Gå til innhold

Hvordan makrell i tomat ble uspiselig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå spiser ikke jeg makrell i tomat, men samboeren min elsker det. Hun kan godt ta opp en boks, spise halve og ta resten dagen etter. MEN hun legger alltid plastpose rundt. Kan det være at det skjer en kjemisk reaksjon med andre matvarer trollet har i kjøleskapet om det ikke er lufttett rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om jeg bruker et tett lokk på originalboksen, hindrer det ikke helt at smaken forandrer seg. Så lenge fisken er i kontakt med metallet, vil smaken endre seg.

At makrell i tomat smaker vondt neste dag, trodde jeg var enkel barnelærdom? For meg har det alltid vært sånn. Det samme gjelder også for leverpostei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg bruker et tett lokk på originalboksen, hindrer det ikke helt at smaken forandrer seg. Så lenge fisken er i kontakt med metallet, vil smaken endre seg.

At makrell i tomat smaker vondt neste dag, trodde jeg var enkel barnelærdom? For meg har det alltid vært sånn. Det samme gjelder også for leverpostei.

Det har jeg aldri opplevd med leverpostei.

Anonymous poster hash: 6f1a0...29c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg bruker et tett lokk på originalboksen, hindrer det ikke helt at smaken forandrer seg. Så lenge fisken er i kontakt med metallet, vil smaken endre seg.

At makrell i tomat smaker vondt neste dag, trodde jeg var enkel barnelærdom? For meg har det alltid vært sånn. Det samme gjelder også for leverpostei.

Jeg synes også at leverposteien smaker helt anderledes nyåpnet enn etter 1 el flere dager i kjøleskap etter åpning, men den smaker ikke vondt for det

Anonymous poster hash: a2e46...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg bruker et tett lokk på originalboksen, hindrer det ikke helt at smaken forandrer seg. Så lenge fisken er i kontakt med metallet, vil smaken endre seg.

At makrell i tomat smaker vondt neste dag, trodde jeg var enkel barnelærdom? For meg har det alltid vært sånn. Det samme gjelder også for leverpostei.

Gjelder da i så fall kun for familie på boks og ikke skikkelig leverpostei. Har aldri opplevd bismak på leverpostei og jeg spiser det hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder da i så fall kun for familie på boks og ikke skikkelig leverpostei. Har aldri opplevd bismak på leverpostei og jeg spiser det hver dag.

Ja, det gjelder mest for "barn på boks"-leverposteien og ikke ovnsbake typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Det er helt vanlig. Ikke spør meg hvorfor. Makrell i tomat må spises samme dag. Jeg har nå kjøpt på tube for å se om det blir annerledes.

Tube funker kjempebra! Jeg bruker å ha makrell i tomat i tube i kjøleskapet på jobben :) Holder helt til jeg har spist den opp (en ukes tid) men den ser ikke like delikat ut som vanlig makrell i tomat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Selv om jeg bruker et tett lokk på originalboksen, hindrer det ikke helt at smaken forandrer seg. Så lenge fisken er i kontakt med metallet, vil smaken endre seg.

At makrell i tomat smaker vondt neste dag, trodde jeg var enkel barnelærdom? For meg har det alltid vært sånn. Det samme gjelder også for leverpostei.

Hææ! Jeg spiser fra samme leverposteiboks i en uke jeg uten å smake forskjell i smak :P
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell inneholder mye fett som harskner lett. Det starter med en gang boksen åpnes, og det blir bare mer og mer harsk over tid. Det hjelper å bruke et tett lokk, men siden det allerede har kommet oksygen til vil det bare sinke harskningen. Den eneste måten å hindre makrell i tomat i å harskne er å spise den fortest mulig.

Fun fact: Smaken av agurkskall er harsknet fett. Åpnet tran vil over tid harskne, og på et tidspunkt av prosessen vil det lukte agurk. Da lønner det seg å drikke opp flasken før den før den harske smaken blir vond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Gjelder da i så fall kun for familie på boks og ikke skikkelig leverpostei. Har aldri opplevd bismak på leverpostei og jeg spiser det hver dag.

