Gå til innhold

Saftig sukkerbrød


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Hvordan får man saftig sukkerbrød? Har som smått begynt å tenke på hvordan jeg skal lage bløtkake til bursdagen til ungen. Bløtkake er godt, men kun dersom bunnen er saftig. Tørr bløtkake er absolutt det verste jeg får av kaker!

Så da er spørsmålet - vil gjerne ha en god oppskrift på sukkerbrød, men først og fremst: Hva skal man dynke det med? Og når? Like før man tar på kremen, eller før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner

Jeg pleier å dynke i "god tid" før jeg tar på kremen, i alle fall en times tid. En kan sikkert dynke enda litt tidligere.

Hva jeg bruker til dynking avhenger litt av hva jeg fyller kaka med. Hvis jeg bruker hermetisk frukt i kakefyllet, bruker jeg noe av sukkerlaken i hermetikkboksen til dynking. Hvis ikke bruker jeg appelsinjuice. Akkurat hvor mye jeg bruker vet jeg ikke helt. For meg har det vært en læringssak.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppskriften på http://www.detsoteliv.no/ (søk på sukkerbrød) pleier jeg å bruke. Synes den er veldig grei.

Viktig å piske egg og sukker til en veldig tykk eggedosis..

Jeg dynker som regel med barnejuice

bruker som regel 1-2 kartong(er) på 3 lag kake.

Dynker i god tid før kremen skal på... Og kaken må være i romtemperatur når man dynker (har følelsen av at den blir saftigere da, enn om den er kjøleskapskald...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint dynke kaken mens den fylles. Hvis du dynker den før, er jeg redd det kan bli grisete og bunnen går i stykker.

Du kan bruke en frisk brus, jus, saft, hvitvin og melk (sikkert andre ting også)

Hvis jeg dynker, bruker jeg sitronbrus eller lake (hvis jeg har fruktcoctail i ) men det er ytterst skjelden jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sherry er godt å dynke med! Pleier å blande den litt ut med f.eks fruktjuice da, for å ikke gi for mye smak (og alkohol). Men sherrysmaken sammen med sukkerbrød, krem og frukt er fantastisk. Jeg har en flaske søt sherry i skapet kun til det formålet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Sherry er godt å dynke med! Pleier å blande den litt ut med f.eks fruktjuice da, for å ikke gi for mye smak (og alkohol). Men sherrysmaken sammen med sukkerbrød, krem og frukt er fantastisk. Jeg har en flaske søt sherry i skapet kun til det formålet :ler:

Nam! Jeg tenkte ikke på å tipse om alkoholholdig dynking, da Imli nevnte en barnebursdag i hovedinnlegget, men det er mange gode likører og hetviner en kan dynke med :)

Kaluha gir litt kaffesmak på kaken.

Amaretto gir mandelsmak.

Svigermor brukte en helt forferdelig vond, tørr, hjemmelaget sherry til sine bløtkaker en stund. Sherryen var ubrukelig til alt annet enn kakedynking, men bløtkakene ble til gjengjeld utrolig gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nam! Jeg tenkte ikke på å tipse om alkoholholdig dynking, da Imli nevnte en barnebursdag i hovedinnlegget, men det er mange gode likører og hetviner en kan dynke med :)

Tenkte at en 1åring ikke spiser særlig med kake uansett jeg, så kakene var kanskje mest til gjestene. Sånn har det gjerne vært i de 1årsdagene jeg har vært i. :)

Uansett, jeg spiste da sherrydynket kake som liten (ikke at jeg husker 1 års dagen da, men som større barn i hvertfall). 2-3 ss sherry, fordelt utover en hel bløtkake, som så har stått litt og trukket, kan ikke se at det blir nevneverdig alkoholinnhold i et stykke kake.

Samme gjelder forsåvidt likører. Prøvde en gang med multelikør, og multer fra fryseren blandet inn i kremen. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen!

Noen som har en god oppskrift da?

bursdagsbarnet fikk smake litt bløtkake her om dagen, og det skled ned, for å si det sånn... :sjenert: Så jeg tror vi holder oss unna likøren denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dynker med melk. Jeg synes sukkerlake osv blir alt for søtt i alt det søte.

En annen ting som er viktig er å la kaken få stå litt, sånn at det trekker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager hele kaken i en smekk. Det jeg mente er å la kaken stå litt før den spises!

Personlig synes jeg den er best dagen etter, men det kommer litt an på kremen osv. Skal du ha den på kvelden, ville jeg laget den om morgenen i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dynker, fyller og "stabler" kaken om kvelden dagen før den skal spises, og brer krem over og pynter den på dagen den skal spises. På den måten blir den saftig inni, uten at krem og pynt utenpå blir soggy. Hvis jeg hadde dårlig tid hadde jeg valgt å ta alt samme dag da, heller det enn å ta alt dagen før.

Edit: Glemte å ta med et dynketips da. Hvis fatet du skal ha kaken på heller litt nedover mot midten, så er det best å dynke mest mot utkanten av kaken og minst i midten. Hvis ikke ender du gjerne opp med ganske klissete senter på det nederste kakelaget.

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Synes på en måte selve kaken er bedre dagen etter, mens kremen er bedre samme dag ;)

Får prøve å dele opp og dynke kvelden før eller om morgenen, og så ta på krem like før tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...