Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Jeg bor i kollektiv med 5 andre, og det fungerer egentlig bra. Men en del negativt er det jo :sjenert:

-Det som er aller verst er at det er aldri er stille når jeg vil sove. Jeg vil sove kl 22-23, men det er helt umulig når de andre i kollektivet er oppe til 00-02. Jeg er konstant trøtt! Og ja, jeg sover med ørepropper, men det hjelper ikke :sur:

-Det er alltid noen som lager middag når jeg vil lage middag :sukk:

-Det er alltid noen hjemme! Aldri helt stillhet. Det er ekstremt lytt her. Alltid noen som prater, har på tv'n, hører på musikk, har sex ol.

-Er det ikke normalt å skylle vasken etter å ha pusset tenner? Det er alltid tannkremspytt i vasken, ugh!

-Det er alltid noen overalt som man må småprate med. Det er ikke alltid jeg orker å prate når jeg skal på do, hente et eple i kjøleskapet ol.

-Alle er så nysgjerrige! Nei, jeg er ikke interessert i at de alltid skal vite hvor jeg skal, hvor jeg har vært, hva skal i helgen, hva jeg skal i kveld, hvilken film jeg skal se og hva jeg har shoppet.

Men alle er renslige, rydder opp etter seg, ingen stjeler, aldri kø i dusjen. Og det er jo kjempehyggelige folk :) Men jeg er bare ikke vant til å måtte prate hele tiden når jeg er hjemme.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fatter ikke at dere gidder... Jeg ville heller dødd enn å bo i et kollektiv.

Det spørs hvor lenge jeg klarer det, for jeg har sykt underskudd på søvn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok mitt første og siste år i kollektiv også!

Hun ene her vasker sjelden. F.eks sto det en panne MED wokgrønnsaker i nesten en uke uten at hun gjorde noe med den, det luktet ille og så jævlig ut. Hun tar ALDRI ut søpla, uansett hvor overfylt den er. Hun tørker sjelden av kjøkkenbenken, sånn at den er stappfull av smuler og dritt. Når det er hennes uke til å vaske ser det helt jævlig ut her, selv om hun har skrevet på vaskelista at hun har vasket. Noe jeg nekter å tro når det til og med er HAUGER med hybelkaniner her og der :kjefte: Hun kjøper nesten aldri inn dopapir, selv om dette skal gå på rundgang. OG jeg treffer henne alltid når en av oss er på vei opp til bussen eller har dårlig tid sånn at jeg ikke får tatt dette opp med henne :snurt:

Håper virkelig jeg finner et sted for meg selv neste år, slike ting gjør meg gaal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Føler meg egentlig ganske heldig likevel. Hun jeg deler med er veldig flink til å vaske, stjeler ikke mat, klær eller andre ting, og hun kjøper flere nyttige forbruksting enn jeg gjør :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vi som er egoistiske og kalde når vi må låse inn tingene våre for at du ikke skal "låne" dem. Egoisten er du, som tar ting fra andres skap, bruker, ødelegger, ruger på det i en uke og ikke vasker opp ordentlig når du endelig tar oppvasken.

Og ikke bare le og gå når vi tar det opp!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange, mange gode minner fra kollektivtiden min, men jeg må inrømme at jeg syntes det var litt spess da hun ene begynte å bruke min tannbørste. Vi hadde en prat om det hvor hun nektet. Jeg kjøpte meg ny. Hun brukte også denne og nektet. Jeg kjøpte ny. Også denne brukte hun. Jeg tok det opp og hun sa: "den gule tannbørsten er jo min!". Den gule var altså den jeg nettopp hadde kjøpt. Jeg begynte å ha min tannbørste på rommet etter det. Da jeg fikk meg kjæreste som sov over iblant, og som fikk sin tannbørste hos meg, brukte hun den også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at hun brukte tannbørsten din?

Vel, hennes leppestift rundt mitt tannbørsteskaft var en grei give away. Hun sa også at hun brukte "den gule" til slutt. Den var min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kollektivdager er heldigvis over, men å komme hjem klokka 10 på kvelden til tequilafest med linjeforeningen til en av kollektivvenninnene dagen før statistikkeksamen var mindre gøy. Hva med å i det minste SI i fra?

Vi bodde forresten i et kjempestort, gammelt hus. Alle andre hadde kjemperom med sofa og seng og pult og alt, mens jeg bodde på 5kvm og brukte da så klart stua en del. Men hele tiden gikk de andre og slo av varmeovnen på stua (typ 500W for en stue på 40kvm*3m under taket) fordi strømmen var så dyr. En gang jeg var borte i et par dager kom jeg hjem til MINUSGRADER inne på stua! :| (Og dette var så klart de samme jentene som dro hjem på juleferie med panelovnen på soverommene sine stilt inn på 28 grader...!)

Guttekollektivet var vel i grunn ikke noe bedre; meg og 5 gutter på ett kjøkken uten oppvaskmaskin. Han ene vasket opp ca hver 3. uke (vi hadde alt av kjøkkenutstyr felles), slik at vi resten måtte etter ca 4 dager begynne å vaske opp bestikk og alt FØR måltidet.

