Gå til innhold

Hva skjedde egentlig med Michael Brown?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hva skjedde egentlig?

I avisene så virker det som om dette var mors beste barn og at saken er et utslag av rasisme. Hvorfor ble det opptøyer, plyndring og hærverk i etterkant?



Anonymous poster hash: dd8e1...4d4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hva skjedde egentlig?

I avisene så virker det som om dette var mors beste barn og at saken er et utslag av rasisme. Hvorfor ble det opptøyer, plyndring og hærverk i etterkant?

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

Alt tyder på at han hadde begått noe kriminelt og da han prøvde å stikke av fra politiet senere ble han beskutt. Fordi han er av afrikansk opprinnelse ble det satt fokus på hans hudfarge og ikke på hans handlinger. Spørsmålet er hvorfor driver så mange unge i USA med kriminalitet? Et annet spørsmål er hvorfor er hans hudfarge den viktigste i saken når fokus bør være på hans handlinger?

Anonymous poster hash: f5920...7b0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt tyder på at han hadde begått noe kriminelt og da han prøvde å stikke av fra politiet senere ble han beskutt. Fordi han er av afrikansk opprinnelse ble det satt fokus på hans hudfarge og ikke på hans handlinger. Spørsmålet er hvorfor driver så mange unge i USA med kriminalitet? Et annet spørsmål er hvorfor er hans hudfarge den viktigste i saken når fokus bør være på hans handlinger?

Anonymous poster hash: f5920...7b0

For å ikke nevne at i denne forstaden bor det hovedsakelig personer av afrikansk opprinnelse mens mesteparten av politifolkene er hvite. Du kan tenke deg hvor mye rasisme mot politiet som springer ut fra de kriminelle miljøene der. Jeg har selv bodd i USA et sted hvor det var flere med afrikansk opprinnelse enn hvite og har sett rasismen de førstnevnte viser mot de sistnevnte.

Anonymous poster hash: f5920...7b0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt tyder på at han hadde begått noe kriminelt og da han prøvde å stikke av fra politiet senere ble han beskutt. Fordi han er av afrikansk opprinnelse ble det satt fokus på hans hudfarge og ikke på hans handlinger. Spørsmålet er hvorfor driver så mange unge i USA med kriminalitet? Et annet spørsmål er hvorfor er hans hudfarge den viktigste i saken når fokus bør være på hans handlinger?

Anonymous poster hash: f5920...7b0

Det er jo ikke slik det fremstilles i media. Offentlige arrangementer har jo minutts stillhet og går i tog for saken. Hvorfor opptøyene og kriminaliteten etterpå? Man ser ikke tusentalls hvite mennesker, eller noen mennesker for den saks skyld gå i tog og markere når en politimann blir drept, eller når en hvit mann blir drept av politiet. Ikke raserer de bydelen etterpå heller.

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overraskende, men på NBC hadde de spurt sorte som bodde i nabo statene til Missouri.

Her mente 50% av de sorte at politimannen hadde handlet i selvforsvar, litt rart hadde ikke trodde det var så mange, men som reporteren sa, de fleste offrene for kriminalitet er også sorte.

Ellers så hevder noen øyenvitner at Brown slås med politimannen om pistolen rett før skyting og at han ropte flere varsler før ha skjøt. Browns kamerat hevder at han ble skutt fordi han gikk midt i gaten.



Anonymous poster hash: 5b17f...a21
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva skjedde egentlig?

I avisene så virker det som om dette var mors beste barn og at saken er et utslag av rasisme. Hvorfor ble det opptøyer, plyndring og hærverk i etterkant?

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

Det som skjer er mye det samme som skjedde forrige gang på vestkysten: Det er økonomisk krise for en stor del av befolkningen og raselinjene blir tydeligere: Svarte har flere arbeidsledige og flere lavtlønnede og flere som blir mistenkt og anklaget fra rettssystemet sin side. Man kan ha en lang diskusjon om hvorvidt det handler om rassisme, men uansett får man en konfliktlinje som blir mere og mere betent.

I den sammenhengen er det faktisk nesten ubetydelig om Michael Brown var mors beste barn eller djevelen i oppstandelse; det ble en katalysator for opptøyer.

