Gå til innhold

Dette barbiehysteriet


Gjest avocadoen

Anbefalte innlegg

Gjest avocadoen

Jeg sa jo at de ble det, bare ikke i like stor grad. Vi legger oftere merke til når menn blir det, som i ditt eksempel på Magic Mike, men jeg har null oversikt over hvor mange filmer jeg har sett der kvinner er halvnakne og skal være ''sexy''... Det tenker man ikke over lenger, det er langt mer vanlig.

Jeg sa heller ikke at jeg er enig i at man bare burde fokusere på kroppspress rettet mot jenter, jeg sier at det ikke er overraskende at flere reagerer på det. For min del skulle man gjerne tatt et godt tak i begge deler.

Å klage på at det er media (og dermed også filmer, reklamer, etc) som er problemet er helt greit, jeg er enig i det, men ikke klag på at noen forsøker å faktisk gjøre noe da. Hvordan i all verden skal det kunne bedre seg når folk mumler for seg selv om hvor fælt media er, mens de i samme slengen kritiserer normale barbiedukker, ler av at folk reagerer på at barnesanger deles inn i kjønn, og alt annet jeg har lest på KG.

Man vil liksom ha en endring. Men stakkars den som prøver å endre noe. :laugh:

Jeg har ikke sett noen her kritisert normale barbiedukker. Det er ikke det det handler om i det hele tatt. Det handler om hva barn legger merke til og ikke. Jeg mener at barn ikke legger merke til at barbie har urealistiske store pupper og liten midje eller at bratz har gedigne hoder i forhold til kropp. Man må heller ta tak i andre ting som f.eks foreldre. Om foreldre forteller barna "denne barbiedukken har for store pupper i forhold til resten av kroppen, så du får den ikke" så vil barna legge merke til det.

Et enda verre eksempel er denne "little miss america". Har du sett den? Grunnen til at barna er så fikserte på utseendet er jo foreldrene.

Jeg har aldri slitt noe stort med kroppen min selv om jeg er langt i fra perfekt og var så tynn pga sykdom at jeg så ut som et barn som ikke hadde fått hverken mat eller sollys på 3 år. Eneste grunnen til at jeg la merke til at jeg var annerledes var fordi foreldrene mine var så opprørte og snakket om det. Ikke at det brydde meg så alt for mye, men du skjønner hvor jeg vil. Jeg fikk vokse opp som et barn og slapp å bekymre meg for utseendet mitt før jeg ble så gammel at jeg kunne se slike ting selv.

Det er en av grunnene til at jeg mener de tar tak i helt feil ting. Det virker ikke som om at disse som lager "normal barbie" forstår seg helt på barns tankegang og hva de faktisk blir påvirket av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt annet likt, hvem velger normal fremfor pen? Uansett hva en prater om. To helt like jenter, ingen ulikheter utenom "pen" og "normal".

Tror du småjentene velger "tynne pene" fremfor "Normale/lubne/kviset" kun fordi førstnevnte er tynn?

Jeg aner virkelig ikke, jeg liker å tro de ville valgt tynnebarbie (fordi hun tross alt ser mer elegant ut) men det kan like gjerne være normalebarbie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner virkelig ikke, jeg liker å tro de ville valgt tynnebarbie (fordi hun tross alt ser mer elegant ut) men det kan like gjerne være normalebarbie.

Jeg tror de velger pene Barbie. Ikke kvise Barbie. Så enkelt. Og dersom "pene" Barbie var litt lavere, litt fyldigere, mens "normale" Barbie var litt høyere og litt tynnere, så ville de fremdeles valgt "pene" Barbie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager ikke på media, jeg bryr meg egentlig veldig lite om hva visse mennesker mener om hvem som påvirker hvem negativt og hvorfor. Det som gjør at jeg (tydeligvis :fnise: ) engasjerer meg, er at noen får det for seg å gi et ekstremt kompleks problem en altfor enkel forklaring. Og forklaringen er Barbie. Det holder ikke for meg.

Jeg tror veldig ofte så er foreldre et minst like stort problem, all den tid og energi de bruker på å påpeke hva som kan påvirke jenters selvbilde negativt. Barn tror ikke at "normale" Barbie er dårligere enn "tynne" Barbie, de leker med det som glitrer og er fint de.

