Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest The damned

Blondkål? Er ikke det et kallenavn for hodet til ei jente med blondt hår, som oppfører seg som hun ikke kan en skiiit? :P

Hehe,jo sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ironi? *ser på de 3 kalenderene som ligger på senga...* Nei, det var fakta. (Kalenderne? Kalanderene? o.O noen?)

Vedkommende sikter nok til frasen "beste sjokoladen". Dette er barne-/Nemi-språk, og ikke god norsk.

Anonymous poster hash: 6c560...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende sikter nok til frasen "beste sjokoladen". Dette er barne-/Nemi-språk, og ikke god norsk.

Anonymous poster hash: 6c560...ef3

*klør seg i hodet* Hva mener du det heter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele frasen er "feil". Det "voksne" hadde vært å bruke en hel setning, eller i det minste riktig form på substantivfrasen. På norsk har vi dobbel bestemmelse, som i "den beste sjokoladen" eller "det største huset". Å droppe dette er noe som har dukket opp de siste ti årene, og nok i stor grad kan tilskrives Nemi ("fine dragen!").



Anonymous poster hash: 6c560...ef3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så forbasket vanskelig å bruket ordet mens, riktig?

Hver mensen..... skriver folk her inne til stadighet, det heter hver mens(truasjon).

Anonymous poster hash: 88692...d99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele frasen er "feil". Det "voksne" hadde vært å bruke en hel setning, eller i det minste riktig form på substantivfrasen. På norsk har vi dobbel bestemmelse, som i "den beste sjokoladen" eller "det største huset". Å droppe dette er noe som har dukket opp de siste ti årene, og nok i stor grad kan tilskrives Nemi ("fine dragen!").

Anonymous poster hash: 6c560...ef3

*klør seg enda mer i hodet*

Du mener egentlig bare at jeg skulle skrevet "Sjokoladen i adventskalenderen er den beste sjokoladen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

*klør seg enda mer i hodet*

Du mener egentlig bare at jeg skulle skrevet "Sjokoladen i adventskalenderen er den beste sjokoladen" ?

Du har jo selv skrevet at du forventer å bli korrigert når du skriver feil. AB har korrigert deg, samt gitt deg ei forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også helt noia av folk som ikke kan bøye ord: trekt (trukket), bært (båret), skjært (skåret) og den verste skrivi (skrevet). Jeg kjenner det gjør vondt innerst i sjelen :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt skrivd er verre. :P Som sørlending har jeg også blitt utsatt en del for ligge, ligger, lagg. Den reagerte jeg på selv som syvåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra sør som sier "hvem kake?" i steden for "HVILKEN kake?", lær dere norsk!!!!!



Anonymous poster hash: c0280...260
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt skrivd er verre. :P Som sørlending har jeg også blitt utsatt en del for ligge, ligger, lagg. Den reagerte jeg på selv som syvåring.

Skrivd er grusomt, men sjelden jeg ser folk skrive eller si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

Hele frasen er "feil". Det "voksne" hadde vært å bruke en hel setning, eller i det minste riktig form på substantivfrasen. På norsk har vi dobbel bestemmelse, som i "den beste sjokoladen" eller "det største huset". Å droppe dette er noe som har dukket opp de siste ti årene, og nok i stor grad kan tilskrives Nemi ("fine dragen!"). Anonymous poster hash: 6c560...ef3

Vel, dette stemmer ikke. Denne typen konstruksjon har kanskje blitt mer synlig i senere tid fordi flere skriver på nett, men konstruksjonen er ikke ny, og på ingen måte en nemi-oppfinnelse. I skrift er den ikke helt gangbar, men i tale, og i mer muntlig preget skrift, som chat/nettspråk, er den helt okey.

Tillegg: at vi har dobbel bestemmelse i norsk, betyr ikke at vi alltid må bruke det. Det eksisterer side om side med enkel bestemmelse.

Endret av brusmaskin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

Folk fra sør som sier "hvem kake?" i steden for "HVILKEN kake?", lær dere norsk!!!!! Anonymous poster hash: c0280...260

Det er strengt tatt ikke lov å skrive, men i enkelte dialekter i norsk heter det faktisk "hvem kake". Talespråk i norsk er ikke normert, og det er litt ute av tiden å fortelle folk at de må lære seg norsk fordi dialekten har et trekk man selv ikke har kjennskap til. Det er kanskje du selv som bør lære deg litt mer (om) norsk?

Endret av brusmaskin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Folk fra sør som sier "hvem kake?" i steden for "HVILKEN kake?", lær dere norsk!!!!!

Anonymous poster hash: c0280...260

Hva med meg da? Jeg kommer fra nord og sier "Kossn kake?" :fnise:

Om folk bruker slike grammatiske krumspring i dagligtale er meg relativt likegyldig. Som Brusmaskin ovenfor skriver, så finnes det trekk i dialekter som ikke er i samsvar med grammatiske regler. Jeg trenger ikke gå lenger enn til min egen dialekt for å finne kaudervelsk norsk.

Irritasjonen oppstår heller i det folk begynner å skrive "Hvem kake?", "Hvem hus?", og "Hvem mann?" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo selv skrevet at du forventer å bli korrigert når du skriver feil. AB har korrigert deg, samt gitt deg ei forklaring.

Forstod ikke forklaringen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra sør som sier "hvem kake?" i steden for "HVILKEN kake?", lær dere norsk!!!!!

Anonymous poster hash: c0280...260

hvem generelt er misbrukt.. "Hvem bil har du?" "hvem motorsykkel har du?"

Altså "Hva slags", eller som du sier "hvilken" for andre meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest brusmaskin

Om folk bruker slike grammatiske krumspring i dagligtale er meg relativt likegyldig. Som Brusmaskin ovenfor skriver, så finnes det trekk i dialekter som ikke er i samsvar med grammatiske regler. Jeg trenger ikke gå lenger enn til min egen dialekt for å finne kaudervelsk norsk.

Nå er er det vel hverken krumspring eller kaudervelsk eller ikke i samsvar med grammatiske regler. I Norge har vi stor variasjon i talespråket, og talespråk følger ikke alltid de samme reglene som skriftspråkene. Dialektene er egne små "språk" som delvis deler regler med de andre dialektene eller bokmål/nynorsk, og delvis har sine egne regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Nå er er det vel hverken krumspring eller kaudervelsk eller ikke i samsvar med grammatiske regler. I Norge har vi stor variasjon i talespråket, og talespråk følger ikke alltid de samme reglene som skriftspråkene. Dialektene er egne små "språk" som delvis deler regler med de andre dialektene eller bokmål/nynorsk, og delvis har sine egne regler.

Jeg mente forskjellen på skrevet og talt språk.

Å si "Hvem fotballspiller liker du best?" følger en stedsorientert (og uskrevet) grammatikk for en type dialekt, selv om dette igjen er i strid med reglene for normert bokmål hhv. nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt skrivd er verre. :P Som sørlending har jeg også blitt utsatt en del for ligge, ligger, lagg. Den reagerte jeg på selv som syvåring.

Eller hva med logge?

"E har logge i senga i fleire daer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som alltid snakker om å spørre et spørsmål. Og som om ikke det er nok, har hun ikke forstått forskjellen på ordet spørsmål og ordet spørsmålstegn. Det ender ofte i setninger som dette:

"Ja, men spørsmålstegnet er om vi kan gjøre det" og "jeg har mange spørsmålstegn til det".

Ganske irriterende, men jeg prøver å ikke rette på henne.



Anonymous poster hash: c3fb0...ad7
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...