Gå til innhold

Bytte fra iPhone til android?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Cartman

Hersketeknikk? Hahahahahaha. Poenget mitt var at det du skrev var morsomt. "Det er antall prosessorkjerner som betyr noe"... er du virkelig seriøs? Eller var det sarkastisk? I tillegg skriver du at kunder spør deg om batteri, noe som gjør at jeg antar du jobber med elektronikk / mobilsalg? Stakkars kundene dine..

Nesten alt du har sagt i denne tråden er feil. Hvor har du fått opplæring?

Hva er feil? Mener du å si at en 1 kjerners prosessor er like gode som en fire kjerners prosessor? Mener du at prosessorens kapasitet ikke har noe å si for hvor fort telefonen jobber? Hva mener du? Lær meg opp på nytt er du snill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, generelt er en enkjernesprosessor ikke like god som en firekjernersprosessor, det er helt riktig. Men å si at at det "er prosessorkjerner som betyr noe" vitner om lite forståelse for hvordan en slikt fungerer. Veldig enkelt forklart vil en prosessor med flere kjerner fordele oppgavene den blir gitt, slik at arbeidet blir utført på en mer effektiv måte, både arbeidsmessig og med tanke på strøm. (100% arbeid på en kjerne kontra 100% arbeid fordelt på fire kjerner, og det trekker mye mer strøm med én kjerne på 100% arbeid enn fire på 25%.)

Men! Det er langt fra alle programmer, apps osv som tar i bruk fire kjerner. Det finnes et hav av androidtelefoner der ute, og veldig mange som lager apps har interesse av at flest mulig kan bruke programmene de lager. Ergo er de ofte laget for å kunne kjøres på enklere telefoner som gjerne bare har en énkjernersprosessor. De programmene vil ikke ta nytte av flere kjerner. Enkelte oppgaver kjører til og med bedre på en duocore enn en quadcore av samme type, ref. en mengde forskjellige tester og artikler rundt på nettet.

The reality is that the quad-core could be better, it could be equal, or it could be appreciably worse. -- Nick DiCarlo, Samsung

http://www.cnet.com/news/7-myths-about-quad-core-phones-smartphones-unlocked/

http://businesstoday.intoday.in/story/quad-core-vs-dual-core/1/186261.html

To saker jeg fant etter ti sekunders googling.

Utover det, så..

"Om mobilen er treg, har det med antall prosessorkjerner å gjøre." Uuh.. Ok. Hvordan har det seg da at Iphone 5S KNUSER en rekke telefoner med firekjernersprosessorer? Ta f.eks Desire 500. Den har en quadcore. Tror du virkelig den telefonen, til 1500 kroner, hefter seg mot I5S' tokjernersprosessor? Nei. Det gjør den så absolutt ikke. Arkitekturen til prosessoren har mye med farten å gjøre, uten at jeg kan en dritt om hvordan akkurat det fungerer. Men å komme med en sånn påstand er rett og slett bare feil. I tillegg har OSet selvfølgelig mye å si. iOS er mye "renere" enn Android, og Androidtelefoner kommer som regel med mye bloatware fra produsentene som også er med på å gjøre telefonen tregere. Ergo kan en telefon med tokjernersprosessor oppleves mye raskere enn en firekjerners, varierende fra OS og produsent.

Om bilder blir dårlige eller ei har lite med antall megapixler og blitz å gjøre. Software er med på å trekke ned, se HTC-telefoner, samt bildebrikken som sitter i telefonene. I mange tilfeller kan man få bedre bilder ved å slutte å ta i bruk kamerasoftwaren som produsentene legger ved telefonen. Blitt bedre med de nyere telefonene, men ikke alltid godt nok.

Og sist, det med batterier. Du får kjøpt batterier på internett, ja, og UORIGINALE batterier kan være dårlige (og til med farlige!) å ha i telefonen. Men du får sannelig kjøpt originale batterier til en slikk og ingenting på en rekke (norske!) nettsteder, som er dønn like de du får med i eska direkte fra produsent. mytrendyphone.no er en slik nettside, og for å bruke meg selv som eksempel kjøpte jeg et originalbatteri til min S4 der til 70 kr (uten emballasje), sammenlignet med f.eks Elkjøp som tar flere hundre kroner for nøyaktig samme batteri. Håper ikke du fraråder kundene dine til å kjøpe batteri på nettet. :s (Og ja, jeg så at du skrev "som oftest".)

