Gå til innhold

Kan noen være så snill og hjelpe meg?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei jeg har for et par dager siden fått diagnosert en rekke matintoleranser fikk diagnosert at jeg ikke tåler noen typer korn ikke ris heller! Fikk også diagnosert at jeg ikke tåler noen typer nøtter frø bønner grønnsaker frukt og krydder.

Jeg skal altså bare spise Kjøtt fisk fugl egg og drikke melk!

Legen min sa jeg hadde rett på støtte til annen mat om jeg tok vare på kviteringer og sendte de inn så skulle jeg få støtte.

Men jeg skjønner virkelig ingen ting av dette hvor mye støtte får jeg da? Må jeg virkelig tavare på alt av kviteringer om dette varer for alltid at jeg ikke blir kvitt noen av allergiene må jeg ta vare på kviteringer for alltid da?

Hva får jeg i støtte det skal jo være det over en viss sum i måneden men hvor mye har en regnet ut at en vanlig person bruker på mat. Jeg får støtte til mat om det overstiger hvilket beløp da 3000?

Det er fastlegen min som har diagnosert hva jeg ikke tåler om jeg feks spiser en bit plomme hovner jeg opp om jeg spiser potet hovner jeg opp og det samme gjør jeg om jeg spiser krydder urter kakobønner erter osv osv osv.

Jeg er ikke allergisk men det jeg har intoleranse. En uvanlig kraftig inntoleranse. Intoleranse vises ikke på blodprøve slik som allergi gjør.

Holder det at fastlege skriver hva jeg ikke tåler? Mange har sagt at jeg må jeg bevise hva jeg ikke tåler hos spesialist ved og spise det jeg ikke tåler!

Men det blir jo ikke så greit da for om det er sånn så må jeg jo først spise appelsin hos spesialist spesialisten må se at jeg hovner opp så eple, pære, plomme, gulrøtter, erter, tomater, hvete osv osv osv

Men om det er slik så føler jeg at det ikke går for jeg blir jo syk lenge om jeg spiser noe jeg ikke tåler. Grønnsaker frukt og nøtter har jeg vært allergisk mot i over 8 år. Bønner og erter i ca 4 år. Mens korn har jeg ikke vært allergisk mot så lenge. Ris har jeg reagert på i ca 2 år og nå fått en sikker diagnose siden jeg har hovnet opp så mange ganger like etter jeg har spist det...

Blir veldig glad for alle komentarer og råd.

Egentlig trenger jeg vel like mye trøst som råd. Jeg syes dette er svært vanskelig.

Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre for å få i meg nok av det jeg kan spise heller fordi jeg har altid likt vegeterianer mat best og er ikke glad i fisk kjøtt egg og melk... Og nå kan jeg ikke ha krydder på en gang!

Men jeg blir så syk av ris at jeg kan ikke spise det i hele tatt det vil si at det går bra med et par riskorn men om en begynner og spise et par skjer som tilbehør til feksempel kylling blir det altfor mye ris... Jeg reager faktisk like mye på ris som jeg reger på nøtter...

Jeg har ikke nevnt at jeg ikke kan spise bær og heller ikke at jeg kan spise det. Det er fordi jeg forsåvidt kan spise bær uten at det er fare for at jeg havner på sykehus akutt slik som det faktisk er med alt det andre jeg ikke tåler. Når jeg har spist bær feks bringebær har henden hovnet fryktelig opp av dette noen ganger jeg burde så abulutt ikke spise bær som blåbær stikkelsbær eller andre bær. Men jeg hovner ikke opp i halsen av dette og jeg får heller ikke store hjerterytme forstyrrelser og blotrykksfall av bær slik som jeg har fått mange ganger av andre ting jeg ikke tåler.

Jeg har havnet på sykehuset akkutt mange ganger pga min matintoleranse så jeg er helt sikker på at jeg er allergisk det er ikke noe jeg innbiller meg...

Jeg er kjempe redd for å bli allergisk mot mer tenk om jeg blir allergisk mot melk også hva skal jeg gjøre da... Prøver og ikke tenke slik men jeg ble allergisk som om 17 åring og så har jeg bae blitt allergisk mot mer og mer og mer og mer i rekordfart. Dette har gått ganske jevnt også og jeg vil legge til at jeg og foreldrene mine alltid har lagt vekk på en sunn og aktiv livsstil.

Føler ikke at det er noe jeg kunne gjort annerledes heller, så vet ikke hva jeg kan gjøre for å snu utviklingen av allergier er også veldig redd for å få autoimune sykdommer siden midt imunsystem er så aktivt...