Familie på boks? Hva slags matvaner er det du har? :sjokk:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang en metallboks med makrell i tomat. Den var ganske så stor og tykk, full av makrell i tomat! Trollet skulle spise en brødskive med dette pålegget, men det var så mye i boksen at resten måtte settes i kjøleskapet. Trollet åt seg mett og la seg til å sove. Da trollet våknet igjen dagen etter, og skulle ta seg en ny brødskive med makrell i tomat og satte tennene i skiven, fikk han seg et sjokk! Det smakte helt grusomt vondt! Hva hadde skjedd med pålegget?

Anonymous poster hash: 0f2d2...301

Trollet fikk vondt fordi han hadde hele boksen med makrell i tomat på skiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, hva slags kjemisk reaksjon skjer i en makrell i tomat-boks som gjør at den dagen derpå, tross kjølig oppbevaring, smaker vondt? Lurer trollet på.

Anonymous poster hash: 0f2d2...301

Jeg liker ikke makrell i tomat som har stått i ett døgn. Men når jeg spiser det til kvelds er det ikke så ille til frokost. Sylteagurk er godt som og pynter litt opp... Noen ganger er det ok, mens andre ganger klarer jeg ikke tanken på makrell i tomat. Jeg vet ikke om det varierer ettersom hva man har av grønt i kjøleskapet. Har også hørt at det er lurt å ha makrellen over i en boks, siden aluminium begynner å oksidere når det ikke lengre er lufttett.

Var det svaret du ville ha, fru Blom?

Endret av sunSpring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

makrell i tomat er surt, og reagerer derfor med oksygenet og metallet slik at det blir en vond smak. Som nikkelallergiker har jeg "forbud" mot å spise mat som har stått åpnet i metallbokser, da nikkelet løser seg i maten.



Anonymous poster hash: 1397a...706
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det barnelærdom at man aldri, aldri oppbevarer åpnet hermetikk i hermetikkboksen, men flytter den over i noe annet. Nettopp pga. oksidering/kjemiske reaksjoner som skjer når boksen åpnes og det kommer luft til. Men jeg mener også å ha hørt at dette ikke gjelder bokser med hvitt belegg på innsiden, da det hvite belegget holder maten unna direkte kontakt med metallet.



Anonymous poster hash: db0e4...889
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie på boks? Hva slags matvaner er det du har? :sjokk:

Er da ikke min feil at de putter unger på leverposteien!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubè or not tubè, det er spørsmålet! :opplyser:

...eller egentlig ikke. Tube funker kjempefint

og alt smaker like godt måltid etter måltid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg greier ikke en boks i gangen. Spiser halve, og putter resten i en tett plastikkboks til neste dag. Det funker kjempebra. Har aldri prøvd å ha det i boksen mer enn en dag da.

Har ikke lyst å gå over til tube fordi den har dårligere næringsinnhold.

Anonymous poster hash: 048c8...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne kanskje tro at luktendringen er et resultat av at tomatsausen og hermetikken reagerer kjemisk med hverandre, men det er ikke tilfelle. Forskjellen på makrell i tomat og familie på boks, er at familien trenger luft. Makrellen, derimot, trives ikke med mye luft. Det er derfor den lever i vann.

Mer info her:

http://www.klikk.no/mat/spise/article891559.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact: Smaken av agurkskall er harsknet fett. Åpnet tran vil over tid harskne, og på et tidspunkt av prosessen vil det lukte agurk. Da lønner det seg å drikke opp flasken før den før den harske smaken blir vond.

Har du noen kilde på dette? Agurk er jo så godt som fettfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kilde på dette? Agurk er jo så godt som fettfri.

Jeg har det fra radioprogrammet Ekko. Agurk er så godt som fettfri, men ikke 100%. Det lille som er av fett sitter i skallet og oksiderer i det det utsettes for luft.

Anonymous poster hash: 274b9...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...