Gå til innhold

Attraktive dialekter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er svak for alle dialekter med skarre-R og brei Senja-dialekt. Liker ikke finnmarking (det blir for "fint" for min smak) eller trøndersk.

Edit: Er fra Indre Troms.

Endret av Stueloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjekkaser fra Oslo-vest :wow: liker at de prater så pent.



Anonymous poster hash: 360ee...ca1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka e så e så jævla bokmål me dette? Vet'kje du ka bokmål e for nåkke ellar har du berre kje snøring på korsn bergensare snakke? E en forskjell på gatebergensk og finbergensk.

Anonymous poster hash: 03df8...07d

Ingen bergensere sier berre, alle sier bare.

Og ingen bergensere sier snakke, alle sier snakkar eller snakker.

Anonymous poster hash: a4289...ba9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål er ingen dialekt :P Om bokmål skulle vært en dialekt, så ville den lignet mest på bergensk pga endigene.

Anonymous poster hash: 5826d...195

Hvor får du det fra? Bokmål har intetkjønn, hunkjønn og hankjønn. Bergens-dialekten er uten hunkjønn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mo i knærne av vanlig Oslo-dialekt, men hvis "dom sier itte" så er det turnoff. ( Liker Prøysen da.)

Ellers synes jeg at alt nordafor Bergen høres ut som et maskingevær. Trøndere snakker altfor fort og kutter ord. Sørlendinger høres ut som de nettopp har vært hos tannlegen. Vestfold blir bare han der Raymond eller hva han heter. Telemark kan være beroligende å høre på. Virker som de har roen.

Selv snakker jeg en slags rogalandsdialekt, og har også stor sans for haugesundsdialekten.

Så konklusjonen blir; Oslo og Haugesund, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du det fra? Bokmål har intetkjønn, hunkjønn og hankjønn. Bergens-dialekten er uten hunkjønn.

Men i bokmål aksepteres også bruk av fellesgenus (dvs. ingen hunkjønn), og hvis man regner talt bokmål som det som tidligere var kjent som danna dagligtale, så er det ikke helt ute på viddene å si at bruk av fellesgenus er et typisk trekk for talt bokmål, eller standardtalemålet (som alle veit at vi har her i Norge, selv om vi egentlig ikke har det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Elsker trønderdialektene.

Selv snakker jeg en bred østlandsdialekt de fleste synes er grusom :P

Hvilken da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ingen bergensere sier berre, alle sier bare.

Og ingen bergensere sier snakke, alle sier snakkar eller snakker.

Anonymous poster hash: a4289...ba9

Jeg kjenner etpar bergensere som sier berre.

Anonymous poster hash: 45140...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Kristiansand dialekten er veldig fin å høre på :) enkelte i Sogn og fjordane er også ganske fine, kjæresten min som kommer derfra snakker ganske fint.

Liker ikke noen av dialektene fra trøndelag og oppover... Jeg skjønner ikke et kvekk av trøndersk, nordnorsk er morsomt å høre på synes jeg men ikke særlig fint. Toten dialekten er heller ikke sånn kjempe attraktiv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier å like dialektene til de som kommer fra Sogn og Fjordane og Sunnmøre veldig godt :) Er selv Bergenser, og synes min dialekt er helt grei, men misliker veldig dersom noen snakker veldig bredt eller "pent". Måten Erna Solberg snakker på er så stygt, høres så snobbete og påtatt ut. Når det gjelder dialekter som er litt turnoff så må det bli trøndersk, skikkelig gammeldags/"ut på landet" nord-norsk og blærete østlandsk (håper dere forstår hva jeg mener, hehe). Men dialekten har ikke alt å så. Møtte en kjekk trønder på en fest for noen uker siden og jeg syntes han var veldig attraktiv, til tross for at jeg ikke har noe særlig til overs for dialekten.

Anonymous poster hash: 93c97...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Synes Kristiansand-dialekt, Stavanger-dialekt og bergenser er fint. Ellers liker jeg litt "ekstrem nordlending", ikke fra Bodø liksom, men Kirkenes, liksom! Egentlig liker jeg de fleste dialektene bortsett fra østlending og trønder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes Kristiansand-dialekt, Stavanger-dialekt og bergenser er fint. Ellers liker jeg litt "ekstrem nordlending", ikke fra Bodø liksom, men Kirkenes, liksom! Egentlig liker jeg de fleste dialektene bortsett fra østlending og trønder :)

Bodø er jo mye breiere enn Kirkenes, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø er jo mye breiere enn Kirkenes, da.

I Kirkenes snakker de jo mye mer "ekstremt" nordlening, ettersom det er lengre nord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kirkenes snakker de jo mye mer "ekstremt" nordlening, ettersom det er lengre nord

Det stemmer ikke. De snakker mer bokmålsnært, med former som "ikke" og "jeg". De har infintiver som slutter på e, mens man i Nordland kutter infintivendelsene. Ja, lista er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...