Gå til innhold

Hvor mye FÅR en uføretrygdet alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser du selv hva du her hevder?

Nemlig at de uføre i dag får mye mer enn det de skalfå etter omleggingen i 2015?

Hvorfor blir det ALLTID så mye surr i tråder om uføre og penger??

Anonymous poster hash: 9ec84...070

Hvorfor kritiserer du meg for å svare på spørsmålet om hva unge uføre mottar i dag?

Jeg har ikke gjort annet enn å legge fram dagens tall (3,5 G), OG forsvart unge uføre mot kritikerne (og meg selv mot deg).

Anonymous poster hash: 169bf...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ikke minstelønn i Norge. Du kan jobbe for 10 kroner timen så lenge du og arbeidsgiver er enige om lønn. Hvor lav må ikke trygden være for at det skal lønne seg å jobbe for 10 kroner timen?

Anonymous poster hash: 8874c...813

Det stemmer ikke helt. Det er regler ang sosial dumping, og ingen arbeidsgiver ville slippe unna med å betale noen 10 kroner timen. Eller en annen eksepsjonelt lav sats.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså: Innlegget hennes åpner med:

"Kjære Erna, vil du at jeg og sønnen min skal bo i telt"?

Det er rett og slett ganske frekt. Åpenbart er det INGEN som vil at en uføretrygdet i Norge skal bo i telt. Hun får, etter at dette utvidede barnetilegget blir redusert, fortsatt altså nærmere 300.000 i året, og barnetrygd, utvidet barnetrygd, bidrag fra far, bostøtte OG støtte til barnehage, egen bil og statsfinansiert elektrisk rullestol og alle andre hjelpemidler hun trenger, helt gratis. I løpet av livet hennes er dette snakk om ganske mye penger, for alle er enige om at barn i Norge ikke skal lide under å ha foreldre som er uføre.

Når det gjelder det teltet hennes, er det en helt ureell situasjon. Hun har selv satt seg i en dum økonomisk situasjon (da snakker jeg ikke om handicappet, men om at hun har valgt bort utdanning, tatt opp egne lån osv) og blir likevel hjulpet på alle nivåer. Hadde hun bodd i et nærsagt hvilket som helst annet land enn Norge, hadde hun kunnet stille det spørsmålet til en statsminister helt reellt. Hun hadde ikke fått et rødt øre av staten.

Dette handler om veeeldig mange mennesker som utnytter systemet, og jeg synes faktisk det er fint at de blåblå prøver å fange det opp. Og jeg har aldri stemt noe annet enn sosialdemokratisk, og kommer ikke til å gjøre det heller. Jeg blir bare litt gal av kravmentaliteten som sitter i SÅ mange mennesker.

Anonymous poster hash: 5b4e7...61a

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Erna!

Jeg mener også hun har satt seg i en vanskelig situasjon. Hun burde tatt seg utdanning og fått seg jobb hun hadde klart. Hun mente jo også at leiligheten var for liten. Ønsket seg en ny, tilpasset større leilighet og bil hadde hun vel (fått).

Det er lov å bruke hodet!



Anonymous poster hash: 4d538...bf4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kritiserer du meg for å svare på spørsmålet om hva unge uføre mottar i dag?

Jeg har ikke gjort annet enn å legge fram dagens tall (3,5 G), OG forsvart unge uføre mot kritikerne (og meg selv mot deg).

Anonymous poster hash: 169bf...9ac

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt+og+arbeidsavklaringspenger/Relatert+informasjon/Ung+og+uf%C3%B8r+-+s%C3%A6rregler.348909.cms

Hvis du er ung ufør og uførepensjonist blir tilleggspensjonen beregnet etter et poengtall på 3,50.

Poengtall brukes til utregning av pensjon, og det er ikke det samme som antall ganger G!

Anonymous poster hash: 93a99...edf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke minstelønn i Norge. Du kan jobbe for 10 kroner timen så lenge du og arbeidsgiver er enige om lønn. Hvor lav må ikke trygden være for at det skal lønne seg å jobbe for 10 kroner timen?

Arbeidsmiljøloven?

Anonymous poster hash: 5495e...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste saken og ble sittende å lure på en ting...

Hun satt i rullestol før hun fikk barn, hun var uføretrygdet FØR hun fikk barn, hun hadde dårlig råd FØR hun fikk barn...

likevel velger hun å sette barn til verden....det er ingen menneskerett å få barn.

Og når det viser seg at hun får enda dårlige råd enn før (bombe) så er alle andre slemme... hun burde fått mer!

vel...det burde du jaggu tenkt på før!

