Gå til innhold

Flere som er skremt av ebola?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

PS: Hvis vi får et smittetilfelle i Norge, og den personen smitter 7 stk. Da er smitteavdelingen full. Og det for potensielt 10 uker ++ fremover i tid.

Og dere er ikke bekymret?

En annen ting:
Har ikke folk fått med seg at det er funnet antibotikaresistente former for Y. Pestis-bakterien (svartedauden)?

PPS: Noen som har lest inferno av Dan Brown? Jeg leste den når vi først begynte å høre om Ebola. Feeling.. noia.



Anonymous poster hash: eccc6...79a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Hvis vi får et smittetilfelle i Norge, og den personen smitter 7 stk. Da er smitteavdelingen full. Og det for potensielt 10 uker ++ fremover i tid.Og dere er ikke bekymret?En annen ting:Har ikke folk fått med seg at det er funnet antibotikaresistente former for Y. Pestis-bakterien (svartedauden)?PPS: Noen som har lest inferno av Dan Brown? Jeg leste den når vi først begynte å høre om Ebola. Feeling.. noia. Anonymous poster hash: eccc6...79a

Jeg synes du skal sette deg litt inn i moderne medisinsk behandling. Så kan du oppsøke litt informasjon om smittevern.

Anonymous poster hash: bf729...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebola Outbreak Boosts Odds of Mutation Helping It Spread

The diagnosis of Ebola in a second health worker in Texas raises questions about how well researchers understand how the virus spreads and whether the virus is changing in a way that makes it easier to transmit.

“I suspect it may have become more transmissible,” said Ira Longini, a biostatistician at the University of Florida, who cited recent cases among health workers who thought they were taking careful precautions. The Dallas health worker case announced today “does raise a red flag, but you can’t prove anything from it,” he said.

http://www.bloomberg.com/news/2014-10-15/ebola-outbreak-boosts-odds-of-mutation-helping-it-spread.html

Anonymous poster hash: 61952...2e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebola Outbreak Boosts Odds of Mutation Helping It Spread

The diagnosis of Ebola in a second health worker in Texas raises questions about how well researchers understand how the virus spreads and whether the virus is changing in a way that makes it easier to transmit.

“I suspect it may have become more transmissible,” said Ira Longini, a biostatistician at the University of Florida, who cited recent cases among health workers who thought they were taking careful precautions. The Dallas health worker case announced today “does raise a red flag, but you can’t prove anything from it,” he said.

http://www.bloomberg.com/news/2014-10-15/ebola-outbreak-boosts-odds-of-mutation-helping-it-spread.html

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Jeg tror kanskje Ira Longini uttalte seg før dette ble kjent:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5992128

Anonymous poster hash: 8a7f3...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje Ira Longini uttalte seg før dette ble kjent:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5992128

Anonymous poster hash: 8a7f3...ffa

Vel, det samme sa norsk spesialist i reisemedisin i TV2-sendingen kl 21 (se tidligere innlegg som jeg postet). Det ene utelukker jo ikke det andre.

Men jeg lurer jo på hvorfor de er så ivrige på å spore opp de som den siste sykepleiere fløy med, og nøye på å desinfisere flyet flere ganger. Hun var jo ikke syk på flyet. De må derfor ha mistanke om at det kan smitte selv om man ikke er syk, og griser med kroppsvæske.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har jo absolutt noe å bekymre seg for når sykepleierne blir smittet. De kan rekke å smitte enda flere før de havner på isolat.

Det mener jeg også, spesielt med tanke ¨på at viruset kan leve en god stund, utenfor kroppen vår.

Hvis en sykepleier greier å pådra seg viruset, uten at hu er klar over dette selv, for så å ta på det gule stativet på bussen etter å ha nyst seg i hendene, sitter ebolaen der og venter på deg, til det er din tur å holde i det gule stativert, så vidt jeg har forstått.

Endret av Yme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det samme sa norsk spesialist i reisemedisin i TV2-sendingen kl 21 (se tidligere innlegg som jeg postet). Det ene utelukker jo ikke det andre.

