Gå til innhold

læreryrket


zse09

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer og har både gode og dårlige arbeidsår bak meg. Strengt tatt har jeg to forferdelige år og resten helt ok. I år jobber jeg 80% og er på jobb fra kl. 08.10-16.30-17 de fire dagene jeg jobber. Jeg har nå fulgt samme klasse i noen år og det gir en annen ro enn når man stadig blir kjent med nye klasser. I enkelte perioder er det mer stressende enn andre og akkurat nå er jeg i ferd med å finne ut hvor mye det har å si om ledelsen ved skolen fungerer eller ikke. I år har vi ny ledelse og det meste går på skinner i forhold til tidliger. Det er deilig.

Som i andre yrker er det enkelte perioder som er mer hektiske enn andre. Nå har vi akkurat startet et nytt skoleår og det er hektisk. Mye som skal på plass og mye som må ordnes. Det samme i perioder med foreldresamtaler. Ellers er læreryrket i stor grad det du gjør det til. Noen kollegaer deler antall sider i bøkene per uke og går slavisk gjennom tema for tema, mens andre tenker mer nytt. Noen kollegaer klager over at det er så mye å gjøre i helgene, andre gjør ferdig det de skal i løpet av uka. Noen klager over lønna, andre synes den er grei nok (ikke superlønn, men helt ok), noen går når de er ferdige med undervisningen, noen jobber hjemmefra, noen gjør alt ferdig på skolen og noen planlegger på vei til klasserommet (de er heldigvis i fåtall).

Langt de fleste kollegaene mine trives i jobben sin. Selv er jeg nok på vei mot noe annet, men det har ikke med at jeg er utslitt av læreryrket, heller at interessene mine kanskje går litt i andre retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen klager over lønna, andre synes den er grei nok (ikke superlønn, men helt ok).

Hva forventer dere egentlig - lærerne er lønnsledende i kommunal sektor - sjekk med KS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventer dere egentlig - lærerne er lønnsledende i kommunal sektor - sjekk med KS!

Sa jeg at jeg klager? Jeg sa noen. Det vil alltid være noen som klager. Jeg er av de som synes lønna mi er helt grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest MelodiAna
Læreryrket er kjempekoselig og triveli! Veldig god lønn, mange snille barn og kjempekoselige kolleger! Dagene starter i hall ni tida, og slutter ofte i ett-tre-tida. Beste yrket som finns i det landet her! Skjønne ikke all klaginga.

Undervisning (!) starter halv ni og slutter i ett+tre tida. Men dagene starter kl.7:45 og de fleste lærerne på jobben min går hjem kl.16 da de tar prøver hjemm for å rette de om kvelden. Om du virkelig hadde en lærer i huset, skulle du få vite at lærer er lærer i søvn også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lærer_*
Samtidig som det er mye negativt knyttet til yrket så får man utrolig kontakt med mange, mange flotte barn, og får hjulpet dem i livet. Det er fantastisk givende. Men du har kanskje rett i at de som er gode lærere har det som et slags kall. Det sies jo at det ikke er et yrke, men en livsstil. ;)

Det er på grunn av alle disse lærerne som snakker om det som et kall, og som en livsstil og som noe annet enn et yrke, som en skal utføre som en profesjonell yrkesutøver at læreryrket er blitt som det blitt.

De undergraver profesjonaliteten ved å leve jobben, og ikke gjøre jobben. De arbeider flere titalls timer gratis hver uke, noe som undergraver det faktum at det er for mange elever pr. lærer, for få ressurser pr. lærer og for lite fokus på gode løsninger.

Enda verre er ofte at disse som er kallet til yrke, bruker enormt mye av skolen og de andre lærerens tid. De kaller inn til møter om alt mulig, de organiserer konserter, skoleturer, festivaler, turneringer osv utenfor arbeidstiden som de andre lærerne føler seg presset til, og blir presset til, å delta på. De sitter hele helgen og retter heldagsprøver, og legger press på sine kollegaer som har en annen livssituasjon til å gjøre det samme.

Kanskje aller verst er at de er hevet over en hver form for kritikk og saklig diskusjon rundt skolen, og ikke minst deres undervisning. De er jo "kallet til dette" (prester og munker blir kallet, ikke lærere) og lever jo som lærere, så du kan ikke diskutere ting som vi driver med i jobben fordi det er jo med engang personlig.