Anonymous poster hash: 46d5b...32c

Jeg tenkte på akkurat det samme da jeg leste saken. Men så er det veldig politisk-ukorrekt å mene det du har skrevet og tenkte at hvis jeg skriver det her, så blir det mye hetsing. Så jeg er glad at du tar det opp og skjønner godt at du skriver anonymt. Jeg er 100% enig med deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på akkurat det samme da jeg leste saken. Men så er det veldig politisk-ukorrekt å mene det du har skrevet og tenkte at hvis jeg skriver det her, så blir det mye hetsing. Så jeg er glad at du tar det opp og skjønner godt at du skriver anonymt. Jeg er 100% enig med deg.

Men nå si du har sagt det likevel, så er det vel greit at man kritiserer deg personlig for å mene at uføretrygdede eller funksjonshemmede ikke har rett til et kjærlighetsliv, eller til å beholde barnet dersom de blir gravide, eller adekvat oppbacking fra samfunnet for å gi disse barna en skikkelig oppvekst?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover selve uførepensjonen kan man få bostøtte (ekstra høy om man har Ung ufør-tillegget), startlån fra Husbanken, tilskudd for ombygging av bolig (populært kalt rullestoltilpasning), Grunnstønad for drift av tekniske (elektriske) hjelpemidler, Grunnstønad til transport og TT-kort eller trygdebil. Har man minstesats vil man i de aller fleste kommuner slippe å betale for BPA eller annen praktisk bistand. Minstepensjonister har fritak for egenandel på blå resept. Bruker man visse typer medisin som kun kan gis som hvit resept kan man få dette delvis dekket. For de som har mulighet til å bruke buss og museer vil de jo få brukt sitt honnørkort.

Anonymous poster hash: 44fa9...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvor dere får en del av disse tallene på hva en ung ufør får. Jeg er ung ufør og tittet akkurat på forrige måneds utbetaling- litt over 18800.



Anonymous poster hash: e3d9f...991
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg får i ufaglært stilling ca 24000 utbetalt etter skatt. Har ikke råd til å spare noe særlig til pensjon, og ser på at de rødgrønnes politikk handler om å bruke av pensjon/oljefondet til å bevare en kjempestor velferdsstat som pøser ut penger til trygdede og tiltak for ikke-integrerbare innvandrere. Uansett hva jeg stemmer, blått eller rødt kommer jeg ikke til å få det bedre som pensjonist.



Anonymous poster hash: e3440...d94
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg får i ufaglært stilling ca 24000 utbetalt etter skatt. Har ikke råd til å spare noe særlig til pensjon, og ser på at de rødgrønnes politikk handler om å bruke av pensjon/oljefondet til å bevare en kjempestor velferdsstat som pøser ut penger til trygdede og tiltak for ikke-integrerbare innvandrere. Uansett hva jeg stemmer, blått eller rødt kommer jeg ikke til å få det bedre som pensjonist. Anonymous poster hash: e3440...d94

Hvorfor velger du å ikke ta utdanning?

Anonymous poster hash: 44fa9...4a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velger du å ikke ta utdanning?

Anonymous poster hash: 44fa9...4a6

Kanskje jeg er ikke er smart nok, men har helse og "moral" til å jobbe.

Anonymous poster hash: e3440...d94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utover selve uførepensjonen kan man få bostøtte (ekstra høy om man har Ung ufør-tillegget), startlån fra Husbanken, tilskudd for ombygging av bolig (populært kalt rullestoltilpasning), Grunnstønad for drift av tekniske (elektriske) hjelpemidler, Grunnstønad til transport og TT-kort eller trygdebil. Har man minstesats vil man i de aller fleste kommuner slippe å betale for BPA eller annen praktisk bistand. Minstepensjonister har fritak for egenandel på blå resept. Bruker man visse typer medisin som kun kan gis som hvit resept kan man få dette delvis dekket. For de som har mulighet til å bruke buss og museer vil de jo få brukt sitt honnørkort.

Anonymous poster hash: 44fa9...4a6

Det meste av dette er tilgjengelig for alle, ikke bare for uføretrygdede. For eksempel er bostøtte ment for alle med lav inntekt. Så alle disse som jobber fullt og hevder at de får mindre enn uføre vil kunne få bostøtte hvis de søker om det. I tillegg kan de søke om supplerende sosialstønad som er tilgjengelig ikke bare for uføre men for absolutt alle med lav inntekt. Grunnstønad til transport og trygdebil er tilgjengelig for alle med behov, uavhengig av om de lever av arbeidsinntekt eller uføretrygd. Og så videre.

