Gå til innhold

Har du tips til kokt mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har magekatarr og må unngå stekt, krydret og frityrstekt mat, dessverre. Jeg er veldig glad i mat med mye smak, og trekt torsk liker jeg absolutt ikke smaken av.

Har dere tips til matretter som er kokt/inneholder kokt mat? :) middagen idag blir fiskeboller, gulrøtter og poteter. Men jeg pleier dessverre aldri å spise kokt mat, eller mild mat, så kommer ikke på flere kokte matretter! Vet også at man burde unngå røkt mat...

På forhånd: takk for alle mattips!

Anonymous poster hash: 37d70...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vinglasset

Jeg pakker ofte mat inn i folie og koker dem i stekeovnen. Da kan du ha fisk, grønnsaker og urter for å få god smak på maten.

Lettvint er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med grønnsaksuppe? Kok opp vann og grønnsaksbuljong, skrell og kutt opp grønnsaker du liker (jeg bruker potet, gulrot, kålrabi og purreløk). Kok suppen til grønnsakene er møre. Putt gjerne oppi pølsebiter også hvis du liker det :)

Risengrynsgrøt? Rømmegrøt tror jeg kan være hardt til magen når du har magekatarr

Omelett med mye godt i, du kan lage den i langpanne for å unngå steking.

Pølsegrateng er mildt til magen. Kok opp makaroni og hvit saus. Bland makaroni og pølsebiter i hvitsausen og ta alt i ei ildfast form. Ta ost på toppen og gratiner i ovnen på 225g til osten er gylden.

Laks i folie, i porsjonstørrelse, bakt i ovnen. Ta en bit alu-folie og legg på laksebiter og grønnsaker (f.eks gulrot, brokkoli og blomkål). Kutt grønnsakene i små biter sånn at de ikke trenger så lang tid i ovnen for å bli møre. Legg en klatt smør og en klatt rømme på toppen, dryss over salt og pepper, og pakk folien sammen. Bak i ovnen på 225g i ca 15-18min. Server gjerne ris til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle også forselå suppe.

Du kan så klart bli lei i lengden, men du kan variere utrolig mye med suppe.

Hvis du pleier å lage hjemmelaget er det også i grunnen kjapt med suppe :)

Jeg syns kremet blomkålsuppe er noe av det beste som fins! Ellers fins det jo masse annet.

Potetsuppe

Tomatsuppe
Grønnsakssuppe
Kyllingsuppe

osv, osv... :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forslaget om suppe. Prøv søtpotet-suppe om du ikke har prøvd det før. Veldig godt! :)Ellers tenker jeg kanskje, kjøttkaker i brun saus, eller med tomatsaus og pasta? Det sistnevnte kan jo være veldig godt. Eller en gryterett med kjøtt og grønt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøttkaker tåler jeg ikke :( med mindre det er hjemmelaget, men det tror jeg blir i det sterkeste laget for magen. Tenkte på gryterett/lapskaus ja :)

Anonymous poster hash: 37d70...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke helt trodd det selv, dersom jeg ikke hadde smakt det 1 gang, men kokt kyllingfilet er faktisk veldig ålright! Har bare smakt det en gang, kokt i (buljong)vann,, men du kan også koke den i fløte som brukes som saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har magekatarr og må unngå stekt, krydret og frityrstekt mat, dessverre. Jeg er veldig glad i mat med mye smak, og trekt torsk liker jeg absolutt ikke smaken av.

Har dere tips til matretter som er kokt/inneholder kokt mat? :) middagen idag blir fiskeboller, gulrøtter og poteter. Men jeg pleier dessverre aldri å spise kokt mat, eller mild mat, så kommer ikke på flere kokte matretter! Vet også at man burde unngå røkt mat...

På forhånd: takk for alle mattips!

Anonymous poster hash: 37d70...5d3

Kålrulletter, forlorne harer, fårikål, kjøtt i mørket, gryterett,

Anonymous poster hash: 815f3...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttbullar eller pølsebiter/ eller kyllingfileter i fløtesaus/ brun saus

Poteter/ potetmos og kokte grønnsaker ved siden av

Hønse- eller kylligfrikasse (NAM!)



Anonymous poster hash: 815f3...603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttkaker tåler jeg ikke :( med mindre det er hjemmelaget, men det tror jeg blir i det sterkeste laget for magen. Tenkte på gryterett/lapskaus ja :)

Anonymous poster hash: 37d70...5d3

Lag kjøttboller selv fra kjøttdeig/ farse eller karbonadedeig

Anonymous poster hash: 815f3...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag kjøttboller selv fra kjøttdeig/ farse eller karbonadedeig

Anonymous poster hash: 815f3...603

Dvs kokte og ikke stekte kjøttboller

Anonymous poster hash: 815f3...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har magekatarr og må unngå stekt, krydret og frityrstekt mat, dessverre. Jeg er veldig glad i mat med mye smak, og trekt torsk liker jeg absolutt ikke smaken av.

Har dere tips til matretter som er kokt/inneholder kokt mat? :) middagen idag blir fiskeboller, gulrøtter og poteter. Men jeg pleier dessverre aldri å spise kokt mat, eller mild mat, så kommer ikke på flere kokte matretter! Vet også at man burde unngå røkt mat...

På forhånd: takk for alle mattips!

Anonymous poster hash: 37d70...5d3

Oksegryte (gulasj f.eks), og krydre mildt for anledningen

Anonymous poster hash: 815f3...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...