Gå til innhold

Verdens! beste mamma sier det som det er: Oppdra ungene dine!


Sir Winston

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/meninger/Nar-ble-det-forbudt-a-irettesette-ulydige-barn-7799102.html

Originalen: http://nyheter24.se/debatt/783376-nar-fan-blev-det-sa-forbjudet-att-laxa-upp-olydiga-barn

Helt utrolig herlig å se at noen tørr å si ifra.

Hvis ungene ikke ter seg noenlunde fornuftig, da sier man - som foreldre - fra,

Det er ikke ungene som er de voksne, oppdragelse er ikke ungenes ansvar!

Litt klipp:

Å ta konfliktene med barna sine, å si fra når de gjør noe galt, å gi dem konsekvenser/straff ved uønsket atferd og å heve stemmen – det skal vi absolutt ikke begi oss ut på.
Nei, la oss alle i stedet sitte på en bomullsmyk rosa sky sammen og synge Kumbaya med munnen full av cupcakeglasur og håpe at livet aldri noen gang vil by barna våre på motgang.
Og:
Hold orden på ungene deres, for svingende, om dere ikke tåler at noen andre sier fra! Jeg ELSKER det når andre voksne irettesetter mine barn.
Ingenting er mer effektivt. Hvorfor ble det tabu å skjenne på ulydige barn?
Vi har vel et felles ansvar for at barna våre skal bli bra mennesker?
Eller skal jeg bare gå forbi ... når barnet ditt blir mobbet i skolegården eller banket opp bak et busskur en fredagskveld fordi «de som slo ikke var mine barn»? Nei, kom igjen, da!
Og sist:
I motsetning til andre foreldre er jeg takknemlig hvis noen faktisk sier fra og støtter meg i min jobb som forelder.
Vi hadde en familie på besøk der en seksåring satt i vår sofa, foran mine barn, og kalte moren sin for «jævla fittemamma» og sa at han skulle drepe henne.
Her rant begeret over, jeg pekte på utgangsdøren og sa «I dette huset snakker vi ikke på denne måten til hverandre. Vær snill og ta på deg skoene og gå ut.»
Ja, det hadde bygd seg opp over litt tid, men det finnes grenser.
Moren ble kjempesint på meg og syntes ikke det var så farlig, og at «han mener det jo ikke».
Nei, det gjør han antagelig ikke. Men MINE barn skal ikke lytte til slikt og få tro at det er greit å si noe sånt til moren sin.
Det er vel aldri greit? Vi omgås ikke mer. Hun mener at ingen har rett til å irettesette hennes barn. Men så gjør det selv, da, for pokker! Noen må jo gjøre det.
HERLIG!!!!
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rhaegar Targaryen

Det er nok alt for mange foreldre i dag som prøver å være venner med sine barn i stedenfor og være foreldre.

Uansett helt enig med det hun skrev.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig!

Jeg irrettesatte to drittunger som plaga erta ett barn som var mindre enn dem. Da den ene var i ferd med å slå den lille jenta, var jeg rask med å ta tak i armen på den ene drittungen for å stoppe. Da skreik han så høyt at foreldrene ilte til. De trodde selvsagt på gullungen deres om at jeg var i ferd med å slå han. De truet med politiet.

Med dagens unger, kommer det en bølge av overambisiøse håpefulle, men havner fort i NAV-kø så fort de møter motstand.

Anonymous poster hash: f87f6...9cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var de første "ekspertene" på banen med advarsel om ikke å kjefte på ungen, som kalte sin mamma for "fittemamma"

Ikke uventet, og ganske patetisk!

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Over-280000-har-lest-innlegget-om-gutten-som-kalte-moren-javla-fittemamma-7800546.html

Kan vi ikke snart gjøre 'ekspert' til en beskyttet tittel så vi kan få stanset denne snillhets-tsunamien fra forstsegpåere??

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig i denne artikkelen! Om jeg hadde noensinne oppført meg slik (en del av) dagens barn gjør, hadde det blitt månelyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den her er grei jeg: si fra/advarsel, dette er konsekvensene.. Deretter kan man bli så sinna man bare vil, uten at noen andre har noen ting de skulle ha sagt. Man har jo gitt ungen ett valg, og noen ganger "velger" ungen at den voksne skal bli forbanna.

