Gå til innhold

Katt som gnager (event. spiser) mus


Aurora M.

Anbefalte innlegg

Hei!

Katten min Line, har forbauset meg stort de siste par dagene, med å komme drassende med den ene musa etter den andre. Hun tar noen med inn, noen ikke. De har vært sånn halvdøde som de pleier etter å ha blitt kattepint en stund.. Jeg har ikke sett med selvsyn at hun har spist de enda, men regner med at iallefall noe er fortært.

Så i dag fikk jeg ta en titt på det ene "byttet", og fikk se at magen var etset nesten hull i. Det såg blærete og fælt ut. Jeg fikk mistanke til rottegift med en gang, og ringte styreleder i borettslaget her jeg bor. Og ganske riktig, her er det lagt ut rottegift. Jeg kontaktet skadedyrfirmaet som er ansvarlig, og fikk rede på at det er satt ut flere feller med gift, men at disse er "kattesikre". Det er en boks med et lite hull, så en tverrvegg inni der igjen, med nok et hull. Altså umulig for en katt å komme til.

Jeg fikk vite at det tar ca 3 dager fra rotten får i seg giften, til den dør. Jeg rakk ikke å spørre han, men jeg antar at det er slik at rottene går ut igjen av fellen etter at de har fått i seg giften (?) Er det noen her som vet det? Men om det ikke er slik, (kanskje p.g.a størrelse på hullet eller noe), så kanskje musa kan komme inn og ut..? Det er iallefall ikke tvil om at den musa jeg så, som katten min hadde holdt på å lekt seg med en times tid, var full av rottegift. (Den var død da jeg fant den)

Og hva med pusen min nå? Hvis hun, noe som er mest sannsynlig, har spist en mus som er full av rottegift....

Jeg vil ringe skadedyrfirmaet igjen i morgen, samt at jeg vil kontakte veterinær. Men jeg håper også noen av dere vet noe om dette.

Litt bekymret Aurora :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Katten min Line, har forbauset meg stort de siste par dagene, med å komme drassende med den ene musa etter den andre. Hun tar noen med inn, noen ikke. De har vært sånn halvdøde som de pleier etter å ha blitt kattepint en stund.. Jeg har ikke sett med selvsyn at hun har spist de enda, men regner med at iallefall noe er fortært.

Så i dag fikk jeg ta en titt på det ene "byttet", og fikk se at magen var etset nesten hull i. Det såg blærete og fælt ut. Jeg fikk mistanke til rottegift med en gang, og ringte styreleder i borettslaget her jeg bor. Og ganske riktig, her er det lagt ut rottegift. Jeg kontaktet skadedyrfirmaet som er ansvarlig, og fikk rede på at det er satt ut flere feller med gift, men at disse er "kattesikre". Det er en boks med et lite hull, så en tverrvegg inni der igjen, med nok et hull. Altså umulig for en katt å komme til.

Jeg fikk vite at det tar ca 3 dager fra rotten får i seg giften, til den dør. Jeg rakk ikke å spørre han, men jeg antar at det er slik at rottene går ut igjen av fellen etter at de har fått i seg giften (?) Er det noen her som vet det? Men om det ikke er slik, (kanskje p.g.a størrelse på hullet eller noe), så kanskje musa kan komme inn og ut..? Det er iallefall ikke tvil om at den musa jeg så, som katten min hadde holdt på å lekt seg med en times tid, var full av rottegift. (Den var død da jeg fant den)

Og hva med pusen min nå? Hvis hun, noe som er mest sannsynlig, har spist en mus som er full av rottegift....

Jeg vil ringe skadedyrfirmaet igjen i morgen, samt at jeg vil kontakte veterinær. Men jeg håper også noen av dere vet noe om dette.

