Gå til innhold

Han har ingen ambisjoner, jeg er skuffet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

At kvinner er overfladiske skjønner vi jo veldig godt og det er jo i så måte ikke noe nytt. Men poenget er at alle ikke kan ha utdannelse, noen må faktisk gjøre de jobbene som mange andre ikke ønsker. Og en del av disse jobbene er nødvendigvis ikke så "enkle og ensidige" som dere skal ha det til og dere glemmer at mange med høy utdanning også må ta til takke med en enkel jobb som ikke er så godt betalt. Det utdannes veldig mange i dag, og i mange bransjer veldig mange flere enn det egentlig er behov for. Folk er dessverre ganske raske i dag til å bedømme andres arbeid som enkelt uten at det nødvendigvis er sannheten. Det tyder på manglende refleksjonsevne og skylapper.

Høyere utdanning i dag er langt i fra noen garanti for en god karriere, så langt derifra.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

Nå skrev jeg vel nettopp at lønn ikke var relevant, og at det ikke måtte være høyere utdanning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De uten utdannelse er ikke nødvendigvis lite interessert i å tilegne seg informasjon, dette er en myte fremsatt av de med høyere utdanning (for ordens skyld, jeg har høyere utdanning selv).

Anonymous poster hash: 03a7c...480

Også helt enig. Derimot om man er interessert i å tilegne seg informasjon så er utdannelse også det mest naturlige neste skritt, men dette betyr heller ikke at alle uten utdanning ikke er intr i å lære/i kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Også helt enig. Derimot om man er interessert i å tilegne seg informasjon så er utdannelse også det mest naturlige neste skritt, men dette betyr heller ikke at alle uten utdanning ikke er intr i å lære/i kunnskap.

Hvilket jeg også er enig i, og skrev at enkelte kan få dette utenom arbeidet, for eksempel gjennom hobbier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg vel nettopp at lønn ikke var relevant, og at det ikke måtte være høyere utdanning..

Jeg syntes nå statusjag er oppskrytt uansett om det bunner i ønske etter en partner med penger eller kunnskap, basert på ens eget perspektiv. For som sagt er det ikke alle jobber som er enkle, heller ikke de man kan få uten fagbrev eller høyere utdannelse. At man tror det er slik er en del av problemet, men det beror mer på manglende vilje til å sette seg inn i andres situasjon og hverdag, utover at man mener høyere utdannelse og/eller fagbrev er en indikator for et yrke med kompleksitet.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg skjønner deg godt. Du sier ikke at du skal dumpe ham nå på flekken, du sier du er skuffet. Det er da forståelig og vanlig. Hvis denne fyren din hadde hatt en spennende og givende jobb, tørstet etter kunnskap gjennom sine interesser osv, hadde du vel ikke vært skuffet, da hadde du ikke kalt interessene hans dumme.

Klart du skal vurdere svært nøye om du orker resten av livet sammen med ham, det måtte du jo uansett, det har ikke med studiepoeng å gjøre, men om dere passer sammen. Særlig fordi dette er din første kjæreste.

Jeg hadde ikke klart å leve hele livet sammen med noen som ikke har fagbrev en gang. Akkurat som at jeg setter stor pris på min manns interesser, vennekrets, kollegaer, hans arbeidsfelt og hans familie. "Snill" er det viktigste, men man gifter seg ikke med den første og beste som er snill, uavhengig av kjærlighet, interesser, hverdag og ambisjoner for livet. Skjønner han at du er skuffet da?



Anonymous poster hash: 63e5e...109
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg syntes nå statusjag er oppskrytt uansett om det bunner i ønske etter en partner med penger eller kunnskap, basert på ens eget perspektiv. For som sagt er det ikke alle jobber som er enkle, heller ikke de man kan få uten fagbrev eller høyere utdannelse. At man tror det er slik er en del av problemet, men det beror mer på manglende vilje til å sette seg inn i andres situasjon og hverdag, utover at man mener høyere utdannelse og/eller fagbrev er en indikator for et yrke med kompleksitet.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

Tja, jeg er nok litt uenig med deg, men jeg kan jo bare snakke utfra egne erfaringer. Krake søker make. Man ser det jo allerede i tidlig tyveårene, hvilke fra vennegjengen man fortsetter å holde kontakten med, og hvilke man mister kontakten med fordi man ikke har så mye til felles med dem lenger. Selv har jeg lite kontakt med de som ble på hjemstedet mitt, ikke tok utdanning, fikk barn tidlig etc.

