Gå til innhold

Ebola smitter gjennom dråper


kat-e

Anbefalte innlegg

HIV smitter gjennom én kroppsvæske (blod), ebola smitter gjennom alle kroppsvæsker.

Hiv smitter via sæd og skjedesekret i tillegg til blod.

Poenget er at ebola er mer smittsomt, at det er forskjell på dråpesmitte og "bare" blodsmitte.

Anonymous poster hash: d7360...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiv smitter via sæd og skjedesekret i tillegg til blod.

Poenget er at ebola er mer smittsomt, at det er forskjell på dråpesmitte og "bare" blodsmitte.

Anonymous poster hash: d7360...78b

Skjønner egentlig ikke hvordan hiv ble en del av diskusjonen, jeg vet at det er forskjell på blodsmitte og smitte via dråpe/andre kroppsvæsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dementert av vedkommende i samme tråd. Du leste det.

Det er forøvrig ikke et veldig sannsynlig scenario, siden man blir fort veldig dårlig når sykdommen bryter ut.

Anonymous poster hash: 27bac...10a

Ja, du har sikkert rett, det er jo bare i Frankrike og USA man har hatt Ebola-syke pasjienter, som har kommet med fly.

Ja, hvis man da ikke rekner f.eks. hun i oslo, men hun er jo fraktet til Norge med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dementert av vedkommende i samme tråd. Du leste det.

Det er forøvrig ikke et veldig sannsynlig scenario, siden man blir fort veldig dårlig når sykdommen bryter ut.

Anonymous poster hash: 27bac...10a

Ja, dementert og dementert - det ble bortforklart (i en annen tråd) ved bruk av en liten 'spansk' en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebola-alarm på Arlanda

Svenske helsemyndigheter har tatt hånd om et mistenkt tilfelle av ebola-smitte på Arlanda flyplass utenfor Stockholm.

En mannsperson med mulig smitte skal ha ankommet flyplassen med fly søndag eftermiddag.

- Han vil bli kjørt høyisolasjonsavdelingen på Karolinska universitetssjukhuset, hvor han vil bli undersøkt.

Det var søndag ettermiddag at mannen landet på Arlanda med fly fra Midt-Østen. Personalet på flyplassen observerte at han virket dårlig først da han nærmet seg passkontrollen, sier Ulf Wallin, Swedavias pressemedarbeider, til avisen.

- Personen kastet opp, var sløv og følte seg dårlig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19721803.ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebola-alarm på Arlanda

Svenske helsemyndigheter har tatt hånd om et mistenkt tilfelle av ebola-smitte på Arlanda flyplass utenfor Stockholm.

En mannsperson med mulig smitte skal ha ankommet flyplassen med fly søndag eftermiddag.

- Han vil bli kjørt høyisolasjonsavdelingen på Karolinska universitetssjukhuset, hvor han vil bli undersøkt.

Det var søndag ettermiddag at mannen landet på Arlanda med fly fra Midt-Østen. Personalet på flyplassen observerte at han virket dårlig først da han nærmet seg passkontrollen, sier Ulf Wallin, Swedavias pressemedarbeider, til avisen.

- Personen kastet opp, var sløv og følte seg dårlig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19721803.ab

Det er mange som kaster opp hver dag, men de færreste hare ebola.

Han kom fra midt-østen og ikke vest-Afrika?!

Anonymous poster hash: 59e9a...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ebola-alarm på Arlanda

Svenske helsemyndigheter har tatt hånd om et mistenkt tilfelle av ebola-smitte på Arlanda flyplass utenfor Stockholm.

En mannsperson med mulig smitte skal ha ankommet flyplassen med fly søndag eftermiddag.

- Han vil bli kjørt høyisolasjonsavdelingen på Karolinska universitetssjukhuset, hvor han vil bli undersøkt.

Det var søndag ettermiddag at mannen landet på Arlanda med fly fra Midt-Østen. Personalet på flyplassen observerte at han virket dårlig først da han nærmet seg passkontrollen, sier Ulf Wallin, Swedavias pressemedarbeider, til avisen.

- Personen kastet opp, var sløv og følte seg dårlig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19721803.ab

Det er mange som kaster opp hver dag, men de færreste hare ebola.