Når det gjelder honnørkort så kan det brukes på færre og færre steder. Her jeg bor får du ikke honnørrabatt hvis du reiser med buss over fylkesgrensen, med mindre du er alderspensjonist. På toget er det fortsatt honnørrabatt, men den er ubrukelig for folk med barn. En vanlig voksen kan ta med seg barn gratis på toget, mens en honnør må betale egen barnebillett i tillegg til honnørbilletten. I praksis blir det da dyrere å bruke honnørbeviset enn å kjøpe fullprisbillett.

Slike ting blir typisk dratt opp for å vise hvor bra uføretrygdede har det, men sannheten er at dette er ting som er tilgjengelig for alle uavhengig av inntektskilde, og de har lite med uføretrygd å gjøre.

Anonymous poster hash: 8874c...813

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvor dere får en del av disse tallene på hva en ung ufør får. Jeg er ung ufør og tittet akkurat på forrige måneds utbetaling- litt over 18800.

Skulle ønske studenter fikk noe mer enn 2700 i stipend i måneden av 7000,- utbetalt.

Studenter sitter årevis med studielån. 18 000 er ikke lite penger i måneden!

På mitt og mannens budsjett sitter vi igjen med 5 000 kroner som kan spares. Han omskoleres og får selv 18 000 i måneden.

Anonymous poster hash: 5495e...afa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske studenter fikk noe mer enn 2700 i stipend i måneden av 7000,- utbetalt. Studenter sitter årevis med studielån. 18 000 er ikke lite penger i måneden! På mitt og mannens budsjett sitter vi igjen med 5 000 kroner som kan spares. Han omskoleres og får selv 18 000 i måneden. Anonymous poster hash: 5495e...afa

Studietid er en midlertidig Situasjon, ufør er for mange på livstid.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor velger du å ikke ta utdanning?

Anonymous poster hash: 44fa9...4a6

Jeg er en annen anonym

Jeg har en mastergrad, og tjener 24000 i måneden etter skatt. Har da i tillegg 400000 i studielån, så ikke alltid det lønner seg:(

Anonymous poster hash: 24518...0c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen anonym

Jeg har en mastergrad, og tjener 24000 i måneden etter skatt. Har da i tillegg 400000 i studielån, så ikke alltid det lønner seg:(

Anonymous poster hash: 24518...0c9

Ufaglært ab her med samme lønn. Jeg forstår frustasjonen din, men kan jeg spørre om arbeidet ditt står i stil med utdanningen?

Anonymous poster hash: e3440...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske studenter fikk noe mer enn 2700 i stipend i måneden av 7000,- utbetalt.

Studenter sitter årevis med studielån. 18 000 er ikke lite penger i måneden!

På mitt og mannens budsjett sitter vi igjen med 5 000 kroner som kan spares. Han omskoleres og får selv 18 000 i måneden.

Anonymous poster hash: 5495e...afa

Og dette er en helt annen debatt.

Anonymous poster hash: e3d9f...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av dette er tilgjengelig for alle, ikke bare for uføretrygdede. For eksempel er bostøtte ment for alle med lav inntekt. Så alle disse som jobber fullt og hevder at de får mindre enn uføre vil kunne få bostøtte hvis de søker om det. I tillegg kan de søke om supplerende sosialstønad som er tilgjengelig ikke bare for uføre men for absolutt alle med lav inntekt. Grunnstønad til transport og trygdebil er tilgjengelig for alle med behov, uavhengig av om de lever av arbeidsinntekt eller uføretrygd. Og så videre. Når det gjelder honnørkort så kan det brukes på færre og færre steder. Her jeg bor får du ikke honnørrabatt hvis du reiser med buss over fylkesgrensen, med mindre du er alderspensjonist. På toget er det fortsatt honnørrabatt, men den er ubrukelig for folk med barn. En vanlig voksen kan ta med seg barn gratis på toget, mens en honnør må betale egen barnebillett i tillegg til honnørbilletten. I praksis blir det da dyrere å bruke honnørbeviset enn å kjøpe fullprisbillett. Slike ting blir typisk dratt opp for å vise hvor bra uføretrygdede har det, men sannheten er at dette er ting som er tilgjengelig for alle uavhengig av inntektskilde, og de har lite med uføretrygd å gjøre. Anonymous poster hash: 8874c...813

Jeg sjrev da heller ikke at dette kun gjelder uføretrygdede.

Anonymous poster hash: 44fa9...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...