Gå til innhold

Frekk bøssebærer (TV-aksjonen)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kontakt skolen og beskriv jenta. Sånn oppførsel skal ikke godtaes.



Anonymous poster hash: 58a2a...a6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tv-aksjonen er ikke i skolens regi, og det er derfor ingen grunn til å kontakte skolen. Om man skulle gått videre med dette, er det heller kontaktpersonen til bøssebærerne som kan få tips om dette, slik at man kan instruere bedre neste år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv-aksjonen er ikke i skolens regi, og det er derfor ingen grunn til å kontakte skolen. Om man skulle gått videre med dette, er det heller kontaktpersonen til bøssebærerne som kan få tips om dette, slik at man kan instruere bedre neste år.

TS sier jo at det er skolen som arrangerer der i området. Sånn er det mange steder, der jeg vokste opp var det alltid 5. klasse som var bøssebærere. Jeg synes m.a.o. at det er helt innenfor å kontakte skolen.

Anonymous poster hash: 2d3b7...359

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sier jo at det er skolen som arrangerer der i området. Sånn er det mange steder, der jeg vokste opp var det alltid 5. klasse som var bøssebærere. Jeg synes m.a.o. at det er helt innenfor å kontakte skolen.

Anonymous poster hash: 2d3b7...359

Det har du rett i, jeg overså delen om at skolen organiserer. My bad!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gav mer enn landsgjennomsnittet, har du tenkt på det?



Anonymous poster hash: f3468...e34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg er ikke glad i sånne som samler inn penger eller barn er som regel ganske greie.

Men mange er frekke. Ja,jeg forstår at det kan være frustrerende at mange bare går forbi,men man trenger ikke dømme alle som ikke gir. Noen gir kanskje til andre formål,har ikke noe å gi eller andre ting. Nytter ikke å komme med frekke kommentarer og tro at når man gjør det så får den personen kjempelyst til å gi.

Men 50 kroner er det du hadde og da skal ikke du føle deg noe dårlig på noe som helst slags vis. Det var nok bare en ubetenksom kommentar. Kanskje flere før deg hadde gitt store summer, men det er jo ikke det som teller i det store og det hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvsagt ikke greit å komme med sånne kommentarer. Jeg gav 80 kr, det var det jeg hadde for håndet. Fikk bare smil og takk tilbake! Jeg synes godt du kan kontakte skolen, så kan rektor/lærerne der instruere elevene hvordan de skal oppføre seg som bøssebærer.

Men tror de fleste er greie! De gir jo opp tiden sin i helgen og alt, så det er nok mye godt i dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den frekke ungen bør få tilbakemelding på at det ikke er OK å slenge med leppa.

Det er ikke det minste rart at folk blir skeptisk til bøssebærere og ikke gidder å åpne når dette er holdningen man risikerer å møte.



Anonymous poster hash: d3280...68d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre som meg. Dra bort noen timer eller slukke alle lys og kose seg med en film på PCen. TV-aksjon eller ei. Jeg gir aldri bort penger til slik påtrengt "tigging". Jeg gir når jeg har lyst og til det formålet jeg ønsker.

Forøvrig gir jeg 100 kr mnd til et barnehjem i den tredje verden, så jeg føler jeg bidrar litegrann.

Dessuten har det vist seg at i disse tv-aksjonene så har det i snitt gått bort 20-30% i administrasjon, og ikke til de som virkelig trenger pengene.



Anonymous poster hash: 1c467...887
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig ikke det er noen vits å ta det videre nå i ettertid. Du kunne sagt noe da hun sa dette hun sa, men å komme i ettertid syns jeg ikke er noe poeng. Men om det er viktig for deg, for å få det ut av hodet, kan du jo gjøre det.

Du gav det du hadde, alle her mener det er bra nok, tenk på det i stede for hva jentungen sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre som meg. Dra bort noen timer eller slukke alle lys og kose seg med en film på PCen. TV-aksjon eller ei. Jeg gir aldri bort penger til slik påtrengt "tigging". Jeg gir når jeg har lyst og til det formålet jeg ønsker.

Forøvrig gir jeg 100 kr mnd til et barnehjem i den tredje verden, så jeg føler jeg bidrar litegrann.

Dessuten har det vist seg at i disse tv-aksjonene så har det i snitt gått bort 20-30% i administrasjon, og ikke til de som virkelig trenger pengene.

Anonymous poster hash: 1c467...887

20-30% administrasjonsgebyrer er da virkelig bare å forvente.

