Gå til innhold

Greit å kjøpe Michael Kors veske til 14 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortell henne at alle vil se på klærne og resten av tingene hennes at hun egentlig ikke har økonomi til en Michael Kors veske, fordi folk som går med disse har sinnsykt dyre eiendeler, smykker, sko og klær. Så hun vil drite seg rett ut med en sånn veske og se patetisk og wannabe-rik ut.

Ikke alle jeg har sett som har "sinnsykt dyre" eiendeler. Synes "alle" har MK for tiden.

Det er iallefall dette jeg overhørte at ble sagt av elever på et tbane-stopp på rikeste Oslo Vest. At "folk med billig-klær fra Gina Tricot og H&M ser latterlige ut med en Michael Kors veske." "Der gikk de konfirmasjons-pengene, lizm.." sa de og lo hånlig.

De kom ikke fra møblerte hjem da de der elevene.

Hvordan noen kan se at klær kommer fra en viss kjede er litt rart. Så lenge klærne ser pene og rene ut så er da ett fett.

Fortalte dette til kona og hun sa at heretter vil hun ikke bli sett død med noe sånt. Hun akter ikke å bli til latter med en merkeveske.

Så kona di er en snobb med andre ord. Endret av Pop!
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er snakk om noen tenåringsjenter som ikke er tørr bak ørene. En skal ikke ta det de sier som en fornærmelse. Når det er sagt, har jeg flere rike venner og de kjøper klær overalt. Det er ikke sjelden at de kjøper klær på for eksempel HM og andre "billig"-kjeder, og de liker å matche dyrt og billig. Min personlige mening, er at folk som bare må ha merketing, er mer "wannabe", eller "poser" om du vil.

Det er også litt "fjortis" å bruke klær med store logoer, betaler en litt mer for klærne er snitt og kvalitet viktig, at merket skal vises er litt "trashy".

Anonymous poster hash: 30b3a...eca

Nå er ikke min kone opptatt av merkeklær eller dyre ting. Men hun har spart seg opp til en Luis Vuitton-veske. Men nå kommer hun nok til å bruke pengene til noe annet enn å kjøpe ei veske som får barn av mennesker med penger til å le.

Holdninger lærer man hjemmefra. Hvis døtrene deres på 16 år ler, kan man nok gå ut fra at foreldrene deres mener nøyaktig det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom ikke fra møblerte hjem da de der elevene. Hvordan noen kan se at klær kommer fra en viss kjede er litt rart. Så lenge klærne ser pene og rene ut så er da ett fett.

Så kona di er en snobb med andre ord.

Kan jeg nok love deg at hun ikke er :fnise:

Og jeg kan nok garantere at de som stod der er fra særdeles pent møblerte hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes overhode ikke 3000 er for mye til bursdagsgave.. jeg er vant til å gi gaver rundt 5000 til mine nærmeste.

og hvis hun VIRKELIG ønsker seg denne veska så ser jeg ærlig talt ikke noe galt i det



Anonymous poster hash: 35f95...b4f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun har spart seg opp til en Luis Vuitton-veske.

Jaha. For den sier ingenting om vedkommende.

Logovesker er faktisk litt tacky.

Og jeg kan nok garantere at de som stod der er fra særdeles pent møblerte hjem...

Hjelper ikke hvis de ikke har lært en dritt hjemmefra om hvordan de skal oppføre seg.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaha. For den sier ingenting om vedkommende.

Logovesker er faktisk litt tacky.

Hjelper ikke hvis de ikke har lært en dritt hjemmefra om hvordan de skal oppføre seg.

Michael Kors er en slik tacky merkeveske... ;)

Hvordan de skal oppføre seg? De oppførte seg helt fint. De stod og snakket sammen etter skolen. Og avslørte hvordan de med penger gjennom flere generasjoner ler av dem som skaffer seg merke-ting de egentlig ikke har råd til...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, forstett å svare politisk korrekt.

3000 kroner er alt for mye i bursdagsgave til en på 14.

5000 lapper til samme bursdag er idioti. Det er en hel måneds budsjett for en student... Det er ikke noe man lærer at en 14 åring skal få ut av det blå, til en bursdag.

Michael Kors er som sagt noe "alle har" og dermed noe de med penger ler av, når de ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, forstett å svare politisk korrekt.

3000 kroner er alt for mye i bursdagsgave til en på 14.

5000 lapper til samme bursdag er idioti. Det er en hel måneds budsjett for en student... Det er ikke noe man lærer at en 14 åring skal få ut av det blå, til en bursdag.

Michael Kors er som sagt noe "alle har" og dermed noe de med penger ler av, når de ser det.

En måneds husleie for en hybel til en student, tenker jeg vi sier. Etter det har vel studenter rundt to tusen igjen til mat og alle andre ting, som lege, medisiner, klær, transport og fritid.

Uansett er det virkelig ufornuftig å lære barn at sånt bare faller ut av lommeboken til mor og far, eller skal brukes til én veske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle jeg har sett som har "sinnsykt dyre" eiendeler. Synes "alle" har MK for tiden.

De kom ikke fra møblerte hjem da de der elevene.