Selvfølgelig, om man går forbi noen som mobber/slår så må det jo tas tak i med en gang.

Hvis foreldre ikke tåler at andre irettesetter ungen deres så lurer jeg på hvordan de takler å sende ungen på skolen...

Anonymous poster hash: fdf32...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig!

Jeg har sagt i fra flere ganger til unger som ikke er mine, om de gjør/sier ting som jeg syns er helt på viddene. Nå har aldri foreldrene deres vært til stede, så jeg har aldri opplevd at de ikke liker det. Barna der i mot: noen ganger tror jeg de aldri har hørt ordet nei eller fått høre at det er noe de ikke får lov til.

Det må være lov å si i fra, og det må være lov å korrigere. Selvsagt skal man ikke stå og skrike til ungen, eller være ufin på annen måte, eller snakke på en måte som gir lite mening for barnet – de må forså hvorfor atferden ikke er ok, men det er vel heller ikke hva første blogginnlegget handlet om.

Men, hvorfor er hun verdens beste mamma? Det fikk jeg ikke med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med foreldre som skjønner hvor viktig det er å gi barna en god oppdragelse, samt at de har baller nok til å irettesette andre sine barn, når de da har gått over en grense for hva som er ok oppførsel. Den siste delen der er jo litt kinkig, for: "Hvem faen er du som skal blande deg inn i hvordan MINE barn skal oppdras?"



Det er så mange naive foreldre med ingen selvinnsikt, som lar barna sine tute på og gjøre som de selv vil. Ingen grenser. Og det er egentlig ikke de som bestemmer over barna sine, men barna selv. Og når de vokser opp med frie tøyler til å gjøre som de vil, få hva de vil, ja - kombiner dette gjerne med foreldre som i tillegg ikke har peiling på kosthold og gir barna sine Red Bull til frokost og chips til kvelds (det er jo dette barna vil ha), så har man oppskriften på et bortskjemt barn som vil slite fremover i tiden, på flere nivåer. Det vil bli verre jo eldre de blir. Det vil selvfølgelig aldri være foreldrene sin feil at de sliter, men alle andre sin feil: Nemlig lærerne / skolevesenet, eller andre instanser som er innblandet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig!

Jeg har sagt i fra flere ganger til unger som ikke er mine, om de gjør/sier ting som jeg syns er helt på viddene. Nå har aldri foreldrene deres vært til stede, så jeg har aldri opplevd at de ikke liker det. Barna der i mot: noen ganger tror jeg de aldri har hørt ordet nei eller fått høre at det er noe de ikke får lov til.

Det må være lov å si i fra, og det må være lov å korrigere. Selvsagt skal man ikke stå og skrike til ungen, eller være ufin på annen måte, eller snakke på en måte som gir lite mening for barnet – de må forså hvorfor atferden ikke er ok, men det er vel heller ikke hva første blogginnlegget handlet om.

Men, hvorfor er hun verdens beste mamma? Det fikk jeg ikke med meg.

Jeg trodde det var åpenlyst, jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var åpenlyst, jeg :)

Hehe, fordi hun er for irettesetting? :)

Jeg tenkte mer at det kanskje var en tittel hun hadde fått jeg, på en eller annen måte, av andre enn oss altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvorfor er hun verdens beste mamma? Det fikk jeg ikke med meg.

Det fikk ikke jeg heller med meg, syns det som sto i den artikkelen var selvsagt.

Selvfølgelig finnes det mange rare mennesker og mange rare foreldre, men normalt oppegående foreldre har da et helt greit syn på disiplin av barna sine. Syns artikkelen blir litt nedlatende, som om det er normalt å synes det er greit å bli kalt fittekjærring etc. uten å ta tak i det. Sier mer om hennes omgangskrets. :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk ikke jeg heller med meg, syns det som sto i den artikkelen var selvsagt.

