Gå til innhold

Attraktive dialekter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns dialektene fra de Nordland/ Helgelandsskysten er de fineste. Styggeste dialekt må være diverste bygdedialekter fra huttiheiti iSogn og fjordane:p selv kommer jeg fra Oslo:)



Anonymous poster hash: 36fb2...78c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Inferno

For meg er det personen og ikke dialekten som avgjør om vedkommende er attraktiv, men f.eks trøndersk synes jeg fort nesten høres ut som en karikatur. Er heller ingen fan av disse som ikke klarer å snakke for seg uten å banne, bruke en masse rare uttrykk og ellers ha dårlig ordforråd, noe jeg har opplevd en del blant nordlandsdialektene, men det går mer på formuleringsevne enn dialekten i seg selv.

Ellers liker jeg bergensk, men helst den fra bydga eller rent bymål - "penbergensk" gir meg frysninger og assosiasjoner til fanasoss med Canada Goose og uggs. Samboer snakker en litt slepen bydgebergensk, sier "te" i stedet for "til," "ska" fremfor "skal" og lignende, og det er fantastisk digg :rodmer:

Men for min del er det mest stemmen og språket det går på, ikke dialekta. En nasal, skjærende stemme med dårlig ordforråd blir ikke attraktivt uansett hvilken dialekt det er, mens en dyp, rolig, litt hes mannsstemme gjør meg mo i knærne uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg snakker en ganske kjedelig form for østlandsk selv, og synes dialekter som minner om nynorsk samt enkelte nordnorske dialekter er fine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål er ingen dialekt :P Om bokmål skulle vært en dialekt, så ville den lignet mest på bergensk pga endigene.

Jeg liker veldig godt sørlandsdialekta. Og gudbrandsdalen er helt herlig. Skjønner ikke et kvekk, men må jo bare bli glad av å høre på de når de snakker skikkelig breit. Av alle ting liker jeg sunnmørsdialekta også. Kanskje fordi jeg har noen veldig gode venner derfra.

Stavanger og Sandnes orker jeg ikke i det hele tatt.



Anonymous poster hash: 5826d...195
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker nord-norsk dialect på men type alt fra trønderlag og popover, synes det høres så barskt ut. Liker sørlandsdialekt på kvinner fordi det føres feminint ut. Det motsatte liker jeg ikke av de same årsakene. Snakker selv Oslo-dialekt



Anonymous poster hash: 3b52e...b69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensk skjærer i ørene mine og gir meg automatisk avsmak på personer som har de dialektene. Favorittene er dialekter fra Stavanger, Sogn og Fjordane, Narvik og flere plasser i Nordland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntil nylig ikke utstått bergens-dialekt, uansett hvem dialekten har tilhørt. Nå er jeg veldig betatt av en bergenser, og da er dialekten plutselig ikke noe problem lengre!

Er sånn ellers svak for folk fra Brønnøysund. Er fra Vest-Finnmark selv.



Anonymous poster hash: b5bbe...f7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra brett bergensk (ve=vil, te=til) etc mens pent bergensk er flott, den er helt uten a-endinger :-) .



Anonymous poster hash: 491af...f62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dessverre mange dialekter er irriterende.

Stavanger/Sandnes kan være fin (Kristoffer Joner, men ikke Per Inge Torkildsen)

Indre Telemark kan også være fin (Odd Nordstoga), selv om den i store mengder kan bli litt snøvlete.

Det er stort sett de eneste, sorry!

Etter hvert som jeg blir kjent med en person "overhører" jeg på en måte dialekten da, hvis det er noen trøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Finnmark, og min egen kjære Finnmarks dialekt er den dialekten jeg liker best. Selv om det at jeg har bodd Trondheim siden 2010 har preget dialekten min litt. Legger ikke merke til det selv, men har fått høre det så mange ganger.

Klart det er. Finnmarksk (eller finnmarksdialekt om du vil) er en fellesbetegnelse på dialektene som prates i Finnmark :)

Bokmål, derimot, er ikke en dialekt, men et skriftspråk.