Han kom fra midt-østen og ikke vest-Afrika?!Anonymous poster hash: 59e9a...aa6

Til de som mener myndighetene ikke tar dette på alvor:

Smittevernberedskapen er høyst operativ. Denne mannen kom fra midtøsten, og har MULIGENS vært i Afrika, og de har på det rene at han ikke har vært i noen av smitteområdene. Allikevel treffer man sikkerhetstiltak.

Legg merke til følgende fra artikkelen:

"Ingen av de inblandade gör i nuläget bedömningen att det är ebola, det kan vara vad som helst. Men vi tar det säkra före det osäkra, säger han."

"Mannen kom med ett plan från Mellanöstern, men resan kan ha startat i Afrika.

– Han har lämnat olika uppgifter och det var svårt att få klarhet i exakt var han startat. Det kan ha varit i Afrika men han var mycket tydlig med att han inte varit i något av de smittdrabbade länderna. Vi har inga direktflygningar från de västafrikanska länder där ebolasmittan finns, säger Ulf Wallin.

Han kallar läget, efter flera larm om att ebola spridits från Afrika till omvärlden, "uppskärrat"."

Det er veldig liten grunn til å tro at dette er ebola.

Anonymous poster hash: 27bac...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv smitter også via kroppsvæske (blodsmitte). Men dråpesmitte tar det et skritt lenger. Om en syk hoster, nyser eller avigir kroppsvæsker i nærheten, kan ørsmå dråper spre seg i luften og smitte andre når de puster inn disse dråpene, eller om den syke har tatt på for eks et dørhåndtak, og noen andre tar på det og så gnir seg i øynene, for eks.

Det sier seg selv at det er rimelig smittsomt, når folk med verneutstyr blir smittet, sånn som i Dallas.

Anonymous poster hash: d7360...78b

De hadde ikke all verdens vern, og det var utilstrekkelig for denne situasjonen. De hadde munnbind og ansiktsskjold, i tillegg til tre lag med hansker, og en smittefrakk som er beregnet for kontaktsmitte.

Hanskene var ikke tapet. Ergo var det mange potensielle veier for smittestoffene inn til naken hud, eller sågar øyne eller luftveier.

Sykehuset i Dallas har fått mye kritikk for manglende smittevernberedskap.

Du kan sjekke ut kanalen Democracy Now på youtube for mer informasjon om dette, blant annet ligger et et par intervjuer med representant for sykepleierforbundet, som er rimelig forbannet over ledelsen både i Dallas og andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er snodig med det, jeg trodde konsensus var at Ebola ikke kan spres via fly-reisende!??!

Skal man tro ekspertene her på forumet, er det umulig å spre ebola via flyreisende for det for syke til å reise liksom. Morsomt å se at ekspertene her på forumet bommet helt og det blir flere og flere land som har ebola-smittede som kom nettop med fly. :)

Anonymous poster hash: de992...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man tro ekspertene her på forumet, er det umulig å spre ebola via flyreisende for det for syke til å reise liksom. Morsomt å se at ekspertene her på forumet bommet helt og det blir flere og flere land som har ebola-smittede som kom nettop med fly. :)

Anonymous poster hash: de992...56f

Morsomt, faktisk. Tror du har din helt egne sans for humor der gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man tro ekspertene her på forumet, er det umulig å spre ebola via flyreisende for det for syke til å reise liksom. Morsomt å se at ekspertene her på forumet bommet helt og det blir flere og flere land som har ebola-smittede som kom nettop med fly. :)

Anonymous poster hash: de992...56f

Hvilke er det, da? Folk settes stadig i karantene inntil smittestatusen deres er avklart. Så langt har det vært falsk alarm hver eneste gang, og med mindre jeg har gått glipp av noe, så er det så langt bare Duncan fra Liberia som har bragt ebola med seg til noe vestlig land. Han er død, og ingen av dem som hadde noe med ham å gjøre før innleggelsen på sykehuset er smittet.

De øvrige smittede er helsepersonell og andre hjelpearbeidere som har blitt smittet under arbeidet med epidemien i Afrika.