Jeg driver å poengterer viktigheten om håp. Samfunn overlever stort sett kun på håp; så lenge folk har ett håp om at ting blir bedre og at samfunnet er slik at morgendagen kan bli litt bedre enn dagen i dag, vil folk følge reglene og forholde seg til autoritetene.

Men i det man ikke har håp lenger og man føler ingenting blir bedre, kommer våre urinstinkter fram, og vi bruke alle våre mennesklige ressurser for å ta oss til rette på toppen av næringskjeden. Og i suburbia betyr det å rane butikkeieren for mat, ting og penger.

Lærdommen vi kan ta av dette, er følgende :

1. Autoritær makt må utøves med ekstrem varsomhet. Politi virker ikke hvis det ikke har støtte blant folk flest. Der er alltid flere som skal kontrolleres enn det er kontrollpersoner.

2. Relativ fattigdom er ikke nødvendigvis mindre problematisk enn reell fattigdom. Fattigdom er først og fremst ett stabilitetsproblem. Og ustabilitet i en velfødd populasjon er større problem enn i en utarmet en.

3. Det viktigste verktøyet man kan bruke politisk er HÅP.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden vitnene i saken har sprikende forklaringer er det vel fortsatt uklart hva som virkelig skjedde da Michael Brown ble skutt?

Politiet har publisert en video som viser at Michael Brown stjal sigaretter og dyttet til en ansatt som forsøkte å stanse han. Dette skal ha skjedd kort tid før han ble skutt.

"Historien om Ferguson er historien om en forstad som i løpet av et par tiår er blitt en trykkoker for rasemotsetninger.

Inntil 1980-tallet var et stort flertall av dem som bodde her hvite. I dag er 67 prosent svarte og et stort flertall av befolkningen er ung.

Samtidig reflekterer lokale myndigheter og politistyrken ikke at en stor demografisk endring har funnet sted. 50 av 53 politifolk i Ferguson er hvite. Nesten hele kommunestyret er hvitt.

Et stort flertall av befolkningen i den lille forstaden er i 20- og 30-årene og mange lever under fattigdomsgrensen.

– Folk her føler seg urettferdig behandlet av politiet, men er også opptatt av mangel på økonomiske muligheter. Det er det som er roten til frustrasjoner som kommer til utløp nå"

http://www.nrk.no/verden/knallhard-kritikk-av-usa-politiet-1.11879841



Anonymous poster hash: 3d720...c90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vitnene i saken har sprikende forklaringer er det vel fortsatt uklart hva som virkelig skjedde da Michael Brown ble skutt?

Politiet har publisert en video som viser at Michael Brown stjal sigaretter og dyttet til en ansatt som forsøkte å stanse han. Dette skal ha skjedd kort tid før han ble skutt.

"Historien om Ferguson er historien om en forstad som i løpet av et par tiår er blitt en trykkoker for rasemotsetninger.

Inntil 1980-tallet var et stort flertall av dem som bodde her hvite. I dag er 67 prosent svarte og et stort flertall av befolkningen er ung.

Samtidig reflekterer lokale myndigheter og politistyrken ikke at en stor demografisk endring har funnet sted. 50 av 53 politifolk i Ferguson er hvite. Nesten hele kommunestyret er hvitt.

Et stort flertall av befolkningen i den lille forstaden er i 20- og 30-årene og mange lever under fattigdomsgrensen.

– Folk her føler seg urettferdig behandlet av politiet, men er også opptatt av mangel på økonomiske muligheter. Det er det som er roten til frustrasjoner som kommer til utløp nå"

http://www.nrk.no/verden/knallhard-kritikk-av-usa-politiet-1.11879841

Anonymous poster hash: 3d720...c90

Hvorfor stabler de ikke samfunnet på bena i stedet for å rasere og plyndre uskyldige?

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stabler de ikke samfunnet på bena i stedet for å rasere og plyndre uskyldige?

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

Det er en enorm motstand i USA mot statsmakt. Og den er gjennomgående igjennom samfunnet fra topp til bunn. Det er grunnen til at republikanerene faktisk har støtte fra velgergrupper som rammes av politikken deres.

Så de har faktisk ikke verktøyene for å bygge samfunnet. Amerika er på mange måter bygd på en Drøm og er 100% avhengig av at drømmen er troverdig, ellers kollapser alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor var det nødvendig å skyte en ubevæpnet person seks ganger?

