Gå til innhold

Hva skjedde egentlig med Michael Brown?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ville ikke være første gang amerikansk politi dreper eller mishandler en svart mann uten skjellig grunn.

Ei heller en europeiskættet mann, men slikt skaper jo aldri baluba i USA med påfølgende nettskriverier til en veritabel hær av skribenter med postkolonial skyldfølelsessyndrom fra hele den europeiske verden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei heller en europeiskættet mann, men slikt skaper jo aldri baluba i USA med påfølgende nettskriverier til en veritabel hær av skribenter med postkolonial skyldfølelsessyndrom fra hele den europeiske verden.

Det har vel kanskje litt sammenheng med at majoriteten av politimenn er hvite?(Uten at jeg er skråsikker på det, men bare tenker høyt). Og at "hvit skyter svart" blir "verre" enn "hvit skyter hvit"..?

Anonymous poster hash: e4a28...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei heller en europeiskættet mann, men slikt skaper jo aldri baluba i USA med påfølgende nettskriverier til en veritabel hær av skribenter med postkolonial skyldfølelsessyndrom fra hele den europeiske verden.

Du mener det er så normalt at politiet skyter hvite, ubevæpnede menn på åpen gate at ingen lar seg merke med det? Er det din påstand, eller vil du gjerne moderere påstanden din litt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 42, on 27 Aug 2014 - 02:47, said:

Du mener det er så normalt at politiet skyter hvite, ubevæpnede menn på åpen gate at ingen lar seg merke med det? Er det din påstand, eller vil du gjerne moderere påstanden din litt?

Jeg ser ingen grunn til å moderere den fordi en som var overbevist om at negere utgjorde den fattigste gruppen i USA stiller seg tilvende til den.

I virkelighetens verden er det ingen hemmelighet at i USA er det først og fremst klasse, ikke rase, som er utslagsgivende for skytelysten til politiet. En synlig fattig og hvit lavklassemann har ikke noe større slingringsmonn enn en synlig gettoneger før politiet fyrer løs eller slår deg halvt fordervet. Men det er i hovedsak rase som er utslagsgivende for offentlighetens reaksjoner på det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 27 Aug 2014 - 02:35, said:

Det har vel kanskje litt sammenheng med at majoriteten av politimenn er hvite?(Uten at jeg er skråsikker på det, men bare tenker høyt). Og at "hvit skyter svart" blir "verre" enn "hvit skyter hvit"..?

Anonymous poster hash: e4a28...7cc

Det er en for så vidt tilforlatelig tanke hadde den godt andre veien også, men slik er det ikke. Ingen lager balubasirkus når en neger med politiskilt skyter ned en europeiskættet fattiglem i USA.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at han var ubevæpnet, befant seg et godt stykke unna bilen, og at han ble skutt ned. Det er fakta. Det ville ikke være første gang amerikansk politi dreper eller mishandler en svart mann uten skjellig grunn.

Godt stykke unna bilen, hva baserer du det på?

Jeg ser du fortsatt bruker argumentet om at han var ubevæpnet, men det spiller egentlig ingen rolle så lenge vedkommende ikke er pasifisert eller mener du at politimannen burde vente til Brown hadde fratatt ham skytevåpenet for at han skal kunne yte motstand?

Og hvorfor tar du fortsatt utgangspunkt i at dette var et utfall av rasisme, er det sannsynlig? Hvorfor skulle en enslig politimann skyte full en svart ungdom i et svart nabolag, synes du det henger på greip?

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt stykke unna bilen, hva baserer du det på?

Jeg ser du fortsatt bruker argumentet om at han var ubevæpnet, men det spiller egentlig ingen rolle så lenge vedkommende ikke er pasifisert eller mener du at politimannen burde vente til Brown hadde fratatt ham skytevåpenet for at han skal kunne yte motstand?

Og hvorfor tar du fortsatt utgangspunkt i at dette var et utfall av rasisme, er det sannsynlig? Hvorfor skulle en enslig politimann skyte full en svart ungdom i et svart nabolag, synes du det henger på greip?