Vi trenger gode profesjonelle lærere, ikke alle disse som "er lærere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Velg noe annet

Hei!

Valget er kanskje gjort? :gjeiper:

Etter å ha lest igjennom innleggene i denne tråden må jeg nok si meg enig med de mere negative av dem. Jeg har jobbet 10 år i videregående skole. Så noen år i privat sektor, og har nettopp prøvd å gå tilbake i skoleverket (hadde lyst til å undervise igjen). Jeg kommer nok til å flagge over i privat sektor etter at elevene har avlagt eksamen til våren.

Skoleverket har blitt et skjemahelvete hvor alt ansvar legges på læreren. Læreplanene er skrevet av forfattere og jurister. De har form av sjekklister hvor en krysser av etterhvert for dårlig samvittighet (det finnes ikke rammer for å oppfylle målene). Som beskrevet får en aldri lagt fra seg arbeidet. Fleksibilitet iforhold til arbeidsgiver er liten; -feriene er låst. Lønna er latterlig dårlig, og som sagt tidligere i tråden "jeg beundrer de som overlever å jobbe i grunnskolen"!!!

Utdanningsforbundet kunne kanskje kjempet for lærerenes sak, men fungerer i praksis som skoleeiers lydige gjeterhund og holder flokken samlet.

Skulle du likevel velge denne leveveien anbefaler jeg:

  • samboer / ektefelle med god inntekt, og mye tålmodighet.
  • 50 - 60% jobb (regn med å måtte jobbe alle ukedagene likevel - kan ikke kombineres).
  • noen rosende ord og glassbolle fra arbeidsgiver når du engang går av - nesten helt sikkert 5-6 år før pensjonsalder.

Huff..., også jeg som prøvde å være positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lillekanin

Jeg har jobba som lærer i kort tid,og er snart på vei inn i statistikken med nye lærere som backer ut av yrket pga det ofte omtalte "praksissjokket". Jeg er heller ikke noe unntak-jeg fikk mildt sagt bakoversveis da det gikk opp for meg hva det forventes av deg i dette yrket. Personlig fikk jeg mildt sagt sjokk. Jeg leser det mange av dere over her har skrevet, og nikker gjenkjennende og må le litt oppgitt,for det er som om jeg kunne skrevet det selv.

Jeg opplever at læreryrkets status er lav i byen sammenlikna med mindre steder. Jeg har erfaring fra begge steder. Mitt inntrykk er at enkelte tror de kan behandle deg som de vil, og det smitter jo klart over på elevene. Og selv om jeg er en type som sier klart fra hvor skapet skal stå,så merker jeg tendensene likevel. Foresatte og elever har alt for mange rettigheter, og jeg opplever det er null

konsekvenser for uønsket atferd. Siden spesialskoler så og si ikke finnes lenger, er dette realiteten i dagens skole. Man må som lærer hanskes med enkelte typer elever en ikke har forutsetninger eller utdannelse en gang til å hjelpe. Det er egentlig ganske skummelt å tenke på. Mange av elevene som har rett til spesialundervisning får vikarer uten utdannelse til å undervise dem. Er det rart dette blir ganske skakkjørt etterhvert?

Mye av tida går med til dill og dall som ikke er til elevenes beste.Elevene er jo på skolen for å LÆRE. Og da trenger de opplagte og uthvilte lærere som de kan lære mest mulig av. Tida som tidligere gikk til planlegging av GOD undervisning går nå til prøver og dokumentering. All denne tida går jo naturligvis på bekostning av noe - som igjen går utover elevene slik jeg ser det.

Jeg har et inntrykk av at mange tror lærere er "overmennesker" som en kan kontakte når som helst til alle døgnets tider og kreve mer,mer og mer av. Ingenting blir bra nok uansett hvor hardt du jobber. Et lite takknemlig yrke slik jeg ser det-desvverre. En må også belage seg på ekstremt mye gratisjobbing til tider.

Samtidig ser vi at flere dropper ut fra yrket, og at det er høyt sykefravær blant lærere. Ser dere sammenhengen? Ingen mennesker klarer over tid å jobbe 12-13 timer daglig,null fritid og tre-fire timer søvn hver natt. Når en i tillegg skal kombinere dette med å ha barn, blir dette ganske uoppnåelig, og folk blir syke eller slutter.