Hilsen veldig redd for å bli mer allergisk og vet ikke hva jeg skal gjøre er så skummelt at jeg har blitt allergisk mot fler og flere ting så fort tenk i løpet av 8 år er jeg forvandlet til å ikke tåle noen ting nesten tåler heller ikke pelsdyr parfyme sigarettrøyk eller noen typer pollen er alvorlig allergisk mot dette og må ungå alle plasser der dette befinner seg...

feksempel når det er pollen sesong har jeg valget mellom å bli allvorlig syk slik at jeg målegges på sykehus eller reise en plass der det ikke er pollen som svaldbar island og rundt omkring. Og det spiller ingen rolle at jeg ikke har lyst dit men det er slik realiteten er.

Jeg synes det er pinlig og avtale med naboer når de skal klippe gresset i hagen sin slik at jeg ikke skal bli syk og havne på sykehus. Jeg føler meg ensom, innestengt, påtrengende vanskelig, ekstremt handikappet, kan ikke være der eller der og burde ikke være i norge i den og den perioden...Og ikke minst så føler jeg meg utrolig avhengig av andres besluttninger...

Er det noen andre som er ekstremt allergiske eller kjenner noen som er det?

Og igjen tusen hjertlig takk om dere svarer :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få noe som heter Grunnstønad, tatt fra siden til nav:

Hvem kan få grunnstønad?

Du kan ha rett til grunnstønad dersom du har nødvendige ekstrautgifter på grunn av varig sykdom, skade eller lyte. Med ekstrautgifter menes utgifter som friske personer ikke har. Grunnstønad gis ikke til engangsutgifter, men til utgifter som er stadig tilbakevendende.

Ekstrautgiftene må tilsvare minst grunnstønad sats 1.

Du kan få stønad til:

fordyret kosthold ved diett. Nødvendigheten av

spesialdiett for den aktuelle diagnosen må være vitenskapelig dokumentert og alminnelig anerkjent i medisinsk praksis

Grunnstønad gis etter seks satser.

Utdypninger

Enkelte diagnoser, som for eksempel cøliaki, gir rett til grunnstønad etter fastsatte satser uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. For andre diagnoser som innebærer matintoleranse og fordyret kosthold til diett, må ekstrautgiftene vurderes konkret.

Du kan lese mer om det her: Nav - Grunnstønad

Håper dette var til litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har du vært hos kostholds / ernærings spesialist ?

Det må være svært vanskelig å få satt opp en god og riktig diett på hva du kan og ikke kan spise samtidig som du skal få i deg nok næringsstoffer, vitaminer, minerealer, fett osv. som kroppen trenger.

Du burde også fått råd og veiledning på hvor og hva du kan spise som erstatning for det du ikke kan spise.

Slik som diabetikere har egen type søtnings stoffer de kan ha i maten.

Søliatikere kan bruke en annen type mel.

Melkeinntoleranse har også annen type melkedrikker de kan drikke.

Vil tro det også gjelder andre type allergier at det finnes ting en kan bruke i stedenfor.

Og hva med medisiner for å redusere og dempe noe av allergiene /inntoleransen ?

Dette burde legen kunne mer om.

Vil nok annbefale deg og få legen din til å sende deg til spesialist for å utrede nermere dine plager, for en vanlig almenpraktiserende lege kan ikke dette godt nok.

Når det gjelder å sjekke for allergier kan en ta blodprøver på noe som sendes inn til et labratorium for undersøkelser.

Enkelte tester kan også tas som prikkprøver på armen eller ryggen. (små stik de drypper veske i for å se reaksjonene)

Så du slipper å ta med matvarer og sjekke ut i praksis.

Med slike prøver får du også klare svar og kan bekrefte/avkrefte allergiene riktid.

Enkelte kommuner har astma og allergi spesialist senter som de gjør mange forskjellige tester på slikt (også med tanke på pusten)

Der har de kunskap og kan også gi råd for hva du bør gjøre og bli sendt videre om det er behov for det.

Jeg har en sønn som var hadde astma allergi i stor grad som liten. Heldigvis kan det se ut til at asmaen har gitt seg noe men har desverre fått flere allergier. (går på pollon av mange slag + en del matallergier og kryssallergier)

Første gang havnet han på sykehus med pusteapparat hele natten og måtte ha pustemedisiner vær 3 t + tabletter og dråper.

Sykehuset sendte oss tvert til en astma og allergi senter hvor han gikk igjennom en hel mengde tester både blodprøver, prikkprøver og pusteprøver. Der ble vi veldig godt fulgt opp i årene etterpå også.

En lærer ettervært å "leve med det" og ta en del forhåndsregler.

Som fek. på sommeren når pollonsesngen er på sitt værste går han på både tabletter, dråper og astmamedisiner. Og vi prøver å holde oss mest mulig nære sjøen siden der er det gjærne mindre pollon som flyr.

Solbriller konstant ute, bytter klær og dusjer flere ganger om dagen.

Be legen gjøre litt mer for deg en bare å annslå hva du ikke tåler og tåler og BE om å bli sendt til spessialister som KAN dette.

Der vil jeg tro at du også får veiledning med hva du kan spise, hvor du finner det også med tanke på det økonomiske hvordan du ordner dette. For det bør de kunne.

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...