Gå til innhold

Avvenning med dokasse til katter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har to kattunger på ca. 15 uker. De bruker dokasse (uten å grave over :P), men nå vil jeg at de skal ut for å gjøre fra seg. I ca to uker har de nå hatt dokassen om dagen når de er alene inne og om natten. Når jeg har vært hjemme har jeg latt de gå ut ca. annen hver time, og det har funket veldig greit. Nå er de ute om dagene også, inne på kvelds- og nattetid. Kun med dokasse om natten. MEN, nå har den ene tisset i sin egen katteseng... :nei: De er nå ute på "perm", hva kan neste steg være? Hadde tenkt at denne natten skulle være dokassefri, siden alt har gått så fint :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville beholdt kassen inne. De velger som oftest å gå ute, men om de f.eks blir syke så føler de seg kanskje tvunget til å gå ut for å gå på do og er man uheldig orker ikke katten å komme inn igjen.

Men å avvenne de så tidlig er ille syntes jeg. De har jo nettopp lært seg at dit skal de gå for å gå på do. De er jo fortsatt bare småunger, de tener jo ikke at de skal holde seg før de må på do.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var litt tidlig å slippe dem ute jeg da.

Og hvorfor skal du avvenne dem? Kan de ikke få gå i kasse inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to kattunger på ca. 15 uker. De bruker dokasse (uten å grave over :P), men nå vil jeg at de skal ut for å gjøre fra seg. I ca to uker har de nå hatt dokassen om dagen når de er alene inne og om natten. Når jeg har vært hjemme har jeg latt de gå ut ca. annen hver time, og det har funket veldig greit. Nå er de ute om dagene også, inne på kvelds- og nattetid. Kun med dokasse om natten. MEN, nå har den ene tisset i sin egen katteseng... :nei: De er nå ute på "perm", hva kan neste steg være? Hadde tenkt at denne natten skulle være dokassefri, siden alt har gått så fint :frown:

Regner med du bor ute på landet uten naboer siden du vil dem skal gå ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter begynner ofte å gå på do ute av seg selv ganske raskt. Men vil de bruke kassen inne hadde jeg sett på det som et stort pluss. Man slipper irriterte naboer og man har kontroll over hva som kommer ut med tanke på sykdommer og mark.

Forøvrig anbefales det at katter ikke slippes ut før de er 8 måneder. Årsaker er 1. de har ikke fullt utviklet orienteringssans, og roter seg veldig lett bort.

2. de er for små til å forsvare seg selv, til og med noen skjærer kan gjøre stor skade.

3. de er nysgjerrige, og løper raskt for langt bort fra hjemmet.

4. de mangler erfaring - yngre katter er oftest de som blir påkjørt og blir stengt inne i boder og garasjer.

5. De er ikke kastrert, man vet aldri når de er kjønnsmodene.

6. De er ikke chippet, og om de roter seg bort er det derfor umulig å finne ut hvor de hører hjemme.

7. De har ikke voksen klør og tenner, så om barn eller andre prøver å plage dem, har de ingenting å forsvare seg med.

Hos dyrebeskyttelsen er en stor del av kattene vi får inn under året, og kattunger som slippes ut for tidlig er et stort problem. De som henter katt her må garantere og signere kontrakt på at de ikke slipper dem ut for tidlig. Dersom man bor landlig til kan en gradvis tilvenning begynne fra 6 måneder. Selv bor jeg ganske tett, så jeg slipper ikke ut kattene før de er nærmere året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter begynner ofte å gå på do ute av seg selv ganske raskt. Men vil de bruke kassen inne hadde jeg sett på det som et stort pluss. Man slipper irriterte naboer og man har kontroll over hva som kommer ut med tanke på sykdommer og mark.

Forøvrig anbefales det at katter ikke slippes ut før de er 8 måneder. Årsaker er 1. de har ikke fullt utviklet orienteringssans, og roter seg veldig lett bort.

2. de er for små til å forsvare seg selv, til og med noen skjærer kan gjøre stor skade.

3. de er nysgjerrige, og løper raskt for langt bort fra hjemmet.

4. de mangler erfaring - yngre katter er oftest de som blir påkjørt og blir stengt inne i boder og garasjer.

5. De er ikke kastrert, man vet aldri når de er kjønnsmodene.

6. De er ikke chippet, og om de roter seg bort er det derfor umulig å finne ut hvor de hører hjemme.

7. De har ikke voksen klør og tenner, så om barn eller andre prøver å plage dem, har de ingenting å forsvare seg med.

Hos dyrebeskyttelsen er en stor del av kattene vi får inn under året, og kattunger som slippes ut for tidlig er et stort problem. De som henter katt her må garantere og signere kontrakt på at de ikke slipper dem ut for tidlig. Dersom man bor landlig til kan en gradvis tilvenning begynne fra 6 måneder. Selv bor jeg ganske tett, så jeg slipper ikke ut kattene før de er nærmere året.