Protip: Aldri snakk om specs til den generelle kunde. De skjønner ikke en dritt uansett.. Prosessorkjerner? Jeg har jobbet med dette i flere år og skjønner så vidt hva det betyr selv.

Og bare la det være sagt: Jeg har aldri eid en iPhone i hele mitt liv, og har vært gjennom disse smarttelefonene i denne rekkefølga: Galaxy S1, S2, Note, S3, Note 2, S4, S5.

Endret av Klatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Nei, generelt er en enkjernesprosessor ikke like god som en firekjernersprosessor, det er helt riktig. Men å si at at det "er prosessorkjerner som betyr noe" vitner om lite forståelse for hvordan en slikt fungerer. Veldig enkelt forklart vil en prosessor med flere kjerner fordele oppgavene den blir gitt, slik at arbeidet blir utført på en mer effektiv måte, både arbeidsmessig og med tanke på strøm. (100% arbeid på en kjerne kontra 100% arbeid fordelt på fire kjerner, og det trekker mye mer strøm med én kjerne på 100% arbeid enn fire på 25%.)

Men! Det er langt fra alle programmer, apps osv som tar i bruk fire kjerner. Det finnes et hav av androidtelefoner der ute, og veldig mange som lager apps har interesse av at flest mulig kan bruke programmene de lager. Ergo er de ofte laget for å kunne kjøres på enklere telefoner som gjerne bare har en énkjernersprosessor. De programmene vil ikke ta nytte av flere kjerner. Enkelte oppgaver kjører til og med bedre på en duocore enn en quadcore av samme type, ref. en mengde forskjellige tester og artikler rundt på nettet.

http://www.cnet.com/news/7-myths-about-quad-core-phones-smartphones-unlocked/

http://businesstoday.intoday.in/story/quad-core-vs-dual-core/1/186261.html

To saker jeg fant etter ti sekunders googling.

Utover det, så..

"Om mobilen er treg, har det med antall prosessorkjerner å gjøre." Uuh.. Ok. Hvordan har det seg da at Iphone 5S KNUSER en rekke telefoner med firekjernersprosessorer? Ta f.eks Desire 500. Den har en quadcore. Tror du virkelig den telefonen, til 1500 kroner, hefter seg mot I5S' tokjernersprosessor? Nei. Det gjør den så absolutt ikke. Arkitekturen til prosessoren har mye med farten å gjøre, uten at jeg kan en dritt om hvordan akkurat det fungerer. Men å komme med en sånn påstand er rett og slett bare feil. I tillegg har OSet selvfølgelig mye å si. iOS er mye "renere" enn Android, og Androidtelefoner kommer som regel med mye bloatware fra produsentene som også er med på å gjøre telefonen tregere. Ergo kan en telefon med tokjernersprosessor oppleves mye raskere enn en firekjerners, varierende fra OS og produsent.

Om bilder blir dårlige eller ei har lite med antall megapixler og blitz å gjøre. Software er med på å trekke ned, se HTC-telefoner, samt bildebrikken som sitter i telefonene. I mange tilfeller kan man få bedre bilder ved å slutte å ta i bruk kamerasoftwaren som produsentene legger ved telefonen. Blitt bedre med de nyere telefonene, men ikke alltid godt nok.

Og sist, det med batterier. Du får kjøpt batterier på internett, ja, og UORIGINALE batterier kan være dårlige (og til med farlige!) å ha i telefonen. Men du får sannelig kjøpt originale batterier til en slikk og ingenting på en rekke (norske!) nettsteder, som er dønn like de du får med i eska direkte fra produsent. mytrendyphone.no er en slik nettside, og for å bruke meg selv som eksempel kjøpte jeg et originalbatteri til min S4 der til 70 kr (uten emballasje), sammenlignet med f.eks Elkjøp som tar flere hundre kroner for nøyaktig samme batteri. Håper ikke du fraråder kundene dine til å kjøpe batteri på nettet. :s (Og ja, jeg så at du skrev "som oftest".)

Protip: Aldri snakk om specs til den generelle kunde. De skjønner ikke en dritt uansett.. Prosessorkjerner? Jeg har jobbet med dette i flere år og skjønner så vidt hva det betyr selv.

Ser egentlig ikke hva uenigheten består i. Okey tar det trinnvis.

1. Enig. Likevel er det slik at Smartphones må som regel lades hver kveld før du legger deg. Kan dempe skjermbelysningen og slå av 4g for å spare strøm.