Jeg ser politiet forsøker å rette på sitt eget image ved å offentliggjøre film som etter sigende viser at Michael Brown var en tyv og en bølle. Jeg ville ikke være i stand til å identifisere noen på bakgrunn av denne videoen, men kanskje de kan backe det med et vitnemål fra den butikkansatte.

Dette forklarer imidlertid ikke hvorfor det var nødvendig å skyte ham til døde. Han ble skutt seks ganger. Mens han forsøkte å komme seg vekk, ubevæpnet. Dette kan ikke ha vært selvforsvar.

Man har sett at politiet i Ferguson tar ganske hardt i folk, uten at det egentlig er behov for det. Et par journalister som ikke gjorde annet enn å følge politiets ordre om å forlate en burgersjappe, ble likevel trykket opp mot veggen og arrestert. Uten grunn. Jeg tror ikke at det er noen overdrivelse at det eksisterer iallfall en subkultur for maktmisbruk og overdreven voldsbruk der.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor var det nødvendig å skyte en ubevæpnet person seks ganger?

Jeg ser politiet forsøker å rette på sitt eget image ved å offentliggjøre film som etter sigende viser at Michael Brown var en tyv og en bølle. Jeg ville ikke være i stand til å identifisere noen på bakgrunn av denne videoen, men kanskje de kan backe det med et vitnemål fra den butikkansatte.

Dette forklarer imidlertid ikke hvorfor det var nødvendig å skyte ham til døde. Han ble skutt seks ganger. Mens han forsøkte å komme seg vekk, ubevæpnet. Dette kan ikke ha vært selvforsvar.

Man har sett at politiet i Ferguson tar ganske hardt i folk, uten at det egentlig er behov for det. Et par journalister som ikke gjorde annet enn å følge politiets ordre om å forlate en burgersjappe, ble likevel trykket opp mot veggen og arrestert. Uten grunn. Jeg tror ikke at det er noen overdrivelse at det eksisterer iallfall en subkultur for maktmisbruk og overdreven voldsbruk der.

Hvem vet? Enkelte steder er det spekulert i at han har stormet mot politimannen som da muligens har hatt veldig kort tid på å reagere og har måttet skyte så mange skudd han har rukket. Kanskje var han ruset på narkotika i tillegg, noe som det finnes eksempler på at har gjort forbrytere vanskelig å pasifisere. Hvis han virkelig prøvde å frata politimannen tjenestevåpnet tidligere så burde det i seg selv være en grunn til å stanse ham med alle midler, og være helt sikker.

Hadde jeg vært politimann og opplevd at en ruset mann som er en halvmeter høyere enn meg stormer mot meg etter å ha forsøkt å frata meg et våpen og at jeg bare hadde hatt sekunder å reagere på så hadde jeg nok tømt så mye av magasinet som mulig selv. Det gjør det ikke til et rasistisk motivert drap og det legitimerer ikke plyndring og opptøyer.

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet? Enkelte steder er det spekulert i at han har stormet mot politimannen som da muligens har hatt veldig kort tid på å reagere og har måttet skyte så mange skudd han har rukket. Kanskje var han ruset på narkotika i tillegg, noe som det finnes eksempler på at har gjort forbrytere vanskelig å pasifisere. Hvis han virkelig prøvde å frata politimannen tjenestevåpnet tidligere så burde det i seg selv være en grunn til å stanse ham med alle midler, og være helt sikker.

Hadde jeg vært politimann og opplevd at en ruset mann som er en halvmeter høyere enn meg stormer mot meg etter å ha forsøkt å frata meg et våpen og at jeg bare hadde hatt sekunder å reagere på så hadde jeg nok tømt så mye av magasinet som mulig selv. Det gjør det ikke til et rasistisk motivert drap og det legitimerer ikke plyndring og opptøyer.

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

De vitneutsagnene jeg har sett, sier at han ble skutt ned mens han forsøkte å komme seg lengst mulig unna politibilen.

Hva det ellers spekuleres i, finner jeg litt uinteressant, for man kan skyte en person i selvforsvar, men ikke fordi han er ruset og ikke pga noe han gjorde noen minutter, timer eller dager før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vitneutsagnene jeg har sett, sier at han ble skutt ned mens han forsøkte å komme seg lengst mulig unna politibilen.

