Gå til innhold

"De ringer politiet hvis sønnen min kommer på skolen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest denne artikkelen sitter jeg igjen og tenker. Har skolen handlet rett eller urimelig?

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-de-ringer-politiet-hvis-sonnen-min-kommer-pa-skolen-1.12056050

Jeg tenker at denne gutten sikkert skaper så mye bråk at skolen rett og slett ikke makter å ha han der. Morens syn på saken er ensporet - hun legger all vekt på at skolen ikke gjør nok, istedenfor å ta saken i kjernen - få skikk på gutten. Jeg synes også det er flott at skolen har tatt grep, og faktisk utestengt han. De har også gitt han et tilbud om undervisning på kveldstid, men han møter jo ikke opp fordi det er "kjedelig".

Men på en annen side så har gutten krav på undervisning, og har skolen gjort nok i forhold til å hjelpe han?

Hva synes dere?



Anonymous poster hash: 3d702...de5
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et utgangspunkt bør iallefall være at han møter til den undervisningen han har fått tilbud om. Først når han gjør det, kan de gå videre med det og si at det ikke er "bra nok". Det blir litt for lettvint å klage når man ikke møter fordi det er kjedelig. Å ha gutten sammen med de andre elevene går tydeligvis ikke på grunn av voldsbruk, og jeg syns hensynet til de andre elevene bør gå først.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utgangspunkt bør iallefall være at han møter til den undervisningen han har fått tilbud om. Først når han gjør det, kan de gå videre med det og si at det ikke er "bra nok". Det blir litt for lettvint å klage når man ikke møter fordi det er kjedelig. Å ha gutten sammen med de andre elevene går tydeligvis ikke på grunn av voldsbruk, og jeg syns hensynet til de andre elevene bør gå først.

Enig i det. Forstår at moren er fortvilet (hvem er ikke det på vegne av egne barn som sliter) men skolen må også ta hensyn til de andre elevene, spesielt når det er voldsbruk inne i bildet. På et eller annet nivå må faktisk også den enkelte eller foreldrene ta ansvar for å finne et passende tilbud. Når det står så dårlig til så kan det godt hende at psykiatrien er rette sted å begynne, når man heller ikke greier å tilpasse seg spesialundervisning.

Anonymous poster hash: 162a2...b2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår han kanskje kan bli innlagt?? Da jeg gikk på ungdomsskolen/vgs kjente jeg noen som var innlagt på sånn ungdoms"hjem" via BUP fordi de ikke klarte å være hverken på skolen eller hjemme. De fikk undervisning og psykiatrisk hjelp på dette "hjemmet". Og dette var ungdommer fra helt vanlige familier.

Men på dette hjemmet er det jo snakk om ungdom med dype depresjoner, spiseforstyrrelser og sånt. Jeg vet ikke hvor ille denne gutten har det, og om han "kvalifiseres" til sånt.

Men ja, han har fått et tilbud om kveldsundervisning, de har tydeligvis ikke prøvd en gang.

Skjønner jo at mora er frustrert, men det er jommen meg ikke bare skolen sin jobb å få skikk på disse unga. Hvis mora ikke gjør noen ting for å få sønnen sin til å oppføre seg, eller ikke klarer det, så har hun absolutt ingenting å klage til skolen over.

Det er som å gå til arbeidsplassen sin og be sjefen ordne opp i de psykiske problemene sine. Arbeidsplassen kan hjelpe deg og evt sette deg i kontakt med andre institusjoner/folk, men til syvende og sist er det ditt eget ansvar å gjøre noe med det. Og hvis arbeidsplassen prøver å tilrettelegge for deg og du ikke vil, nei, da har man ett problem, og det er din egen skyld.

Hu mora der oppfører seg bare egoistisk.



Anonymous poster hash: 7d8ea...a05
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er faren hans? Stadig vekk slike saker der det kun er intervju med mor. Selvsagt mulig at faren ikke er i live, men tviler på at det er tilfelle hver gang.

Ellers ja - jeg er enig i håndteringen. Det er klart at ingen ordning er ultimat. Det er viktig for en tenåring å ta del i et fellesskap og få sosial trening men når det faktisk ikke fungerer så må man ta hensyn til fellesskapet. Det er snakk om at en lider, eller at mange lider.



Anonymous poster hash: 4f165...e1b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldre sitt ansvar for at ungene oppfører seg? Nei for noe tull! Her er det skolen som skal ta seg av oppdragelsen!