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

Jeg vet ikke hva det var et utslag av. Eller om det henger på greip. Men vi vet at en ubevæpnet mann ble skutt ned på åpen gate. Seks skudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å moderere den fordi en som var overbevist om at negere utgjorde den fattigste gruppen i USA stiller seg tilvende til den.

I virkelighetens verden er det ingen hemmelighet at i USA er det først og fremst klasse, ikke rase, som er utslagsgivende for skytelysten til politiet. En synlig fattig og hvit lavklassemann har ikke noe større slingringsmonn enn en synlig gettoneger før politiet fyrer løs eller slår deg halvt fordervet. Men det er i hovedsak rase som er utslagsgivende for offentlighetens reaksjoner på det.

Det kan du selvsagt backe opp med noe mer enn bare troen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel kanskje litt sammenheng med at majoriteten av politimenn er hvite?(Uten at jeg er skråsikker på det, men bare tenker høyt). Og at "hvit skyter svart" blir "verre" enn "hvit skyter hvit"..?

Anonymous poster hash: e4a28...7cc

'' Hvit skyter svart i selvforsvar'' er like ikke som ''svart prøver å drepe hvit''. Eller mener du annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 42, on 27 Aug 2014 - 08:48, said:

Det kan du selvsagt backe opp med noe mer enn bare troen din?

Ikke mer enn at mine observasjonsevner i forhold det amerikanske samfunnet og rase er klart bedre enn dine. Jeg laller meg tross alt ikke inn statistisk usannsynlige forklaringsmodeller, som at det bare er negere som det amerikanske politiet skyter ned på åpen gate, selv om det bare er politiskutte negere vi hører om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer enn at mine observasjonsevner i forhold det amerikanske samfunnet og rase er klart bedre enn dine. Jeg laller meg tross alt ikke inn statistisk usannsynlige forklaringsmodeller, som at det bare er negere som det amerikanske politiet skyter ned på åpen gate, selv om det bare er politiskutte negere vi hører om.

Du kan med andre ord ikke underbygge påstanden. Men du finner det statistisk sannsynlig at det skytes mange hvite ubevæpnede mennesker, bare at vi ikke hører om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med andre ord ikke underbygge påstanden. Men du finner det statistisk sannsynlig at det skytes mange hvite ubevæpnede mennesker, bare at vi ikke hører om det.

Spekulasjoner. I USA er de aller fleste i fengsel enten med afrikansk opprinnelse eller latinoer. Minner ganske mye om fengslene i Norge hvor det ikke er nordmenn som utgjør majoriteten. Din forklaring på hvorfor ikke-hvite havner i fengsel i mye større grad enn hvite? Så lurer jeg på om du virkelig mener at en hvit politimann ikke kan skyte i selvforsvar hvis angriperen er av afrikansk opprinnelse.

Anonymous poster hash: f5920...7b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med andre ord ikke underbygge påstanden. Men du finner det statistisk sannsynlig at det skytes mange hvite ubevæpnede mennesker, bare at vi ikke hører om det.

Vi hører ikke om alle av de hundrevis av menneskene som blir skutt og drept av politiet i USA hvert eneste år, gjør vi vel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hører ikke om alle av de hundrevis av menneskene som blir skutt og drept av politiet i USA hvert eneste år, gjør vi vel?

Nei, vi gjør ikke det. Men de fleste av dem som blir skutt og drept av politiet, er kriminelle som løfter våpen mot politiet, ikke slipper våpenet, eller gjør en brå bevegelse som antyder at de er i ferd med å trekke et våpen. Og så har du selvsagt de såkalte "suicide by cop", som er en egen selvmordskategori, der "offeret" provoserer politiet til å skyte seg. Enten fordi de ikke orker tanken på å sitte i fengsel resten av livet, og derfor ikke vil tas levende, eller fordi de ganske enkelt er suicidale.

Det hører med til sjeldenhetene at ubevæpnede personer skytes på åpen gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulasjoner. I USA er de aller fleste i fengsel enten med afrikansk opprinnelse eller latinoer. Minner ganske mye om fengslene i Norge hvor det ikke er nordmenn som utgjør majoriteten. Din forklaring på hvorfor ikke-hvite havner i fengsel i mye større grad enn hvite? Så lurer jeg på om du virkelig mener at en hvit politimann ikke kan skyte i selvforsvar hvis angriperen er av afrikansk opprinnelse.