Hva det ellers spekuleres i, finner jeg litt uinteressant, for man kan skyte en person i selvforsvar, men ikke fordi han er ruset og ikke pga noe han gjorde noen minutter, timer eller dager før.

Enn dersom det stemmer at han rett før han forsøkte å stikke av, angrep politimannen og forsøkte å frata politimannen tjenestevåpenet?

Ifølge wikipedia så ble det foretatt 3 obduksjoner, alle konkluderte med at alle skuddene var skutt forfra. Jeg får ikke det til å stemme med at han ble truffet mens han "forsøkte å komme seg lengst mulig unna politibilen". Hva mener du er mest sannsynlig, at alle obduksjonerapportene er fingerte eller at vitneutsagnene er uriktige?

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enn dersom det stemmer at han rett før han forsøkte å stikke av, angrep politimannen og forsøkte å frata politimannen tjenestevåpenet?

Ifølge wikipedia så ble det foretatt 3 obduksjoner, alle konkluderte med at alle skuddene var skutt forfra. Jeg får ikke det til å stemme med at han ble truffet mens han "forsøkte å komme seg lengst mulig unna politibilen". Hva mener du er mest sannsynlig, at alle obduksjonerapportene er fingerte eller at vitneutsagnene er uriktige?

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

Det forandrer ikke på at han var ubevæpnet og ikke utgjorde en trusel på det tidspunktet da han ble skutt.

Jeg er ikke så veldig opptatt av andre forhold i saken. Hvis han ble skutt mens han var ubevæpnet, og ikke utgjorde noen umiddelbar fare, så er det ganske ille.

Det at han ble skutt forfra er ikke noe videre informativt. Han kan ha stoppet og snudd seg pga en trusel om at han ville bli skutt, f.eks. Jeg venter på en skikkelig etterforskning. Inntil flere fakta foreligger, så er den eneste vesentlige informasjonen har at han er død etter å ha blitt skutt seks ganger, og at han var ubevæpnet da det skjedde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Grunnen til opptøyene var ikke bare at en svart mann ble skutt, men at en svart mann ble skutt, og de ikke fikk svar på noen som helst, politet tilbake holdte info, politimannen ble ikke siktet eller noen ting. selv om vitner sa det så ut som et drap på en ubevepenet mann, like vel holdt politet alt inne, i stede for å slippe obduksjonsrapporten. slipper politet vidoen av tyveriet Brown gjorde før han ble skutt, alt for å få Brown til å se så farlig og slem ut som mulig, like vel får ikke familie eller andre noe svar fra politet.

Og dette i en atmosfære der svarte menn blir skutt rett som der er under "mystiske" omstendigheter av hvite politifolk rett som det er. inkludert en som blir skutt i baksettet av en politibil mens han har håndjern på seg, der politet mente han tok selvmord...

Mange steder I usa sitter de hvite med makten, både i politi og i det politiske, som i Ferguson

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forandrer ikke på at han var ubevæpnet og ikke utgjorde en trusel på det tidspunktet da han ble skutt.

Jeg er ikke så veldig opptatt av andre forhold i saken. Hvis han ble skutt mens han var ubevæpnet, og ikke utgjorde noen umiddelbar fare, så er det ganske ille.

Det at han ble skutt forfra er ikke noe videre informativt. Han kan ha stoppet og snudd seg pga en trusel om at han ville bli skutt, f.eks. Jeg venter på en skikkelig etterforskning. Inntil flere fakta foreligger, så er den eneste vesentlige informasjonen har at han er død etter å ha blitt skutt seks ganger, og at han var ubevæpnet da det skjedde.

Ikke utgjorde noen trussel? Igjen: Er det ikke å anse som en trussel dersom en etter sigende ruset mann som er en halvmeter høyere enn deg stormer mot deg etter tidligere å ha grepet etter våpenet ditt? I tillegg er det rapportert at politimannen også hadde skader i hodet som stammet fra episoden. Hva som skjedde vet vi ikke, men du later til å la all tvil gå i favør Brown og vice versa. Man kan jo spørre seg hva som er mest sannsynlig, at en midt-på-treet politimann plutselig bestemmer seg for å gå rouge og skyte full en svart ungdom i et svart nabolag.

