Gå til innhold

Gode tips til barnebursdag!


tuji

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg en tråd full av tips til barnebursdag, både når det gjelder mat og dekorering. Vi skal ha toårsdag til helgen med bare noen få gjester, og menyen er så langt slik:

Pølser og minipizzaer

Fruktspidd

Minipavlova (mest for de voksne)

En eller annen kake

Ønsker meg tips om en god drikke man kan servere som ikke er brus, og en uvanlig og god kake. Noen som har suksesshistorier å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God drikke: Juice blandet med farris. Ta juice etter smak - bland gjerne flere også. Friskt, sprudlende og mye bedre enn brus (på mange måter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det varmt er smothie også godt... :sikle:

Pizzasnurrer er enkelt og godt og det liker de fleste barn.

Egne papirasjetter med en neve potetgull til hvert barn har alltid slått ann her. (...kanskje til de litt eldre...:klø:)

Kjøp en hvit papirduk og noen farger og la barna tegne på plassen sin! Morsomt!

Sjokoladeruter/langpanne er alltid enkelt og slår ann for både store og små.

Ps. Til helgen skal jeg lage Pavlova, men hva er miniPavlova? Hvordan gjør du det? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde liksom tenkt at det skulle ligge 20 svar her og vente på meg når jeg kom hjem i dag, slik at jeg bare kunne velge og vrake i bursdagstips :ler: .

Har heldigvis noen dager på meg, så kom med det, folkens! Det må da være flust av mødre som har arrangert bursdag her inne?

Thomasine: Har aldri lagd minipavlovaer før, men det er jo bare å lage mange små marengs-reir. Har en oppskrift i "den store dessertboken."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med aa lage en liten pose med noe spennende til hver av barna som de maa finne i en skattejakt ? Eller "fiske" med en fiskestang (kosteskaff med tau) opp fra bak et laken? Kan putte litt morsomme ting paa foer de faar den virkelige overraskelsen. (Vi synes det var kjmpemorsomt naar noen fisket opp en gulrot eller en sko) Fungerte alltid bra da vi var smaa , selv om vi var nok litt eldre enn 2 aar. Og overraskelsen vi fikk var en pose med godterier, i dag er vel ikke det saa politisk korrekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å kjøpe Toro langpannekakemiks og heller gjort meg mye flid med dekoreringen. Ett år ble den et sjørøverskip, et år en prinsessekrone, et år en katt...

Ellers er jo gele med lag av ulike farger morsomt. Lag 3-4 slags gele med ulike farger og hell lagvis i gjennomsiktige plastkopper. Hvert lag må stivne før neste lag helles på, og geleen må være avkjølt men ikke stivnet før du heller den på i et nytt lag. Lar du koppene stå skrått og stivne mellom hvert lag blir det et ekstra kult mønster.

Minipizzaene kan jo barna få være med og lage selv, sånn at alle får "sin egen". Konkurranse om antall farger på toppingen kan muligens anspore de små røverne til å ta på noen andre ting enn bare skinkebiter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En toåring er vel ikke så voldsomt opptatt av maten, eller?

Finn på noen usaklige leker. Toåringer elsker alt som er uten poeng:

Løp over golvet på sko som ikke passer.

Hopp over en strek på de rareste måter.

Løp rundt huset.

Kast en våt svamp på pappa!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset lages det alltid fromasj til barnebursdag :) 2 pk jordbærgele med halv vannmengde og 2 pk pisket fløte/krem, og melkesjokoladebiter av en stooooooor melkesjokolade til en stor kake :) Hvis du vil gjøre det spesiellt så kan det helles porsjonsvis oppi et pent drinkglass, is-glass eller lignende, gjerne med en liten pynteparaply oppi:))

Mine små elsker å kle seg ut - så karnevalsbursdag er det ofte. Husker et år da gutten hadde indianer og cowboy bursdag - det kom 1 indianer og resten var cowboyer :ler:

Alle sitter i en ring og vi tar flasketuten peker på - den som blir pekt ut får gi pakken sin til bursdagsbanet - da tar det litt ekstra tid og blir mer spennende - men det passer kanskje dårlig til små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe stort ut av det i år, siden hun er så liten. De som kommer er tante, onkel og to fettere, og besteforeldre. Jeg har tenkt å lage til et lekerom ved siden av stuen, der de tre små kan boltre seg. Skal sette opp et leketelt, og lage til en seng full av puter. Det har jeg tenkt på å gjøre lenge likevel.

Til mat blir det pølser og minipizza, en eller annen kake, gelé og fruktspidd.

Ideen om prinsessekrone-kake var ikke så dum, kanskje jeg prøver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ennå ikke arrangert leker hos oss, ennå vi har 4 og 5 åring her. ungene leker så fint sammen som bare det, de trenger ikke å bli aktivisert av voksne (etter vår erfaring). kan hende det kommer med tiden, men ikke ennå. derimot har vi alltid noe "ekstra"; karnivalsbursdag hvor alle kler seg ut, katta i sekken, ansiktsmaling, ballongtriks (bretter til figurer) el.

dette tar noen minutter og resten ordner ungene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Blås opp masse ballonger i ulike farger, det er alltid arti for en 2 åring! Husk å heise flagget og syng bursdagssang! Når hun blir 3 kan du kanskje finne på litt mer, men ikke vær for ambisiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget rosa "prinsesse" kake til 3 åringens bursdag, si i fra om du vil ha oppskrift.(du vet Tuji, når jeg klarer å lage den, er den lett :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg laget rosa "prinsesse" kake til 3 åringens bursdag, si i fra om du vil ha oppskrift.(du vet Tuji, når jeg klarer å lage den, er den lett :ler:)

JEG trenger oppskrift på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Toåringer...? Hmm.....

Dansing er alltid gøy, sett på Sabeltann eller Rosa helikopter, og la ungene danse. Det er kjempestas! Jeg har alltid pleid å pynte bordet med godterier, avhengig av alder. Seigmann, nonstop og gullpenger passer godt til toåringer. Å blåse opp ballonger og henge dem opp i taket, langt ned, og ha nonstop i er også innmari gøy!

Pølse og lompe klippes i to, en halv pølse er ofte nok for sånne små. Isbiter med noe inni, hvis du har sånn stiv plastboks til å fryse terninger i kan du fex dytte en nonstop inni isbiten, det er alltid fasinerende. Og naturligvis må du lage fargede isbiter, enten av saft eller med konditorfarge......

Hvis det er jentebursdag kan de få ha med seg dukkene sine, og så kan du lage til eget dukkeselskap for de små dukkene, det er kjempegøy, og du skal se de små mammaene.....

Pakkeseansen kan fort bli litt lang og slitsom, men hvis du gjør noe ekstra ut av det, som fex at du la barna sitte i ring på gulvet med "sin" pakke i hånda, og tar flasketuten på den som skal gi sin gave, skjer det noe hele tiden for alle, og det blir ikke så kjedelig. Det vil alltid være barn der som ikke "passer" inn så godt i gruppen, eler barn som syns det blir mye bråk og mye folk. Sett på en video i et hjørne hvis du har sjans, så får de litt stille barna ro til å trekke seg litt unna når det har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skikkelig lyst til aa arrangere barnebursdag etter aa ha lest denne traaden! :ler: Maa nok vente en stund med det... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...