Barbie er ikke roten av problemet, men en del av det. For å kunne endre noe må man begynne et sted.

Hvorfor klage på noen som forsøker å gjøre en liten forskjell, når det man i praksis forsøker å gjøre er å rette opp i et usunt kroppshysteri? Det er å bry seg er altså hysteri?

Nei, om barna hadde hatt en tynn barbie, en midt i mellom-barbie og en lubben barbie hadde de neppe tenkt at den ene var fryktelig mye bedre enn den andre. Men de har jo ikke det. De har tynne barbie, tynne Bratz, tynne Askepott og alle skal være tynne. Slik fortsetter det inn i en veldig sårbar alder, og i løpet av denne tiden vil man til slutt forstå (og til slutt mene selv) at det å være tynn, ha langt og tykt hår og store pupper er det som er pent og viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen her kritisert normale barbiedukker. Det er ikke det det handler om i det hele tatt. Det handler om hva barn legger merke til og ikke. Jeg mener at barn ikke legger merke til at barbie har urealistiske store pupper og liten midje eller at bratz har gedigne hoder i forhold til kropp. Man må heller ta tak i andre ting som f.eks foreldre. Om foreldre forteller barna "denne barbiedukken har for store pupper i forhold til resten av kroppen, så du får den ikke" så vil barna legge merke til det.

Et enda verre eksempel er denne "little miss america". Har du sett den? Grunnen til at barna er så fikserte på utseendet er jo foreldrene.

Jeg har aldri slitt noe stort med kroppen min selv om jeg er langt i fra perfekt og var så tynn pga sykdom at jeg så ut som et barn som ikke hadde fått hverken mat eller sollys på 3 år. Eneste grunnen til at jeg la merke til at jeg var annerledes var fordi foreldrene mine var så opprørte og snakket om det. Ikke at det brydde meg så alt for mye, men du skjønner hvor jeg vil. Jeg fikk vokse opp som et barn og slapp å bekymre meg for utseendet mitt før jeg ble så gammel at jeg kunne se slike ting selv.

Det er en av grunnene til at jeg mener de tar tak i helt feil ting. Det virker ikke som om at disse som lager "normal barbie" forstår seg helt på barns tankegang og hva de faktisk blir påvirket av.

Nei, man legger nok ikke særlig merke til det om man er fem år og hadde hatt en tynn barbie blant masse vanlige dukker. Men det er ikke èn barbie. Det er barbie, og det er Bratz, og det er Disneyprinsesser, og så videre... Etterhvert som du vokser fra barbie erstattes det av lignende greier beregnet for større barn, før du blir ungdom/voksen og påvirkes mer av reklame, filmer og slike ting.

Gjennom en hel oppvekst (et helt liv) er man omringet av det samme.

Tror du at et barn på fem år hadde hatt mange tanker om f.eks. forskjell på kjønn dersom det vokste opp midt uti huttaheia med foreldre som ikke gjorde noen forskjell på kjønn? De ville ikke tenkt at rosa er en jentefarge, at det kuleste i verden er å være prinsesse, at Ola ikke kan gå med de skoene, og så videre. Man ser jo at barn blir påvirket av det de ser rundt seg. Selvsagt av foreldrene også, men i stor grad av samfunnet. Men mange liker vel å tro at de aldri lar seg påvirke av reklame, at alle tanker de har om seg selv og andre har blitt til i sitt eget hode... Sånn er det rett og slett ikke.

Så da får man starte et sted da, for å snu litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Syns og dette fokuset i media bare påvirker barn til å fokusere på det og. Ser for meg at det bare forverrer selvbildet til unge jenter om de blir fortalt at nei barbie er unaturlig tynn og hun er skadelig å leke med. Da tror jo de barbie er farlig og fy fy. Ser ikke for meg at det er noe bedre.

