Gå til innhold

Harlekins bok


Harlekin

Anbefalte innlegg

Mannen min har hele tiden vært temmelig lunken til dette med forsøk, og med jevne mellomrom dukker det opp at han er skeptisk. Ikke til det å ha en nytt barn (som han sier, "hvis du får det til, blir det sikkert knall". Han har et navn klart også), men til hele prosessen rundt og alle usikkerhetsmomentene rundt. Vi hadde en veldig tøff første tid med datteren vår, fødselsdepresjon, et barn som ikke sov og ikke spiste, økonomiske problemer (jeg mistet jobben da jeg var gravid og han fikk ikke jobber pga. finanskrisen), problemer med alvorlig sykdom i min familie, hans selv ble syk ... listen var lang.

 

Jeg forstår godt at han er skeptisk, men samtidig er det veldig slitsomt hver gang det dukker opp at han er negativt innstilt. Sist gang var i går da kjøpte medisinene (nesten 10.000,-, uten Lutinus ...), da begynte han å snakke om det igjen, og jeg ble så lei meg. Jeg tror han tror at jeg er 100 % sikker på at alt skal gå bra og at jeg aldri tviler, men sånn er det jo ikke. Jeg tviler hver morgen jeg, når jeg tenker tilbake på hvordan det er å ikke få sove om natten pga. amming og et barn som bare ikke vil sove ;) Men samtidig vet jeg at vi er på et bedre sted nå. Jeg vet hva som venter meg, jeg vet at det blir tøft, men jeg vet at jeg overlever. Jeg tenker langsiktig på det, han tenker kortsiktig. Joda, de første årene blir veldig slitsomme, men hva er det mot et helt nytt menneske som skal gi oss glede i mange år? Et søsken til barnet vårt, slik at hun ikke blir "alene"?

 

Jeg vet i alle fall at jeg kommer til å bli bitter om vi ikke i det minste gjør det vil kan for å prøve å få det til. Det er mange ting som kan gå galt, både før og under ev. graviditet og ikke minst tiden etterpå, men det verste ville være å ikke prøve i det hele tatt.

 

Bare for å presisere, jeg tvinger ikke mannen til noe og har ikke tenkt å gå fra ham hvis han hadde nektet å prøve på flere barn ;) Men det er helt sant at jeg er pådriveren i dette gamet - men han har selv sagt han er glad for det. Hadde jeg ikke pushet på med utredning og forsøk, hadde vi ikke hatt datteren vår som er pappas øyensten :)

 

Bare noen tanker før forsøket tar til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, forstår det. Det er jo en spesiell situasjon man befinner seg, nesten litt unntakstilstand der man lever i uvisshet. Det er det mest slitsomme, synes jeg.

 

Gratulerer med 1. klassing, så artig! :) Bra at det har godt så fint i starten, får bare håpe det holder seg slik. :)

 

Mvh Yvonne :heiajente:

 

Takk for det! Det går fint med C i klassen, hun virker å trives. I går fikk jeg henne til til å skrive I og S etter hverandre (de lærte disse to bokstavene forrige uke på skolen, og satte dem sammen), og så spurte jeg hva som sto der. IS, sa hun :) Så ba jeg henne skrive S og I, og spurte henne hva som sto nå. SI, sa hun. Hun har begynt å lære å lese!! Dette er veldig kjekt. Jeg er en skikkelig lesehest selv, og vil gjerne at hun skal bli glad i å lese selv. Hun er veldig glad i bøker og elsker å bli lest for.

 

Hvordan er det med deg, nå nærmer det vel seg med stormskritt? Det er skikkelig spennende :Nikke:

 

Kjekt å høyra frå deg igjen! Hadde vore veldig kjekt om du hadde skrive jevnlig her inne når dåke startar med forsøk. :) Når blir det forresten? Me startar nok også opp med forsøk i løpet av hausten, så då hadde det vore supert om me kunne følgja kvarandre gjennom opp- og nedturane, som heilt sikkert vil koma.

