Gå til innhold

Vann-cyster


Gjest Gjest_lille_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille_*

Hei..

JEg kommer med en bekymringsmelding.. jeg har veldig lyst på barn men fikk en stund tilbake beskjed om at jeg hadde vanncyster på begge eggstokkene. JEg spurte veldig lite om dette fordi jeg fikk inntrykk av at dette ikke var noe farlig.

Men i det siste har jeg har jeg hørt at dette gjør at du ikke kan få barn?? Er dette riktig??? JEg fikk helt hetta når jeg hørte det...

Hilsen bekymret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_lille_*
Det er som regel helt ufarlig og har ingenting med fertiliteten å gjøre, så vidt jeg har forstått.

Men hvorfor står det da noen steder at det kan være vanskelig å få barn når man har cyster på eggstokkene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel forskjellige typer cyster. Og så er det noen som har mange og noen som har få. Ei venninne av meg av mange cyster (usikker på hvilken type) på eggstokkene, og hun må operere for å kunne bli gravid. Jeg har en cyste på ene eggstokken (ca 5cm i diam) og jeg har vært gravid to ganger og klaffa på første forsøk begge gangene. De gjør ingenting nå som jeg er gravid, men jeg skulle komme inn etter fødsel for å fjerne den.

Legen sa til meg at det var helt normalt med cyster på eggstokkene. Det kunne oppstå cyster ved eggløsning, men som regel forsvant de av seg selv. Noen sprekker, og det gjør visstnok himla vondt. Men det er det ganske liten sannsynlighet for.

Endret av FireFairy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lille_*
Det finnes vel forskjellige typer cyster. Og så er det noen som har mange og noen som har få. Ei venninne av meg av mange cyster (usikker på hvilken type) på eggstokkene, og hun må operere for å kunne bli gravid. Jeg har en cyste på ene eggstokken (ca 5cm i diam) og jeg har vært gravid to ganger og klaffa på første forsøk begge gangene. De gjør ingenting nå som jeg er gravid, men jeg skulle komme inn etter fødsel for å fjerne den.

Legen sa til meg at det var helt normalt med cyster på eggstokkene. Det kunne oppstå cyster ved eggløsning, men som regel forsvant de av seg selv. Noen sprekker, og det gjør visstnok himla vondt. Men det er det ganske liten sannsynlighet for.

Ja det var slik de fant ut at jeg hadde det. for det sprakk en cyste så de trodde jeg hadde blindtarmbetennelse, men da de fant ut at det ikke var det så tok de meg til ultralyd og da fant de cyster på begge eggstokkene. Den ene var 3 cm. Men jeg fikk ikke noe beskjed om at jeg skulle på oppfølging eller noe.. Er det noe jeg burde gjøre selv?? Lest masse om at cystene kan vri seg slik at du må fjerne eggstokkene å sånn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil å si at cyster på eggstokkene ikke har noe med infertilitet å gjøre, men det BEHØVER ikke å ha det.

Cyster på eggstokkene kan være et symptom på PCO eller PCOS, noe som kan bety at du ikke har eggløsning så ofte. Da kan man ha behov for å få hjelp til å bli gravid. Det finnes piller du kan ta for å fremprovosere eggløsning, og de aller fleste blir gravide med dette.

PCO(S) kan ofte oppdages ved at man har svært uregelmessig menstruasjon etter p-pilleslutt. Selv fikk jeg ikke mensen tilbake i det hele tatt (8 måneder). Da vil jeg anbefale deg å oppsøke en gynekolog for utredning. Et tips er å gå til en privat gynekolog for å få hjelp med en gang. Fastlegen ville jeg ha hoppet over, da disse som regel ikke kan så mye om dette, og bare ber deg å avvente..

Lykke til! Er jo slett ikke sikkert det feiler deg noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanncyster er i alle fall ikke farlig, har jeg fått vite.

Neida, det er de ikke, men de kan være tegn på andre problemer. Dessuten kan de sprekke hvis de blir store, og det er visstnok fryktelig smertefult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...