Og som jeg også sa, så har det ingenting med status å gjøre heller, det virker som du leser noe annet i innlegget mitt enn det jeg faktisk skrev.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg er nok litt uenig med deg, men jeg kan jo bare snakke utfra egne erfaringer. Krake søker make. Man ser det jo allerede i tidlig tyveårene, hvilke fra vennegjengen man fortsetter å holde kontakten med, og hvilke man mister kontakten med fordi man ikke har så mye til felles med dem lenger. Selv har jeg lite kontakt med de som ble på hjemstedet mitt, ikke tok utdanning, fikk barn tidlig etc.

Og som jeg også sa, så har det ingenting med status å gjøre heller, det virker som du leser noe annet i innlegget mitt enn det jeg faktisk skrev.

Å miste kontakten handler vel så mye som at man flytter et stykke unna og/eller at de velger å etablere seg, men handler hvertfall for min del ikke om hvilke yrkesvalg de har gjort. Jeg har nå venner på tvers av utdanning, både med og uten fagbrev og med og uten høyere utdannelse. Og slik er det for mange av mine venner også i begynnelsen av tredveårene. Men mulig de litt yngre har blitt mer opphengt i sosial tilhørighet.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår også TS, på den måten at det å være totalt blottet for ambisjoner i ordets videste forstand er veldig turn off for meg. Nå vil ikke jeg kalle verken fotball eller data for dumme interesser, og hva angår jobb så kan alle være interessert og engasjert i jobben sin uansett hva den måtte innebære. Hvis saken er at fyren liker det han gjør og er engasjert i det, ville jeg tenkt at forskjellen er til å leve med, men hvis ambisjonsmangelen gjør seg gjeldende på alle fronter, hele tiden, blir det noe annet enn at man synes at yrket hans ikke er bra nok i forhold til ens eget.

Det har noe med hele holdningen å gjøre, tenker jeg. Hvis vi ser på ambisjonsmangel som en slags dis-interesse... det er ikke så nøye, jeg bryr meg ikke om noe, jeg vil ingen steder, jeg skal ingenting, og alt som heter hobbyer er bare der for at jeg skal sitte på rompa og underholdes... da skjønner jeg at hun er skuffet. Jeg har møtt noen mennesker som er totalt passive og ikke ønsker noe som helst ut av livet annet enn å ha det mest mulig enkelt og behagelig og slippe å ta noen beslutninger, og hvis det er den typen ambisjonsmangel ville jeg også takket for meg.

Men for meg handler det altså om noe mer gjennomgående enn at den og den interessen/jobben ikke er "bra nok" eller "fin nok" (noe som lett kan bli litt snevert og nedlatende), men om holdningen til livet generelt. Har man veldig forskjellige syn på dette kan samlivet bli en utfordring, uansett hvor snill og grei den ene eller andre er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Å miste kontakten handler vel så mye som at man flytter et stykke unna og/eller at de velger å etablere seg, men handler hvertfall for min del ikke om hvilke yrkesvalg de har gjort. Jeg har nå venner på tvers av utdanning, både med og uten fagbrev og med og uten høyere utdannelse. Og slik er det for mange av mine venner også i begynnelsen av tredveårene. Men mulig de litt yngre har blitt mer opphengt i sosial tilhørighet.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

For min del, jo. Både yrkesvalg og hobbier, som nevnt. De som ikke vil ha noe særlig ut av livet annet enn å la det gå sin gang, har jeg lite til felles med. Jeg er selv i begynnelsen av tredveårene. Og igjen, det har ingenting med sosial tilhørighet å gjøre, men å oppsøke utfordringer, lære av disse, få samfunnsengasjement, være sulten og nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric of Hlathir

Nå var det vel opprinnelig en yrkesutdanning TS snakker om her, altså at mannen tenkte på å ta fagbrev, men droppet det likevel.