Ja, og denne holdningen med at ungen har KRAVA på å være med de andre.. uff,nei.. De andre har også krav på å føle seg trygge i klasserommet.. !

Anonymous poster hash: 80d2a...3a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er vel voksen nok til å forstå at han ikke kan oppføre seg truende overfor andre. Jeg syns det er bra at skolen prioriterer sikkerheten til de andre elevene som faktisk klarer å oppføre seg.

Anonymous poster hash: deaf6...196

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Wenche Johnsen frykter for framtida til sin 15 år gamle sønn".

Det skjønner jeg. Klart moren hans gjør det. Men vi kan da ikke risikere fremtiden til klassekameratene hans av den grunn.

Jeg har en ADHD-diagnose selv, og selv om jeg neppe er så hardt rammet som denne gutten skjønner jeg jo litt hva det går i. Likevel er det jo helt naturlig at en gutt på 15 som vurderes som "farlig" av fagpersoner holdes unna sine klassekamerater.



Anonymous poster hash: b641c...52a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får begynne med å sørge for at gutten møter på det tilbudet han har. Klart ikke han møter opp når moren heller ikke synes det er noe vits i. Hadde hun virkelig vært bekymret for skolegangen, bør hun vel motivere han så mye hun kan for at han skal møte til det tilbudet han hat?

Det er heller ikke bare skolens oppgave å få skikk på ungene. En lærer har 30 barn som skal få faglig opplæring. Skal de oppdras i tillegg, blir det ikke mye tid igjen for læring. Foreldrene må ta hovedansvaret.

Anonymous poster hash: 84de8...f02

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en slik gutt i klassen.

Dersom han var i klasserommet var det inhen som fikk gjort noe. Det var som om han levde for å forstyrre mest mulig. Læreren kunne bruke hele timen bare på å hanskes med dette ene barnet.

Så var det volden. Gutten var større og sterkere enn de fleste andre, og truet og var voldelig.

Luer, votter, ryggsekker, alt vi hadde som han fikk tak i kasta han opp på tak eller i trør.

Dagen før vi skulle ta skolebilder skulle han ramponere bildene. Det gjorde han ved å holde de andre barna fast, og klore dem opp i ansiktet en etter en til en lærer fikk stanset ham.

Han ødela tingene våre. Brakk paraplyer. Klippet hull i jakker. Tegnet peniser med spittusj på ryggsekkene til de andre.

Ved to anledninger hadde han med kniv på skolen. Jeg har fortsatt et arr på hånda etter der han kylte kniven inn i hånda mi.

Han måtte flyttes, bort fra skolen og fra medelever han kunne tyrannisere. Etter min mening er det bare flaks at han ikke skadet noen alvorlig. Han kunne drept noen med kniven - eller en av de utallige ganger han la noen i bakken for så å stå og spatke mot hodet deres.

Jeg vet at han ble sendt til en spesialskole av noe slag, men jeg vet dessverre ikke hvordan det har gått med ham.

Ja, han har også krav på skolegang. Men å sette andre elevers LIV og helse i fare, la andre barn måtte omgås en med en slik oppførsel hver dag - er i alle fall IKKE forsvarlig.

Gutten denne tråden gjelder er også kjent for voldsbruk. Uansett hva moren måtte mene - hvordan skal skolen kunne holde de andre elevene trygge uten å (dessverre) måtte utestenge gutten?

Anonymous poster hash: b94d3...b68

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert når jeg leser om foreldre som tror det er skolens oppgave å oppdra barna sine.

Hvis gutten har vært til utredning tidlig, så burde hun allerede da satt igang tiltak hjemme i tillegg til samarbeid med skolen. Hva skjedde med disiplin og struktur i oppdragelsen?

Husker at vi hadde en i klassen som var voldelig. Meg gikk det verst utover for jeg var mindre enn han og var i tillegg utlending. Foreldrene unnskyldte det med at han vokser det av seg. Han begynte heldigvis med fotball i 4.kl og trener lot han gjennomgå i form av xtra løperunder, han fikk mer trening i uka. Og fikk hjemmeoppgaver som trener var veldig nøye med å følge opp. Han ble en annen gutt, husker jeg. Dessverre fikk han ikke samme tilbudet på ungdomsskolen og var tilbake i sitt gamle jeg. Det tok ikke lang tid før han var på narkotika-kjøret. Han kjørte seg ihjel.

