Gå til innhold

Yalda-saken


Drizzt

Anbefalte innlegg

Og da er det bestemt at "Nedafamilien" ikke kvalifiserer til opphold i Norge. Flott! Og jeg syns også det er bra at retten her viser at det ikke hjelper å skyve ungene foran seg og misbruke de som mediefigurer slik disse familiene gjør: http://www.dagbladet.no/2014/09/30/nyheter/rettssaker/innenriks/35515652/

Anonymous poster hash: 184c9...9d9

Bra! Jeg håper at andre familier også lærer av dette! Og for barnas skyld håper jeg at foreldrene aksepterer dommen og går videre med livene sine.

Samtidig er støttegruppa sjokkert over dommen. http://www.dagbladet.no/2014/09/30/nyheter/rettssaker/neda/politikk/iran/35516444/

- Det viser hva slags samfunn vi har.

Ja, det gjør det. Et samfunn hvor løgn ikke belønnes med opphold. Har de problemer med det?

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi har flere venner som har feriert der og neste sommer skal jeg faktisk i bryllup der. Norsk par som ikke har noen tilknytning til landet, bortsett fra at de elsker landet.

Leste på nett idag at faren til Neda ikke har fått tak i jobb der nede, som forverrer situasjonen til familien. Men leste ett annet sted om at støttegruppa til familien sender 6000kr til den hver måned. Der har du årsaken til at han ikke får jobb. Hvorfor jobbe når man får penger, uten å løfte en finger.

Levekostnadene i Jordan er vel ikke så høye?

Anonymous poster hash: 9e71a...46c

Dersom støttegruppen skal fortsette å hjelpe dem, så bør de ansette morsmålslærer for barna. Slik at de kommer i kapp med jevnaldrende skolemessig. Samt hjelpe familien med å finne en god lege som kan behandle den syke sønnen. Finnes sikkert gode leger privat.

Anonymous poster hash: 184c9...9d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke umulig at de kommer til å anke.

Anonymous poster hash: 7f3f8...d7f

Kan man anke i det uendelige?

Bare lurer.

Anonymous poster hash: a32a6...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man anke i det uendelige?

Bare lurer.

Anonymous poster hash: a32a6...d7e

Nei. De var nå i Tingretten, og dersom de anker blir det til Lagmannsretten. Taper de der, kan de anke til Høyesterett. Det er begrenset adgang til å få prøvet sin sak i Høyesterett, og saken må ha betydning for også andre saker for å bli prøvet. Om en anke fra lagmannsretten skal behandles i Høyesterett avgjøres av et ankeutvalget. Da er det ingen flere muligheter i Norge, men det lukter vel Den europeiske menneskerettighetsdomstolen av hele saken. Siden det er lang saksbehandlingstid overalt, så er vel Neda svært nærme myndighetsalder før saken er ferdig dersom de velger å fortsette å anke.

Anonymous poster hash: 184c9...9d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er også dømt til å betale saksomkostningene. Det synes jeg er helt på sin plass. Og den gråtkvalte støttegruppa burde heller brukt pengene sine på mennesker som virkelig trenger dem fremfor å støtte løgnhalser som trenerer saken i det uendelige.



Anonymous poster hash: c3307...877
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://tv.nrk.no/serie/migrapolis/DKOA20000114/30-09-2014

Se fra 24.00 - Bare Norge kan bruke penger på en slik sak og legg merke til ordbruken. Blir kastet ut av Norge, "føler seg som en kriminell som prøvde å bombe norge" fordi han ikke får penger med hjem til familien sin.

Jeg kikket innom denne tråden nettopp for å se om noen reagerte på dette programmet, som var heller provoserende. Det var forresten ikke bare dette innslaget som var provoserende. Også de to andre historiene var det ingen snakk om behov for beskyttelse, men fokus var at de ønsket et bedre liv for sine familier (-til tross for at første intervjuobjekt var journalist fra Eritrea).

Anonymous poster hash: 7f3f8...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bare slutten. Så klart det var dumt at han kanskje ikke fikk utbetalt lønn og tatt med hjem gaver til sin familie. Men han hadde iallefall ett "fantastisk" system å slå løs på verbalt og rettsmessig.

Endret av Ferie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De var nå i Tingretten, og dersom de anker blir det til Lagmannsretten. Taper de der, kan de anke til Høyesterett. Det er begrenset adgang til å få prøvet sin sak i Høyesterett, og saken må ha betydning for også andre saker for å bli prøvet. Om en anke fra lagmannsretten skal behandles i Høyesterett avgjøres av et ankeutvalget. Da er det ingen flere muligheter i Norge, men det lukter vel Den europeiske menneskerettighetsdomstolen av hele saken. Siden det er lang saksbehandlingstid overalt, så er vel Neda svært nærme myndighetsalder før saken er ferdig dersom de velger å fortsette å anke.

Anonymous poster hash: 184c9...9d9

De kan faktisk anke til det uendelige når UNE fatter nye vedtak hele tiden. :) Det er bare å kaste bort enda mer skattepenger på helt meningsløse rettssaker og fylle bankkontoene til noen advokater som tjener ganske godt av slike saker.

I dette tilfellet fattet UNE et nytt vedtak istedet for å anke det gamle som hadde noen små saksbehandlingsfeil.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Og farsen fortsetter: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/neda-og-familien-anker-utvisningsdom/a/23319249/

At ikke foreldrene (og støttegruppen) skjønner at den beste måten å ta vare på barna her nå er å bruke midlene de har disponible til å skaffe familien en mer levelig bolig, privat helsehjelp til den syke gutten og privat morsmålsundervisning for alle barna. Og etablere seg der de bor. I stedet for å la barna leve på faskt håp år ut og år inn. Jeg vil tro de kan få ganske så mye i Syria for det advokat Humlen koster (han er av de dyreste asyladvokatene...)



Anonymous poster hash: 184c9...9d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...