Selv synes jeg også at ambisjoner er viktig hos en partner. Det er det samme om det er fagbrev, diverse gründerforsøk eler høyere utdanning, og lønn har heller ikke mye å si.

Det har noe med det å sette pris på noen utfordringer og ikke slå seg til ro med ensidig arbeid. Man utvikler seg mentalt av å få visse utfordringer. Om man ikke får disse gjennom jobben, er det i så fall viktig at man får det andre steder.

Samboeren min har utdanning, men han jobber ikke fast innenfor det feltet. Han har en ensidig og enkel jobb med grei lønn slik at han skal kunne dyrke sine hobbier som derimot gir ham utfordringer.

Så jeg forstår TS godt.

Jeg ser absolutt poenget ditt, men så viser du en mer reflektert tilnærming til problemstillingen enn det TS gjør.

Enig i at de fleste har godt av og behov for å bli utfordra mentalt, og du tar jo også høyde for at det kan skje på fritida om man ikke blir det på jobb.

TS omtaler hobbyene til typen sin som "dumme". Det er mulig, og til og med sannsynlig at mannen også har andre interesser (de fleste har fler enn to), men at TS ikke deler dem, ikke ser dem eller ikke anser dem som gode nok.

Jeg synes det er et lite sympatisk trekk hos TS å nedvurdere partneren på bakgrunn av interessene hans.

De fleste kvinner er f.eks opptatt av mote, uteliv, reality-tv og/eller make-up. Er det riktig at deres partnere skal tenke at angjeldende kvinner er dumme/underlegne, bare fordi hobbyene deres åpenbart kan virke meningsløse?

Hvis typen til TS ikke får jobb, eller står i fare fot å miste den uten utdanning, er jeg enig i at han bør ta den utdanninga.

Nå er det imidlertid sannsynlig at han, som veldig mange andre, er midlertidig fornøyd med tilværelsen, og utsetter litt.

Forholdet er kanskje ikke liv laga, men det betyr ikke at fyren mangler ambisjoner.

Det kan være at han føler for å stresse ned og nyte livet litt, det kan være at han har en plan, og det kan være at han har ambisjoner - bare ikke sånne som dama hans synes er gode nok. Da bør hun i så fall gå videre til noen som er på samme sted i livet, og som vil satse på samme måte.

Mye gjetning her, men synes som sagt TS virker usympatisk når hun nedvurderer typen sin, og det er aldri noe godt grunnlag.

Kanskje er han en giddesløs twat, men kanskje er han også en ung mann som tenker at han skal leve litt før alvoret starter.

Endret av Eric of Hlathir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric of Hlathir

Jeg forstår også TS, på den måten at det å være totalt blottet for ambisjoner i ordets videste forstand er veldig turn off for meg. Nå vil ikke jeg kalle verken fotball eller data for dumme interesser, og hva angår jobb så kan alle være interessert og engasjert i jobben sin uansett hva den måtte innebære. Hvis saken er at fyren liker det han gjør og er engasjert i det, ville jeg tenkt at forskjellen er til å leve med, men hvis ambisjonsmangelen gjør seg gjeldende på alle fronter, hele tiden, blir det noe annet enn at man synes at yrket hans ikke er bra nok i forhold til ens eget.

Det har noe med hele holdningen å gjøre, tenker jeg. Hvis vi ser på ambisjonsmangel som en slags dis-interesse... det er ikke så nøye, jeg bryr meg ikke om noe, jeg vil ingen steder, jeg skal ingenting, og alt som heter hobbyer er bare der for at jeg skal sitte på rompa og underholdes... da skjønner jeg at hun er skuffet. Jeg har møtt noen mennesker som er totalt passive og ikke ønsker noe som helst ut av livet annet enn å ha det mest mulig enkelt og behagelig og slippe å ta noen beslutninger, og hvis det er den typen ambisjonsmangel ville jeg også takket for meg.

Men for meg handler det altså om noe mer gjennomgående enn at den og den interessen/jobben ikke er "bra nok" eller "fin nok" (noe som lett kan bli litt snevert og nedlatende), men om holdningen til livet generelt. Har man veldig forskjellige syn på dette kan samlivet bli en utfordring, uansett hvor snill og grei den ene eller andre er.

