Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Do-papir er i hus, men vi er nå på døgn nr. 2 uten håndsåpe til bad (Takker høyere makter for egen vask på rom med tilhørende håndsåpe, samt antibac), uten oppvaskmiddel og uten kluter til kjøkken. Er så glad jeg har egne ting, så vet jeg at de i det minste er noe lunde rene og at de er vasket godt selv om det er uten såpe.... Trøster meg med at det er litt over 3 uker til vedkommende som forpester miljøet vårt er borte, selv om det akkurat nå føles langt borte!

Slik går det når folk er for lat til å gå på butikken og mener det ikke er krise om han utsetter innkjøp litt til. Hadde det vært en av oss andre hadde han garantert sagt i fra, men så lenge det er han selv er det ok. :kjefte:

Nå skal jeg på butikken og kjøpe inn vaskemiddel og kluter til meg selv!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bodde i kollektiv i rett under et år, med 2 gutter og 1 jente. Den ene gutten er jeg sammen med den dag i dag, så det fungerte bra å bo med ham. Men de to andre, derimot...

Han:

- Det er en ting at rommet hans så ut som en svinesti, men han ryddet aldri i stua, på kjøkkenet eller badet heller! Oppvask, gå ut med søppelet, lufte skikkelig etter å ha brukt frityrkoker - det har han aldri hørt om.

- TVen ble alltid skrudd opp til maks volum, selv om noen hadde soverom rett ved stua.

- Hvis han kom hjem sein (eller uansett når han kom hjem, men det var om natta det var irriterende) var det tramping uten like, og smelling med alle dørene han kom over. Takk for den.

Hun:

- Stjal både det ene og det andre av maten min. Og nektet for det hver gang, selv om det kun hadde vært oss to hjemme en stund. Hvorfor skulle jeg sette en tom melkekartong inn i kjøleskapet? Eller spise en halv 200gr sjokoladeplate dagen etter jeg kjøpte den - uten å huske det?

- Smelling med dører var også hennes spesialitet.

- Det var sminke i vasken og på speilet på badet daglig. Brunkrem overalt! Hva med å vaske etter seg?

- Vaskemaskinen var alltid opptatt - hun brukte en genser en gang, og vasket den (bare den!!!).

- La mine nyvaskede klær i tørketrommelen. I utgangspunktet sikkert en god ide, men halvparten av klærne skulle henges opp, og krympet. Veldig kjekt..

Det skal sies at begge disse var nærmere 30 enn 20, og burde ikke bodd i kollektiv lenger. Eller, de burde iallefall visst hva det vil si å ha respekt for mennesker!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for noen mennesker dere har bodd med! Bor selv i kollektiv, men kjente roomiene mine fra før, vi har ikke hatt noen problemer.

Aldri opplevd noe særlig selv.. eneste var når jeg bodde sammen med en fyr som sto opp i halv fem-tida hver dag for å dusje. Det måtte han jo få lov til, men greit irriterende når jeg hadde rom rett ved siden av badet og derfor våkna hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her er det mange som har vært veldig uheldige!!

Jeg har bodd i flere kollektiv og aldri vært borti noe slikt. Nå bor jeg i leilighet med 7 gutter, og det går veldig greit.

Det eneste irriterende må være at flere av de er heøt talentløse på å lage mat, så de røyklegger hele stua når de skal steke (les:kremere) noe.

Bodde tidligere sammen en gal dame som gikk over med lupe hver gang noen hadde tatt vaskeuka si. En dag jeg kom hjem sto hun og skjelte ut den ene stakkaren som bodde der fordi han ikke hadde vaska på baksiden av sisterna på do. Skikkelig utskjelling med banneord og hevet stemme :/ heldigvis flytta hun av seg selv da.

Har råd til å bo alene hvis jeg vil, men trives godt i kollektiv, så da bor jeg heller her billig og sparer av penger :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg deler kjøkken med NI andre... enough said. Badet er greit, for der er det vaskemennesker som kommer og rengjør. Men kjøkkenet... EWW!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er uheldig fordi det er studentbolig, så folk kommer og går. De som bor her lenge er ikke noe problem, de vil trives og vil ha ett godt minljø. Ja, noen ganger blir det kollisjoner, men vi kan snakke om det. Det er de som kun er innom som blir problemet, spesielt han vi har innom nå. Holdningen er "what ever, i'm leaving on a few weeks any way, I don't care..." og det er det som gjør oss gal. Når folk rett og slett ikke gidder å tilpasse seg eller bry seg fordi de vet de kun er her midlertidig :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bøyer meg i støvet for dere som orker å bo i kollektiv!