Spennande med skulejente. :) Kjekt at ho har fått seg nye vennar allerede. Det lovar bra! Mi eldste jente har begynt i 2. klasse no, og trivest godt på skulen. :)

 

Jeg skal prøve å skrive regelmessig. Jeg er egentlig elendig på det, men skal gjøre et hederlig forsøk. Jeg har som nevnt gått til innkjøp av medisiner nå, og venter mens sannsynligvis på fredag. Dette har gått kjempefort, jeg er egentlig ikke forberedt :omg: Jeg har kort protokoll (uten nesespray), skal i utgangspunktet stimulere i 10 dager, så jeg gjetter på egguthenting og innsett (krysser fingrene for at vi får det denne gangen) i midten av september.

Har du hørt noe fra klinikken nå? Angående prøvene?

 

Forsøk! Dette vil jeg være med på!

(Ja, i boken i alle fall!)

 

Jeg elsker 1.klassinger! De er så utrolig stolte og søte, og så ivrige etter å lære ALT I HELE VERDEN! Fantastisk. :)

 

Ja, vær med! Men det er godt at du slipper i virkeligheten. Det beste er jo å slippe alt styret, det blir nok styr med graviditet og barn unsett ;)

Leser at formen er så-som-så hos deg? 1. trimester er ofte det tøffeste. Jeg jobbet, hev i meg litt mat og sov resten av døgnet i mange uker. Var kvalm om kveldene, heldigvis, ikke om morgenen. Men jeg var veldig sliten, hadde ulvehunger og måtte på do heele tiden. Men i 2. trimester gikk de meste av plagene over. Mye kom igjen i 3., men da er man jo veldig nært målet :)

 

Min jente er i hvert fall en søt 1. klassing (sånn helt objektivt sett). Men etter 2 uker på SFO, var hun litt mellomfornøyd når hun hørte at det også ble litt jobbing og læring på skolen "men da blir det mye mindre tid til leking!" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en veldig spennenede tid for deg/dere. Det er alltid mye som kan gå galt, men av og til så går det jo faktisk bra og. Håper mannen din blir hakket mer positiv, for det er vanskelig å være motivator for noen når man gjerne trenger litt oppløfting selv og.

 

Formen min er elendig, og nå har jeg blitt sykmeldt. Så nå skal jeg delta i VM i soving. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Det går fint med C i klassen, hun virker å trives. I går fikk jeg henne til til å skrive I og S etter hverandre (de lærte disse to bokstavene forrige uke på skolen, og satte dem sammen), og så spurte jeg hva som sto der. IS, sa hun :) Så ba jeg henne skrive S og I, og spurte henne hva som sto nå. SI, sa hun. Hun har begynt å lære å lese!! Dette er veldig kjekt. Jeg er en skikkelig lesehest selv, og vil gjerne at hun skal bli glad i å lese selv. Hun er veldig glad i bøker og elsker å bli lest for.

 

Hvordan er det med deg, nå nærmer det vel seg med stormskritt? Det er skikkelig spennende :Nikke:

 

Joda, her blir det jo tur til Danmark i morgen. Merker jeg grugleder meg, det er jo veldig spennende! 

 

Så flink hun er, det er virkelig noe av det jeg savner fra å være lærer; de lærelystne seksåringene som synes skole er kjempespennende og interessant. :)

 

Angående mannen din: nei, det er neimen ikke lett. Forstår godt at det kan være vanskelig for deg, det er jo mye følelser i sving rundt dette. Er selv glad jeg slipper å ta massevis av medisiner akkurat nå, det må jo virkelig være en berg-og-dalbane! Uansett, lykke til, håper virkelig det ordner seg for dere! :klem:

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en veldig spennenede tid for deg/dere. Det er alltid mye som kan gå galt, men av og til så går det jo faktisk bra og. Håper mannen din blir hakket mer positiv, for det er vanskelig å være motivator for noen når man gjerne trenger litt oppløfting selv og.