Hvordan noen kan se at klær kommer fra en viss kjede er litt rart. Så lenge klærne ser pene og rene ut så er da ett fett.

Så kona di er en snobb med andre ord.

Det er tydelig at du har en slik veske...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og avslørte hvordan de med penger gjennom flere generasjoner ler av dem som skaffer seg merke-ting de egentlig ikke har råd til...
Jeg ler for øvrig aldri av noen som skaffer seg vesker de kanskje ikke har råd til. Å le er det siste jeg gjør i hvert fall.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett de 3k på sparekonto å kjøp en skikkelig sekk. Hun vil takke deg for det senere i livet med en rygg som ikke er ødelagt å litt penger til senere som hun kan bruke på lappen, hive inn på BSU osv.

Jeg vurderer dette, men datteren min vil sikkert synes dette er helt grusomt. Jeg frykter at dette vil ødelegge familieliv og husfred i lang tid fremover.

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer dette, men datteren min vil sikkert synes dette er helt grusomt. Jeg frykter at dette vil ødelegge familieliv og husfred i lang tid fremover.

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Da får hun styre på eller eventuelt betale for den selv. Ja, hun vil nok bli sur å alt dette her nå. Men det er bedre for hun langsiktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noen trenger en veske til 3000 kr, men det er min personlige mening.

Om hun vil ha en slik veske, synes jeg i det minste hun bør betale for den selv ved å skaffe seg en liten deltidsjobb ved siden av skolen. Du kan for eksempel forklare henne i klartekst hva du forventer av henne før hun får lov til å skaffe seg en deltidsjobb, for eksempel litt bedre karakterer, innsats hjemme osv. Dette må hun naturligvis også klare å opprettholde etter at hun har fått jobben. Selv om det for meg virker fryktelig ekstravagant med en så dyr veske, så synes jeg du heller skal se på dette som en gyllen mulighet til å lære henne at om man vil ha noe, må man jobbe for det og samtidig oppfylle sine andre forpliktelser (skole, venner, fritidsaktiviteter). Hun kan også lære om fornuftig økonomistyring, for eksempel ved at hun er nødt til å spare en avtalt prosentdel av lønnen. Dere kan sette opp budsjett for hva lønnen skal gå til og bruk gjerne excel, så kan hun lære det også.

Dette kommer naturligvis til å ta litt tid, og den tiden kan du bruke til å snakke med henne om holdninger ift. pengebruk etc. Forhåpentligvis ombestemmer hun seg, men hvis hun ikke gjør det, har hun hvertfall lært mye fornuftig.

Anonymous poster hash: 9a311...9cf

Det finnes ingen deltidsjobber for 14 åringer her, man må minimum være 16 eller eldre for å skaffe seg en jobb. Men når det er sagt så er det fullt mulig for henne å spare til denne veska, hvis hun sparer bursdagspenger og penger hun får til jul av besteforeldre. Men dette vil hun sikkert ikke gå med på :(

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes overhode ikke 3000 er for mye til bursdagsgave.. jeg er vant til å gi gaver rundt 5000 til mine nærmeste.

og hvis hun VIRKELIG ønsker seg denne veska så ser jeg ærlig talt ikke noe galt i det

Anonymous poster hash: 35f95...b4f

Helt enig. Dersom det er dette hun faktisk ønsker seg så ser jeg overhodet ikke problemet.

Anonymous poster hash: 6b53c...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

^ Har jeg en slik veske? Nei, der tar DU skammelig feil, for en slik veske vil jeg aldri i livet skaffe meg.

Av hvilken grunn?

Kanskje det er fordi du ... ikke vil bli sett med den. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kjøpe en sekk og putte pengene på sparekontoen,vil datteren din sikkert mislike og være litt furt over en periode :fnise:

Personlig, ser jeg ikke helt problemet med en veske til 3000 om man har økonomi til det + en veske med kvalitet vil jo vare en god stund. Jeg hadde nok kjøpt den til datteren min, om hun virkelig ønsket seg den. MEN, skjønner utrolig godt at man helst ikke vil bruke så mye penger, så jeg hadde nok gått med på å betale halvparten eller rundt 2k, resten får hun spare til selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen deltidsjobber for 14 åringer her, man må minimum være 16 eller eldre for å skaffe seg en jobb. Men når det er sagt så er det fullt mulig for henne å spare til denne veska, hvis hun sparer bursdagspenger og penger hun får til jul av besteforeldre. Men dette vil hun sikkert ikke gå med på :(

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Det må hun. Punktum.

Fordi, det må alle mennesker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Dersom det er dette hun faktisk ønsker seg så ser jeg overhodet ikke problemet.

Anonymous poster hash: 6b53c...62a

Min ektemann ( pappaen hennes) mener det samme. Han vil kjøpe denne til henne bare for å bevare fred i heimen. Men personlig er jeg overbevist om at såpass dyre og unødvendig luksus produkter til en 14 åring er en uting. Jeg har vokst opp i et hjem der foreldrene mine hadde veldig god økonomi, men jeg fikk aldri såpass dyre gaver. Barn og unge må lære verdien av penger. Men igjen så er det ikke lett å stå på sitt når gullet gråter og selv ektemann er på feil side.

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...