Gå til innhold

Huskatter / rasekatter


Gjest Geitrams

Anbefalte innlegg

NovaFlare snakket kanskje uansett om hjemløse katter og ikke Felis silvestris?

Joda, det stemmer det, jeg mente hjemløse katter som har vært så lenge ute at de lever i "vill" tilstand. Det er okke som huskatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_yvonne_*
Skogkatten har jo en standard å forholde seg til, og de fleste vil ha dem så store som mulig. Har aldri hørt noen promotere små og medium skogkatter. De skal være store i følge standarden.

Om man velger rase eller ikke når det gjelder hund eller katt går på forutsigbarhet, trygghet og kanskje et ønske om tilhørighet (raseklubber, oppdrett og utstilling osv). Man vet hvor stor katten blir, om den egner seg i en barnefamilie og hvor aktiv den er, forfedrene er testet for arvelige defekter og sykdommer etc etc.

Når noen forteller at de skal få hund spør de fleste "hvilken rase er det da?", det er nesten en selvfølge at man skal ha en rasehund. Men når det kommer til katter blir man nærmest sett på som en snobb dersom man satser på rase. Litt pussig, men absolutt på vei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det kommer til katter blir man nærmest sett på som en snobb dersom man satser på rase. Litt pussig, men absolutt på vei ut.

Da er ikke du riktig klok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Grunnen er vel at vanlige huskatter ikke har den samme statusen som rasekatter har, og at det derfor er vanskeligere å finne argumenter for hva som gjør en huskatt mer attraktiv enn en rasekatt. Spesielt er dette tilfelle når huskatter praktisk talt blir kastet etter deg i form av annonser i aviser og på finn.no. Det er for få gode hjem for alle de vanlige kattene vi har her i Norge, og det er et problem.

For meg er egentlig en katt en katt, uansett forfedre, gemytt eller pelsfarge, så om det blir aktuelt for meg å anskaffe en katt i fremtiden, hadde jeg uten tvil skaffet meg en "vanlig" katt, og da gjerne en fra Dyrebeskyttelsen. (For da hjelper man ikke bare èn katt, men to, da en ny katt får plass hos Dyrebeskyttelsen osv.) Det viktigste for meg, er å ha en frisk og (til dels) trivelig katt.

Enig. NovaFlare snakket kanskje uansett om hjemløse katter og ikke Felis silvestris?

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bøkene jeg har om katter står det i hvert fall at vanlige huskatter gjennomgående har bedre helse, er mindre "sære" og er mer tilpasningsdyktige enn rasekatter. Det er helt sikkert store individuelle forskjeller, men egentlig ville det jo ikke være så rart om det stemte. Vanlige huskatter har alltid vært gratis og har i stor grad måttet klare seg selv. Siden det har vært både enkelt og billig å skaffe en ny, har man ikke sett seg tjent med å ta vare på svake/syke individer og individer med f.eks. dårlig gemytt og slik har det vært siden huskatten ble innført til Norge. Katten har også i stor grad vært et nyttedyr, så dårlige musejegere så man seg heller ikke tjent med å ha i kosten.

Som vanlig familie- og "brukskatt", d.v.s. skadedyrbekjemper, har nok huskatten en rekke fordeler fremfor f.eks. en rasekatt som perser og ragdoll. Rasekatter kan imidlertid ha egenskaper som gjør dem bedre egnet som f.eks. innekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så mye annet enn at man vet mer om hva man får i forhold til gemytt hos en rasekatt hvor man kjenner foreldre, bakgrunn etc etc, hvilke personlighetstrekk som er rasetypiske osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bøkene jeg har om katter står det i hvert fall at vanlige huskatter gjennomgående har bedre helse, er mindre "sære" og er mer tilpasningsdyktige enn rasekatter. Det er helt sikkert store individuelle forskjeller, men egentlig ville det jo ikke være så rart om det stemte. Vanlige huskatter har alltid vært gratis og har i stor grad måttet klare seg selv. Siden det har vært både enkelt og billig å skaffe en ny, har man ikke sett seg tjent med å ta vare på svake/syke individer og individer med f.eks. dårlig gemytt og slik har det vært siden huskatten ble innført til Norge. Katten har også i stor grad vært et nyttedyr, så dårlige musejegere så man seg heller ikke tjent med å ha i kosten.