 

Formen min er elendig, og nå har jeg blitt sykmeldt. Så nå skal jeg delta i VM i soving. ;)

 

VM i soving, det hadde jeg gjerne vært med på ;) Der hadde jeg nok hatt god sjans! Ønsker deg god bedring, forhåpentligvis bedrer formen seg snart.

 

Joda, her blir det jo tur til Danmark i morgen. Merker jeg grugleder meg, det er jo veldig spennende! 

 

Så flink hun er, det er virkelig noe av det jeg savner fra å være lærer; de lærelystne seksåringene som synes skole er kjempespennende og interessant. :)

 

Angående mannen din: nei, det er neimen ikke lett. Forstår godt at det kan være vanskelig for deg, det er jo mye følelser i sving rundt dette. Er selv glad jeg slipper å ta massevis av medisiner akkurat nå, det må jo virkelig være en berg-og-dalbane! Uansett, lykke til, håper virkelig det ordner seg for dere! :klem:

 

Mvh Yvonne :heiajente:

 

Gratulerer med vel overstått inseminering igjen :) Det var interessant å lese hvordan et slikt forsøk er, det har jeg null peiling på.

 

Da er vårt forsøk i gang. Jeg fikk mensen i går, regelmessig som alltid, og satte altså første Puregon-sprøyte i dag morges. Det er ganske lett, spissen glir inn som i smør (ugh). Orgalutran som jeg skal sette fra onsdag av i tillegg til Puregon, er vondere, fordi spissen er tykkere. Men det går greit, kjekt å kunne gjøre det selv. Ultralyd blir på fredag, da får vi se hvordan det står til med eggproduksjonen :laugh:

 

Jeg har samme dosering på medisinen som i fjor, 225 ie, så det kan ikke være store forandringer mtp eggmengde og slikt. I fjor fikk jeg ut 10 egg, et ganske perfekt antall egg. Ved første forsøk fikk jeg 15 egg og var lett overstimulert. I tillegg ble "bare"  egg befruktet og bare 2 gode nok til å settes inn (men gullegget var jo blant de to!!). Jeg vil heller at 10 gode egg enn 15 egg av moderat kvalitet ;)

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spennande at du er i gang! :hoppe:

Me startar ikkje opp med forsøk før i oktober, er planen. På utredningstimen fann me nemlig ut at septembersyklusen passar dårlig, for då ville mannen min ha vore på jobb i Nordsjøen akkurat når eg skulle hatt egguttak.

Eg har brukt Gonal-f før, men denne gangen skal eg bruka Menopur. Synst den virka meir knotete, for det er eingangssprøyter. Og eg må blanda ut vatn i noko pulver, trur eg det var, og måla opp riktig mengde medisin i sprøyta kvar dag. Gonal-f var så enkel å bruka, for der var alt ferdigblanda i ein penn, og eg kunne berre stilla inn den dosen eg skulle ha.

Korleis fungerer Puregon? Synst det er så mykje forskjellig. Kva er egentlig forskjellen på dei forskjellige medisinane? Veit du noko om det?

Eg skal forresten berre ta 150 ie per dose. Trur det var fordi eg sa at eg hadde blitt overstimulert og at me derfor måtte avbryta forsøket før egguttak, då me hadde prøverørsforsøk i starten av 2012. Og då hadde eg også brukt 150 ie.

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puregon er kjempeenkel å bruke. Det er en slags penn som man setter en ferdigblandet "patron" med medisin i, og så setter man engangssprøytespisser på dette. Så stiller man inn rett dose ved å vri på et doseringshjul i enden av "pennen". Setter sprøyten, trykker inn "stempelet" på enden av pennen, og vips - det var det. Sprøytespissen er veldig tynn, man merker veldig lite til den. Orgalutran som jeg skal ta fra onsdag av, er tykkere, og ganske vond, gruer meg litt til det. Men det går nok bra. Orgalutran skal holde igjen eggløsningen, slik at ikke eggene slipper spontant før det er noen der til å "plukke dem opp" ;)

 