Men jeg lurer jo på hvorfor de er så ivrige på å spore opp de som den siste sykepleiere fløy med, og nøye på å desinfisere flyet flere ganger. Hun var jo ikke syk på flyet. De må derfor ha mistanke om at det kan smitte selv om man ikke er syk, og griser med kroppsvæske.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Det viser seg nå at hun hadde ringt helsemyndighetene før reiste med flyet og sagt at hun hadde feber. Helsemyndighetene har sine protokoller å følge, og i følge dem hadde hun ikke nok feber til at det var regnet som symptomer på Ebola.. Hun fikk derfor grønt lys for å reise.

Det hersker nå full forvirring hvor høy kroppstemperatur som kan være begynnende symptom på smitte. Det siste merkelige er at hun er fløyet til Atlanta (tror jeg det var) og ikke blir behandlet for Ebola på sykehuset i Dallas, til tross for at de har et meget stort og velutstyrt sykehus og skal være et av de sykehusene som er best rustet til å ta imot Ebola-pasienter. Sykehuset i Dallas får også mye kritikk for å tilbakeholde informasjon omkring alt som gjelder saken.

Selv er jeg ikke redd for noe Ebola, men så tror jeg jeg dør av en annen sykdom jeg har først.. Tror ikke jeg hadde vært særlig redd om jeg var frisk heller.

Anonymous poster hash: 1bfbf...2b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebola Outbreak Boosts Odds of Mutation Helping It SpreadThe diagnosis of Ebola in a second health worker in Texas raises questions about how well researchers understand how the virus spreads and whether the virus is changing in a way that makes it easier to transmit.“I suspect it may have become more transmissible,” said Ira Longini, a biostatistician at the University of Florida, who cited recent cases among health workers who thought they were taking careful precautions. The Dallas health worker case announced today “does raise a red flag, but you can’t prove anything from it,” he said. http://www.bloomberg.com/news/2014-10-15/ebola-outbreak-boosts-odds-of-mutation-helping-it-spread.html Anonymous poster hash: 61952...2e4

Dette har ikke noe med økt smittsomhetsgrad å gjøre, men om hårreisende brudd på smittevernprosedyrer.

Det ville overraske meg stort om slik slurv hadde forekommet her.

Dette er et kraftig signal om å skjerpe rutiner, og vil neppe gjenta seg.

Anonymous poster hash: bf729...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det samme sa norsk spesialist i reisemedisin i TV2-sendingen kl 21 (se tidligere innlegg som jeg postet). Det ene utelukker jo ikke det andre.

Men jeg lurer jo på hvorfor de er så ivrige på å spore opp de som den siste sykepleiere fløy med, og nøye på å desinfisere flyet flere ganger. Hun var jo ikke syk på flyet. De må derfor ha mistanke om at det kan smitte selv om man ikke er syk, og griser med kroppsvæske.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Den amerikanske sykepleieren kontaktet CDC før flighten og forklarte at hun hadde en liten temperaturøkning. Den hun snakket med der, frarådet henne ikke å fly, fordi temperaturøkningen var under den febergrensen som CDC hadde satt som cutoff.

Det var ganske tåpelig, siden man burde tatt med i betraktningen at hun hadde vært i kontakt med en ebolasyk person innenfor en tidsramme som gjorde det mulig at hun var smittet. Det øker dramatisk sannsynligheten for at feberen er et tegn på ebola i tidligste stadium.

Når man sporer opp alle hun har vært i kontakt med og ber dem være obs på tidlige symptomer og ta kontakt, og setter familien hennes i karantene, så er det ganske konservative og fornuftige forholdsregler. Generelt sett: Man bør ikke ta sjanser, og særlig bør man ikke ta sjanser med smittestatusen til et fly. Forøvrig er vel flyselskapet veldig opptatt av å vise for publikum at de ikke er villig til å gamble med passasjerenes sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med økt smittsomhetsgrad å gjøre, men om hårreisende brudd på smittevernprosedyrer.

Det ville overraske meg stort om slik slurv hadde forekommet her.

Dette er et kraftig signal om å skjerpe rutiner, og vil neppe gjenta seg.

Anonymous poster hash: bf729...bb3

Man får jo nå høre fra sykepleiernes interesseorganisasjon at det faktisk ikke FANTES noen rutiner på det prestbyterianske sykehuset for å håndtere et slikt tilfelle. Ledelsen holdt pressekonferanser og forsikret om at alt var under kontroll, mens det rent faktisk ikke VAR det. Det var ikke etablert rutiner for hvordan oppkast og diare skulle tørkes opp, eller hva som skulle gjøres med befengte klær, eller hvem som skulle gjøre det, eller hvordan prøver skulle håndteres.