Anonymous poster hash: deaf6...196

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ... Mor bør kanskje se på sønnen sin istedet for skolen som årsak til problemet? Det er ikke slik at hennes sønns krav på skolegang skal gå utover andre elever og lærerne. Kanskje kan det hjelpe å bytte skole? Men hvilken rektor vil ta imot en elev som bruker vold?

Han savner vennene sine? Vel, da er det bare å oppføre seg ordentlig, så kanskje møter han de igjen? Herregud ...



Anonymous poster hash: 7fca0...65e
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes skolen har gjort helt rett i å ta han ut av den ordinære undervisningen. For meg virker det åpenbart at han ikke fungerer i et klassemiljø og skolen har derfor laget et eget og tilpasset opplegg for han. Men tre timer hver dag høres veldig knapt ut. Kanskje flere timer i kombinasjon med fysisk aktivitet midt på dagen hadde vært mer egnet. Kanskje de burde satt inn andre tiltak på et tidligere tidspunkt, feks egen assistent for han. Her tror jeg det er veldig mye vi ikke vet og jeg ville ikke blitt overrasket om skolen allerede har forsøkt andre tiltak.

Moren fremstår som usmakelig og fullstendig blottet for selvinnsikt. Det moren glemmer/nekter å se er at skolen har et ansvar ovenfor alle elevene og ikke bare for hennes sønn. Det er ikke skolens oppgave å få skikk på sønnen, da vil jeg tro institusjon er et mer egnet sted. Snakk om ansvarsfraskrivelse.



Anonymous poster hash: fcbf1...3e2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de andre elevene på skolen også har krav på skolegang. Og det får de ikke om de er redde for å gå på skolen. Her har hensynet til mange gått foran hensynet til en, og det syns jeg er riktig.

Er også enig med de som poengterer at det blir feil å si at han ikke får bra nok tilbud, når de ikke en gang tar imot den utdanningen han får. Virker ikke som de er så bekymret for guttens kunnskapsnivå akkurat.



Anonymous poster hash: 33d58...ba3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utgangspunkt bør iallefall være at han møter til den undervisningen han har fått tilbud om. Først når han gjør det, kan de gå videre med det og si at det ikke er "bra nok". Det blir litt for lettvint å klage når man ikke møter fordi det er kjedelig. Å ha gutten sammen med de andre elevene går tydeligvis ikke på grunn av voldsbruk, og jeg syns hensynet til de andre elevene bør gå først.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor er faren hans? Stadig vekk slike saker der det kun er intervju med mor. Selvsagt mulig at faren ikke er i live, men tviler på at det er tilfelle hver gang.

Ellers ja - jeg er enig i håndteringen. Det er klart at ingen ordning er ultimat. Det er viktig for en tenåring å ta del i et fellesskap og få sosial trening men når det faktisk ikke fungerer så må man ta hensyn til fellesskapet. Det er snakk om at en lider, eller at mange lider.

Anonymous poster hash: 4f165...e1b

Det samme tenker jeg. Av en eller annen grunn ser ut til å være flest alenemødre som sliter med utagerende sønner.Kanskje det er mangelen på et godt mannlig forbilde som utløser disse problemene?

Anonymous poster hash: 0b17a...828

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenker jeg. Av en eller annen grunn ser ut til å være flest alenemødre som sliter med utagerende sønner.Kanskje det er mangelen på et godt mannlig forbilde som utløser disse problemene?

Anonymous poster hash: 0b17a...828

Kanskje det er de mannelige forbildene som mangler som kan for at guttene er slik i utgangspunktet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er de mannelige forbildene som mangler som kan for at guttene er slik i utgangspunktet?

Kanskje, men det er en alt for lettvint forklaringsmodell.

Hvem tror du har størst innflytelse på barnas oppførsel, oppdragelse og oppvekst generelt? En forelder som er tilstede eller en forelder som ikke er det?

Anonymous poster hash: 50ff2...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, men det er en alt for lettvint forklaringsmodell.

Hvem tror du har størst innflytelse på barnas oppførsel, oppdragelse og oppvekst generelt? En forelder som er tilstede eller en forelder som ikke er det?

Anonymous poster hash: 50ff2...97f

Hvorfor prøver du deg på å gi mødrene skylden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...