Hatt en kort karriere men fant ut at alger på baderomsveggene, satyricon på maks styrke når jeg prøvde å lese til eksamen og andres dritt og oppvask ble helt ulevelig for min del.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd tre år i kollektiv, men gjør ikke det nå lenger. Stort sett har det gått greit, og har bodd med hyggelige jenter. Men det er ikke sååå kjekt å alltid måtte være den som vasker over kjøkken og bad til jul, fordi jeg tilfeldigvis kommer fra byen jeg studerer i og de andre velger å ta flyet hjem klokka fem om morgenen dagen etter eksamen. Eller når man har ulike standarder på hva som er rent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

jeg deler kjøkken med NI andre... enough said. Badet er greit, for der er det vaskemennesker som kommer og rengjør. Men kjøkkenet... EWW!!!

Bukker til deg. Du er veldig flink som holder ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Åh, jeg er SÅ klar for å flytte ut av dette kollektivet nå!! Kan det være så j#"¤#% vanskelig å rydde etter seg, kjøpe inn til fellesskapet for èn gangs skyld eller i det minste vaske i sin vaskeuke?! :kjefte: Har utallige ganger sagt at det er vaskeuke(det er lov til å glemme), redskapene står så og si fremme og det er skitt over alt!! Det kan da ikke være så forbanna vanskelig! :sur: Noen mennesker burde ikke bo i kollektiv om de ikke klarer å bidra til fellesskapet -som var avtalt på forhånd!

jeg klarer å holde ut i to måneder til, jeg klarer å holde ut i to måneder til... :murvegg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg bor med har knust nesten alle talerknene mine og glassene mine, er skår i nesten alt! Skjønner ikke hvordan det er mulig, jeg behandler alt deres ordentlig... Pluss at de har tatt av maten min, overlatt meg et utrolig skittent kjøkken rett før sjekk og unngått å vasket badet i ukesvis. æææsj x)

De er hyggelige når vi møtes da, så de gjør det ikke med vilje, men de er bare veldig ekle og klønete... Men jeg flytter om en måned, er ferdig med kollektivlivet gitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i diverse kollektiv i fem år og tommelfingerregel nummer en er å ha strenge, tydelige og klare husregler, samt vaskelister som må krysses av når man har vasket. Det kan også være lurt å ha en list hvor man krysser av hver gang man har kjøpt inn fellesting som dopapir og oppvaskmiddel.

Ja, kollektivtiden krevde at man til tider måtte svelge kameler mothårs, men når jeg ser tilbake, så var det jevnt over en fin tid, og ikke minst så lærer man seg å få en høy toleranseterskel overfor andre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde på hybel, hadde jeg heldigvis eget bad.

Og på kjøkkenet hadde vi hver vårt ALT.

Men det var en av dem som brukte å ta mine redskaper og panner/gryter, bruke de og ikke vasket de opp etter seg... Han presterte også å ta tingene inn på hybelen sin og ha de der så lenge det passet ham. En gang skrapa han også opp teflonkjelen min så til de grader. Han ble sur da jeg sa at han måtte kjøpe meg en ny. Hallo, folkeskikk?

Og en natt jeg gikk ut på kjøkkenet fordi jeg hørte bråk, stod det to fremmede, fulle fyrer med nesa i kjøleskapet mitt. Det var jo ingen tvil om hva de leita etter...

Men i en periode bodde det en voksen, indisk mann der som lagde himmelsk mat og var helt herlig!

Da jeg bodde i et hus med to andre jenter, var det veldig greit sånn med vasking og handling. Men hun ene bråka med ALT! Skuffer og skap SLAM! trampe over gulvet når hun gikk. Slang dasslokket ned (jeg hadde soverom RETT ved doen! Hyggelig å våkne til halv 7 hver mårra...)

Kjæresten min sa: "hun bråker vel når hun knyter skoa også" ;)

Nå bor vi i blokk, og det er nesten enda verre enn kollektiv!

Klærne mine blir stjålet fra vaskeriet, folk tar mine klær ut av tørketrommelen selv om det ikke er tørt! 3, TRE (!) tørkestativ har blitt knust på vaskerommet. (what the hell)

I helgene er det alltid bråk. Alltid. Og de som bor over oss har to hyperaktive unger hver helg. Sattttan, som de bråker!

