Gå til innhold

Statsbudsjettet


Gjest halfmoonwitch

Anbefalte innlegg

Gjest halfmoonwitch

Hei! Uansett hvor hardt jeg forsøker så greier jeg bare ikke å forstå statsbudsjettet, og i morgen skal jeg bli med på et sosialistisk ungdom møte hvor vi skal diskutere temaer som opptar norsk politikk. Da hadde det vært fint å hatt litt basis kunnskaper. Så hvorfor er det egentlig så masse oppstyr rundt statsbudsjettet, hva skiller dette statsbudsjettet fra de tidligere. Det hadde vært utrolig fint om dere kunne beskrevet det så lett som overhodet mulig. Jeg er ekstremt takknemlig for svar :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest halfmoonwitch

Herregud at det er mulig, er det nå jeg liksom skal beklage meg selv???? Unnskyld for at jeg ikke skjønner noe da, men det er ikke så veldig nødvendig å gjøre dette om til et angrep på meg og andre som er med i sosialistisk ungdom/venstre (og andre på venstresida). Ikke et eneste svar har jeg fått eller, tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halfmoonwitch

Bare så det er sagt så kan jeg ikke engang stemme enda, jeg går fortsatt på ungdomsskolen så det er ikke så store krav til at jeg skjønner alt som foregår eller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Uansett hvor hardt jeg forsøker så greier jeg bare ikke å forstå statsbudsjettet, og i morgen skal jeg bli med på et sosialistisk ungdom møte hvor vi skal diskutere temaer som opptar norsk politikk. Da hadde det vært fint å hatt litt basis kunnskaper. Så hvorfor er det egentlig så masse oppstyr rundt statsbudsjettet, hva skiller dette statsbudsjettet fra de tidligere. Det hadde vært utrolig fint om dere kunne beskrevet det så lett som overhodet mulig. Jeg er ekstremt takknemlig for svar :blomst:

Alle vil gjøre verden til et bedre sted. Men veien dit er folk uenige om.

Politikk er fordeling av byrder og knappe goder. I et statsbudsjett har man alle statens forventede inntekter og utgifter.

Inntekter er skatter, avgifter og salg av statens tjenester,eiendeler.

På utgiftsiden kommer behovet staten og folket har. Sykehus, skoler, forsvar, veier, lønn, trygder og pensjoner osv.

Og utgiftsiden bør være mindre en inntektsiden. Og all kranglingen kommer av at goder vil det alltid være for lite av. Og da må man prioritere.

Sikkert noen statsvitenskapshaier som kan dette langt bedre men siden de glimrer med sitt fravær tar jeg en råsjangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud at det er mulig, er det nå jeg liksom skal beklage meg selv???? Unnskyld for at jeg ikke skjønner noe da, men det er ikke så veldig nødvendig å gjøre dette om til et angrep på meg og andre som er med i sosialistisk ungdom/venstre (og andre på venstresida). Ikke et eneste svar har jeg fått eller, tusen takk

Prøver å forstå dette. Du er medlem av et politisk ungdomsparti. Men sitat:"unnskyld at jeg ikke skjønner noe da"?

Blir litt som at jeg konverterer til Islam idag. Til uka skal jeg kjøpe koranen og begynne å lese i den??

Det normale burde vel være å sette seg inn i politikken og deretter melde seg inn i det partiet som du var minst uenig med??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest halfmoonwitch

Prøver å forstå dette. Du er medlem av et politisk ungdomsparti. Men sitat:"unnskyld at jeg ikke skjønner noe da"?

Blir litt som at jeg konverterer til Islam idag. Til uka skal jeg kjøpe koranen og begynne å lese i den??

Det normale burde vel være å sette seg inn i politikken og deretter melde seg inn i det partiet som du var minst uenig med??

Jeg skjønner jo hva partiet står for da, skjønner bare ikke hvorfor det er så store reaksjoner til statsbudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo hva partiet står for da, skjønner bare ikke hvorfor det er så store reaksjoner til statsbudsjettet.

Bråket handler vel først og fremst om få sine meninger og ansikt i media. Etter 2 uker med tilsynelatende slossing og harde ord mente krf og venstre at " nu var alt så meget bedre"

Statsbudsjettet var i fjor på 1647 milliarder. Krf og V var fornøyd etter å ha flyttet på 5.8 milliarder i Frp/H budsjettet i år. Mye skrik og lite ull men de fikk markert seg i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo hva partiet står for da, skjønner bare ikke hvorfor det er så store reaksjoner til statsbudsjettet.

Der er du inne på noe vesentlig. Det skrikes alltid fra opposisjonen når et budsjett legges frem, men i realiteten er forskjellene små.

Anonymous poster hash: 6f0e0...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halfmoonwitch

Bråket handler vel først og fremst om få sine meninger og ansikt i media. Etter 2 uker med tilsynelatende slossing og harde ord mente krf og venstre at " nu var alt så meget bedre"

Statsbudsjettet var i fjor på 1647 milliarder. Krf og V var fornøyd etter å ha flyttet på 5.8 milliarder i Frp/H budsjettet i år. Mye skrik og lite ull men de fikk markert seg i media.

Tusen takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halfmoonwitch

Der er du inne på noe vesentlig. Det skrikes alltid fra opposisjonen når et budsjett legges frem, men i realiteten er forskjellene små.

Anonymous poster hash: 6f0e0...bc6

Tusen takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...