Gå tilbake til slik det var før i skole-Norge, med økt lærertetthet og mindre skjemaer,så vil resultatet bli at flere blir i yrket,får mer stolthet og overskudd til gjøre det en er utdannet til - UNDERVISNING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke skremt i det hele tatt av det negative dere skriver om læreryrket! Ser fortsatt frem til å starte på lærerutdanninga til høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillekanin
Jeg blir ikke skremt i det hele tatt av det negative dere skriver om læreryrket! Ser fortsatt frem til å starte på lærerutdanninga til høsten!

Det er_veldig_forskjell å jobbe som lærer i byen vs mindre steder. Har selv erfaring fra å være lærer på sistnevnte,og det var veldig greit. Mye er også avhengig av ledelsen ved ulike skoler og hvor mange elever du har. Noen har maksgrense på 15 elever per lærer,mens andre steder har du ansvar for 30. Jeg kan gjerne tenke meg å jobbe som lærer i framtida,men da med en liten elevgruppe,slik at elevene får tett oppfølging :enig: Så masse kritikk lærerutdanninga og skole-Norge får om dagen,er politikerene nødt å gjøre noe med situasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke skremt i det hele tatt av det negative dere skriver om læreryrket! Ser fortsatt frem til å starte på lærerutdanninga til høsten!

Bra for deg, og alle de barna som trenger lærere!

Selv har jeg aldri vurdert å bli lærer, fordi jeg var mer interessert i annen utdanning. Hadde jeg imidlertid vært interessert i utgangspunktet, så hadde slike ting som skrives her kanskje skremt meg fra det. Det høres jo helt forferdelig ut! Ikke særlig rekrutterende i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt forferdelig ut! Ikke særlig rekrutterende i hvert fall.

Jeg kan være enig i at det kommer frem en del sider som ikke er så positive, men det er viktig at man er klar over disse tingene om man vil bli lærer. Altfor mange får sjokk når de kommer ut i arbeidslivet, fordi de ikke er forberedt på at det kan være så ille som det skrives om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lærer_*

Jeg er litt overrasket over de som svarer i denne tråden at som lærer bare jobber 37,5 time i uken. Det er faktisk ikke en del av tariffavtalen deres. For at man som lærer skal kunne avspasere i alle feriene, skal man ha 9 timers arbeidsdag. De fleste skoler legger det opp til at noe er bundet tid (feks 08.00 - 15.00) hva man gjør med den resterende tiden er opp til hver enkelt. Noen jobber litt hver kveld, noen helgejobber feks. Jeg hadde ikke klart jobben min hvis jeg ikke hadde jobbet så mye. Heldigvis kan jeg gå hjem i rimlig tid, men tar med meg arbeid hjem.

Ellers er yrket varierende. Ingen dager er like. Elevene er alle mulige mennesker. Jeg kunne tenkt meg mye mer tid sammen med elevene og få undervise. Jeg kunne tenkt meg mindre tid til å fylle ut skjema, prate med andre instanser, samtale med foreldre (som tror at deres barn er det eneste eleven jeg har), mindre spes.ped osv osv. Men jeg hadde valgt yrket igjen i dag hvis jeg skulle bestemt meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreryrket er kjempekoselig og triveli! Veldig god lønn, mange snille barn og kjempekoselige kolleger! Dagene starter i hall ni tida, og slutter ofte i ett-tre-tida. Beste yrket som finns i det landet her! Skjønne ikke all klaginga.

Wow. Man er da virkelig ikke ferdig ett-tre tiden! Tipper du ikke skulle blitt lærer...

Ts, hvis du tror du er lærermateriale, så er du sikkert det :) Er ferdigutdannet allmennlærer til sommeren og gleder meg skikkelig til å komme i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nyutdannet lærer, og opplever det som utrolig krevende, og utrolig givende. Jobber stort sett fra åtte til seks, da brukes lunsjen til å besvare mail etc, fredager går jeg to.

Kravene som stilles, spesielt i osloskolen, er vanvittige til tider. Ungene skal gjennom så mye at vi nesten blir tvunget til å droppe halvparten, hvis alle skal ha mulighet til å lære, ikke bare de ressurssterke.

Iup-skriving hver uke, i alle fag, tyve unger med tyve diagnoser (føles det som^-^) en assistent fordelt på ett trinn, som er syk tre dager i uken, førti foreldre som gjerne vil ha møter for å diskutere deres barns utvikling og en rektor som synes vi bør gjøre det betydelig bedre på neste års nasjonale prøver..