Folk setter søpla ut i gangen, så den stinker. Folk spyr i trappene og vasker ikke opp.

Påska var priceless! Han som har hybel rett ved siden av soverommet vårt, hadde klart å glemme vekkerklokka si, så den starta å gnelle kl.6 HVER mårra. Og den stoppa jo aldri. Varte helt til k.9. Og den var så høy at det hørtes ut som at den var på vårt rom! Det var jo helligdager, så vaktmesterne var ikke på jobb, og kunne gå inn dit og slå den av, heller!

Men det er billig og koselig å bo her, sånn ellers :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HaHa, dør litt av den tråden her! Nærmeste jeg kommer kollektiv er at jeg bodde i et hus som hadde 3 hybler i kjelleren, eierne bodde i første og to hybler i 2. etasje. Hadde eget kjøkken, delte do med ei annen jente og dusjen delte alle som bodde i hybler. Men det var aldri noe problemer av no slag! Om det var noen som bråka og hørte på høy musikk var det meg, men jeg sa fra til alle at de måtte si fra hvis jeg skulle skru ned...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig på hun jeg bodde med i starten av året.

Jeg syntes det var så rart, for hver gang etter at hun dusjet, så hang det masse hår fra veggen. Ikke bare ett og annet hår liksom, men minst femten hårstrå var pent dandert på flisene. Det var ikke mitt hår, da jeg har svart hår og hun hadde lyst. Det slutter merkelig nok når hun flyttet.

Veldig deilig syn å møte i dusjen kan man si :snurt:

Ei veninne av meg opplevde her om dagen at det lå klumper av avføring i dusjen etter at vedkommende hadde vært der inne med kjæresten.

Hva faen er galt med enkelte? :lete:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med å bo i kollektiv jeg, enn så lenge.. :fnise:

Spennende tråd dette her, kommer garantert innom med min historie om en måned eller to :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- snille naboer, hvis du skal spille drithøy musikk klokken fire på natten, ikke la døren til rommet ditt stå på fult gap. Det er høyt nok når den er lukket og vinduet ditt er åpent.

- når vi snakker om det er det kjekt om du ikke setter deg på kjøkkenet med en haug andre mennesker klokken tre på natta på en hverdag, og ikke bare lager mat, men sitter der og har lange, høylytte samtaler, spiser, og vasker opp - døren min er rett bak spisebordet og jeg hører _alt_.

- selv om jeg lot ostehøvelen min ligge på kjøkkenbenken (i hjørnet hvor alle samler sin oppvask) i noen timer før jeg kom for å vaske den opp, gir ikke det deg rett til å ikke bare bruke den, men ta den med inn på ditt eget (låsbare) rom og holde den kidnappet i en uke.

- hvis du skal benytte deg av oppvaskkosten min selv om du har din egen liggende på kjøkkenet setter jeg pris på om du ikke lar den ligge full av deigrester i vasken, som jeg bruker evigheter på å få bort.

- når vi snakker om vask - skall/rester av grønnsaker osv. skal IKKE i vasken, og hvis det havner noe der - PLUKK DET OPP SELV! Ikke gøy å måtte stå der og plukke opp våte, ekle rester fra vasken + det at vannet bruker 5 min på å forsvinne ned i avløpet..

- Kjøp din egen j* ketchup/zalo!

Dette er noe av det som irriterer meg også, til de grader! Det er en her i kollektivet som driver å "låner" mine kjøkkensaker og de blir borte leeenge. For to (!) uker siden var jeg litt lat og orket ikke å vaske matboksen min og la den i oppvaskmaskinen - og nå har den vært borte i seksten dager! :kjefte: Min frokostblanding bolle og en kopp som jeg fikk av min kjære for flere år siden bruker også å forsvinne i noen uker!

Og dette med matrester i vasken - har lyst til å kaste det på dette late mennesket som ikke plukker det opp. Det er dritekkelt for MEG å begynne å plukke opp matrestene dine i vasken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg som ble postet mange ganger etter hverandre.

Rainbow81, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun ene bråka med ALT! Skuffer og skap SLAM! trampe over gulvet når hun gikk. Slang dasslokket ned (jeg hadde soverom RETT ved doen! Hyggelig å våkne til halv 7 hver mårra...)

Kjæresten min sa: "hun bråker vel når hun knyter skoa også" ;)

Hva ER det med sånne folk egentlig? Har vært kjæreste med en sånn fyr en gang, og han hadde en type jobb der han måtte opp klokka fem om morran. Det ble slutt ja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...