Som vanlig familie- og "brukskatt", d.v.s. skadedyrbekjemper, har nok huskatten en rekke fordeler fremfor f.eks. en rasekatt som perser og ragdoll. Rasekatter kan imidlertid ha egenskaper som gjør dem bedre egnet som f.eks. innekatter.

Det er klin umulig å si noe om blandingskatter som gruppe nettop fordi det er snakk om så store variasjoner. På samme måte kan man heller ikke si noe generelt om blandingshunder. Det er fellesbetegnelser på en mengde individer som har gemytt fra a-å, og en sykehistorie som ikke er kartlagt. Det er heller ikke særlig matnyttig å diskutere "rasekatter" som helhet, i og med at det er snakk om vidt forskjellige avlsgrunnlag hos hver enkelt rase.

Summa summarum så vet man hva man får når man velger rase, på godt og vondt. Men raseavl innebærer ofte også større risiko for arvelige sykdommer, selv om man systematisk jobber for å unngå det. Samtidig er det vanskelig å si hvor utbredt problemer som HCM, urinveisplager etc. er blant blandingskatter, i og med at man ikke fører statistikker over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klin umulig å si noe om blandingskatter som gruppe nettop fordi det er snakk om så store variasjoner. På samme måte kan man heller ikke si noe generelt om blandingshunder. Det er fellesbetegnelser på en mengde individer som har gemytt fra a-å, og en sykehistorie som ikke er kartlagt. Det er heller ikke særlig matnyttig å diskutere "rasekatter" som helhet, i og med at det er snakk om vidt forskjellige avlsgrunnlag hos hver enkelt rase.

Jeg ser poenget ditt. Jeg anser likevel at det kan være en forskjell på den tradisjonelle huskatten og blandingshunder. Vanlige huskatter er ikke raseblandinger på samme måte som blandingshunder i våre dager siden det (Foreløpig...) ikke har vært noen tradisjon for at renrasede katter har fått gå fritt rundt ute og parre seg etter eget forgodtbefinnende. Rasekatten, slik vi kjenner den, er dessuten en relativt ny oppfinnelse og mange av dem stammer fra mutasjoner etc. som har oppstått hos mer eller mindre tamme huskatter i nyere tid (Med dertil hørende liten genbank...). Kattene har dessuten hatt mye mindre verdi enn hundene helt frem til vår tid og selv i våre dager kan en fertil huskatt parre seg med stort sett hvem den vil. I huskattbestanden vil jeg derfor anta at naturlig utvalg har hatt langt større betydning enn det har hatt for det som er dagens blandingshunder.

En katt av som er en blanding av to raser ville, i likhet med deg, ha sett på med samme skepsis som en blandingshund, men i mine øyne blir en tradisjonell huskatt noe annet. Dem er det desverre fremdeles mer enn nok av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summa summarum så vet man hva man får når man velger rase, på godt og vondt. Men raseavl innebærer ofte også større risiko for arvelige sykdommer, selv om man systematisk jobber for å unngå det. Samtidig er det vanskelig å si hvor utbredt problemer som HCM, urinveisplager etc. er blant blandingskatter, i og med at man ikke fører statistikker over det.

På dette punktet er vi nok fullstendig enige!

Jeg må nok likevel innrømme at jeg er mer skeptisk til avl på katter enn jeg er til avl på f.eks. hester og hunder. På sistnevnte avles det fremdeles i stor grad på bruksegenskaper, men jeg har i hvert fall ikke klart å spore opp en eneste katteutstilling som premierer for antall drepte mus/rotter siste døgn ;-) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...