Som man ser av tilfellet i Arlanda, så plukker flyplassenes personell ut personer som viser tegn til sykdom, og sørger for at de settes i karantene inntil man vet hva som feiler dem. Eller i det minste får avkreftet at det er ebola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er flere her som har godt av å lese dette: http://belletull.wordpress.com/2014/10/19/ebola-et-apokalyptisk-mediasirkus/

Veldig bra oppsummering. Det meste burde strengt tatt være kjent for de fleste fra før, men av en eller annen merkelig grunn ser det ut til at det ikke er det likevel. Curiouser and curiouser. Uansett, jeg legger det i ebolamappen min for fremtidig bruk.

Jeg fatter ikke at folk gidder å være så hysteriske når det er så liten grunn for det. Jeg er langt mer engstelig for antibiotikaresistent tuberkulose og denslags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke er det, da? Folk settes stadig i karantene inntil smittestatusen deres er avklart. Så langt har det vært falsk alarm hver eneste gang, og med mindre jeg har gått glipp av noe, så er det så langt bare Duncan fra Liberia som har bragt ebola med seg til noe vestlig land. Han er død, og ingen av dem som hadde noe med ham å gjøre før innleggelsen på sykehuset er smittet.

De øvrige smittede er helsepersonell og andre hjelpearbeidere som har blitt smittet under arbeidet med epidemien i Afrika.

Som man ser av tilfellet i Arlanda, så plukker flyplassenes personell ut personer som viser tegn til sykdom, og sørger for at de settes i karantene inntil man vet hva som feiler dem. Eller i det minste får avkreftet at det er ebola.

Jo, men 'eksperten på alt' mente jo at det var umulig for den syke i det hele tatt å komme seg på et fly, noe som vi vel kan si nå er grundig motbevist :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men 'eksperten på alt' mente jo at det var umulig for den syke i det hele tatt å komme seg på et fly, noe som vi vel kan si nå er grundig motbevist :blomst:

Jeg kan jo, for ordens skyld, svare deg på dette enda en gang. Jeg var ikke klar over at inkubasjonstiden for viruset kunne være så lang som tre uker. Happy?

Har du lyst til å fortelle meg om bølgen av ebolasyke flypassasjerer som har skylt inn over Europa? For det er fortsatt slik at mr Duncan, som døde i Dallas, er den eneste som har hatt med seg sykdommen til Europa og videre til Amerika. Hvis jeg ikke har gått glipp av noe, så har alle andre karantenesituasjoner vist seg å være falsk alarm. Og du vil fortsatt ha vanskelig for å finne noen ekspert på dette viruset som er noe videre bekymret for at det skal bre seg i befolkningen i Europa dersom det noen sinne kommer hit.

Det er ganske enkelt for lite smittsomt til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men 'eksperten på alt' mente jo at det var umulig for den syke i det hele tatt å komme seg på et fly, noe som vi vel kan si nå er grundig motbevist :blomst:

Selv når man innrømmer å ha tatt feil, på hvilken måte, og på grunn av hva, så skal det altså forfølge en til evig tid?

Mann42 har gått tilbake på sin påstand, og han er den eneste som fremsatte den i utgangspunktet.

Da blir det litt tåpelig at du fortsatt skal elte videre på dette. Ta deg sammen!

Anonymous poster hash: 27bac...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv når man innrømmer å ha tatt feil, på hvilken måte, og på grunn av hva, så skal det altså forfølge en til evig tid?

Mann42 har gått tilbake på sin påstand, og han er den eneste som fremsatte den i utgangspunktet.

Da blir det litt tåpelig at du fortsatt skal elte videre på dette. Ta deg sammen!

Anonymous poster hash: 27bac...10a

Inkubasjonstiden for ny informasjonstid er alt fra null til uendelig lang. Vi får smøre oss med tålmodighet og se om det synker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo, for ordens skyld, svare deg på dette enda en gang. Jeg var ikke klar over at inkubasjonstiden for viruset kunne være så lang som tre uker. Happy?

Har du lyst til å fortelle meg om bølgen av ebolasyke flypassasjerer som har skylt inn over Europa? For det er fortsatt slik at mr Duncan, som døde i Dallas, er den eneste som har hatt med seg sykdommen til Europa og videre til Amerika. Hvis jeg ikke har gått glipp av noe, så har alle andre karantenesituasjoner vist seg å være falsk alarm. Og du vil fortsatt ha vanskelig for å finne noen ekspert på dette viruset som er noe videre bekymret for at det skal bre seg i befolkningen i Europa dersom det noen sinne kommer hit.