Støtter AnetteR her jeg også :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnnetteR har vel egentlig sagt det som er å si om dette ja!

Jeg er selvfølgelig helt på det rene med at kattekasser ikke akkurat er noe dekorativt element i interiøret, men som nevnt er det store fordeler knyttet til det å ha en når man har katt(er).

Disse kattene er uansett alt for unge både til å være ute alene og vennes av med bruke kasse inne! At en av kattene har tisset på soveplassen sin bør du ta som et signal om at katten føler seg forvirret. Katter er i utgangspunktet enslige jegere som mer knyttet til territoriet sitt enn til andre dyr og mennesker, så de reagerer mer enn f.eks. en hund når man fysisk endrer noe stadig vekk slik du gjør når du stadig flytter rundt på kattekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 uker var tidlig ja.

Jeg har to pusunger igjen her av to kull og de er hhv 15 og 20 uker sånn ca, men de får ikke gå ut uten at jeg også er der ute.

Den ene bruker doen inne, den andre insisterer på sine tre steder på gulvet, og jeg får ikke vent henne av med det. Jeg løfter henne opp i kassen når jeg tar henne på fersken, men da spretter hun ut derfra igjen fortere enn svint, som om sand mellom tærne er det verste som kunne skjedd henne :ler:

De voksne kattene mine har stort sett vent seg av med innedoen, men ikke helt. Skulle gjerne sett at de vente seg helt av med den.

Til opplysning: det finnes ikke lekeplasser og sandkasser noe sted i nærheten, og vi har skog rett bak huset, og det er dit de som regel flyr når de går ut.

Hvordan kan jeg avvenne pusene helt med innedoen så fort jeg har fått kvittet meg med de to siste ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig poenget med å venne kattene av med å bruke kasse inne? Katten min foretrekker uansett å gjøre fra seg utendørs, men av og til er det uhyre praktisk at han fremdeles har kasse inne. For noen uker siden hadde han f.eks. vært i slåsskamp og skadet foten sin. Jeg holdt ham da inne et par - tre dager for å la skaden heles noe som er helt uproblematisk når katten bruker kassen med den største selvfølgelighet.

Markkur har som kjent heller ingen preventiv virkning, så å behandle uten å vite om katten faktisk har mark er liten eller ingen vits i. Når jeg lurer på om katten min har mark, så lar jeg ham bare være inne noen timer ekstra og sjekker etterlatenskapene i kassen. Enkelt og greit.

Sist men ikke minst er det lettvint for alle parter når vi reiser bort f.eks. en helg og lar katten være alene hjemme (Han har tilsyn da...) og innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig poenget med å venne kattene av med å bruke kasse inne?

Det lurer jeg også på. Er det viktigere at det ser pent ut inne enn at katten får gå på do der den selv vil?

Selv går begge våre på do i kassen sin, selv den som er ute hele dagen om sommeren vil helst komme inn for å gå på do. Jeg kan ikke se noe som helst godt argument for at den ikke skal få fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget hos meg er at jeg har fire voksne katter og det blir sinnsykt mye lukt, søl og utgifter til kattesand, i tillegg til all maten de også spiser.

Jeg lurer på hvordan mennesker og katter overlevde før i tiden, når ingen katter hadde innedo, ingen katter fikk ormekur eller vaksine, alle spiste matrester, kokt fisk og fiskepudding og allikevel levde de i beste velgående til de ble mellom 15 og 20 år gamle. Sånn var det da jeg var liten, hva er det egentlig som har skjedd på disse årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man burde kanskje ikke ha flere dyr enn man har råd til. Hvis du ikke har råd til kattesand til fire katter, hvordan har du tenkt å finansiere et evt dyrlegebesøk?

2. Sannheten er vel heller den at ikke alle katter levde til de ble 15-20 år gamle, men man hørte ikke så mye om de som døde av sykdommer som ung fordi de f.eks. ble bitt og ikke var vaksinert og det er nok ikke utenkelig at mange katter måtte lide ganske lenge fordi de gikk med ubehandlet orm. Det er nok i beste fall naivt å tro at katter ikke fikk orm eller ble syke "i gamle dager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt katter hele livet, men vært så heldig å bodd kjempelandlig til. God avstand til veien, lite trafikk, stor eiendom. Kattene fikk gå ut som de ville fra de var ca. 4mnd gamle, de gikk på do ute og klarte seg meget bra. Som Mysan sier, de ble lett 15 år de også uten og innedo mm.

Jeg har ikke tenkt å tvinge kattene våre som nå er 4mnd til å gå på do ute, men vi har tenkt å prøve å venne dem til å gå ute istedenfor inne. Det er det vi er vant til fra vår oppvekst med katter og vi syns begge det er greit å gjøre det sånn.