Misforstå meg rett, jeg elsker jobben min, og jeg er glad jeg havnet på en skole som er opptatt av at lærerene gjør jobben bra. Men jeg teller dagene til vinterferien uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Man er da virkelig ikke ferdig ett-tre tiden! Tipper du ikke skulle blitt lærer...

Ts, hvis du tror du er lærermateriale, så er du sikkert det :) Er ferdigutdannet allmennlærer til sommeren og gleder meg skikkelig til å komme i gang :)

Jeg håper du ikke tror et ord på det innlegget. Ingen lærere er perfekte, men jeg håper virkelig at ingen lærere har så dårlig rettskriving og kan så lite om en lærers hverdag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære mor er lærer i barneskolen. Da jeg bodde hjemme for et par år siden jobbet hun fra 8-16 utenom fredag, da gikk hun hjem 12. I tillegg kommer vel kanskje 3-4 timer i uken hjemme, og mer for julespill og foreldremøter. Det er ikke en spesielt avskrekkende arbeidstid synes jeg, og det er ikke sånn at hun sluntrer unna...

Jeg oppfatter det som at hun er veldig flink og engasjert, og vet at hun blir tildelt de vanskeligste klassene på skolen fordi hun får skikk på de.

Hvis man må jobbe 60 t i uken som lærer må man kanskje legge om arbeidsvanene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.

Jeg tenker på å utdanne meg som lærer, men hører mye forskjellige ting om yrket.

Mange sier at det er gøy, andre sier at lønna er dårlig. Har ei venninne med to foreldre som er lærere, de sier at jeg ikke burde..

Personlig synes jeg det hørtes veldig gøy ut, å lære en menneske skrive og lese. :)

Så er det noen lærere der ute?

Jeg skjønner jo at det varierer fra sted til sted og hvilken skole.. Men generelt, er bra yrke?

Det er iallefall ikke noe galt med lønnen, den er best i kommunal sektor blant startlønninger. En nyutdannet lærer i kommunen er sikret en minstelønn på 360.000. Så stiger den hvert år i lokale lønnsforhandlinger! Vi lærere tjener bedre enn de langtidsutdannede andre yrkesgruppen ei kommunal sektor :)

I tillegg er det et koselig yrke, der dagene ikke er så lange. Teamene har ukeplaner og de følges slavisk :)

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lærer Kalle
Min kjære mor er lærer i barneskolen. Da jeg bodde hjemme for et par år siden jobbet hun fra 8-16 utenom fredag, da gikk hun hjem 12. I tillegg kommer vel kanskje 3-4 timer i uken hjemme, og mer for julespill og foreldremøter. Det er ikke en spesielt avskrekkende arbeidstid synes jeg, og det er ikke sånn at hun sluntrer unna...

Jeg oppfatter det som at hun er veldig flink og engasjert, og vet at hun blir tildelt de vanskeligste klassene på skolen fordi hun får skikk på de.

Hvis man må jobbe 60 t i uken som lærer må man kanskje legge om arbeidsvanene sine...

Om en gjør alle pålagte oppgaver så vil de fleste lærer jobbe over 60 timer i uken. Faktisk er det så mye arbeid for mange at jeg har opplevd flere forskjellige plasser at så fort lønnen går opp, så går folk ned i stillingsprosent for å kunne klare å få det til å gå rundt. Mange lærer jobber egentlig kun 70-80%, men jobber fortsatt gjerne over 100%.

Heldigvis har de fleste lærere lært seg å gi faen i en del av tullet de blir tvunget med på, og på den måten så får de gjort det de skal gjøre av undervisning og retting. Problemet er at dokumentasjonen kan du ikke gi faen i, den skal inn. Så da går det som oftest utover de elevene som trenger mer hjelp osv.

Mange lærer utenfor storbyene har også mindre elevgrupper, og ofte også et mye lettere nærmiljø å forholde seg til. Jo større sted jo flere høyt utdannede (udannede) foreldre kommer det og renner end dører og telefoner til alle døgnets tider fordi ungen ikke er på vei inn på Harvard og hva gjør du med det?

Og lærerlønna er 360 000 som start?

Jeg er utdannet adjunkt og arbeider på videregående, min startlønn i år er 336 700 i Oslo.