Sykehuset sendte faktisk blodprøvene med den interne rørposten, uten noen spesiell forsegling. De kunne potensielt ha kontaminert hele rørpostsystemet.

Man får håpe at et evt senere tilfelle av ebola i USA håndteres helt anderledes fra første stund. Jeg mener, mannen ble avvist da han først kom til sykehuset og gav dem alle relevante informasjoner som burde plassert ham i karantene umiddelbart. Han hadde blitt akutt syk, han hadde vært i Vest-Afrika. Han skulle ikke vært sendt hjem.

Når det gjelder hvor fort dette smitter og så videre: Familien hans oppviser ingen flere tilfeller, til tross for at han bodde sammen med dem mens sykdommen utviklet seg i de tidlige stadiene. Ingen av de andre som han hadde kontakt med før innleggelsen heller. Det samme gjelder ambulansepersonellet som fraktet ham fra hjemmet til sykehuset da han endelig BLE innlagt. Inkubasjonstiden er selvsagt på maks 21 dager, så det er kanskje litt tidlig å sprette sjampanjen, men alle de som var i kontakt med mannen før han ble innlagt, har "overlevd" uten å vise tegn til infeksjon langt forbi det tidsvinduet hvor over 90% av smittede personer får symptomer. Og siden han ble innlagt 26. sept, så kan familien hans friskmeldes i morgen. Og det samme gjelder alle andre som han var i kontakt med og passasjerene på de to flightene han brukte for å komme fra Vest-Afrika til USA. Mao, man kan kanskje senke skuldrene litt på akkurat det punktet.

Endret av Mann 42
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det hersker nå full forvirring hvor høy kroppstemperatur som kan være begynnende symptom på smitte. Det siste merkelige er at hun er fløyet til Atlanta (tror jeg det var) og ikke blir behandlet for Ebola på sykehuset i Dallas, til tross for at de har et meget stort og velutstyrt sykehus og skal være et av de sykehusene som er best rustet til å ta imot Ebola-pasienter. Sykehuset i Dallas får også mye kritikk for å tilbakeholde informasjon omkring alt som gjelder saken.

.

Anonymous poster hash: 1bfbf...2b7

Så flott! Det sykehuset i Texas blir nok aldri det samme igjen etter deres håndtering av smitte.

Anonymous poster hash: 71556...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott! Det sykehuset i Texas blir nok aldri det samme igjen etter deres håndtering av smitte.

Anonymous poster hash: 71556...85b

Forhåpentligvis ikke. Og jeg håper de blir et skrekkens eksempel på hvordan ting ikke skal gjøres.

Bristen ligger på ledelsesnivå, for sykepleierne har etterlyst rutiner og protokoller, de har etterlyst trening i å bruke smittevernutstyret korrekt og drilling på prosedyrer. De har etterlyst nasjonale standarder for kvaliteten på smittevernutstyr. De har ikke fått noe av dette, og nå er altså to av sykepleierne syke. Det hadde ikke behøvd å skje. Ledelsen i Dallas gav sykepleierne instruks om å benytte standard utstyr for kontaktsmitte med frakker som var åpne i ryggen, med et forkle og tre lag med hansker, men uten taping ved ermene. I tillegg ble det benyttet munnbind og ansiktsskjold. Dette er galskap. Det er kanskje det beste man kan få til i Sierra Leone, der det er mangel på absolutt alt, men ikke på et amerikansk sykehus.

Selv en soleklar forhåndsregel som å sette en mistenkt ebolapasient i isolat ble motarbeidet fra ledelseshold. Selvsagt pga bunnlinjen, for isolat koster penger. Og det er lett å overse at mangel på isolat koster liv. Som mange vil verdsette en god del høyere enn noen dollar. Særlig når det er ens eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg er ikke bekymret på egene vegne, eller på Norges vegne, men jeg er bekryret for hvordan det går med de som befinner seg i områdene som er rammet.

Lest så langt,og du er vel den første som nevner menneskene der hvor sykdommen herjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

PS: Hvis vi får et smittetilfelle i Norge, og den personen smitter 7 stk. Da er smitteavdelingen full. Og det for potensielt 10 uker ++ fremover i tid.

Og dere er ikke bekymret?

