Gå til innhold

Huskatter / rasekatter


Gjest Geitrams

Anbefalte innlegg

Gjest Geitrams

Hvilke fordeler har huskatter i forhold til rasekatter?

En interessant diskusjon, synes jeg.

(Hva har huskatter som ikke rasekatter har?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er avlet med på naturlig utvalg, noe som gjør at de ofte har bedre helse, og bedre bruksegenskaper. De har også større mangfold i ulike pels/farge/størrelse-kombinasjoner. (Selv er jeg feks svak for korthårete tabby/tigrete katter i alle farger, med en touch av skogkattfysikk, noe man ikke finner hos noen rene raser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke f.eks skogkatten godkjent i de fleste fargekombinasjoner utenom maske -fargede da?

Rasekatter forekommer jo også i alle mulige slags størrelser.

kan jo nevne NFO her også. Det finnes små skogkatter, det finnes mellomstore og det finnes store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke f.eks skogkatten godkjent i de fleste fargekombinasjoner utenom maske -fargede da?

Rasekatter forekommer jo også i alle mulige slags størrelser.

kan jo nevne NFO her også. Det finnes små skogkatter, det finnes mellomstore og det finnes store.

Skogkatten har jo en standard å forholde seg til, og de fleste vil ha dem så store som mulig. Har aldri hørt noen promotere små og medium skogkatter. De skal være store i følge standarden.

Om man velger rase eller ikke når det gjelder hund eller katt går på forutsigbarhet, trygghet og kanskje et ønske om tilhørighet (raseklubber, oppdrett og utstilling osv). Man vet hvor stor katten blir, om den egner seg i en barnefamilie og hvor aktiv den er, forfedrene er testet for arvelige defekter og sykdommer etc etc.

Når noen forteller at de skal få hund spør de fleste "hvilken rase er det da?", det er nesten en selvfølge at man skal ha en rasehund. Men når det kommer til katter blir man nærmest sett på som en snobb dersom man satser på rase. Litt pussig, men absolutt på vei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geitrams

Men hvilke fordeler har huskatten fremfor rasekatten?

Jeg må ærlig innrømme at jeg har problemer med å finne noen.

Er det noen her inne som har gode innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er (som oftest) gratis, men akkurat like nydelige, lekne og fulle av personlighet som rasekatter. Det er vel den viktigste fordelen i mine øyne. Hvis man ikke skal ha en utstillingskatt ser jeg personlig ingen grunn til å betale for en rasekatt når det finnes så mange flotte katter som trenger et hjem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kattens del er det kanskje en litt større sansynlighet at den får lov til å gå både ute og inne om den ikke er rasekatt. Noen rasekatteiere er jo livredde for at kattene skal bli stjålet fordi de koster tusenvis av kroner..

(Men på den andre siden er kanskje katteholdet litt mer gjennomtenkt hos dem som kjøper rasekatter enn mange av de som velger å ta til seg en gratis katt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre mer enn nok katter i verden, så jeg ser ingen grunn til å bidra til avling av katter.

En annen fordel er at huskattene kan gå fritt ute, uten at noen finner på å stjele dem.

Personlig ser jeg ingen grunn til å bevisst skaffe seg en rasekatt. Nok av eierløse katter som bare venter på at noen skal gi dem et godt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekte huskatt er det mindre sykdommer med.

Når jeg skiver ekte så mener jeg ikke inblanding av rasekatt.

Mange katter trenger et hjem, stopp avlingen NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke f.eks skogkatten godkjent i de fleste fargekombinasjoner utenom maske -fargede da?

Skogkatten har lang pels, og jeg foretrekker korthårskatter.

Og selv om en del raser er godkjent med de fleste fargekombinasjoner er det ofte en tydelig trend med foretrukne farger ute og går blant de fleste raser, og da spesielt hos dommere på utstillinger, som gjør at bare noen av disse blir avlet aktivt på. (Samme problemet ser man blant en del hunderaser også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ekte huskatt er det mindre sykdommer med.

