Gå til innhold

Vanskapt kattunge?


Gjest Gjest_hanne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hanne_*

Katten min fikk sitt andre kull dagen før i går, på badet. Det er to kattunger, og det virker som om moren liker den ene bedre enn den andre. Er det normalt? Den er også mye mindre og har rare føtter, som om han ikke klarer å strekke den ut, mens den som er mest likt av moren virker helt normal. Jeg trenger hjelp! Må man isåfall avlive den kattungen med ''vanskapelse''? Noen som vet, den er så søt at jeg blir lei meg inni meg selv :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Hanne_*
Vent litt og se på det, du. Og om du fremdeles bekymrer deg kan du få dyrlegen til å ta en titt på kattungen.

takk for råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig den andre kattungen har tatt større plass i magen og den andre katten har dermed ikke fått utviklet seg skikkelig enda.

Og moren liker den nok ikke bedre, men hun skjønner at den kattungen trenger mest stell.

Men om det ikke er en rasekatt så ville jeg vurdert å kastrere henne. Om hun har opplevd missdanelse på kattunger hadde jeg ikke turt å få flere unger på henne i det minste pga evt fremtidige kattunger.

Men jeg ville ringt en dyrlege å hørt om det er noe du kan gjøre for å hjelpe kattungen. De pleier normalt å komme seg overraskende godt.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så at kattungen har "vridde" føtter som vendes utover eller innover, så er dette trolig noe som kalles for "Twisted legs- syndrome" eller noe lignende.

Dette er noe som man kan gjøre noe med, og kattunger født med dette kan få et normalt og verdig liv med NORMALE føtter.

Google Twisted legs, og du vil se katter som har dette, samt finne råd om riktig behandling.

Det er også en norsk siam/ foreighn white oppdretter som har vært borti dette, og som vet mye om emnet, så du kan kanskje ringe henne for å be om råd?

Oppdretteren heter Wivian Tallaksen og har oppdrettet (N) Wikritas.

Her er også en link med bilder du kan se og lese litt på.

http://www.messybeast.com/twistedlimb.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kattunger som er små lett kan få små skader, men komme seg fort igjen.

Ei jeg kjenner fikk kattunger fos 7 uker siden nå, og i det kullet var det en unge som var veldig liten, spinkel og så litt "rar" ut i forhold til de andre.. Den var veldig snodig til nå for en uke siden. Da har den plutselig blitt like stor og sterk som e andre, og sykdommene hans forsvant plutselig. Så tror det går bra jeg, men ta en tur til dyrlegen for å være 100 % sikker.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på at den "utstøtte" katten får i seg melk hvis ikke må du fore den med morsmelkerstatning for katter.

Kattunger det er noe galt med vil som oftest ikke kattemor ha så mye med å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Twisted legs/ froskeben kattungen din hadde?

Fikk det nye Aristokattbladet i helga, og der står det en god reportasje med bilder om emnet:)

Hvordan går det med de små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Twisted legs/ froskeben kattungen din hadde?

Fikk det nye Aristokattbladet i helga, og der står det en god reportasje med bilder om emnet:)

Hvordan går det med de små?

Den artikelen i Aristocatt´08 skrevet av Eva Minde leste jeg også, den på side 18 og 19. :) Veldig opplysende, viktig og lærerik!

Ts: der står bla. at tilstanden oppstår når kattungen ligger feil i fostersekken.

Bena vil som regel komme på plass etter noen dager men kan også ta ca 14 dager.

Det står videre at nesten ingen dyrleger kan noe om tillstanden og at de ofte anbefaler avliving - hvilket er FEIL!

Du kan sikkert få tilsendt bladet om du tar kontakt med NRR eller http://home.online.no/~efogas/no/index_no.htm (Lisbeth Falling)

Lisbeth Falling er redaktør av Aristokatt og hun er veldig hyggelig!

(selvom siden ikke er oppdatert siden 2005 så sjekket jeg etter at mailen er riktig- og det var den)

:catmilk:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt bladet "Aristokatt" i de største Narvesenkioskene rundtomkring i landet;)

Vi som er medlemmer i en rasekattklubb får bladet i posten noen ganger i året.

Endret av spezitas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt bladet "Aristokatt" i de største Narvesenkioskene rundtomkring i landet;)

Åja :fnise: Jeg visste ikke deg jeg, :sjenert: får det i posten jeg skjønner du :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er medlemmer i en rasekattklubb får bladet i posten noen ganger i året.

De som ikke er medlemmer i en rasekattklubb kan også abbonere nå faktisk :)

Jeg får det gratis gjennom mitt medlemsskp da i min katteklubb 4 gng.i året.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hanne_*
Var det Twisted legs/ froskeben kattungen din hadde?

Fikk det nye Aristokattbladet i helga, og der står det en god reportasje med bilder om emnet:)

Hvordan går det med de små?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det går med de, den ene er kjempe stor og spiser hele tiden, den andre med føttene skriker veldig mye. Hvorfor det? Den har nettopp fått opp øynene sine så vidt, og spiser nogenlunde bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ringt dyrlegen og bare hørt hva h*n mener?

Ellers har jeg opplevd mye skriking fra kattunger uten at det var noe galt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det går med de, den ene er kjempe stor og spiser hele tiden, den andre med føttene skriker veldig mye. Hvorfor det? Den har nettopp fått opp øynene sine så vidt, og spiser nogenlunde bra.

Hanne: Les svarene du får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Lillian_*
Katten min fikk sitt andre kull dagen før i går, på badet. Det er to kattunger, og det virker som om moren liker den ene bedre enn den andre. Er det normalt? Den er også mye mindre og har rare føtter, som om han ikke klarer å strekke den ut, mens den som er mest likt av moren virker helt normal. Jeg trenger hjelp! Må man isåfall avlive den kattungen med ''vanskapelse''? Noen som vet, den er så søt at jeg blir lei meg inni meg selv :tristbla:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...