Jeg vet ikke forskjellen på medisinene, har bare brukt Puregon. Men det er vel slik med all medisin, at folk reagerer forskjellig og får forskjellig resultat på de enkelte medisinene? Vet om flere som bytter fra Puregon til Menopur eller Gonal-F etter dårlige resultater ved bruk av Puregon. Jeg har hatt bra resultater med Puregon, så det er vel derfor jeg skal bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! :hoppe: Krysser fingrene! :hoppe:

 

Mvh Yvonne :heiajente:

 

Takk! Ja, det er spennende. Jeg har heldigvis aldri pleid å få bivirkninger av medisinene, som noen gjør. Håper på minst mulig plager og best mulig resultat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puregon høyrest veldig lik ut som Gonal-f, for det er også ein sånn penn som du beskriver. Menopur som eg skal ta, var hakket meir komplisert. Håpar berre eg får det til, og ikkje gjer noko feil. Eg må nok lesa bruksanvisningen nøye. ;)

Leste på nettet at Menopur ofte ga bedre eggkvalitet, og derfor ofte vart brukt på kvinner som ikkje var heilt unge. Og at Menopur var ekstra effektiv på tynne personar (eg anar ikkje kvifor). Så då er det sikkert derfor eg har fått Menopur. For eg nærmar meg 40, og eg er tynn. ;)

Eg skal også ha kort protokoll sånn som deg, og skal ta Orgalutran. Høyrest litt skummelt ut med tjukkare sprøytespiss, men får håpa det går bra likevel. I tillegg skal eg ta Metformin, sidan legen mistenkte at eg har PCO. Masse å halda styr på!

Korleis går det forresten med sprøytestikkinga og formen generelt, no når dåke er i gang med forsøk?

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan det går med deg? Jeg syns disse sprøytene høres vemmelige ut, men sånn sett opp i mot sluttmålet så er det  vel mye rart man kan gjøre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint med meg :) Jeg er veldig trøtt, legger meg rett etter 6-åringen omtrent, og det er ulikt meg. I tillegg så er jeg øm i eggstokkområdet og har generelt litt sykdomsfølelse i kroppen, uggen, svimmel, matt osv. Alt dette er helt vanlig bivirkninger av medisinene. 

Jeg synes det går veldig greit å "stikke". Nå har jeg nesten begynt å bli litt uvøren med hvordan jeg stikker, jeg har blitt så vant til det, så i dag stakk jeg Puregon så jeg begynte å blø og tvang Orgalutran rett igjennom huden uten å blunke. Jeg skal være litt mer forsiktig fremover, har litt blåmerker på magen nå. I tillegg er jeg veldig trøtt når jeg stikker, må gjøre det tidlig om morgenen pga. jobb, og da er det lett å blingse litt ...

Jeg var på UL i dag. Det var flere follikler av forskjellig størrelse. De utvidet stimuleringstiden min til 11 dager, så nå skal jeg ta Puregon (stimulerende) t.o.m. tirsdag, Orgalutran ("eggløsningsdempende") t.o.m. onsdag, så eggløsningssprøyten Ovitrelle onsdag kveld. Det blir uttak fredag morgen etter planen, og (krysser fingrene) innsett over helgen igjen. Håper alt går etter planen nå da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennande tider! Gruar meg litt til alle dei sprøytene, snart er det min tur. Eg reknar med å begynna med sprøyter heilt i starten av oktober, for få ventar eg mensen.

Du må halda oss oppdatert, for eg synst det spennande å høyra om forsøket ditt. Eg skal jo snart gjennom det samme eg og. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide med en oppdatering etter egguttak. Jeg har vært veldig svimete siste uken, føler knapt at jeg har vært tilstede. Jeg har ikke hatt så kraftige bivirkninger før. Jeg var også temmelig dårlig etter egguttaket i går, sov nesten hele dagen og slet med å holde meg våken. Stakkars C, hun ble redd fordi mamma var dårlig (jeg er sjelden syk), og sa at hun ikke ville jeg skulle dø :( Det er så dumt at jeg ikke kan fortelle hvorfor jeg er dårlig.