Det er vel egentlig ikke naturlig for katter å gå på do i en dokasse inne heller, med mindre de er innekatter. Det er kun her på KG jeg leser om utekatter som går på do inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Man burde kanskje ikke ha flere dyr enn man har råd til. Hvis du ikke har råd til kattesand til fire katter, hvordan har du tenkt å finansiere et evt dyrlegebesøk?

2. Sannheten er vel heller den at ikke alle katter levde til de ble 15-20 år gamle, men man hørte ikke så mye om de som døde av sykdommer som ung fordi de f.eks. ble bitt og ikke var vaksinert og det er nok ikke utenkelig at mange katter måtte lide ganske lenge fordi de gikk med ubehandlet orm. Det er nok i beste fall naivt å tro at katter ikke fikk orm eller ble syke "i gamle dager".

Slapp av - jeg kjøper både kattesand og mat! OG drar til veterinær når det trengs.

Mulig du har rett. Jeg vokste opp med katter. Den første ble påkjørt av bil, det kunne vi uansett ikke vaksinert ham mot, den andre hadde vi i årevis. Aldri noen sykdommer, aldri noe orm. Det jeg lurer på er om vi kanskje har blitt litt hysteriske når det kommer til vaksiner og ormkurer (om de skal ha ormkurer jevnlig eller kun ved påvist orm, strides forøvrig veterinærene om) osv. Vi har jo blitt sånn med oss selv også. Løper til legen for den minste lille busemann, og lager ukelange køer for andre som kanskje trenger en legetime fortere. Vi vaksinerer oss for influensa, er livredde for bakterier og erverver oss astma og allergier på grunn av dette hysteriet.

Vi leser om mennesker som blir syke av vaksiner, men vi fortsetter å vaksinere som aldri før... er ikke noe snakk om å opparbeide et eget immunforsvar for noe som helst. Neida, vi har jo ikke tid til å være syke må vite...

vel dette ble OT, men det er tanker jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget hos meg er at jeg har fire voksne katter og det blir sinnsykt mye lukt, søl og utgifter til kattesand, i tillegg til all maten de også spiser.

I mine øyne er det et dårlig argument. Velger man å ha kjæledyr, så må man også regne med en del arbeid og utgifter.

Jeg lurer på hvordan mennesker og katter overlevde før i tiden, når ingen katter hadde innedo, ingen katter fikk ormekur eller vaksine, alle spiste matrester, kokt fisk og fiskepudding og allikevel levde de i beste velgående til de ble mellom 15 og 20 år gamle. Sånn var det da jeg var liten, hva er det egentlig som har skjedd på disse årene?

Gjennomsnittlig levealder har økt betraktelig både for mennesker og kjæledyr bare siden 2. verdenskrig. At en og annen katt ble 15 - 20 år gammel skjedde nok, men veldig vanlig var det ikke. Før bodde også de fleste som hadde katt på landsbygda og ikke i tettbygd strøk. Behovet for dokasser innendørs oppsto vel omtrent samtidig med villa- og rekkehushagene. Før døde også langt flere katter, og andre dyr, av smitsomme sykdommer som ikke kunne behandles og som de fleste sikkert heller ikke visste hva var. Etter hvert har også mange begynt å kastrere kattene sine og det har skapt et behov for et litt annet kosthold. Kastrerte katter er f.eks. mer følsomme for salt og kan få alvorlige nyreproblemer hvis de må spise mat med mye salt.

I det hele tatt tror jeg ikke det var så mye bedre å være katt for 30 - 40 - 50 år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke naturlig for katter å gå på do i en dokasse inne heller, med mindre de er innekatter. Det er kun her på KG jeg leser om utekatter som går på do inne.

Det er vel ikke naturlig for noen katter, men det er som nevnt ganske praktisk. Bor man tett innpå andre, setter sikkert naboene stor pris på det også. Ikke tror jeg det er til noen ulempe for katten heller. Den slipper å føle seg fortvilet hvis den av en eller annen grunn må være inne i mer enn noen timer og det er tross alt naturlig for dem å gjøre fra seg i løs jord/sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Jeg er selv vokst opp på gård med mange dyr. Og selv om hele familien var usannsynlig glade i dyrene, kan jeg likevel nå i voksen alder se at mye kunne ha vært gjort annerledes.

Det at man sier man har hatt utekatter hele livet, at de har levd lenge, aldri vært plaget med mark eller annet er nok en sannhet med store modifikasjoner.

Katter som er ute og jakter, får som regel mark. Det er bare at eierne ikke oppdager det. Det er dessverre ganske vanlig med litt for tynne, smånervøse og "slukhalsede" katter rundt omkring...

