, men hjalp ikke, det gjorde vi over veldig lang tid.

vi har å prøvd DAP men har heller ikke funket. er mer men jeg husker ikke alt vi har gjort heller igjennom tia hun har vært her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Det eneste man kan gjøre er vel å venne de gradvis til å være alene, slik som dere har prøvd før. Gå ut av rommet, vent et minutt, gå inn igjen - men gå kun inn igjen dersom hunden er stille! Aldri gå inn dersom hunden piper eller bjeffer. Dette er noe som må bygges opp over lang tid. Når dere går inn igjen så lat som ingenting, ikke gi hunden all oppmerksomhet. Selv om man har prøvd en metode uten å lykkes kan det hende at man får det til senere. Langsiktig er dette den beste metoden, mener jeg.

Har hunden hele huset/leiligheten for seg selv, eller et avgrenet område på ett rom eller i bur?

Mange hunder kan bli stresset av å ha hele huset tilgjengelig, og har dermed problemer med å roe seg ned mens eierne er borte. Jeg velger å bruke bur eller å ha hundene på ett rom for seg selv når jeg skal bort, da vet de at de skal være alene for en periode og legger seg for å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Heidi
Ok.. Det eneste man kan gjøre er vel å venne de gradvis til å være alene, slik som dere har prøvd før. Gå ut av rommet, vent et minutt, gå inn igjen - men gå kun inn igjen dersom hunden er stille! Aldri gå inn dersom hunden piper eller bjeffer. Dette er noe som må bygges opp over lang tid. Når dere går inn igjen så lat som ingenting, ikke gi hunden all oppmerksomhet. Selv om man har prøvd en metode uten å lykkes kan det hende at man får det til senere. Langsiktig er dette den beste metoden, mener jeg.

Har hunden hele huset/leiligheten for seg selv, eller et avgrenet område på ett rom eller i bur?

Mange hunder kan bli stresset av å ha hele huset tilgjengelig, og har dermed problemer med å roe seg ned mens eierne er borte. Jeg velger å bruke bur eller å ha hundene på ett rom for seg selv når jeg skal bort, da vet de at de skal være alene for en periode og legger seg for å sove.

Hun er nå i bur, siden hun raserte selvom hun hadde alt eller bare et rom.

når hun hadde tilgang på hele leiligheten kom hun seg ut av leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nå i bur, siden hun raserte selvom hun hadde alt eller bare et rom.

når hun hadde tilgang på hele leiligheten kom hun seg ut av leiligheten.

hun vet når vi skal dra, å da går hun rett i buret uten at vi sier hun skal det.

hun blir stille med en gang hun hører noen kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lill Heidi
Er det noe spesielt som utløser bjeffinga tror dere? Blir hunden roligere dersom dere lar radioen stå på f.eks?

jeg vet ikke hva det er for, men har prøvd radioen men det hjelper ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere lar hunden aktivisere seg mens dere er ute? Hunden får brukt hodet litt, blir sliten, forhåpentligvis sovner den og er stille og fornøyd til dere kommer hjem ;)

Denne f.eks kan brukes til slik aktivisering:

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L044

Finnes mange andre slike leker man kan fylle med godbiter, leverpostei osv. Kan jo være verdt et forsøk :) Gi den kun når hunden er i buret og dere blir borte en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Heidi
Hva om dere lar hunden aktivisere seg mens dere er ute? Hunden får brukt hodet litt, blir sliten, forhåpentligvis sovner den og er stille og fornøyd til dere kommer hjem ;)

Denne f.eks kan brukes til slik aktivisering:

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L044

Finnes mange andre slike leker man kan fylle med godbiter, leverpostei osv. Kan jo være verdt et forsøk :) Gi den kun når hunden er i buret og dere blir borte en stund.

har prøvd dette å, hun lar det bare ligge der til man kommer hjem og tar det ut av buret og tar det med på plassen sin.

har en sånn type leke og en terning man tar godis i men funker ikke dette heller :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ok.. Da er jeg fri for tips ihvertfall. Kommer ikke på noe mer akkurat nå :) Har dere prøvd å snakke med en hundetrener? De har som regel mange gode tips å komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Heidi
Hmm, ok.. Da er jeg fri for tips ihvertfall. Kommer ikke på noe mer akkurat nå :) Har dere prøvd å snakke med en hundetrener? De har som regel mange gode tips å komme med!

ja har d, men er det samme som vi har prøvd som de kommer med.

men tusen takk uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...