Selvfølgelig finnes det mange rare mennesker og mange rare foreldre, men normalt oppegående foreldre har da et helt greit syn på disiplin av barna sine. Syns artikkelen blir litt nedlatende, som om det er normalt å synes det er greit å bli kalt fittekjærring etc. uten å ta tak i det. Sier mer om hennes omgangskrets. :fnise:

Men, som jeg linket til (http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Over-300000-har-lest-innlegget-om-gutten-som-kalte-moren-javla-fittemamma-7800546.html), så er "ekspertene" allerede ute med riven og skal forklare det forferdelige i å heve stemmen overfor de stakkels barn.

Og, jo det er "normalt" å synes det ikke er så farlig hva ungene sier til bl.a. sine foreldre, som mammaen til dritt-ungen sa: Han mener det jo ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten fortsetter på bl.a. Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/meninger/Det-er-faktisk-ekstremt-effektivt-a-snakke-skarpt-til-barna-av-og-til-7804293.html

Her svarer verdens absolutt beste mamma et par evneveike, indoktrinerte mehe.

Et eksempel:

"Hvis et barn sier «fitte» til meg, har han eller hun trolig allerede gått over et par grenser som ikke er ok. Og for å være ærlig, så finnes ikke «så mange timer det måtte ta» for å «samtale» om dette ordet. Fitte er et stygt ord som betyr dametiss.

Vi bruker ikke det ordet her hos oss, og vi kaller hverandre ikke for det! 10 sekunder. Det er en del ting jeg ikke synes vi trenger å dille så mye med.
Mange bruker argumentet om at man ikke kan forvente noe annet av barnet sitt enn seg selv.
Hæ? JO, det kan man!
Barn gjør i bleien – det gjør ikke jeg. Jeg får lov til å ha mobiltelefon – det får ikke barna mine. Jeg må betale regninger – det må ikke de.
Vi gjør forskjellige ting, fordi vi er på forskjellige steder i livet.
Sier mannen min eller jeg til barna at vi ikke bruker et visst ord i vårt hjem, er det det som gjelder. Vi er voksne, og derfor er det vi som bestemmer."
HERLIG!!!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er tråden for de som hater barn, skjønner jeg...

Anonymous poster hash: dd1e9...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tråden for de som hater barn, skjønner jeg...

Anonymous poster hash: dd1e9...067

Nei, men jeg tror nok de har en liten avsmak på kverulerende troll.

Anonymous poster hash: 84f08...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner etterhvert å forstå hvorfor barn fortsatt mobbes på skolen. Om en lærer er så ansvarsfull å gripe inn er foreldrene over han/henne som velmenende gribber. Alt for mange foreldre tror det er lurt å se gjennom fingrene med hva barna måtte finne på. Da oppfordrer man isteden barna til å gå uendelig langt i sin faenskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er tråden for de som hater barn, skjønner jeg...

Anonymous poster hash: dd1e9...067

Tusen takk for din støtte til poenget mitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Foreldre gidder ikke maset som kommer med å disiplinere sine barn. Spesielt når mor og far ikke er sammen lenger og barnet er litt her og litt der. Foreldre er mennesker og som mennesker liker de å skylde på alt annet enn seg selv. Barnehagen gjør ikke nok, skolen gjør ikke nok, staten gjør ikke nok osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden er unyansert, og det gjør meg trist når noen kaller barn drittunger. Unger blir slik vi behandler dem, med mindre det er noe i veien med dem (medisinsk). Behandler du barn som dritt vil de oppføre seg som dritt. Og derfor mener jeg også at foreldre som har slike barn ofte slippe for lett unna.

Denne fittemammaen for eksempel. Hvor har barnet utrykket fra? Hvorfor gjør ikke moren noe med det? Det er lett å ta et barn, vanskelig å ta en voksen.

Jeg er enig i at mange barn har for dårlig oppdragelse, men møder vi all deres uoppdragenhet med kjeft lærer de ingenting annet en at de er mislykket. Selvsagt skal vi si fra. Men vi skal også lære dem alternativ oppførsel, vi skal være rollemodeller og vi skal verKen snakke om eller til dem som dritt.

Hilsen tidligere drittunge

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er jeg blitt verdens beste mor bare fordi jeg ikke har "drittunger"? Weeee. Får jeg premie? En plakett i det minste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...