Litt bekymret Aurora :sukk:

Uæææh...Aurora: Du pleier å ha et svar. Men har dessverre ikke noe annet råd å gi enn å forte deg til vetrinæren! La katten drikke så mye vann/yoghurt som mulig. Yoghurt er bedre om kaytten ikke drikker mye vann i slike situasjoner tror jeg

Si hvordan dette går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Jeg kontaktet skadedyrfirmaet som er ansvarlig, og fikk rede på at det er satt ut flere feller med gift, men at disse er "kattesikre".
Hvis det kalles for en felle så er det vel ikke mulig å komme ut igjen? Jeg tror disse moderne rottefellene som ser ut som en metallboks fanger rottene slik at de ikke skal bli liggende i vegger etc.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ett skadedyrfirma skal de bruke blodfortynnende midler, og katten skal spise veldig mange mus før det begynner å bli farlig for den. Blodfortynnende midler gjør heller ikke at mus blåser opp eller etser, så det er mer sansynlig at dette er mus som har ligget død en stund, og katter spiser normalt sett bare ferskt bytte, så det er vel mer sannsynlig at hun bare har lekt med den.

Første tegn på at katten har fått i seg for mye er at den begynner å tisse blod, så det jeg ville gjort var å holde katten innendørs noen dager, både for å holde øye med avføringen dens, og for å hindre den i å spise flere mus før den første delen av skadedyrbekjempelsen er over.

Og hvis du ser blod i avføringen til katten, eller den virker å ha veldig nedsatt almenntilstand tar du den med til dyrlegen og får motgift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for svar! Har ringt skadedyrfirmaet og veterinær i dag. Fellene er slik at både mus og rotter kan gå ut igjen etter å ha spist gift. (Forstår ikke at det ikke er mulig å gjøre det på annen måte..) Siden det tar flere dager før de blir syke og dør av det, så kan katten fange de og spise de i mellomtiden. Disse musene er da veldig "attraktive" for kattene, i og med at de etterhvert blir mye lettere å få tak i..

Men det er som Glør sier, de skal spise noen mus før de blir så syke at de dør av det. Og musa som jeg fant har mest sannsynlig ligget død en stund, så forråtnelsesprosessen var i gang.

Siden denne giften skal ligge ute i minst et år, så blir det umulig å stenge katten inne til det er over.

Veterinæren rådet meg til å være obs på tidlige symtomer, og det aller første som ville merkes var slapphet p.g.a blodmangel (indre blødninger). Det har ingen hensikt å begynne å behandle henne nå (med vitamin K1), så lenge man ikke vet med sikkerhet om hun har fått i seg gift.

Så heretter vil jeg bare følge godt med, være obs på symptomer og være rask til å ta fra henne nye mus som hun kommer med.

Uansett, det er no dritt hele greia spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukter ikke byttedyr som har fått i seg sånn gift på enn måte som gjør at katter ikke spiser dem da? Rart vetrinæren ikke sa noe om det.

Vi bruker samme type musegift som ts beskriver, og har aldri sett noe problemer hos katten på det, og den er virkelig en storspiser av byttedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige feller... Finnes det ikke andre måter? Huff

Det er ikke feller, men åtestasjoner. Det legges gift inni, og det er den det er meningen at musene skal dø av, ikke å bli stengt inne i ei felle. Årsaken til at gift legges i åtestasjoner, er at ikke andre enn musene skal få tilgang på giften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Veterinæren sa at kattene ikke merker noe forskjell på de musene som har fått i seg rottegift og de som ikke har det, ikke før de begynner å bli alvorlig syke, og døende. Som sagt går det dagevis før det skjer, så katten har rikelig tid til å fange de og spise de i mellomtiden.

Jeg ringte likegodt giftmiddelsentralen etter det forrige innlegget mitt, og de kunne fortelle at de aldri har fått innrapportert katter som er blitt alvorlig syke av å ha spist mus som har fått i seg rottegift (men det betyr jo ikke at det aldri har skjedd).

