Gå til innhold

Avvenning med dokasse til katter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Markkur har som kjent heller ingen preventiv virkning, så å behandle uten å vite om katten faktisk har mark er liten eller ingen vits i. Når jeg lurer på om katten min har mark, så lar jeg ham bare være inne noen timer ekstra og sjekker etterlatenskapene i kassen. Enkelt og greit.

Jeg har kasse inne, men har aldri oppdaget mark via å kikke på avføring. Gir kattene markkur to ganger i året for sikkerhets skyld, og de gangene jeg eventuelt oppdager det ved at de spiser unormalt mye. Men synes likevel kasse er greit for å oppdage evt blod i avføring, og løs avføring, og fordi de trenger en do inne. Men jeg ser at man fint kan ha ett ansvarlig kattehold uten.

I forhold til sykdom fungerer det som regel greit å sette frem en kasse, når katten evt må holdes inne, og ikke ha det ellers.

Til trådstarter: 15 uker er for tidlig til å venne dem av med kasse. Kattungene er for små til å være ute alene, om natten osv, og dersom de skal være inne uten tilsyn, eller mens dere sover må de ha kasse, siden katter ikke holder seg så lenge av gangen. S

annsynligvis vil de også helst gjøre fra seg i trygge omgivelser, siden det å gjøre fra seg for en katt er dominant handling ovenfor andre katter i nabolaget, og så små kattunger vil som regel ikke være tøffe nok til at du kan forvente det. Vent til de er rundt 6-8 måneder gamle, så kan du venne dem gradvis til å gå ute istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...