Nei, nei, nei, det heter Finnmarks dialekt! De eneste gangene jeg har hørt ordet "finnmarksk" bli brukt er av de søringene som tror at alle i Finnmark bor i lavvu, eier reinsdyr og har isbjørner i hagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål er ingen dialekt :P Om bokmål skulle vært en dialekt, så ville den lignet mest på bergensk pga endigene.

Anonymous poster hash: 5826d...195

Ka e så e så jævla bokmål me dette? Vet'kje du ka bokmål e for nåkke ellar har du berre kje snøring på korsn bergensare snakke? E en forskjell på gatebergensk og finbergensk.

Anonymous poster hash: 03df8...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger fort litt ekstra merke til menn som snakker standard østnorsk. :blomst:Stavangerdialekten kan også være attraktiv. Kommer selv fra Haugesund.



Anonymous poster hash: 33231...9d9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer fra Finnmark, og min egen kjære Finnmarks dialekt er den dialekten jeg liker best. Selv om det at jeg har bodd Trondheim siden 2010 har preget dialekten min litt. Legger ikke merke til det selv, men har fått høre det så mange ganger.

Nei, nei, nei, det heter Finnmarks dialekt! De eneste gangene jeg har hørt ordet "finnmarksk" bli brukt er av de søringene som tror at alle i Finnmark bor i lavvu, eier reinsdyr og har isbjørner i hagen.

Det endrer jo ikke det faktum at "finnmarksk" er et legalt ord.

Jeg tror for øvrig ikke at finnmarkinger flest bor i lavvo eller eier reinsdyr. Isbjørner tror jeg garantert ingen har i hagen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endrer jo ikke det faktum at "finnmarksk" er et legalt ord.

Jeg tror for øvrig ikke at finnmarkinger flest bor i lavvo eller eier reinsdyr. Isbjørner tror jeg garantert ingen har i hagen. :)

Sorry, men nei. "Finnmarksk" er ikke et ord! :P

Jeg synes både sunnmøring- og nordmøringdialekt er fint! Synes også Arendalsdialekta kan være litt kul. Men jeg er ikke glad i nordnorsk i det hele tatt. Ikke trønder heller. Østfoldsdialekt er stort sett blæh. Hedmark og Opplandsdialekt har jeg ingen ting imot. Kristiansand, Stavanger og Bergen er æsj. Oslodialekt er kjedelig, men ikke uattraktivt.

Jeg personlig kommer fra en fjellbygd i Vest Telemark, og snakker omtrent som Odd Nordstoga som noen brukte som eksempel her. Litt nysgjerrig på hva folk egentlig synes om dialekten vår kjenner jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dialekten som kommer nærmest bokmål må vel være helt nede i sør, Grimstad og lignende. Hadde noen lærere fra Grimstad og det hørtes så og si ut som bokmål, akkurat som når man leser høylytt fra en bok skrevet på bokmål

Anonymous poster hash: d2463...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg må ærlig innrømme at de dialektene som kan få meg mo i knærne er halling og sørlandsk, eller generelt de med litt ekstra særpreg.



Anonymous poster hash: 2d315...484
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

En kjekk mann blir veldig mye kjekkere om han prater bergensk; det er sexy! Trøndersk er heller ikke å forakte ;)

Stavanger-dialekten er turn-off. Det samme med de aller fleste nordnorske dialekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvilke dialekter anser dere som attraktive (og skriv gjerne hvilken dialekt du selv har også). Er det noen dialekter som er totalt turnoff?

Er klar over at dialekt i utgangspunktet ikke burde å ha noe å si dersom det er "ekte kjærlighet", men det er jo noe av det første man legger merke til :)

Anonymous poster hash: fe361...987

nordlands og stavangerdialekt og haugesund dialekt syns jeg er veldig fint. Bergen av og til men spørs. Av og til er den avtennende og. Ellers snakker de fælt på toten og lom og egentlig breie bygdedialekter generelt er turnoff Endret av BettyBoop
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...