En annen ting:

Har ikke folk fått med seg at det er funnet antibotikaresistente former for Y. Pestis-bakterien (svartedauden)?

PPS: Noen som har lest inferno av Dan Brown? Jeg leste den når vi først begynte å høre om Ebola. Feeling.. noia.

Anonymous poster hash: eccc6...79a

Du valgte rette tidspungt til å begynne på den boka ja? :laugh:

Men tror ikke du skal bekymre deg for at noe sånt skjer i virkeligheten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kom vel i utgangspunktet fra flaggermus.

Anonymous poster hash: 96cef...4bc

Er flaggermus laget av grønnsaker?

Anonymous poster hash: 5d34d...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være hysterisk, og jeg prøver å være så fornuftig som jeg klarer, men dette ebolagreiene skremmer meg bare mer og mer. Greit nok at meida hauser opp, greit nok at det er langt borte, men det jeg så på som tryggest var det at det ikke virket som om det smittet noe særlig. Det var snakk om at en kunne sitte sammen på bussen og komme fra deg, men det er ikke akkurat sånn det virker når sykepleier etter sykepleier klarer å bli smittet i DE draktene?

Er det bare megsom synes dette begynner å bli ganske så skummelt?

Jeg tror nok man skal prøve å putte ting litt mer i perspektiv. Se på denne linken her for eksempel (trygg link) fra statene: http://www.pbs.org/newshour/updates/six-diseases-actually-worry/

With an overuse of antibiotics, several types of bacteria have become immune to the drugs that once eliminated them. Infections and diseases that were once cured by a single medication now require stronger antibiotics to treat. Doctors have seen rises in antibiotic resistant tuberculosis, staph infections, gonorrhea and pneumonia, to name a few. It means long, painful and expensive hospitalizations while doctors find a way to kill the superbugs.

Methicillin-resistant Staphylococcus aureus, or MRSA, is one of the most virulent. The CDC estimates that there are 80,000 MRSA cases every year, and 11,000 people die from the infection each year. MRSA can be spread through skin-to-skin contact and contact with infected materials, like surgical tools or breathing tubes. It’s a scourge in hospitals, and it is spreading beyond clinics.

Antibiotikaresistente bakterier, viruser og lignende? :bond:

Og hvordan er det ellers i verden?

Da blir liksom ikke ebola det verste... <_<

Det som i hvert fall er veldig sant er det her:

“Because of the way our brains work, something rare and exotic is much scarier than something that’s familiar.”

En annen ting er jo at man er smittsom så sinnsykt LENGE.

But according to the World Health Organization Ebola can be found in semen for seven weeks and some studies suggest it can be present for up to three months.

For this reason, doctors say that people who recover from Ebola should abstain from sex or use condoms for three months.

http://www.bbc.co.uk/news/health-29518703

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flaggermus laget av grønnsaker?

Anonymous poster hash: 5d34d...223

Que? Det er mistanke om at flere arter av fruktspisende flaggermus, sk "flygende hunder" eller "fruit bats" er et naturlig reservoar for ebola-viruset, dvs, de kan ha det uten at hele kolonien dør av det. Litt som vi kan spre en forkjølelse rundt og holde den gående i det uendelige uten noe mer enn forbigående ubehag.

Det som skaper problemer for oss, er at viruset angriper epitelceller, som beklageligvis utgjør innsiden av lungene våre og innsiden av blodårer, inkludert innsiden av blodårene i alle våre indre organer. Det fører til indre blødninger og organsvikt hos mennesker.

Men virus angriper bare celler som har en overflate som passer til deres egen. HIV f.eks, angriper primært hvite blodlegemer, og har ikke utstyr til å penetrere f.eks en muskelcelle eller en epitel-celle. Så skaden fra HIV skyldes primært at man mister en celletype som er viktig for immunforsvaret, noe som åpner for sekundære infeksjoner, dvs "Immunsviktsyndromet" som kalles AIDS.

Flaggermusene er antakelig forskjellige fra oss mht utformingen av cellene deres, og ebola angriper ikke noe livsviktig hos dem.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Peanut. Don`t believe the hype.

For folkene i Vest-Afrika er dette utbruddet en katastrofe, som vi burde hjelpe dem gjennom i langt større grad enn vi har gjort så langt. Men for oss tror jeg ikke det er eller vil bli noe stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...