Anonymous poster hash: f5920...7b0

Jeg er ikke interessert i å følge det sidesporet, for her diskuterer vi ikke hvorfor folk av den ene eller andre kategorien havner i fengsel, men hvorfor en ubevæpnet mann ble skutt på åpen gate. Og det er ikke godtgjort at det var selvforsvar. Hvis politiet hadde en klar sak på at det var en berettiget nedskyting, så hadde de gått ut med det umiddelbart. Det har de ikke gjort.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i å følge det sidesporet, for her diskuterer vi ikke hvorfor folk av den ene eller andre kategorien havner i fengsel, men hvorfor en ubevæpnet mann ble skutt på åpen gate. Og det er ikke godtgjort at det var selvforsvar. Hvis politiet hadde en klar sak på at det var en berettiget nedskyting, så hadde de gått ut med det umiddelbart. Det har de ikke gjort.

Politiet har jo gått ut med at politimannen ble skadet og trengte behandling. Hvordan kan du da utelukke at det var selvforsvar?

Anonymous poster hash: 3d720...c90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Politiet har jo gått ut med at politimannen ble skadet og trengte behandling. Hvordan kan du da utelukke at det var selvforsvar?

Anonymous poster hash: 3d720...c90

Jeg utelukker ikke noe som helst. Hvordan skulle jeg kunne gjøre det? Jeg var ikke der. Ikke du heller. Men igjen, han var ubevæpnet og nå er han død. Skutt seks ganger. Det er ganske kraftig kost.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 42, on 27 Aug 2014 - 13:08, said:

Men de fleste av dem som blir skutt og drept av politiet, er kriminelle

En del er også psykisk syke hjemløse, som blir stressa og begynner å oppføre seg merkelig når politiet er aggressive mot dem, og mange av dem igjen er europeiskættede.

I det hele tatt skal det lite til før politiet i USA skyter hvis man er synlig lavklasse, og det er nettopp derfor det er statistisk usannsynlig at det bare er overfor negere de gjør det på tvilsomt grunnlag. Likevel er det bare når det skjer med negere at vi hører om det. Ikke minst fordi det dessverre er så mange europeere og europeiskættede som plages av postkolonial skyldfølelse, og føler dermed ikke at det gir dem samme moralske kredibilitet å lage balubasirkus over en av sine egne som over en neger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del er også psykisk syke hjemløse, som blir stressa og begynner å oppføre seg merkelig når politiet er aggressive mot dem, og mange av dem igjen er europeiskættede.

I det hele tatt skal det lite til før politiet i USA skyter hvis man er synlig lavklasse, og det er nettopp derfor det er statistisk usannsynlig at det bare er overfor negere de gjør det på tvilsomt grunnlag. Likevel er det bare når det skjer med negere at vi hører om det. Ikke minst fordi det dessverre er så mange europeere og europeiskættede som plages av postkolonial skyldfølelse, og føler dermed ikke at det gir dem samme moralske kredibilitet å lage balubasirkus over en av sine egne som over en neger.

Blir det noen dokumentasjon denne gangen? Eller skal vi forlite oss på dine observasjoner av det amerikanske samfunn? Postkolonial skyldfølelse hindrer folk i å reagere hvis noen de kjenner blir skutt ned av politiet uten grunn? Det er ukens tynneste, og det sier ikke lite på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utelukker ikke noe som helst. Hvordan skulle jeg kunne gjøre det? Jeg var ikke der. Ikke du heller. Men igjen, han var ubevæpnet og nå er han død. Skutt seks ganger. Det er ganske kraftig kost.

Neivel, når du ser denne kraftige kroppen true deg og du vet at du kommer til å tape kampen rent fysisk, så BØR du skyte for å forsvare deg. Eller mener du at han burde latt seg bli slått ned, miste våpenet sitt og eventuelt bli skutt og drept selv? For en naivitet ...

Anonymous poster hash: f5920...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...