Denne likte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, jo. Både yrkesvalg og hobbier, som nevnt. De som ikke vil ha noe særlig ut av livet annet enn å la det gå sin gang, har jeg lite til felles med. Jeg er selv i begynnelsen av tredveårene. Og igjen, det har ingenting med sosial tilhørighet å gjøre, men å oppsøke utfordringer, lære av disse, få samfunnsengasjement, være sulten og nysgjerrig.

Nå er det jo ingen direkte sammenheng mellom å ha en jobb man ikke behøver fagbrev eller utdannelse for og det å la livet skure og gå uten noen retning. Du og andre snakker som om man bare gir faen bare man har en jobb som ikke krever utdannelse og det syntes jeg er provoserende. Dere antar med andre ord mye om personligheten til vedkommende som det ikke er grunnlag for.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, jo. Både yrkesvalg og hobbier, som nevnt. De som ikke vil ha noe særlig ut av livet annet enn å la det gå sin gang, har jeg lite til felles med. Jeg er selv i begynnelsen av tredveårene. Og igjen, det har ingenting med sosial tilhørighet å gjøre, men å oppsøke utfordringer, lære av disse, få samfunnsengasjement, være sulten og nysgjerrig.

Og for det andre så er det vel ikke akkurat å ikke ville ha noe ut av livet dersom man velger å få familie veldig tidlig og bli igjen på hjemstedet istedet for å prioritere utdanning. Det er et livsvalg som så mye annet, men det ene er da ikke mer eller mindre verdt enn det andre. Beklager, men nedlatenheten din skinner litt for mye igjennom til at du greier å ro deg unna.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Nå er det jo ingen direkte sammenheng mellom å ha en jobb man ikke behøver fagbrev eller utdannelse for og det å la livet skure og gå uten noen retning. Du og andre snakker som om man bare gir faen bare man har en jobb som ikke krever utdannelse og det syntes jeg er provoserende. Dere antar med andre ord mye om personligheten til vedkommende som det ikke er grunnlag for.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

Jeg forholder meg til TS sitt innlegg, der det høres ut som han ikke vil ta utdanning, og ser fotball og spiller data utenom (regner med at det ikke er snakk om programmering eller lignende bruk av data her). For meg høres ikke dette ute som så mye annet enn at man lar livet skure og gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Og for det andre så er det vel ikke akkurat å ikke ville ha noe ut av livet dersom man velger å få familie veldig tidlig og bli igjen på hjemstedet istedet for å prioritere utdanning. Det er et livsvalg som så mye annet, men det ene er da ikke mer eller mindre verdt enn det andre. Beklager, men nedlatenheten din skinner litt for mye igjennom til at du greier å ro deg unna.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

Hvorfor blir det alltid snakk om hva som er det beste valget når man sier at det ligger langt fra ens egne livsvalg eller verdier? Det er ikke nødvendigvis et dårligere valg, men det er da heller ikke uvanlig eller unaturlig at man søker etter felles verdier hos livspartner eller gode venner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg jeg TS, du vil ha en mann som du kan føle deg likeverdig med i det minste. Personlig hadde jeg ikke kunnet vært sammen med en med bare vgs (er ikke en regel uten unntak bare så det er sagt!), da vi hadde hatt for forskjellige mål i livet. Jeg trenger en som utfordrer meg i hverdagen, ikke en som hvis hovedinteresse er fotball...

Med årene vil forskjellene mellom dere bare bli større, fordi du hele tiden vil hige etter mer kunnskap, mens han bare sitter der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor blir det alltid snakk om hva som er det beste valget når man sier at det ligger langt fra ens egne livsvalg eller verdier? Det er ikke nødvendigvis et dårligere valg, men det er da heller ikke uvanlig eller unaturlig at man søker etter felles verdier hos livspartner eller gode venner?

Når du omtaler det som at man ikke ønsker noe særlig ut av livet så kan det tolkes som om du mener det er et dårligere valg, det må du jo forstå.

Anonymous poster hash: 03a7c...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...