Det er heller ingen selvfølge at man umiddelbart merker at katten har mark selv om en har de inne. Jeg fikk 2 kattunger fra Kattens Vern for en tid tilbake. Jeg var overbevist om at de hadde fått ormekur før de kom til meg, så jeg tenkte ikke over det.

Etter noen uker syntes jeg at spesielt den ene var litt for tynn og ikke vokste som hun burde. Jeg merket ikke noe i avføringen, før jeg en dag så en slimete, blodig klump.

Da jeg ga de ormekur, kom det ut slike mengder med mark at jeg aldri før har sett maken!

De pleier å bli smittet av moren, så mest sannsynlig har de hatt denne plagen i over 4 mnd.. Og når man får se forskjellen på kattene etter at de har blitt kvitt marken, så skjønner man at dette ikke er til å spøke med.

Ellers så er det ALT for tidlig både å venne katten av med innedoen (skjønner ikke vitsen i det hele tatt heller jeg for min del da men..), OG å slippe de ut når de er bare 15 uker gamle.

Det at de gjør fra seg andre steder, og ikke graver over etter seg når de er på doen, kan tyde på stress og forvirring fordi du driver å flytter på den. Den burde absolutt få stå der den står hele tiden, og selvsagt være ren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det et dårlig argument. Velger man å ha kjæledyr, så må man også regne med en del arbeid og utgifter.

Jadaaaaaaaaaaaaaa.... og jeg tar de utgiftene, fordi jeg har dem, på samme måte som jeg må fylle bensin, handle mat, betale tannlegen osv.,

Det som er artig her på kjæledyrforumet er de jeg vil kalle "dyreholdsnaziene" som sitter med selve fasiten for hva som er godt dyrehold og hva som nærmest er dyremishandling. De stormer hver eneste tråd med sine argumenter, som er de eneste riktige, og prøver man å lufte andre ideer og tanker, så er de på nakken på deg...

I følge dere må alt tidligere dyrehold ha vært mishandling.

Vi har en tilsvarende nazigjeng på barn- og familie. Det blir spenstige debatter, om enn ikke særlig produktive. En debatt er en debatt, ikke en konkurranse hvor det er om å gjøre og slå hverandre hardest mulig i huet.

Forresten ganske pussig at ingen av dere har klart å dra kastrering og hjemløse katter inn i denne tråden. Det pleier jo å komme ganske fort, uansett hva man diskuterer.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man sier man har hatt utekatter hele livet, at de har levd lenge, aldri vært plaget med mark eller annet er nok en sannhet med store modifikasjoner.

Katter som er ute og jakter, får som regel mark. Det er bare at eierne ikke oppdager det. Det er dessverre ganske vanlig med litt for tynne, smånervøse og "slukhalsede" katter rundt omkring...

Dette er veldig sant! Det er jo ikke uten grunn at det rådes til jevnlige markkurer på utekatter.

Min tidligere katt var "en av dem" som aldri fikk noenting (det var jo en annen tid). Han hadde garantert mark. Han levde heller ikke til han ble 15-20 år (kun 12) og det gjorde ingen av nabokattene/andre katter jeg kjente til heller. Det er uhyre trist å tenke på. Jeg synes derfor det er greit å være litt føre var i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er artig her på kjæledyrforumet er de jeg vil kalle "dyreholdsnaziene" som sitter med selve fasiten for hva som er godt dyrehold og hva som nærmest er dyremishandling. De stormer hver eneste tråd med sine argumenter, som er de eneste riktige, og prøver man å lufte andre ideer og tanker, så er de på nakken på deg...

Du må kanskje regne med å møte en del motstand når disse tankene og ideene er stikk i strid med alt som forfektes av veterinærer og fagmiløer...

I følge dere må alt tidligere dyrehold ha vært mishandling.

Mye av dyreholdet i tidligere tider ville nok ha fått merkelappen mishandling nå ja! Bare fra min barndom husker jeg f.eks. utallige gårdshunder som sto bundet i et kort tau på tunet hele livet. Som andre her nevner, var det nok heller ikke få katter som gikk rundt med parasitter og innvollsorm til de døde av det.

Vi har en tilsvarende nazigjeng på barn- og familie. Det blir spenstige debatter, om enn ikke særlig produktive. En debatt er en debatt, ikke en konkurranse hvor det er om å gjøre og slå hverandre hardest mulig i huet.

Nå er det vel du som kommer med de friskeste personkarakteristikkene her, så du kan vel ikke forvente så mye annet.

Forresten ganske pussig at ingen av dere har klart å dra kastrering og hjemløse katter inn i denne tråden. Det pleier jo å komme ganske fort, uansett hva man diskuterer.

Siden du nevner det, så synes jeg heller ikke det er greit å la katter få kull på kull meg unger fordi man ikke gidder å kastrere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...