2. Enig. Men det er i dag. Du betaler ikke 4000 kroner for en telefon som er moderne i dag, men ikke i morgen.

3. Iphone 5s har en kraftig to kjerners prosessor som er godt tilpasset til apps på IOS. Likevel vil jeg hevde at quad core er fremtiden. Tar du prisen på en iphone 5s og sammenligner med varighet og ytelse, så er den etter min mening ikke god nok. Samsung gjør klokt i å satse på kraftige prosessorer, som kan håndtere større arbeidsoppgaver. Det vil komme mer avanserte apps.

4. Har ikke hevdet at et orginalt Samsung batteri er dårlig. Som regel kommer kundene med uoriginale batterier.

5. Har aldri hevdet at jeg snakker mye om specs med kundene. Leser du et tidligere innlegg ga jeg TS råd om å søke på gsmarena og finne den telefonen han eller hun trenger. Hvis man går til en selger og spør om råd, så får man den telefonen selger får mest provisjon på å selge. Det slår aldri feil.

6. Som selger gjør jeg en god jobb. Sjelden klager på jobben som er utført og selger bra. Kunden sier hva kunden forventer av en telefon og jeg finner den telefonen. Alt fra Doro til Iphone selger.

Avslutningsvis vil jeg stå fast ved at specs har mye å si. Man må bare vite hva man skal se etter. Qaud core, operativsystem versjon, kamera med 8 mp eller mer, autofokus, led-flash og 2600 mAh batteri eller bedre er det jeg foretrekker. Specsene tar aldri feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Dette er min telefon. http://www.gsmarena.com/lg_optimus_g_e975-4941.php

Virkelig en god telefon, som er minst like god som en hvilken som helst iphone. Tar sykt gode bilder i all slags vær, hakker aldri, 4g som gjør at man surfer raskt på nettet og en gunstig pris. Brukeropplevelsen er topp fordi den er stilren, rask, stor lagringsplass og tar gode bilder. Ulempen er at batteriet ikke er kraftig nok, men det er et problem med de fleste Smartphones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fair enough. Men.. å påstå at det er antall prosessorkjerner som betyr at telefonen er treg eller ikke er rett og slett feil. Det var i grunn det jeg reagerte på. Og det bekrefter du jo greit selv ved å si deg enig i at prosessoren i IP5S er bedre enn en rekke firekjernersprosessorer. Poenget mitt var i grunn at det aldri er så enkelt som det virket som om du ville ha det til. Det ligger uendelig mye mer bak enn bare kjerner. Tanken min var at om jeg hadde kommet til deg som kunde som ville ha ny telefon, og du hadde lirt fra deg "det er prosessorkjerner som betyr noe", så hadde jeg snudd meg og gått. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Fair enough. Men.. å påstå at det er antall prosessorkjerner som betyr at telefonen er treg eller ikke er rett og slett feil. Det var i grunn det jeg reagerte på. Og det bekrefter du jo greit selv ved å si deg enig i at prosessoren i IP5S er bedre enn en rekke firekjernersprosessorer. Poenget mitt var i grunn at det aldri er så enkelt som det virket som om du ville ha det til. Det ligger uendelig mye mer bak enn bare kjerner. Tanken min var at om jeg hadde kommet til deg som kunde som ville ha ny telefon, og du hadde lirt fra deg "det er prosessorkjerner som betyr noe", så hadde jeg snudd meg og gått. :(

Har ikke sagt at den er bedre enn en rekke firekjernersprosessorer. Fire eller åttekjernersprosessorer er bedre enn en kraftig to kjerner. Likevel er spørsmålet hva du skal bruke telefonen til. Jeg mener at fremtiden vil vise at firekjernersprosessoren er bedre på lengre sikt og man må tenke langsiktig når man punger ut tusenvis av kroner. Problemet er at man ikke har utviklet batterier som er gode nok. Et eksempel er jo at Samsung lagde i9500, men den ble vell nesten ikke solgt i Norge??? (kan ikke huske å ha sett den) Det var derimot i9505 som ble solgt i norske butikker. Dette fordi den hadde en noe svakere prosessor som stod i stil med batteriet.

Hvis telefonen til en kunde plutselig blir treg, så kan det være et hav av muligheter for hvorfor den er treg. Vannskader, slagskader, produktfeil etc. Derimot er den treg fra dag en, så skyldes det enten feilproduksjon eller at kunden bruker programmer som telefonen ikke har kapasitet til å kjøre (sannsynligvis prosessor, ram???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...