Barn fokuserer på det det blir satt fokus på. Mao. ingen heldig vinkling. Når jeg var liten var Barbie en dukke, intet annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Nei, man legger nok ikke særlig merke til det om man er fem år og hadde hatt en tynn barbie blant masse vanlige dukker. Men det er ikke èn barbie. Det er barbie, og det er Bratz, og det er Disneyprinsesser, og så videre... Etterhvert som du vokser fra barbie erstattes det av lignende greier beregnet for større barn, før du blir ungdom/voksen og påvirkes mer av reklame, filmer og slike ting.

Gjennom en hel oppvekst (et helt liv) er man omringet av det samme.

Tror du at et barn på fem år hadde hatt mange tanker om f.eks. forskjell på kjønn dersom det vokste opp midt uti huttaheia med foreldre som ikke gjorde noen forskjell på kjønn? De ville ikke tenkt at rosa er en jentefarge, at det kuleste i verden er å være prinsesse, at Ola ikke kan gå med de skoene, og så videre. Man ser jo at barn blir påvirket av det de ser rundt seg. Selvsagt av foreldrene også, men i stor grad av samfunnet. Men mange liker vel å tro at de aldri lar seg påvirke av reklame, at alle tanker de har om seg selv og andre har blitt til i sitt eget hode... Sånn er det rett og slett ikke.

Så da får man starte et sted da, for å snu litt på det.

Ja, jeg er helt enig i at man bør snu på det, men i mitt hode er barbie helt feil sted å starte. Fordi man ikke tenker over at hun har en urealistisk kropp.

Det er jo selvsagt også en viss forskjell på kjønn selv om vi i stor grad overdriver forskjellene.

Men vi kan fint være enige i å være uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de velger pene Barbie. Ikke kvise Barbie. Så enkelt. Og dersom "pene" Barbie var litt lavere, litt fyldigere, mens "normale" Barbie var litt høyere og litt tynnere, så ville de fremdeles valgt "pene" Barbie.

men hva mener du med fyldig? Fyldig er jo på grensa til overvekt. Skal man promotere overvekt? er det bedre? Da er det da vitterlig bedre om normal barbie i så tilfelle blir pene barbie, ikke lave chubby barbie. Nei vettuhva det er best at alle dukkene har helt lik fasong for da blir penheten gradert i finest hår og finest barbieklær slik som det var i gamle dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Tror kanskje det er verre nå som Barbie har blitt film? Blir mer realistisk da. Lettere å drømme seg bort i filmene og Barbie blir mer levende. Gir det mening?

Jeg tror ikke det. Kanskje for noen, men da sliter de nok med veldig dårlig selvtillit, av en eller annen grunn. Jeg så på Barbie- og prisessefilmer som barn, men det siste jeg tenkte på var hvor vakre, tynne og perfekte barbiene/prisessene var. Som barn tenkte jeg ikke sånn - jeg drømte meg bort i fortellingen, handlingen... :)

Men hvem vet nå for tiden. Jeg aner jo ikke hva dagens barn går igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du tar veldig feil...

Så du kan vite hvordan jeg var som barn? Dessuten er det mye forskning som viser at det er en sammenheng mellom mødre og døtre og selvtillit. Å ha god selvtillit begynner med de personene du har rundt deg, men mødre/døtre-henger altså sammen. Barn speiler sine foreldre.

KILDE 1

KILDE 2

KILDE 3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det. Kanskje for noen, men da sliter de nok med veldig dårlig selvtillit, av en eller annen grunn. Jeg så på Barbie- og prisessefilmer som barn, men det siste jeg tenkte på var hvor vakre, tynne og perfekte barbiene/prisessene var. Som barn tenkte jeg ikke sånn - jeg drømte meg bort i fortellingen, handlingen... :)

Men hvem vet nå for tiden. Jeg aner jo ikke hva dagens barn går igjennom.

Jeg tenker at fokuset er mye mer til stede nå enn før og det kan være med å påvirke. De fleste barn vet også at det er mulig å utføre diverse operasjoner. Dette var helt utenkelig da jeg var lita. Vi hørte bare om gale amerikanere som gjorde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syntes Barbie var ekstremt pen og lot henne og Ken ha sex i Barbiehuset? :P

Anonymous poster hash: d210d...1af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syntes Barbie var ekstremt pen og lot henne og Ken ha sex i Barbiehuset? :P

Anonymous poster hash: d210d...1af

Tror du det er tilfelle at du er den eneste?