Det er ganske enkelt for lite smittsomt til det.

Ja, jeg ser at du fastholder denne lille 'spanske'.

Sikkert derfor at du kalte debatt-motstanderne for "dumme", og så - nok så bramfritt, i innlegg nr 39, konstaterte:

"Nemlig. Det er ikke fysisk mulig for en ebolasmittet person å komme fra et sted der ebola finnes naturlig og til Norge. Så innvandring er ikke en trusel når det gjelder akkurat dette."

Dette var etter at jeg, i inlegg 12 hadde diskutert:

"Hvor lang tid er inkubasjonstiden for ebola?
Dersom Wikipedia er korrekt så er den fra 2 til 21 dager."
Og, i innlegg 14:
"The average time between contracting the infection and the onset of symptoms is 13 days, but can be as long as 25 days.
Og, fra en annen site: (http://ebola.emedtv....-symptoms.html)
Death usually occurs during the second week of Ebola symptoms."

Men, vi kan jo alle ha en dårlig dag :blomst:

Faktum er, uansett, at det er fint mulig å spre Ebola til Europa, gjennom innvandring, via fly-reiser, selv om det ikke er så veldig sannsynlig.

Som vi altså har sett eksempler på, og som vi - dersom ikke verdenssamfunnet våkner opp og tar bastante grep om situasjonen i Afrika - kommer til å se flere eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at du fastholder denne lille 'spanske'.

Sikkert derfor at du kalte debatt-motstanderne for "dumme", og så - nok så bramfritt, i innlegg nr 39, konstaterte:

"Nemlig. Det er ikke fysisk mulig for en ebolasmittet person å komme fra et sted der ebola finnes naturlig og til Norge. Så innvandring er ikke en trusel når det gjelder akkurat dette."

Dette var etter at jeg, i inlegg 12 hadde diskutert:

"Hvor lang tid er inkubasjonstiden for ebola?

Dersom Wikipedia er korrekt så er den fra 2 til 21 dager."

Og, i innlegg 14:

"The average time between contracting the infection and the onset of symptoms is 13 days, but can be as long as 25 days.

Og, fra en annen site: (http://ebola.emedtv....-symptoms.html)

Death usually occurs during the second week of Ebola symptoms."

Men, vi kan jo alle ha en dårlig dag :blomst:

Faktum er, uansett, at det er fint mulig å spre Ebola til Europa, gjennom innvandring, via fly-reiser, selv om det ikke er så veldig sannsynlig.

Som vi altså har sett eksempler på, og som vi - dersom ikke verdenssamfunnet våkner opp og tar bastante grep om situasjonen i Afrika - kommer til å se flere eksempler på.

Føltes det godt?

Jeg har personlig ikke noe imot at noen innrømmer å ha tatt feil. Hvor er det skoen trykker hos deg?

Innvandring er det siste jeg vill tenke på som et smittevernproblem når det gjelder ebola. Smitte gjennom flyreiser til norge er fortsatt høyst usannsynlig. På andre internasjonale flyruter kan sjansen være marginalt større, men det er mange faktorer som taler mot det.

Eventuell smitte vil ikke kunne spre seg nevneverdig i vesten.

Anonymous poster hash: 27bac...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føltes det godt?

Jeg har personlig ikke noe imot at noen innrømmer å ha tatt feil. Hvor er det skoen trykker hos deg?

Innvandring er det siste jeg vill tenke på som et smittevernproblem når det gjelder ebola. Smitte gjennom flyreiser til norge er fortsatt høyst usannsynlig. På andre internasjonale flyruter kan sjansen være marginalt større, men det er mange faktorer som taler mot det.

Eventuell smitte vil ikke kunne spre seg nevneverdig i vesten.

Anonymous poster hash: 27bac...10a

Går aldri med sko, bare tøfler.

Innrømme å ha tatt feil er bra det, hvis det da er det man gjør.

At Ebola sikkert ikke sprer seg i Vesten som den gjør i Afrika er åpenbart, og av helt åpenbare grunner.

Faktum er dog uansett at smittede personer, både "sivile" og medisinsk personell kan bringe smitten med seg, hvor som helst i verden.

Da er det viktig at man har systemer som kan håndtere dette, noe som saken i Texas understreker med all ønskelig tydelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...