Disse gutta kom også hjem klokka 5 på natta og hadde nachspiel med ropert! :skaal::rope:

Etter nachspielet lot de så klart Sesam-kebabposen ligge på stuebordet og lukte i 5 uker før jeg til slutt ga opp og måtte hive den ut.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor i kollektiv nå og bodde i et ifjor. iår er det mye bedre enn ifjor da heldigvis!!

men et par ting jeg irriterte meg over ifjor var;

jeg foreslo at vi skulle sette opp vaskelister, men jeg fikk NEI fra de fleste. De hadde allerede bodd der i 2 uker, og det gikk jo så fint!!

Men nei det gikk ikke bra!!

Ikke gøy å skulle rydde i brødskuffen og finne masse mugne brød. Fant tilogmed et helt muggent brød på stua inni en hylle engang!!

Masse mugg i grønnsakskuffen og!

At folk spyr på badet og ikke gidder å tørke opp etter seg!!

At man ikke forteller gjester hva slags regler vi har i huset! (vi hadde noen regler da) Gjester som lagde mat og aldri tok oppvasken, som satte fra seg oppvask og bare dro hjem...

At folk stjal penger fra pantebanken (vi hadde en boks der vi la penger fra panting av flasker, en felleskasse som vi brukte til oppvaskmiddel osv)

Folk som sitter oppe til kl 3 om natta og bråker!

Jeg sa ifra en lørdagsnatt engang, fikk tilbake at det var jo søndag imårra, skal du stå opp tidlig eller????

Folk som tar ut klærne mine fra tørketrommelen når det ikke er tørt!! Det skjer i kollektivet her og. Man kan være grei å sette på tørketrommelen for meg en gang til hvis jeg ikke har vært nede og sjekket med en gang.

SØPLA!!! Stappfulle restavfalldunker, og papirsøppel oppetter veggen!! Og ikke putt søppel oppi dunkene ute når det er stappfult der!! Skjedde flere ganger at det kom kråker eller vindkast og dro alt utover....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg fatter ikke at dere gidder... Jeg ville heller dødd enn å bo i et kollektiv.

For min del varte kollektivhelvetet i 8,5 måneder - da orket jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodde i kollektiv i et år, aldri mer. :P

De jeg bodde med stjal mat av meg, shampoo/balmsam, vasket aldri opp, selv om vi hadde oppvaskmaskin(jeg vasket opp deres del i begynnelsen, men endte med å bare legge det til side når jeg vasket opp mitt), kjøpte aldri fellesting som såpe, oppvaskbørste, dopapir, tørkepapir, kluter, oppvaskmiddel, vaskemiddel. Ble temmelig irritert etterhvert, orket ikke mer og flyttet etter et år. :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodder der i to måneder og så fikk jeg nok og fant meg en egen leilighet. Dyrere, men verd hver krone!

De kastet ALDRI mat! Lå muglet mat overalt som jeg nesten ikke greide å identifisere. Rett før maten begynte å gå og du kunne ha en samtale med det.

F.eks han spiste pasta med saus og noe annet. Han spiste kun halve og lot fatet stå igjen på bordet. Lå der i over en uke (vet ikke hvor lenge for jeg flyttet ut før det ble fjernet)....

Var nesten ikke plass i kjøleskapet for det var så mye gammel mat der, i skuffene var det grønne brød osv...

I dusjen som var tett... (ble en oversvømmelse på badet hver gang noen hadde dusjet).. så lå det sinnsykt mange shampooflasker, såper osv.. Ble nesten ikke plass i dusjen..

Virker for meg som at de hadde et problem med å kaste ting rett og slett..

I løpet av de to månedene jeg bodde der ble det aldri vasket eller støvsugd av noen form. Det så ikke ut under sofaen! (Jeg giddet heller ikke å vaske siden det allerede var så ille når jeg flyttet inn og da begynner ikke jeg å vaske etter de heller)..

Det er en drøm å bo alene!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eller hva med dem som lager mat, legger skitne tallerkener på benker og lar dem ligge der i flere dager til matrestene sitter bomfast? Jeg nekter å vaske dem nå, nå stabler jeg dem i hyllen deres. Vask opp etter dere selv eklinger! :kjefte:

Ah, at jeg ikke kom på den selv da jeg bodde i kollektiv... :dry:

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å droppe å kjøpe dopapir fordi du "ikke orket" er IKKE ok når det er din tur! Ett døgn uten toalettpapir sier seg selv ikke funker... Å da bli sur når vi som har en ekstra rull på rommet ikke vil dele...Vel, ditt problem!

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å lese denne tråden når jeg er irritert på samboeren fordi han ikke har støvsugd... Jeg hadde ikke orket å leve i de omstendighetene som dere gjør!

En venninne av meg bodde i kollektiv med tre andre jenter engang. En dag fikk en av jentene ny kjæreste som var innom støtt og stadig. Ved siden av vasken på badet hadde de et felles håndkle, som alle brukte. En dag så hun tydelige "bremsespor" på håndkle, og lurte på hva i all verden dette var.. Hun kasta det i skittentøyet og hang opp et nytt, men dagen etter hadde dette håndklet også fått brune flekker på seg..

Hun tok meg seg håndkle og spurte den nye kjæresten til jenta om han visste noe om det. Han forklarte at han hadde brukt det bak ja, men kunne ikke skjønne hvorfor det var så ille :klo:

:hakeslepp::spy:

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...