Når jeg skiver ekte så mener jeg ikke inblanding av rasekatt.

Mange katter trenger et hjem, stopp avlingen NÅ!

Vis meg en blandingskatt som ikke har rasekatt i seg. Det skal godt gjøres gitt. Og hvordan skulle du i såfall vite om katten er "ekte huskatt" eller ikke, du har jo ingen kjennskap til forfedrene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tabby_*
De er avlet med på naturlig utvalg, noe som gjør at de ofte har bedre helse, og bedre bruksegenskaper. De har også større mangfold i ulike pels/farge/størrelse-kombinasjoner. (Selv er jeg feks svak for korthårete tabby/tigrete katter i alle farger, med en touch av skogkattfysikk, noe man ikke finner hos noen rene raser.)

Du beskriver katta mi, og det er verdens fineste katt og verdens største musefanger, ever. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mindre, eller skal man si ikke noe, innavl.

Dette er feil da. Når villkatter er ute og er helt ukontrollert av mennesker, selvfølgelig skjer det ofte at "far" parrer sin "datter", osv. Dette skjer oftere hos villkatter enn hos rasekatter, tro meg. Men ofte er det slik at disse nyfødte som da gjerne er "misfostre" og svake pga. innavl blir drept av moren eller blir forlatt for å dø fordi i naturen gjelder "survival of the fittest".... Så vi SER aldri de kattene som er resultat av innavl, fordi de gjerne dør før de rekker å vokse opp av enten sykdommer eller de blir tatt av andre rovdyr.

Linjeavl derimot, et litt penere ord for innavl, er det noen få oppdrettere som bruker, men da i særdeles kontrollerte former for å f.eks avle videre på en utmerket egenskap som f.eks bare finnes hos "mor" og "sønn. Men det er da gjerne kun i en generasjon dette blir brukt, og har ingen negativ effekt på avkommet. Dette avkommet blir da kanskje igjen brukt på en ny katt som kanskje til og med er importert, altså HELT nye linjer, og faren er da ute av verden igjen og avkommende blir friske. Innavl er først farlig når det forekommer flere generasjoner på rad, og når det avles på individer som gjerne er syke og svake i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Dette skjer oftere hos villkatter enn hos rasekatter, tro meg.
Nå var det vel huskatter og ikke villkatter vi snakket om. Villkatter i Norge lever jo ikke særlig lenge. Når det gjelder huskatter vet man vanligvis hvem moren er, for hun føder inne, eller tar med ungene hjem en stund etter fødselen, og man har vel i det minste en viss ide om faren også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig få argumenter her...

Hvor er dere, dere som alltid har så mye å si i slike tråder?

Damned if you do, damned if you don't. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dere, dere som alltid har så mye å si i slike tråder?

Grunnen er vel at vanlige huskatter ikke har den samme statusen som rasekatter har, og at det derfor er vanskeligere å finne argumenter for hva som gjør en huskatt mer attraktiv enn en rasekatt. Spesielt er dette tilfelle når huskatter praktisk talt blir kastet etter deg i form av annonser i aviser og på finn.no. Det er for få gode hjem for alle de vanlige kattene vi har her i Norge, og det er et problem.

For meg er egentlig en katt en katt, uansett forfedre, gemytt eller pelsfarge, så om det blir aktuelt for meg å anskaffe en katt i fremtiden, hadde jeg uten tvil skaffet meg en "vanlig" katt, og da gjerne en fra Dyrebeskyttelsen. (For da hjelper man ikke bare èn katt, men to, da en ny katt får plass hos Dyrebeskyttelsen osv.) Det viktigste for meg, er å ha en frisk og (til dels) trivelig katt.

Nå var det vel huskatter og ikke villkatter vi snakket om. Villkatter i Norge lever jo ikke særlig lenge. Når det gjelder huskatter vet man vanligvis hvem moren er, for hun føder inne, eller tar med ungene hjem en stund etter fødselen, og man har vel i det minste en viss ide om faren også.

Enig. NovaFlare snakket kanskje uansett om hjemløse katter og ikke Felis silvestris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...