Anonymous poster hash: 6e192...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare meg som syntes Barbie var ekstremt pen og lot henne og Ken ha sex i Barbiehuset? :P

Anonymous poster hash: d210d...1af

Ikke bare deg :lur::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er negativt at Barbie kommer i realistiske proposjoner, men jeg tror dette er mer for de voksnes del. Når jeg lekte med Barbie var jeg opptatt av det lange håret hennes og klær som glitret. Jeg tenkte ikke over verken hennes eller min kropp, slikt "eksisterte" ikke i en liten jentes hode.

Jeg hadde også masse fabeldyr, blant annet en blå enhjørning. Det gjorde ikke at jeg forventet at hester skulle være blå med horn i panna. :fnise: Men som sagt er det bare positivt å fremme en normal kropp, selv om mesteparten av målgruppen er likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at fokuset er mye mer til stede nå enn før og det kan være med å påvirke. De fleste barn vet også at det er mulig å utføre diverse operasjoner. Dette var helt utenkelig da jeg var lita. Vi hørte bare om gale amerikanere som gjorde det...

Er uansett ikke barbies feil, da hun har eksistert siden 50 tallet. Og hva om det kanskje er disse tullete ottar folkenes sterke reaksjoner, som faktisk er skylden i denne påvirkningen? Ingen tenkte over dette før de tok det opp og gjorde en issue ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er kjempeflott, jeg. Jeg hadde digget å ha en barbiedukke med kviser da jeg var liten, en barbiedukke som hadde passet perfekt som "fjortisen" i familien. :ler:

Om det hjelper så mye på det forskrudde kroppssynet i verden vet jeg ikke, men barna setter nok pris på variasjon (jeg gjorde hvertfall det, jeg var ingen ensporet unge) så da er det jo bare fint?

Hvis man skal diskutere hva som er "vitsen" med disse dukkene kan vi jo like gjerne kvitte oss med hele Barbiestyret - det er jo like mye/lite meningsfullt med realistiske barbiedukker som med urealistiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempeflott, jeg. Jeg hadde digget å ha en barbiedukke med kviser da jeg var liten, en barbiedukke som hadde passet perfekt som "fjortisen" i familien. :ler:

Om det hjelper så mye på det forskrudde kroppssynet i verden vet jeg ikke, men barna setter nok pris på variasjon (jeg gjorde hvertfall det, jeg var ingen ensporet unge) så da er det jo bare fint?

Hvis man skal diskutere hva som er "vitsen" med disse dukkene kan vi jo like gjerne kvitte oss med hele Barbiestyret - det er jo like mye/lite meningsfullt med realistiske barbiedukker som med urealistiske.

de er jo bare dukker.. Syns dette kroppshysteriet på barbiedukker menneskeliggjør dem. Er ganske sykt av voksne folk å menneskeliggjøre en dukke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva mener du med fyldig? Fyldig er jo på grensa til overvekt. Skal man promotere overvekt? er det bedre? Da er det da vitterlig bedre om normal barbie i så tilfelle blir pene barbie, ikke lave chubby barbie. Nei vettuhva det er best at alle dukkene har helt lik fasong for da blir penheten gradert i finest hår og finest barbieklær slik som det var i gamle dager.

Brukte bare det ordet som tidligere var nevnt i debatten. Ingen agenda bak ordbruken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig i at man bør snu på det, men i mitt hode er barbie helt feil sted å starte. Fordi man ikke tenker over at hun har en urealistisk kropp.

Det er jo selvsagt også en viss forskjell på kjønn selv om vi i stor grad overdriver forskjellene.

Men vi kan fint være enige i å være uenige :)

Feil sted å starte? Mener du at videreutviklinga av Barbie er starten, det første som er gjort i kampen mot kroppshysteriet? At det ikke er gjort noe annet i denne kampen?

Ærlig talt, denne Barbiedukka er ingen start. Det er en naturlig reaksjon i en tid hvor det har blitt stort fokus på "normale kropper" - eller har for eksempel alle de nakne, normale damene i media gått deg hus forbi? :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...