All ære til de som er lærere i grunnskolen og VGS! Det er faktisk folk som har en utakknemlig jobb som de jobber livet av seg for å få gjort. De står på for elevene og mange sover dårlig om natten fordi de føler de ikke får gjort nok.

Lærerne er vårt samfunns helter i mine øyner. Når alle andre skal ha og ha og ha, og gjøre minst mulig. Så går lærerne langt utover det sin egen arbeidstid, utdanning og erfaring for å gjøre en innsats for barn i skolen.

Dessverre har jeg ikke selv ork, eller råd til å være en av disse heltene. Jeg har tilbud om bedre jobber, med mindre ansvar og mindre arbeidstid, og jeg har takket ja og skal ut av skolen til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en gjør alle pålagte oppgaver så vil de fleste lærer jobbe over 60 timer i uken. Faktisk er det så mye arbeid for mange at jeg har opplevd flere forskjellige plasser at så fort lønnen går opp, så går folk ned i stillingsprosent for å kunne klare å få det til å gå rundt. Mange lærer jobber egentlig kun 70-80%, men jobber fortsatt gjerne over 100%.

Heldigvis har de fleste lærere lært seg å gi faen i en del av tullet de blir tvunget med på, og på den måten så får de gjort det de skal gjøre av undervisning og retting. Problemet er at dokumentasjonen kan du ikke gi faen i, den skal inn. Så da går det som oftest utover de elevene som trenger mer hjelp osv.

Mange lærer utenfor storbyene har også mindre elevgrupper, og ofte også et mye lettere nærmiljø å forholde seg til. Jo større sted jo flere høyt utdannede (udannede) foreldre kommer det og renner end dører og telefoner til alle døgnets tider fordi ungen ikke er på vei inn på Harvard og hva gjør du med det?

Og lærerlønna er 360 000 som start?

Jeg er utdannet adjunkt og arbeider på videregående, min startlønn i år er 336 700 i Oslo.

All ære til de som er lærere i grunnskolen og VGS! Det er faktisk folk som har en utakknemlig jobb som de jobber livet av seg for å få gjort. De står på for elevene og mange sover dårlig om natten fordi de føler de ikke får gjort nok.

Lærerne er vårt samfunns helter i mine øyner. Når alle andre skal ha og ha og ha, og gjøre minst mulig. Så går lærerne langt utover det sin egen arbeidstid, utdanning og erfaring for å gjøre en innsats for barn i skolen.

Dessverre har jeg ikke selv ork, eller råd til å være en av disse heltene. Jeg har tilbud om bedre jobber, med mindre ansvar og mindre arbeidstid, og jeg har takket ja og skal ut av skolen til sommeren.

Utrolig kjipt at det skal være slik. Snart kommer læreryrket til å bli et yrke nordmenn ikke orker, og dropper ut av. Hva skjer da? Jo, da kommer innvandrerne til å stå i kø for å ta over. Dette ser vi jo overalt i andre yrkes historie. Kvinnelige innvandrere kommer sikkert til å bli rekrutert til disse yrkene. Og igjen kommer det da til å bli et lavstatusyrke, med lav lønn og effektiviteten kommer til å øke mye mer enn det er nå.

Men jeg støtter dere som slutter! Dersom dere står på, og sliter dere helt ut, kommer ingenting til å skje. Det eneste som kan få ting til å skje, er at mange lærere slutter fordi de ikke orker yrket. Da kan jo Kristin Halvorsen komme selv å ta over og bli lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall ikke noe galt med lønnen, den er best i kommunal sektor blant startlønninger. En nyutdannet lærer i kommunen er sikret en minstelønn på 360.000. Så stiger den hvert år i lokale lønnsforhandlinger! Vi lærere tjener bedre enn de langtidsutdannede andre yrkesgruppen ei kommunal sektor :)

I tillegg er det et koselig yrke, der dagene ikke er så lange. Teamene har ukeplaner og de følges slavisk :)

Anbefales!

Jeg vil jobbe i kommunen din! Min lønn nå, etter 6 års ansiennitet er 360 000 og jeg jobber lange dager. (8-15.45 på skolen og 1-3 timer hjemme daglig, i tillegg til et par dager i vinter- og høstferie + ekstra når det er foreldremøter og konferansetimer) Vi har også ukeplaner, men vi kan jo ikke følge dem slavisk, ettersom det alltid dukker opp ting underveis som må tilpasses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...