Dersom en kompetent stab forvalter 70-80% av beløpet, versus en ikke-kompetent stab som forvalter 90-100% av beløpet, kan jeg garantere at førstnevnte får utrettet mer. Man må ha skarpe hodet og et veldrevet maskineri for å oppnå de beste resultatene.

Anonymous poster hash: c338d...f58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du bare var litt uheldig. Ikke noe å bry seg om. Jeg har ikke gitt noe i år. Jeg har rett å slett ikke råd. Frem til jeg får jobb går vi i underskudd og jeg får heller støtte vannprosjekter ved en senere anledning.



Anonymous poster hash: e8d97...22b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de barna/ungdommene som er bøssebærere ser ikke på det som å hjelpe andre. De ser på det som at "jeg klarte å samle sammen 17.882 kroner, det er over tusen kroner bedre enn Anne og Semile klarte, hah!". Derfor er de opptatt av å få så mye penger som mulig når de går rundt fra dør til dør.



Anonymous poster hash: 6eb3b...27e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

En barneskolejente har ikke begreper om slikt. Du skal være stolt over å ha bidratt! 50 kroner hjelper mye.

Alle jeg kjente på barneskolen hadde vett nok til å ikke buse ut med slike ekle, frekke drittungekommentarer.

Men det er ingen hemmelighet at mange foreldre idag ikke klarer å oppdra ungene sine, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har tidligere opplevd voksne bøssebærere som har sett surt på meg fordi jeg ikke ga nok (i følge dem). Jeg har ofte ikke mer en noen mynter i lommeboka, og har derfor gitt det lille jeg har hatt på meg. Tenkte selv at lite er bedre enn ingenting, at det viktigste er å bidra. Dessuten hadde jeg ekstremt dårlig økonomi tidligere. Jeg trengte det lille jeg hadde selv. Men nei, de myntene jeg ga, var visst ikke godt nok, det var tydelig å lese i ansiktene deres. Etter flere slike episoder, mistet jeg lysten til å bidra, så hver gang det er slike innsamlinger, passer jeg på å ikke være hjemme. Står de utenfor butikken, går jeg forbi. Jeg gidder for fanken ikke å gi, når takken er å få et surt tryne og en utakknemlig holdning tilbake.



Anonymous poster hash: 7194d...bb7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som jeg leste i lokalavisa hvor eleven sa "Det er en plikt å gi" -nei det er ikke en plikt å gi..Du gir om du har lyst å gi..Så om det er den holdningen ungene har, så er det jo ikke rart at noen er frekke..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du kan ta en telefon til vedkommende som var ansvarlig i din kommune og fortelle om hendelsen. Mulig at ungen ikke tenkte over det, men likevel, holdninger er viktig. Det å gi - og hvor mye - skal være frivillig.

Hadde en bøssebærer på døren for et par år siden, jeg åpnet og fant frem 30 kroner, det var det jeg hadde i lommeboka siden jeg stort sett betaler med kort i butikker etc. Sa til damen at " jeg har dessverre ikke mye kontanter, men du skal få det jeg har" og så smilte jeg. Damen stirret på meg og sa "Du har jo visst lenge at vi skulle komme i dag!" og ga tydelig uttrykk for at 30 kroner var lite. Fikk lyst til å smelle døra i ansiktet på henne.

Ja, greit, beklager at jeg ikke løp til minibanken for å ta ut masse penger til dere da! I år gadd jeg ikke åpne engang når de ringte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Takk for hver krone," er det noe som heter :)

Jeg fikk ikke bøssebærere på døra i går, men det er jo ikke alltid at de har nok bøssebærere til alle områder dessverre. Det var også noen timer jeg ikke var hjemme i går ettermiddag. Jeg vet at bøssebærere har med seg lapper med et telefonnummer man kan ringe for å gi 200 kroner, men det var ingen sånn lapp på døra når jeg kom hjem i går. Jeg har selv vært bøssebærer noen ganger, men i år hadde jeg ikke anledning. Der folk ikke er hjemme skal bøssebærere sette fra seg en sånn lapp på døra. Folk som ikke har penger å gi kan også be om å få en sånn lapp, eller bli tilbudt en lapp. Da vet ikke bøssebærerne om du gir eller ikke :P Du bare tar imot en lapp, og så er det strengt tatt opp til deg selv. Er jo en løsning det hvis du synes det er flaut å gi 20 kroner eller 50 kroner, for eksempel. De gangene jeg har gått med bøsse har jeg hos enkelte fått "bare" 20 kroner, men jeg ser ingen grunn til å klage på det. Takk for hver krone :)

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...