Ubevæpnet eller ikke spiller forsåvidt liten rolle når man er enslig politimann og står ovenfor en tildels mye større motstander. Havner man i basketak og motstanderen får tak i våpenet, ja da har man tapt på alle måter. Dette er en trussel i aller høyeste grad og som politimann så har man sin rett til å skyte og i tilfelle drepe.

Du mener fortsatt at det er sannsynlig at Brown prøvde å flykte, men ble lurt til å snu seg rundt og bli skutt 6 ganger i framsiden? Jaja..

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ikke slik det fremstilles i media. Offentlige arrangementer har jo minutts stillhet og går i tog for saken. Hvorfor opptøyene og kriminaliteten etterpå? Man ser ikke tusentalls hvite mennesker, eller noen mennesker for den saks skyld gå i tog og markere når en politimann blir drept, eller når en hvit mann blir drept av politiet. Ikke raserer de bydelen etterpå heller.

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

Media lyver selvfølgelig. Du tror ikke media kommer ut med sannheten? Sannheten er langt fra PK og PK er veldig, veldig viktig i USA. for å sitere AB i #16 som skriver noe veldig, veldig viktig:

Ubevæpnet eller ikke spiller forsåvidt liten rolle når man er enslig politimann og står ovenfor en tildels mye større motstander. Havner man i basketak og motstanderen får tak i våpenet, ja da har man tapt på alle måter. Dette er en trussel i aller høyeste grad og som politimann så har man sin rett til å skyte og i tilfelle drepe.

Du mener fortsatt at det er sannsynlig at Brown prøvde å flykte, men ble lurt til å snu seg rundt og bli skutt 6 ganger i framsiden? Jaja..

Anonymous poster hash: f5920...7b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forandrer ikke på at han var ubevæpnet og ikke utgjorde en trusel på det tidspunktet da han ble skutt.

Jeg er ikke så veldig opptatt av andre forhold i saken. Hvis han ble skutt mens han var ubevæpnet, og ikke utgjorde noen umiddelbar fare, så er det ganske ille.

Det at han ble skutt forfra er ikke noe videre informativt. Han kan ha stoppet og snudd seg pga en trusel om at han ville bli skutt, f.eks. Jeg venter på en skikkelig etterforskning. Inntil flere fakta foreligger, så er den eneste vesentlige informasjonen har at han er død etter å ha blitt skutt seks ganger, og at han var ubevæpnet da det skjedde.

Fyren var 193 cm høy og 126kg, politimannen hadde skader i ansiktet, klart han var en trussel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at dette var rasisme, for jeg vet ikke hva som skjedde. Men at våpenbruken i USA er ute av kontroll, er vel ingen nyhet. Folk blir skutt over en lav sko. Enten av politiet eller av kriminelle. Får håpe USA tar et oppgjør med våpenlovene sine en vakker dag, og at politiet slutter å skyte på alt som rører seg.

Anonymous poster hash: e4a28...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utgjorde noen trussel? Igjen: Er det ikke å anse som en trussel dersom en etter sigende ruset mann som er en halvmeter høyere enn deg stormer mot deg etter tidligere å ha grepet etter våpenet ditt? I tillegg er det rapportert at politimannen også hadde skader i hodet som stammet fra episoden. Hva som skjedde vet vi ikke, men du later til å la all tvil gå i favør Brown og vice versa. Man kan jo spørre seg hva som er mest sannsynlig, at en midt-på-treet politimann plutselig bestemmer seg for å gå rouge og skyte full en svart ungdom i et svart nabolag.

Ubevæpnet eller ikke spiller forsåvidt liten rolle når man er enslig politimann og står ovenfor en tildels mye større motstander. Havner man i basketak og motstanderen får tak i våpenet, ja da har man tapt på alle måter. Dette er en trussel i aller høyeste grad og som politimann så har man sin rett til å skyte og i tilfelle drepe.

Du mener fortsatt at det er sannsynlig at Brown prøvde å flykte, men ble lurt til å snu seg rundt og bli skutt 6 ganger i framsiden? Jaja..

Anonymous poster hash: dd8e1...4d4

Jeg mener at han var ubevæpnet, befant seg et godt stykke unna bilen, og at han ble skutt ned. Det er fakta. Det ville ikke være første gang amerikansk politi dreper eller mishandler en svart mann uten skjellig grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...