De får derimot inn en del rapporteringer om katter som er blitt alvorlig syke, eller som har dødd, av å ha spist "ren" rottegift, som er lagt ut i åte.

Jeg har selv en venninne hvis katt døde etter å ha spist rottegift, og det at katten faktisk spiser mat med rottegift i, er jo et tegn på at katten ikke lukter denne giften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Veterinæren sa at kattene ikke merker noe forskjell på de musene som har fått i seg rottegift og de som ikke har det, ikke før de begynner å bli alvorlig syke, og døende. Som sagt går det dagevis før det skjer, så katten har rikelig tid til å fange de og spise de i mellomtiden.

Jeg ringte likegodt giftmiddelsentralen etter det forrige innlegget mitt, og de kunne fortelle at de aldri har fått innrapportert katter som er blitt alvorlig syke av å ha spist mus som har fått i seg rottegift (men det betyr jo ikke at det aldri har skjedd).

De får derimot inn en del rapporteringer om katter som er blitt alvorlig syke, eller som har dødd, av å ha spist "ren" rottegift, som er lagt ut i åte.

Jeg har selv en venninne hvis katt døde etter å ha spist rottegift, og det at katten faktisk spiser mat med rottegift i, er jo et tegn på at katten ikke lukter denne giften.

Og dette viser hvor viktig det er at gift legges i åtesatasjoner, og at man bruker giftblokker og ikke løs gift som kan dras utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GjestGjest
Hei!

Veterinæren sa at kattene ikke merker noe forskjell på de musene som har fått i seg rottegift og de som ikke har det, ikke før de begynner å bli alvorlig syke, og døende. Som sagt går det dagevis før det skjer, så katten har rikelig tid til å fange de og spise de i mellomtiden.

Jeg ringte likegodt giftmiddelsentralen etter det forrige innlegget mitt, og de kunne fortelle at de aldri har fått innrapportert katter som er blitt alvorlig syke av å ha spist mus som har fått i seg rottegift (men det betyr jo ikke at det aldri har skjedd).

De får derimot inn en del rapporteringer om katter som er blitt alvorlig syke, eller som har dødd, av å ha spist "ren" rottegift, som er lagt ut i åte.

Jeg har selv en venninne hvis katt døde etter å ha spist rottegift, og det at katten faktisk spiser mat med rottegift i, er jo et tegn på at katten ikke lukter denne giften.

Nå hadde jeg blitt veldig bekymret! !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne giften skal ligge ute i minst et år, så blir det umulig å stenge katten inne til det er over.

Nei, men hvis det ikke har blitt behandlet før, så er det alltid veldig mange mus som dør i starten, så dersom du har mulighet til å holde katten inne de første 1-2 ukene vil du unngå at hun spiser veldig mange. Med en gang man har drept de fleste musene vil ett slikt system hovedsaklig virke forebyggende, og det vil bare være en og annen død mus i blant, og ikke slike mengder som i startfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk for svar Glør!

Ja, det er logisk det du sier. Men nå har jeg ganske god kontroll på kattens bevegelser. Hun holder seg stort sett i området, så jeg følger litt med henne. Ellers er hun inne på sen kveld/nattetid, og jeg regner med at hun kommer inn med det hun fanger, så jeg får tatt det fra henne. Tror dette kommer til å gå bra jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

dette innlegget er ikke ment for å skremme deg, men jeg vil bare si ifra så du kan være obs på symptomene.... katten vår døde av rotte/musegift.

Det begynte med at den kastet opp, og så ble den veeeldig slapp.

Orket ikke engang hoppe opp i sofaen. Mamma mente at den kanskje "bare" var litt slapp...to dager senere klarte han ikke spise engang og vi tok han endelig med til dyrlegen, men da var det for sent...

Så hvis katten din kaster opp eller blir unaturlig slapp så bør du ta den med til dyrlege, og ikke "se det ann" som mamma gjorde...

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...