Uansett, de fikk ut 14 egg. Av disse var det 10 som kunne brukes, de andre 4 var ikke modne. Jeg var helt kvalm av nervøsitet i dag morges før telefonen fra klinikken kom. Jeg var så redd for at ingen egg lot seg befrukte. Men hun som ringte, sa at 4 egg var befruktet :) Dette mente hun var et godt resultat for oss, som har få gode sædceller å bruke. Hun sa de hadde lett godt og lenge for å finne dem, og at hun mente de som ble brukt, var gode, og hadde gode sjanser til å overleve til mandag. Krysser alt jeg har for at dette går bra! Det blir innsetting mandag formiddag etter planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så flott med 4 fine egg. :) Kryssar fingrane for at dei overlever og delar seg som dei skal. Masse lykke til i dag! :klem: Spent på å høyra korleis det har gått!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! 

Heier og heier, og krysser fingrene for dere! :klemmer:

 

Tusen takk, Roadrunner!

 

Så flott med 4 fine egg. :) Kryssar fingrane for at dei overlever og delar seg som dei skal. Masse lykke til i dag! :klem: Spent på å høyra korleis det har gått!

 

Takk for det, Mirabella.

 

Da er jeg altså ruger på et 8-delt egg. De andre tre hadde utviklet seg fint til i går, men så hadde de stagnert, og det var ikke et godt tegn, dessverre. De skulle overvåke dem litt og se, og hvis de skulle utvikle seg videre, ville de fryse dem. Men det ser ut til at jeg nok en gang ikke får noe på frys.

Får krysse fingrene for at egget inni meg klorer seg fast, da!

 

Jeg har egentlig bare mest lyst til å grine. Litt merkelig, men det er sikkert uforløst spenning, i tillegg til at det er så mange følelser med i dette "spillet". Hvis dette ikke skulle gå veien, er jeg usikker på om jeg orker noe nytt forsøk (vi har 2 igjen i det offentlige). Jeg har vært så svimete og satt ut av medisinene, det koster så penger, tid og krefter, og det går utover datteren min og mannen, og jeg vet ikke hvor mye jeg skal kjempe når det er så liten sjanse. Sitter med litt sånn anti-klimaks-følelse, men det er sikkert ikke så uvanlig ;)

 

Vi får se hva som skjer fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis går det med deg? Er vel litt for tidlig for testing enda.

 

Det går greit etter forholdene ;) Jeg har tatt to tester, en i går og en i dag, som begge var negative. Jeg tror løpet er kjørt, selv om offisiell testdag ikke er før fredag, så burde det vært i den minste en svak strek nå. I tillegg har jeg ingen symptomer overhodet, det har vært helt "stille". Så det gikk dessverre ikke.

Jeg skal ringe sykehuset torsdag og høre om det i det hele tatt er vits i blodprøve fredag. I tillegg vil jeg høre hvordan det er med forsøk fremover. Jeg var jo usikker på om jeg orket mer, men nå føler jeg at jeg i det minste vil ta de forsøkene jeg har rett på offentlig (har 2 igjen), spesielt siden jeg har gått over egenandelen og vil få igjen alt jeg legger ut for medisiner heretter.

Håper mannen er med på det. I tillegg ønsker jeg å gjøre noe med dette hemmelighetskremmeriet. Jeg orker ikke lenger å holde alt skjult. Hvor mange ganger kan jeg egentlig ha et lite "inngrep" og være borte i 3 dager fra jobben? Jeg føler at jeg må si ifra til sjefen i alle fall. I tillegg vil jeg gjerne at nærmeste familie skal vite det, både for å få litt støtte/forståelse, og slik at vi kan få barnevakt uthentingsdagen. Da slipper vi at C blir så redd fordi mamma er syk. Men det er mannen som er mest imot åpenhet, så vi må ta oss en prat om dette.

Jeg har det bra etter forholdene, men jeg har perioder der jeg føler meg tung og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...